Gå til innhold

Dell lanserer bambus-PC


Anbefalte innlegg

Trodde koalaen levde av bambus.

Og at det var lite bambus igjen i verden så koalaen dør ut.

 

Så hvordan kan det være miljøvennlig ?

De spiser ikke den harde typen, bare den myke "vann"-planten.

 

koster 5200 kroner

 

Anyways, veldig fin maskin, men hvordan den er miljøvennlig med bambusdekslet skjønner ikke jeg.

Ikke spesielt egentlig. Men den er veldig minimalistisk i bunn og grunn som det kreves mindre kretskort av (det kan umulig være ATX her). Det kreves veldig mye energi å utvinne metall, og uten resirkulering er det bedre å kaste organiske varer på dungen enn ikke-organiske. Men det er klart, det er sikkert en del for å fremstille bambusen til den rette formen.

 

Jeg synes dette virker som en veldig lekker kontor-PC. Om jeg skulle valgt en ny kontor-PC hadde jeg valgt denne. Det gir en god kvalitetsfølelse av å ha noe i tre, og det er godt å ta på. Med det lille markedet det er for bitte litt mindre miljøskadelige PC-er kan det erstattes med å kjøpe brukt-PC-er som er nøytrale ifht produksjonsforurensning og transporten er da minimalisert. :)

 

Bambus er forresten et knall materiale. De kan lage klær av det nå, svært mye klær. Sitter faktisk her nå med bambus-sokker på meg og avventer en skjorte i posten for å prøve det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PC-en har også en TV-tuner.

Hvor plugger man i så fall inn antennekontakten? (Bilde av baksiden)

 

Så hvordan kan det være miljøvennlig ?

Den bruker nok vesentlig mindre energi enn andre vanlige PC-er.

 

- men skjermkortet og/eller cpu vil nokk trekke ned ytelsen

Det er nok heller omvendt: Skjermkortet vil nok ikke trekke opp ytelsen.

 

Pene surfepc'er dette, størrelsen var heller ikke avskrekkende men det som er synd er at designet trekker prisen opp. De burde solgt disse til maks 3500,-. Noe mer er de ikke verdt.

I følge dell får den også veiledende pris fra 499$. Noe som trolig betyr fra ca 3500 kr i Norge. Redigert: Jeg ser nå at den koster fra 5190 kr i Norge. Merkelig hvordan dollaren er verd over 10 kroner for dell. :hmm:

 

Hvis alternativet til materiale står mellom bambus og aluminium så kan jeg godt forstå at man trenger 70% mindre energi på å velge bambus.

 

Wiki: "The most modern smelters achieve approximately 12.8 kW·h/kg"

Nå veier den neppe mer enn ca 3 kg og og har neppe mer enn ca 300 gram aluminium. Altså ~4 kW ren norsk vannkraft for å produsere aluminiumet. Det er nok andre deler av PC-en enn aluminium man bør sette fingeren på hvis man skal kritisere energibruk per kg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
"Koalaen spiser hovedsakelig blader. De får alt de trenger av næring og fuktighet fra dem, så de kommer sjelden ned på bakken. Koalaene bruker mye av tiden til å sove og gumle eukalyptusblader"

Har hørt at eukalyptus-bladene inneholder mindre energi enn en tilsvarende mengde papp. I så fall er det ikke rart at de ikke gidder/orker å gå ned på bakken så ofte..

Lenke til kommentar
"Koalaen spiser hovedsakelig blader. De får alt de trenger av næring og fuktighet fra dem, så de kommer sjelden ned på bakken. Koalaene bruker mye av tiden til å sove og gumle eukalyptusblader"

Har hørt at eukalyptus-bladene inneholder mindre energi enn en tilsvarende mengde papp. I så fall er det ikke rart at de ikke gidder/orker å gå ned på bakken så ofte..

Det er vel heller slik at bladene inneholder gifter (giftig for oss mennesker), som gjør at de blir sløve. Omtrent sånn som alkohol påvirker oss mennesker.

Lenke til kommentar
Den bruker nok vesentlig mindre energi enn andre vanlige PC-er.

 

Det der er jeg skeptisk til du. Tror ikke den vil bruke noe særlig mindre strøm enn andre PCer i samme klassen. Den har både vanlig CPU og vanlig HD (om en sikkert en 2.5"). Og har også ett skjermkort. Det er mulig den bruker litt mindre strøm, men vesentlig mindre tror jeg nok ikke.

Lenke til kommentar
Prisen forteller meg at dette er et jippo produkt for den snasne miljøbeviste. Jeg etterlyser "grønne" PC'er for mannen i gata hvor man ikke loppes for penger pga. ordbruk og design.

 

Finnes da det. Har jo kommet flusst med små-laptoper den siste tiden, Asus eee-desktop, og så har vi den Zetterelannet som vel kostet $200 eller deromkring.

Lenke til kommentar
Den bruker nok vesentlig mindre energi enn andre vanlige PC-er.
Ja det er som sagt ikke noe særlig miljøvennlig med tanke på alt det andre av energi det tar for å i det hele tatt få den produsert og levert. Og jeg tviler på at den sparer noe i nærheten av det kostet å få den til hjemmekontoret før den er avlags og en bestiller en ny maskin. Det er bare tankeløs grønn promotering, som de håper skal ha sin innvirkning.

 

Folk må da for all del kjøpe det, men ikke fordi det er "grønt".

 

$299 var det vist.

 

http://www.zonbu.com/getitnow/

De spesifikasjonene var jo ikke i nærheten av å være konkurransedyktige i forhold til Dell sin maskin. 1,2 ghz, single core, 512 MB RAM, 4 GB Storage, selv grafikkortet virker å være langt under det av Dell. Hah!

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
De spesifikasjonene var jo ikke i nærheten av å være konkurransedyktige i forhold til Dell sin maskin. 1,2 ghz, single core, 512 MB RAM, 4 GB Storage, selv grafikkortet virker å være langt under det av Dell. Hah!

 

Det var da heller ikke snakk om ytelse. Han etterlyste grønne PCer til en billig penge, og denne grønne PCen er billig, ergo passer den forespørselen.

 

I USA har de fleste stater momsfritak på varer solgt via internett. Dvs sammenligner du priser i USA med norske er dem "alltid" billigere.

 

Men momsen i USA er ikke på 300% ;I

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...