Gå til innhold

Bør det opprettes eliteskoler?


Bør det opprettes eliteskoler?  

125 stemmer

  1. 1. synes du det bør opprettes eliteskole for begavede barn?

    • Ja, men jeg stiller meg likgyldig til om de er private eller offentlige
      57
    • Ja,men bare viss de er private
      14
    • Ja men bare viss de er offentlige
      16
    • Nei
      33
    • Bryr meg ikke/ Vil bare stemme
      6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva om alle som poster her inne faktisk leser artikkelen som diskusjonen bygger på... Det er snakk om videregåendenivå her, ikke 1. klasse.

 

Den sier også at Djupedal er kunnskapsminister. :p

 

Poenget står seg jo forsåvidt, da. Skal man opprette en eliteskole på alle de stedene det er en vanlig skole?

Lenke til kommentar

Ok, unnskyld forsto det sånn etter hva som kom ut av diskusjonen. Men uansett, hvor skulle disse skolene være? altså må folk reise til Oslo for å få denne muligheten?

 

Jeg er dritt lei sentraliseringen og at alt skal foregå i Oslo. I mine øyne, så burde ting vært flyttet mer til Trondheim, altså storbyen som ligger ca. midt i landet, slik at de i nord ikke alltid blir eksludert når det skal foregå noe i dette landet.

Lenke til kommentar

Jeg synes mentale prestasjoner burde verdsettes vel så mye som sportslige. Sånn sett virker det for meg som Norge er flinke på å dyrke fram sportstalenter, men vi er ikke like dyktige til å dyrke fram folk med mentale talenter.

 

Vi bør ha samme type muligheter for smartinger. Men, det bør ikke være størrelsen på foreldrenes lommebok som avgjør om noen kommer seg på smartingskole eller ikke. Det ville vært både urettferdig og en sløsing med menneskelige ressurser. Dessuten synes jeg det bør legges opp til at det ikke blir en "enten/eller" situasjon med å komme inn på slike skoler eller ikke. De som ikke kommer inn på "eliteskolene" men likevel har behov for mental stimulering, bør ha muligheten til å drive med dette aktivt på fritiden (med "trenere"), på lik linje med at ungdommer i dag har anledning til å trene sport etter skoletid.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med å plassere et barn med rundt 140 i IQ på en offentlig skole?

 

Selv synes jeg de kunne dratt det ennå lengre og kjørt elite skoler fra ungdomskolen eller til og med barneskolen.

 

Husker jeg leste om begavede barn i Dagens Næringsliv. Barna selv sammenlignet det å plassere seg selv i en klasse med "vanlige" barn var som å plassere et "vanlig" barn i en klasse med barn som var mentalt tilbakestående.

 

Hadde du likt å være dette barnet?

 

Om man har potensialle til å ta en mastergrad i en alder av 15-18år så bør man begynne tidligst mulig med å utvikle dette potensialet. Videregående er litt for sent.

Lenke til kommentar
Hva er poenget med å plassere et barn med rundt 140 i IQ på en offentlig skole?

 

Så lenge den offentlige skolen struktureres slik at den kan tilby barn med 140 i IQ en stimulerende utvikling, så ser jeg ikke hva som skulle være så galt med det.

 

Nja, "offentlig" ble vel feil ordvalg. Kluet er ihverfall at begavede barn ikke har noe å gjøre i dagens Norske skole så lenge de kun fungerer som "assitenter" til lærerne, altså de hjelper de andre barna å lære å lese og skrive.

Lenke til kommentar
Jeg er dritt lei sentraliseringen og at alt skal foregå i Oslo. I mine øyne, så burde ting vært flyttet mer til Trondheim, altså storbyen som ligger ca. midt i landet, slik at de i nord ikke alltid blir eksludert når det skal foregå noe i dette landet.

Og jeg er dritt lei alle navlebeskuende representanter for Utkant-Norge som krever akkurat det samme tilbudet som folk som bor på steder med hundre ganger flere innbyggere. Det som er betegnende for denne gruppen er at de har oppfatningen om at skattepengene skal brukes der det kommer dem selv til gode, ikke flertallet av befolkningen. (Jeg sier ikke at du nødvendigvis hører til denne gruppen.)

 

Ut av ren nysgjerrighet - hvor bor du?

Lenke til kommentar

Hvis eliteskolene skulle starte, burde det vært fra barneskolen av, siden dess ynge man er, dess lettere er det å lære. Men siden Norge er skeptiske til kostskoler i så ung alder kan ungdomsskolen være et kompromiss. Jeg ser ingen problem med at barn i alderen 12+ blir sendt på kostskole hvis de oppfyller kravene, og selv ønsker det. På den måten trenger man kun å ha skolen(e) et sted i landet. Jeg vil foreslå Trondheim, ikke fordi jeg synes synd på beboerne i de nordligste strøkene, men pga mulighet for samarbeid med NTNUs ingeniørutdanninger o.l

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til at intelligente barn skal leve i en sfære som er veldig sosialt adskilt fra vanlige barn og vanlig oppvekst. De trenger sin sosiale trening minst like mye som alle andre.

 

Det vil ikke si at jeg har oversett at intelligente barn åpenbart har lettere for å fungere og vokse med andre intelligente barn, men skole skal forberede til voksenlivet, og da er det en klar fordel å kunne manøvrere sosialt som en normal person. Ellers går man kjapt på endel stygge smeller. Egentlig trenger intelligente folk ekstra god sosial trening fordi de lett blir fremmedgjort, stigmatisert og manipulert av "normale" folk. Jfr. "nerds".

 

Det er viktig å ta utganskpunkt i at man skal la det som er best for barna være første prioritet. Ellers kommer man til kort mtp. suksess på lang sikt. "Brain farms" er ikke veien å gå.

Lenke til kommentar
hvis en elev får bare 6'ere hva mer kan man ønske seg?

en bedre skole som gir deg 5 på vitnemålet istedenfor 6?

 

Karakterer betyr da veldig lite sÅnn egentlig. Men i ditt eksempel så er det fordi 6-eren i enhetsskolen ikke er en utfordring, elevene stimuleres ikke. De bruker tida si på å tenke "dette kan jeg allerede" og slacke og gjøre alt mulig annet. Heller en 5-er med store utfordringer enn 6-ere på ett lavere nivå enn det du kan.

 

Noen ønsker faktisk å bli utfordret på skolen og lære seg noe.

Lenke til kommentar
det er jo sant, men ville heller ha brydd meg om elevene som har dårligere karakterer enn de med høy som kan studere fritt på sin egen fritid

 

Du bryr deg mer om de som får undervisningen de skal ha enn de som må slite seg gjennom skoledagen og regelrett bare kjede seg eller bli satt sammen med noen som er dårligere slik at de skal ta seg av opplæringen til andre elever fremfor å utvikle seg selv? Så etter en slitsom og lite givende skoledag skal elevene hjem og "studere på egen fritid". For det første dreper det alt som heter arbeidsvilje og arbeidsrutine når man ikke får utfordringene på skolen og for det andre så skal tross alt disse elevene også leve ett vanlig liv selv om de er kunnskapsmessig langt foran andre elever på sitt trinn.

Lenke til kommentar

Understimulerte barn får adferdsvansker. Det er også bevist at hjernen blir sløvere av å ikke få riktig stimuli. Du begynner å mislike læreren din fordi du tar han i å ikke kunne pensum godt nok, og læreren begynner å mislike deg fordi du kan pensum bedre enn ham. Medelevene dine erter deg fordi du er "opptatt av ting som alle andre driter i". Barn kan være grusomme mot dem de oppfatter som annerledes.

 

Leksene skipper du fordi de er særs uinteressante, og du klarer deg fint på prøver uten å jobbe noe særlig for det. Problemet er at skolen lærer deg dårlige vaner og holdninger istedenfor å utdanne deg.

 

Da tar det ofte ikke lang tid før du hater skolen, og alt den står for.

 

Noen kommer seg greit gjennom allikevel, men langt fra alle tror jeg. Det kommer an på hvilke andre ressurser som finnes i livet ditt. Fellesnevneren er uansett at alle ikke får utnyttet en brøkdel av potensialet sitt.

 

For å bruke en enkel analogi, så er det ikke sunt å sitte på en muggleskole når du hører hjemme på Hogwarts.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...