Gå til innhold

Bør det opprettes eliteskoler?


Bør det opprettes eliteskoler?  

125 stemmer

  1. 1. synes du det bør opprettes eliteskole for begavede barn?

    • Ja, men jeg stiller meg likgyldig til om de er private eller offentlige
      57
    • Ja,men bare viss de er private
      14
    • Ja men bare viss de er offentlige
      16
    • Nei
      33
    • Bryr meg ikke/ Vil bare stemme
      6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja.. vist eleven selv ønsker det, så er det bare bra.

 

Skoler med særdeles høye inntaktskrav og standarder som hjelper de begavede med å nå sitt fulle potensial, hvilket en vanlig skole ikke klarer tilstrekkelig?

jepp..tror det..

 

men jeg tror ikke dette børr vere et alternativ før man i det minste har fulført 4. klasse..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Skoler med særdeles høye inntaktskrav og standarder som hjelper de begavede med å nå sitt fulle potensial, hvilket en vanlig skole ikke klarer tilstrekkelig?

 

 

Med en gang er det lett og tenke man er for, men man må også se litt på andre områder dette kan påvirke skolegangen.

Vi kan ta utgangspunkt i at dette også er driftet av staten slik at man ikke trenger å betale skolepenger. Det jeg frykter er at det blir prestisje og jobbe på eliteskolene, og de gode lærerne forsvinner fra de vanlige skolene, og de normale elevene blir hengende enda lenger "etter" de mest begavede elevene.

Endret av thrice
Lenke til kommentar
En denne planen? Vi har en eliteskole i Norge, med få plasser. Det burde ikke gå for mye utover "de vanlige" elevenes ressurser, samtidig som det lille fåtallet eliteelever får den hjelpen de trenger.

Tenker litt i de samme banene, men tenker også at mange av de aller smarteste barna trenger litt annet enn lærdom (variert sosial input), og på den annen side har noe å bidra med i forhold til deres nesten like flinke klassekamerater (også videre nedover). Fra VGS er det jo mulig lignende løsninger - tror kanskje det er en grei løsning.

Lenke til kommentar

Tja, de kan jo ta ekskursjoner til for å studere de vanlige barna :p Jeg hadde iallefall vært for en slik ordning. Jeg ser ingen grunn til at barns potensiale skal gå til spille. Gudene vet vi trenger dyktige forskere og ingeniører i tiden fremover.

Men kun en, vel og merke. Det burde holdes til kun de mest begavede.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Er enig i det FpU karen sier - begynn i den videregående skole og test konseptet, så kanskje man kan videreutvikle det nedover. Det kan bare gagne samfunnet som helhet at "vidunderbarna" får bruke sitt fulle potensiale kontra å råtne i den vanlige enhetsskolen som alle andre barn.

Lenke til kommentar
FpU vil ha eliteskoler

Nei til eliteskoler

 

Jeg lurer på hva forumet mener om at det opprettes eliteskoler i Norge for ekstra begavede personer.

Kan dette hjelpe barn som syns at den ordinære skolen er alt for lett eller vil det bare skape et større klasseskille i samfunnet?

 

Kjør diskusjon!

 

Synes forslaget om eliteskoler er en glimrende idé, bortsett fra at i min visjon så er hver eneste grendeskole, forstadsskole, byskole, småskole, kjempeskole eller alle de skolene i landet om du vil, en eliteskole. Nok engang viser FrP/FpU at de ikke er visjonære i det hele tatt, dette er erkekonservativ og direkte usexy skolepolitikk. Gi meg noe med mer substans og visjoner som koster cash!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...