Gå til innhold

– Windows 7 er i rute


Anbefalte innlegg

Det blir av og til litt surr når det er flere som "prater" samtidig =)

 

Jeg bladde litt tilbake og det var ikke jeg som kom inn på linux slik jeg ser det, jeg svarte "hvilken pingvin velger du" OG så kommer linux boys på banen, og jeg sier hva min mening er om linux og hvorfor det ikke er en windows killer allerede i dag, som det absolutt kan være.

 

Men det ble veldig mye fram og tilbake her nå. Mao OT.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv om jeg bare bruker Linux vil jeg like å se Longhorn slik det var ment at det skulle være ...

Folkens dere må tenke dere tilbake til steinalderen, sette dere i andres sko. Å ta utgangspunkt i egne erfaringer når det gjelder hvorvidt noe er lett å bruke går jo ikke. Så si da at en grønnskrolling kjøper seg en dell med ubuntu og tilbake til , fett nå installerer jeg adobe pakka fra jobben. Ja da er vi like langt igjen.

 

Det er overhodet ingen tvil om at linux har bra pakke systemer og måter å installere programmer på, det har jeg ALDRI sagt noe om her, men fint at folk pålegger meg ting som jeg ikke har sagt, sukk.

 

Når det er sagt og i sammenheng med de tidligere poster, jeg tror linux vil komme der jeg tenker at det må gå veien. Og det skal bli herlig. Det er mange spennende prosjekter der ute nå, men det skal ett par hakk til før at vi ser det som kan bli en windows-killer, på flere måter enn bare sikkerhet o.l.

 

Linux har Windows killere så det holder, eneste som skiller brukermassen fra Linux er at ingen roper høyt. Hver gang Microsoft lanserer et nytt OS hauser de det opp i skyene og får MYE media omtale. Kan ALDRI huske å ha lest en artikkel i norsk-IT presse om oppdateringen i Linux kernel'n...

 

Angående pakkesystemet i Linux finnes det ikke noe felles pakkesystem, bra egentlig. Dette skaper konkurranse, noe EXE filene til Microsoft sterkt kunne trenge!

 

Siden Ubuntu trekkes opp nærmest som "The Linux" Kan jeg informere deg om at bruker .deb filer og han en pakke brønn som kalt apt-get. Et program du burde prøve ut om du noen gang installerer Ubuntu :)

 

Det som er KJERNEN I PROBLEMET MED LINUX OG LIGNENDE er at "folk flest" kommer fra windows, eller har brukt windows fra før av, og så liksom, "ja okey, nå putter jeg inn Adobe cd'n og installerer photoshop, fett."

 

Det er fordi programmet er laget for Windows. Om du skal installere et Linux program renger du ikke en gang gå igjennom den teite wizarden, så vil ikke si det er noe vanskeligere.

 

angående .exe filer kan man installere wine, for å illustrere hvor enkelt det er å installerer programer i Ubuntu,

du kan skrive i terminalen:

sudo apt-get wine

eller åpne synaptic og søk etter Wine

eller gå på www.winehq.org og dobbel klikk på .deb fila ;)

 

Et het spørsmål er: "hvorfor ikke flere bruker Linux?".

De siste 10 månedene har Linux økt sin markedsandel med 100% (link).

 

personlig håper ikke jeg at Linux blir "main-stream", fordi jeg liker tanken ikke på at onkel bob skal ringe meg kl 10 på kvelden og spørre hvorfor han ikke kan loge inn som root ><

En annen grund til at jeg ikke håper Linux får 90% av markedet er at slik det fungerer i dag er mye basert på at brukerne gir tilbake. Personlig er jeg søppel når det kommer til å programmere. Mitt bidra er heler å hjelpe folk på forumer og skrive guider :)

 

Tror dog ikke Linux kommer til å stige over Microsoft :p

 

Ontopic: Blir spende å se hva de klarer og koke sammen i Windows 7, håper de gjør Windows 7 om til hva Vista egentlig skulle være. Husker Microsoft snakket om nytt filsystem og 3d desktop, alt skulle bli hurra hurra. Så om de gjør Windows 7 om til hva Vista egentlig skulle være vurderer jeg å si at ikke har kastet bort de siste 8 årene :) Uansett håper jeg det blir bra for alle som bruker Windows.

Endret av Eldox
Lenke til kommentar
Linux har Windows killere så det holder, eneste som skiller brukermassen fra Linux er at ingen roper høyt.
*host, hark* i alle dager.

 

Jeg er ikke tilhenger av noen deler men er det noen som skriker høyt så er det Linux brukere hver eneste gang noe lanseres av Microsoft.

 

Jeg skjønte ikke helt den :hmm: Kanskje dere heller skal begynne å skrike når det lanseres noe på Linux siden? Jeg hadde faktisk foretrukket de som promoterer egne produkter vs. å kritisere andres. Det blir litt som å alltid klage på naboens hage istedet for å være stolt av sin egen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg er ikke tilhenger av noen deler men er det noen som skriker høyt så er det Linux brukere hver eneste gang noe lanseres av Microsoft.
Eh, den eneste som skrek var Robin, og nå er han i militæret. Hvis du sikter til forumdiskusjoner her på hardware.no, så er jeg redd ditt verdensbilde er litt for snevert. Eldox var rimelig spesifikk på hva han savnet. Til dags dato kan heller ikke jeg huske å ha sett IT-pressen fortelle om fremskritt i linux-kjernen. Så sent som i dag kom masse spennende nytt fra den fronten:

http://linux-foundation.org/weblogs/lwf/20...-window-closes/

Hva med støtte for nærmest alt av web-kamera ut-av-boksen, er det verdt en nyhet? Hva med helt ny software stack for suspend og hibernate, er det verdt et oppslag? Nytt filsystem spesielt for flash baserte disker? Hvor er oppslagene i IT-pressen? Bør dette interessere oss i det hele tatt, eller er noen timer til med hodet lullet inn i hvor utrolig bra eller dårlig Vista er bedre?

 

Kan du vennligst fortelle hvor man kan skrike, for det er vel bare spørsmål om tid før noen nå skriker ut med høy hals at jeg er OT, krydret med noen personangrep (det er vel noen hentydninger til meg i tråden allerede), og ønsker alle linuxfrelste dit peppern gror.

Lenke til kommentar
Kan du vennligst fortelle hvor man kan skrike, for det er vel bare spørsmål om tid før noen nå skriker ut med høy hals at jeg er OT, krydret med noen personangrep (det er vel noen hentydninger til meg i tråden allerede), og ønsker alle linuxfrelste dit peppern gror.

 

Feks finnes det en egen Linux kategori her.

 

Det er da ett passende sted?;)

Lenke til kommentar

Del:

Jeg tror du bommet litt på hva jeg snakket om. Linux tilhengere skriker meget høyt når det er mediedeknig av noe fra MS leiren. Så det var litt rart å se utsagnet om at de ikke gjør det.

 

Og ja jeg er fulstending enig med deg om at det burde være mer mediadekning av hva som skjer i linuxverden, det hadde vært gunstig for alle.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

For å klare litt opp her. Det jeg snakket om var produkt lanseringer, Ikke M$ vs Linux diskusjoner på forumer :) (selv om de er veldig underholdene!).

 

Eldox den holdningen med at linux bør ikke være mainstream.. Akkurat sånn jeg er redd for at flere linux utviklere tenker.

Det jeg liker med Linux er at det ikke finnes (så mange) store giganter. Jeg vil helst slippe å se Norton-Anti-Virus-2009 for linux. Slik det er nå bruker 99% av alle programmer GPL lisensen, noe som kommer sluttbrukeren til gode på div vis.

 

På en annen side tror jeg ikke Linux kan komme over 10% uten programmer som Photoshop. "Linux er bra, men de har Photoshop..." om Adobe gikk ut og sa at de støttet Linux, tror jeg Linux ville stått VELDIG mye sterkere.

 

Så da er jo spørsmålet om man vil ofre friheten for å bli "main-stream", personlig er svaret mitt nei.

Lenke til kommentar
Når man betaler 5000kr for et OS..

Det koster 600kr, ikke 5000.

 

Hvis man kjøper en kjempebegrensa OEM-utgave ja. (Med tanke på ny masking/oppdatering av hardware etc.)

 

Neste non-Mac maskin kommer garantert til å kjøre Linux, selv om Windows Mediacenter Edition ligger forran Linuxalternativene.

 

Verste jeg vet er lockins sånn som Vista levers i dag. Ja man er begrensa til et vist utvalg av hovedkort/prosessor/skjermkort når man kjøper Mac, men er i allefall ikke noen tullete begrensninger på OS X når det gjelder reinstalasjon og antall maskiner det virker på. Og oppgradering av hardware så klart.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Er det virkelig de store tapene om det kommer programmer som ikke er under GPL til linux? Som Photoshop, hva taper linux, eller brukerne på det?
Tja, man kan se for seg at tilgjengelighet på eksempelvis Photoshop vil virke hemmende på utvikling av åpne alternativer. Personlig bruker jeg kommersielle programmer under linux daglig, og har ingen motforestillinger der. Generelt vil jeg påstå at det er etterhvert mange software kategorier hvor de åpne alternativene har utkonkurrert de kommersielle. Os er nær ved å være en av disse, men MS klorer seg fast til sin proprietære modell, og Apple er akkurat så proprietær som lommeboka tillater. Jeg tror og håper at det vil bli enda vanskeligere for MS og ta seg betalt for win7 enn det er i dag å få folk til å bla opp for Vista.

 

I tilfellet Photoshop så taler tiden imot Adobe, allerede skal du ha rimelige spesielle behov om ikke Gimp gjør jobben like godt. I løpet av et års tid ser også Gimp ut til å få både fargestyring og dybde godt på plass med GEGL, og da faller de siste hovedargumentene som har blitt brukt mot Gimp. Dette bør glede alle siden Gimp kjører like godt på alle plattformer.

Lenke til kommentar

ok, vet at gimp er et supert bilderedigerings program. Men om man ser over på video siden så trenger man Adobe der også.

 

Tja, man kan se for seg at tilgjengelighet på eksempelvis Photoshop vil virke hemmende på utvikling av åpne alternativer. Personlig bruker jeg kommersielle programmer under linux daglig, og har ingen motforestillinger der. Generelt vil jeg påstå at det er etterhvert mange software kategorier hvor de åpne alternativene har utkonkurrert de kommersielle. Os er nær ved å være en av disse, men MS klorer seg fast til sin proprietære modell, og Apple er akkurat så proprietær som lommeboka tillater. Jeg tror og håper at det vil bli enda vanskeligere for MS og ta seg betalt for win7 enn det er i dag å få folk til å bla opp for Vista.

 

Det er et godt eksempel på at Linux leiren er delt i to. På den ene siden har vi brukeren og den andre siden ideologen.

Lenke til kommentar
ok, vet at gimp er et supert bilderedigerings program. Men om man ser over på video siden så trenger man Adobe der også.
For all del, men jeg tror vel tiden bare renner litt saktere ut for Premiere (og windows for den saks skyld) enn for Photoshop.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...