Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt hk - nekter å installere windows


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettop kjøpt meg asus formula rampage, og skulle i dag installere windows xp. Det gikk bra i starten, jeg valgte partisjon, den kopierte filer, jeg venta, og vips var tiden inne for en restart. Det som nå er meningen skal skje, er jo at den starter installasjonen av windows xp, og man velger maskinnavn, skriver inn koden, osv.

 

Men isteden for å automatisk starte installasjonen av windows, ba den meg trykke på en tast for å starte fra CD! Jeg tenkte jaha, får vel gjøre det, og trykka på en tast. Så istedenfor å starte installasjonen av windows, kom jeg inn på den stygge blå skjermen der man kan velge om man vil installere en ny windows, reparere, eller avlsutte...

 

Hvordan får jeg den til å starte den siste delen av windows-installasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Vis den kræsjet under innstalasjonen så er det noe galt som har skjedd mens den prøvde og kopiere over filene. Jeg ville anbefalt deg og bare formatert og prøvd og legge det inn igjen på nytt så slipper du senere og ha problemer med en ødelagt windows innstalasjon.

 

Har du hakk i cd-en du prøvde og innstalere med? som kan ha gjort at det kræsjet?

er pc-en ny bygd? sjekket at ikke delene blir for varme og stopper opp?

Lenke til kommentar
hehe...du har fjernet cd'en etter den første innstalleringen?

Hvis ikke begynner den vel bare og laste på nytt igjen?

 

Alle gangene jeg har installert windows før, har jeg latt windows-CDen stå igjen I CD-romen. DEssuten trenger den vel CDen for å fullføre installasjonen :/

Lenke til kommentar
Jo, men du får beskjed om å sette inn cd'en på nytt igjen så vidt jeg husker. Etter den første lastingen, så rebooter den seg, og da får du vel beskjed om å fjerne cd'en først? Mulig jeg er helt på bærtur nå :)

 

Hvis jeg tar ut windows-CDen, så vil den gi meg en beskjed om å sette inn bootable CD.

Lenke til kommentar

Tror eg har fått samme beskjed ved reboot under install av XP ("trykk en knapp for og installere XP fra CD"..) - har holdt fingrene unna tastaturet ved den beskjeden :innocent: Når "tida" er "ute" booter maskina fra disken selv om CD/DVD er satt til first boot i Bios...

Lenke til kommentar
Tror eg har fått samme beskjed ved reboot under install av XP ("trykk en knapp for og installere XP fra CD"..) - har holdt fingrene unna tastaturet ved den beskjeden :innocent: Når "tida" er "ute" booter maskina fra disken selv om CD/DVD er satt til first boot i Bios...

 

hehe :)

JEg prøvde også å se om den ville boote fra HDD hvis jeg holdt fingerene unna tastaturet, men det gjorde det ikke :(

Lenke til kommentar

Virker som det ikke finnes noe bootinfo på disken din.

Altså, det finnes ikke noe info på diske som sier "her er windows og slik starter du det". Dermed tror bios at du ikke kan boote fra disken.

Virker som det har skjedd en liten feil under den første installasjonen.

 

Boot fra cd, og slett partisjonene. Hvis disken er ny så tar du full formatering, IKKE hurtigformatering. Jeg kjører bestandig full formatering, selv om noen mener dette ikke er nødvendig.

Så installerer du windows på nytt.

Lenke til kommentar
Virker som det ikke finnes noe bootinfo på disken din.

Altså, det finnes ikke noe info på diske som sier "her er windows og slik starter du det". Dermed tror bios at du ikke kan boote fra disken.

Virker som det har skjedd en liten feil under den første installasjonen.

 

Boot fra cd, og slett partisjonene. Hvis disken er ny så tar du full formatering, IKKE hurtigformatering. Jeg kjører bestandig full formatering, selv om noen mener dette ikke er nødvendig.

Så installerer du windows på nytt.

 

Takk for et bra svar!

Den harddisken jeg prøver å installere windows på har to andre partisjoner som inneholder filmer og dokumenter, men jeg får vel tatt en kopi av dem somehow.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det du kan gjøre er og laste ned en linux versjon, ubuntu er veldig grei da får du mulighet til og finne tilbake filene dine i windows og kopiere eller brenne dem ut vis du ikke har en annen pc du kan koble harddisken til.

Det jeg gjorde sist pc-en fikk litt problemer, en linux cd er alltid greit og ha liggende fant jeg ut etter det.

Lenke til kommentar
Du trenger mest sansyneligvis ikke og formatere hele disken, kun partisjonen du skal innstallere windows på.

 

Klart at jeg formaterte partisjonen! Men jeg brukte hurtigformatering, kan prøve vanlig formatering også.

 

Det du kan gjøre er og laste ned en linux versjon, ubuntu er veldig grei da får du mulighet til og finne tilbake filene dine i windows og kopiere eller brenne dem ut vis du ikke har en annen pc du kan koble harddisken til.

Det jeg gjorde sist pc-en fikk litt problemer, en linux cd er alltid greit og ha liggende fant jeg ut etter det.

 

Tja, kanskje jeg skulle prøve det. Hvis jeg ikke får det til å funke imorra, laster jeg ned linux.

Lenke til kommentar

Har akkurat samme problem som trådstarteren her, bygget ny maskin, skal ligge inn Xp Pro. (gjørt dette MANGEN ganger før med akkurat den platen, så den VIRKER!) men kommer til et punkt og skjermen blir svart, etterfulgt av en feilmeldingskjerm som sier at installeringen ble avbrutt for ikke å skade maskinen + en masse forslag om alt i fra oppdatering av BIOS til avinstalering av ny maskinvare...!? Men ALT er jo nytt!

 

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Har akkurat samme problem som trådstarteren her, bygget ny maskin, skal ligge inn Xp Pro. (gjørt dette MANGEN ganger før med akkurat den platen, så den VIRKER!) men kommer til et punkt og skjermen blir svart, etterfulgt av en feilmeldingskjerm som sier at installeringen ble avbrutt for ikke å skade maskinen + en masse forslag om alt i fra oppdatering av BIOS til avinstalering av ny maskinvare...!? Men ALT er jo nytt!

 

Hva gjør jeg?

 

vel, dette erjo ikke problemet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...