Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av førstebil


Anbefalte innlegg

Når jeg sier 65 000 så er det maxsum jeg vil bruke på bilen. Helst vil jeg bruke rundt 50 000.

Når det gjelder Toyota Corolla så har jeg hørt fra en som har den at det er en veldig kjedelig bil å kjøre, og personlig syns jeg ikke den er så veldig fin heller (206 er mye finere).

 

For å være ærlig så var ikke Mitsubishi Carisma så veldig fin heller.

Tror egentlig jeg har blitt litt glad i de små franske bilene :p

 

 

Tilbake til den NAF-testen. Jeg er litt skeptisk til å betale 2000+ (?) for å teste en bil jeg kanskje ikke kjøper. Det er jo penger ut av vinduet på en måte.

Har lest flere steder at man brude det, men likevel, det er en del penger som kan gå til andre ting :p

 

Hva med å få en skriftlig avtale med selgeren om at han dekker eventuelle feil ved bilen? Er det mulig, eller er det kanskje vanskelig?

Hvis dette er en måte ville vel det kanskje være det ideelle, siden da kan jeg ta en NAF-test etter jeg har kjøpt bilen og få dekka eventuelle reparasjoner.

(er mer villig til å betale for testen etter det faktisk er jeg som eier bilen :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være ærlig er jeg enig med deg angående Mitsubishien, jeg kjører jo fransk selv så.. Bare mener at den er mer fornuftig både med tanke på plass, utstyr, sikkerhet osv.

 

Angående NAF-test. Hvis selgeren er seriøs betaler han testen for deg. En selger som ikke har tro nok på bilen han skal kvitte seg med til at han ikke vil spandere på noe sånt er ikke verdt å handle med. Kjøper du fra en forhandler derimot er du jo dekket av Forbrukerkjøpsloven, så der er det ikke like prekært med noe sånt.

Lenke til kommentar
For å være ærlig er jeg enig med deg angående Mitsubishien, jeg kjører jo fransk selv så.. Bare mener at den er mer fornuftig både med tanke på plass, utstyr, sikkerhet osv.

Når det gjelder plass så trenger jeg egentlig ikke så altfor mye. Skal vel mest til skolen og til jobb og sikkert noen andre småturer. Skal jeg flytte på større lass kan jeg bare låne bilen til foreldrene mine.

Utstyr: Alltid fint med en del utstyr, derfor jeg så litt på Chrysler Stratus. 206 har setevarmere, sentrallås (med sånn fjernstyring), el-vinduer (har vel de fleste biler), og sikkert noe annet. Jeg vet ikke helt om den har aircondition (kald luft) eller om den bare kan "blåse" vanlig luft.

Skal vel bytte ut CD-spilleren med en CD-spiller med Mp3 og USB-port, også har jeg GPS på mobilen. Det dekker vel det viktigste utstyret, eller er det noe annet man trenger?

Sikkerhet: 206 har 4 stjerner og er ganske sikker for både fører og sidepassasjer. Dette er vel litt viktig med tanke på at risikoen for ulykker aldri er større enn de første årene på veiene.

 

Sånn Kasko-forsikring dekker vel alle skader på både meg og bilen uansett om det er min eller andres feil?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Drar opp min gamle tråd ettersom jeg nå snart skal kjøpe (og det kommer egentlig flere spørsmål angående dette).

 

Ser ut til at jeg holder meg til Peugeot 206 til en pris på rundt 50-60 000.

Det jeg lurer på nå er hvordan det er med kilometerstanden på 206-er. Hvor høy km kan jeg godta?

Originalt planla jeg under 100 000km. Men fant en 206 med 110hk (frister veldig) som har kjørt 160 000km. Er det for mye for en sånn bil?

 

De fleste 206-ene på finn.no i min prisklasse er 1,1-litere (60hk). Høres litt lite ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...