Gå til innhold

Farge blitslys ved fotografering i lampelys.


Anbefalte innlegg

I mange sammenhenger ønsker man å blande blits og lys fra omgivelsene: man lar blitsen gi hovedmotivet korrekt eksponering samtidig som man setter lukker og blender slik at bakgrunnen også blir korrekt eksponert, eventuelt noe undereksponert. I rom som kun er opplyst av glødelamper, er det da et problem at de to lyskildene har forskjellig fargetemperatur.

 

Jeg trenger da et fargefilter montert på blitsen. Kan eventuelt satse på en slik løsning, men syns den virker unødvendig dyr:

 

http://ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=3099

 

Har heller ikke funnet noe brukanes på B&H. Har noen erfaring med en billigere løsning med klipp og fiks selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synest dette høres ut som et merkelig, litt konstruert problem. For egen del synest jeg ikke det gjør noe som helst at bakgrunnen har en varmere fargetone enn motivet opplyst av blits. Snarere tvert i mot.

 

..men om du nå har et skrikende behov for akkurat dette kan jeg ikke hjelpe ;)

 

Ja, det er jo hver sin smak. Jeg synes ihvertfall at hvis hovedmotivet har et klart mer blå/hvitaktig fargetone i forhold til omgivelsene, så blir det så altfor synlig i bildet at man har tilført kunstig lys, og da synes jeg bildet ser mindre naturlig ut.

Lenke til kommentar
Synest dette høres ut som et merkelig, litt konstruert problem. For egen del synest jeg ikke det gjør noe som helst at bakgrunnen har en varmere fargetone enn motivet opplyst av blits. Snarere tvert i mot.

 

..men om du nå har et skrikende behov for akkurat dette kan jeg ikke hjelpe ;)

 

Ja, det er jo hver sin smak. Jeg synes ihvertfall at hvis hovedmotivet har et klart mer blå/hvitaktig fargetone i forhold til omgivelsene, så blir det så altfor synlig i bildet at man har tilført kunstig lys, og da synes jeg bildet ser mindre naturlig ut.

 

Bilder med direkte blitz blir somregel veldig flate uansett. Det beste er å rette blitzen i taket, eller holde den i hånden trådløst.

Lenke til kommentar
Synest dette høres ut som et merkelig, litt konstruert problem. For egen del synest jeg ikke det gjør noe som helst at bakgrunnen har en varmere fargetone enn motivet opplyst av blits. Snarere tvert i mot.

 

..men om du nå har et skrikende behov for akkurat dette kan jeg ikke hjelpe ;)

 

Ja, det er jo hver sin smak. Jeg synes ihvertfall at hvis hovedmotivet har et klart mer blå/hvitaktig fargetone i forhold til omgivelsene, så blir det så altfor synlig i bildet at man har tilført kunstig lys, og da synes jeg bildet ser mindre naturlig ut.

 

Bilder med direkte blitz blir somregel veldig flate uansett. Det beste er å rette blitzen i taket, eller holde den i hånden trådløst.

 

Absolutt - det må jo gjøres i tillegg, selvsagt. Har jeg hvitt tak tilgjengelig, bouncer jeg alltid lyset via dette. Har jeg ikke hvitt tak tilgjengelig, bruker jeg LumiQuest PocketBouncer montert på blitsen. Pleier dessuten stort sett alltid å frigjøre blitsen(e) fra kameraet.

 

Poenget må være å få bildet til å se ut som om man ikke brukte blits. For å si det litt flåsete: folk som har lite greie på foto bør tro at man ikke brukte blits, mens folk med peil vil se det.

Lenke til kommentar

Takk for alle tips. Vet ikke hvorfor jeg ikke fant noe av dette selv på B&H når jeg søkte på ”Flash gels”.

 

Tror jeg prøver meg med noen store ark fra Rosco, anbefalt av iMacKenna – de var så billige likevel.

 

Edit: skrivefeil

Endret av FnoFFen
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...