Gå til innhold

Fjerne glans filter til Sigma 10-20


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Er ute etter og kjøpe polariseringsfilter (om det var det det het da) til noen av objektivene mine.

 

Lurer da på hvilke some r og anbefale?

Ser det er mange på ebay i alle prisklasser, hva burde man gå for?

 

Så ett merke og anbefale?

 

Og hvordan blir det med filter på 10-20 linsa da den er veldig buet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sirkulært polariseringsfilter er for å unngå refleksjoner fra vann og sånt.unngå overeksponering i veldig lyse omgivelser og gir bedre kontraster i gitte situasjoner.

Fungerer omtrent på samme måte som polariserte solbriller.

 

Det er de som er tynnest og mest coatet "multicoatet" og helst dedikert til digitalt.

 

Til sigma 10-20 vet jeg ikke,det er et par ting som er viktig,har det skrufatning i front og stikker frontlinsen utenfor objektivet.

 

Er det for å kun beskytte objektivene du skal ha filter til,så er det ikke og anbefale hvis du ikke er i miljøer som krever det,saltvannsprut,sandstorm eller dytter objektivet nedi grusen.

 

Et rent beskyttelsefilter kan gi redusert kvalitet på bildene spesielt hvis dem er billige,et bra koster fra en 600.- og oppover i norge.

UV filter er innebygd i digitale kameraer.

 

Selv så bruker jeg Hoya DMC Pro1 sine filter og er godt fornøyd med dem.

 

Handler fra http://hvstar.net/ dem er greie å ha med og gjøre.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å skru på et filter med 77mm gjenger på Sigma 10-20mm, MEN du skal være klar over en ting:

 

På vidvinkel, ca. 24mm og videre, så er bildevinkelen så vid at et polariseringsfilter ikke vil gi jevn polarisering over hele bildeflaten. På f.eks. 10mm så vil dette gi seg utslag i at du f.eks. får himmelen mørk på midten av bildet, mens den gradvis blir lysere utover. På enkelte motiver kan du utnytte dette til en ønsket effekt, men ofte vil det heller være skjemmende.

 

Forøvrig vil jeg anbefale at når du kjøper filter (som kan være ganske dyre) så kjøper du den filterstørrelsen som passer til gjengene på ditt største objektiv (eller det største objektivet du planlegger å kjøpe). Da kan du bruke det til alle de andre objektivene dine ved å bruke step-up-ringer, og slipper å kjøpe masse filter i ulike gjengestørrelse. Sigma-objektivet har som nevnt 77mm gjenger.

Lenke til kommentar

Okei, ja hadde en anelse om at på vidvinkel kunne det bli problemer..

Har noen solbriller med brunt, polarisering glass, og er så kjipt for med de på ser himmeln, alltid skikkelig stilig ut, men når jeg tar de av for og ta bildet er himmeln egentlig skikkelig trasi.

Også skyer blir mye bedre med de på..

 

Nei filtret, er planlagt for og fjerne glans fra vann og biler.

 

Men var jo smart med slike step up ringer da, blir jo sikkert mye billigere da:)

Takker for svar

Lenke til kommentar
Forøvrig vil jeg anbefale at når du kjøper filter (som kan være ganske dyre) så kjøper du den filterstørrelsen som passer til gjengene på ditt største objektiv (eller det største objektivet du planlegger å kjøpe). Da kan du bruke det til alle de andre objektivene dine ved å bruke step-up-ringer, og slipper å kjøpe masse filter i ulike gjengestørrelse. Sigma-objektivet har som nevnt 77mm gjenger.
Ulempen er da at du ikke kan bruke solblender...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...