Gå til innhold

Kjøp av LCD tv, rundt 10.000,- PS3, data


Anbefalte innlegg

Flytter til ny leilighet, og ønsker i anledningheten å kjøpe ny TV.

Leiligheten er forsåvidt veldig lys, så vil ha en LCD.

 

Størrelsen bør være rundt 42 tommer (helst ikke større)

Sitter vel omtrent en 5 meter fra TVen.

Har forsåvidt satt meg en grense på 10.000, men kan gjerne strekke meg litt om det er den store forskjellen.

 

Er forsåvidt usikker på HD-ready vs full HD, ettersom jeg ikke ser den helt store forskjellen slik ting ligger ann i dag (men jeg ønsker jo å beholde tven noen år frem i tid)

 

TVen vil bli brukt til vanlig tv-titting, console spilling (PS3) og litt databruk (filmer osv)

Så ønsker gjerne flere tilkoblinger til tven slik jeg ikke må bytte for hver gang jeg går fra for eks. data til ps3 til dvd etc.

 

Har forsåvidt kabel (get) om det har noen betydning å si.

 

Som nevnt vil det brukes consoller (for eks ps3) og litt data bruk også, så gjerne kom med noen anbefalinger

 

Ser fram til svar.

 

Mikael

 

 

(Beklager om du mener at posten er lik evt. andre innenfor denne gruppen, fant desverre ikke poster eller ut de spørsmålene jeg lurte på etter en god del lesing)

Endret av ReCore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Surra litt rundt, og fant denne plasma tv-en. Noen spesiell grunn til at du vil ha LCD og ikke plasma?

 

Vel, Leiligheten er veldig lys, noe som ødelegger (husker ikke hva det heter, noe med blacknessen å gjøre)

 

Du kan få litt refleksjoner på panelet på plasma skjermer på dagen. Dette gjelder en del Samsung lcd skjermer også siden de har glass foran panelet. Det er ikke slik at bildet på en plasma bleker helt ut hvis det er lys i rommet, men bildet blir opplagt best i litt dempet belysning. Panasonic nye plasma serie har anti refleks behandling på panelet og dette funker riktig så bra. Det er en del rykter om plasma skjermer som henger igjen fra tidelige modeller som kom for mange år siden. Forhandlere tjener også mindre på å selge plasma så de anbefaler alltid lcd og særlig Samsung. Hadde jeg vært deg så hadde jeg teste en plasma skjerm og skulle det vise seg at dette ikke rocker kloden din så sender du den ganske enkelt tilbake.

 

Fordelen med plasma er at den viser veldig gode tv bilder. Her skorter det godt på de fleste lcd skjermer siden de ikke er så gode på skalering fra SD til HD eller HD-Ready. Selv leverte jeg tilbake min Sony KDL D3000 for et år siden fordi den viste dårlige sd bilder. Fargene var feil og pikslene var for store... En annen fordel med plasma er at responstiden er langt kjappere slik at bildet blir jevnere uten bruk av interpolering eller 100hz. Når det er sagt så er ikke plasma perfekt, men trolig best til vanlig tv titting og dvd...

Endret av Bava
Lenke til kommentar
Med andre ord, LCD er bedre viss jeg skal bruke data og konsoll spill?

(noe jeg har tenkt å bruke den til også)

 

Til konsoll er Plasma veldig bra...

Grafikken blir litt mykere og kantene jevnere.

 

Til data er den helt ok... Innbrennings faren øker en del når du kobler til pc. Desktopen kan gå svi seg fast hvis den står for lenge. Lcd er i bunn og grunn en data monitor så den er selvsagt bedre til dette.

Lenke til kommentar
http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...FsAAAEONKE03xii

 

Er denne å anbefale? beste jeg har funnet frem til.

4 hdmi og 2 scart på den også.

 

De nye modellene til Philips er veldig bra, men denne mangler vel digital perfect motion som er Philips nye interpolerings system. På en 42" kan det lønne seg å ha bevegelses kompensering selv om respons tiden på skjermen er litt raskere enn andre skjermer. Pixel Pluss gjør en del med bildet og du bør vite at du setter pris på det.

 

Denne har jeg sett og det er vasse saker... Det plopper opp så mange detaljer at man nesten tilgir den litt underlige video effekten.

 

http://www.nse.no/script/nse/bysvis.pl?id=...te&subkat=9

I en nett butikk så tipper jeg du kan få den til en rimelig penge.

 

 

Ellers kan jeg selvsagt anbefale deg Panasonic PX80...

Lenke til kommentar
http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...FsAAAEONKE03xii

 

Er denne å anbefale? beste jeg har funnet frem til.

4 hdmi og 2 scart på den også.

 

De nye modellene til Philips er veldig bra, men denne mangler vel digital perfect motion som er Philips nye interpolerings system. På en 42" kan det lønne seg å ha bevegelses kompensering selv om respons tiden på skjermen er litt raskere enn andre skjermer. Pixel Pluss gjør en del med bildet og du bør vite at du setter pris på det.

 

Denne har jeg sett og det er vasse saker... Det plopper opp så mange detaljer at man nesten tilgir den litt underlige video effekten.

 

http://www.nse.no/script/nse/bysvis.pl?id=...te&subkat=9

I en nett butikk så tipper jeg du kan få den til en rimelig penge.

 

 

Ellers kan jeg selvsagt anbefale deg Panasonic PX80...

 

PX80 er plasma såvidt jeg vet, så er relativt uaktuelt..

 

Men om jeg skulle funnet en skjerm med digital perfect motion må jeg vel opp endel i pris?

har du et eksempel på en skjerm med evt. de manglene du nevnte?

(Vil dette egentlig ha den store forskjellen på en som ikke har så peiling?)

Endret av ReCore
Lenke til kommentar
http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...FsAAAEONKE03xii

 

Er denne å anbefale? beste jeg har funnet frem til.

4 hdmi og 2 scart på den også.

 

De nye modellene til Philips er veldig bra, men denne mangler vel digital perfect motion som er Philips nye interpolerings system. På en 42" kan det lønne seg å ha bevegelses kompensering selv om respons tiden på skjermen er litt raskere enn andre skjermer. Pixel Pluss gjør en del med bildet og du bør vite at du setter pris på det.

 

Denne har jeg sett og det er vasse saker... Det plopper opp så mange detaljer at man nesten tilgir den litt underlige video effekten.

 

I en nett butikk så tipper jeg du kan få den til en rimelig penge.

 

 

Ellers kan jeg selvsagt anbefale deg Panasonic PX80...

 

PX80 er plasma såvidt jeg vet, så er relativt uaktuelt..

 

Men om jeg skulle funnet en skjerm med digital perfect motion må jeg vel opp endel i pris?

har du et eksempel på en skjerm med evt. de manglene du nevnte?

(Vil dette egentlig ha den store forskjellen på en som ikke har så peiling?)

---------------------------------------

en lcd tv har ikke den beste responstiden og dette resulterer i en del hakking ved raske bevegelser. Etterslep er heller ikke uvanlig. Derfor fant produsentene opp interpolering eller 100hz lcd som det også kalles. Dette er forsåvidt ikke helt nytt for det dukket opp slike bevegelses systemer på crt-en også. Philips hadde Digital Natural Motion og Loewe hadde Digital Motion Interpolation. Disse crt-ene hadde også 100hz, men det fungerte ikke som lcd-en. På crt fjernet det flimmeret vi kjenner fra en 50hz tv. Kort fortalt så viste tv-en samme bilde 2 ganger slik at blinkingen forsvant.

 

På lcd så dobbler det antall frames...

En film spilles i 24 bilder i sekundet og med interpolering så kalkulerer tv-en nye frames slik at du ender opp med 50 bilder i sekundet. Dette gjør at skarpheten i bildet øker og bevegelser blir mykere, men bildet får en litt annen struktur enn den vi kjenner fra kino. Det blir rett og slett en slags video look... Mange elsker detaljene og mykheten det skaper, men andre hater det på grunn av effekten det gir...

 

Perfect Natural Motion er en perfeksjonert utgave av DNM og det er kanskje det beste systemet som er laget til nå. Interpolering på lcd tv-er har ikke vært helt uten problemer. Glorier over objekter, støy i kanter og andre artefakter har dukket opp i sammenheng med disse systemene. Dette har Philips klart å ta et steg videre med Perfect Natural Motion.

 

http://www.nse.no/script/nse/bysvis.pl?id=...te&subkat=9

 

Her er en oversikt over modellene de har... Hvis du søker litt rundt så er jeg ganske sikker på at du kan finne 32PFL9603D/10 til rundt 10 000 kroner. Philips butikken er ganske dyr! Hvis du bor i oslo så burde du uansett ta deg en tur opp dit for de har en meget god utstilling slik at du kan sjekke bildet på de forskjellige tv-ene.

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...T8AAAEOEOI03xiL

 

http://www.elgiganten.no/PartDetail.aspx?q=p:10507584

 

Hvis du skal opp i størelse så er kanskje denne noe...

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...T8AAAEOEOI03xiL

Endret av Bava
Lenke til kommentar
Må nok ha større enn 32", men den 37" så fin ut.

Men klarer ikke helt å se den store forskjellen mellom den og 42" som jeg nevnte.

Eneste forskjellen er jo at den er litt mindre som fører til at den har litt bedre kontraster.

 

Du betaler ganske mye for størelsen...

I din priklasse så burde du ikke gå større enn 37 hvis du skal ha lcd. Du får mer tv for pengene.

 

42" du har linket har ikke interpolering og selv om den har 6ms responstid så vil du få litt trøbbel med artefakter. Med en slik størelse på tv-en så blir slike ting veldig tydelig. Husk at tv-en er over en meter bred. Det er ikke så lett å se hvor stort det er i butikken, men når den kommer hjem i stua så får du fort et stort "WOWSER":)...

Endret av Bava
Lenke til kommentar
Må nok ha større enn 32", men den 37" så fin ut.

Men klarer ikke helt å se den store forskjellen mellom den og 42" som jeg nevnte.

Eneste forskjellen er jo at den er litt mindre som fører til at den har litt bedre kontraster.

 

Du betaler ganske mye for størelsen...

I din priklasse så burde du ikke gå større enn 37 hvis du skal ha lcd. Du får mer tv for pengene.

 

Vel, TVen jeg nevnte (42") ligger nå 1000kr under i pris enn det den 37" gjorde.

Lenke til kommentar
Må nok ha større enn 32", men den 37" så fin ut.

Men klarer ikke helt å se den store forskjellen mellom den og 42" som jeg nevnte.

Eneste forskjellen er jo at den er litt mindre som fører til at den har litt bedre kontraster.

 

Du betaler ganske mye for størelsen...

I din priklasse så burde du ikke gå større enn 37 hvis du skal ha lcd. Du får mer tv for pengene.

 

Vel, TVen jeg nevnte (42") ligger nå 1000kr under i pris enn det den 37" gjorde.

 

Du får bedre bilde med 37" eren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...