Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stor skuffelse! Satte inn nye batteri i en gammel Nikon F Photomic.

Lysmåleren virket, men den viste helt feil.

Noe er galt med ISO/Lukkertidshjulet på søkeren.

 

Tok lysmåling med et annet kamera, og det virket som om hjulet er

180 grader feil, men får ikke snudd det av en eller annen grunn.

 

Skalpel, søster - her skal opereres!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til tross for kranglende lukkertidshjul, så ble det da bilder fra F'en

Det ble faktisk nesten en hel film med druer og appelsiner :-)

En smakebit, ser ut til å være fokusert litt kort.

Egentlig ikke spennende i det hele tatt, og bokeh er nesten borte, da bakgrunnen er lys og nær.

post-31719-1224410013_thumb.jpg

 

edit: Nikon F Photomic - Nikkor 50mm f/1.2 - f/1.2 and 1/1000s

Endret av arela
Lenke til kommentar

Har nettopp anskaffet meg to kameraer nå, og trenger strengt talt en introduksjon til hvordan jeg kan ta bilder best mulig med film, og hva slags film jeg bør bruke til de forskjellige.

 

Kameraene det er snakk om er et Agfa Silette Record fra 1963 (Link).

Agfa_silette_record.jpg

 

Og et Ensign Ful-Vue fra et sted mellom 1946 og -49 (Link).

425608224_97df10286a.jpg?v=0

 

Spesielt det siste blir en uvant affære for en som er vant med digitale kameraer. ;)

Lenke til kommentar
Har nettopp anskaffet meg to kameraer nå, og trenger strengt talt en introduksjon til hvordan jeg kan ta bilder best mulig med film, og hva slags film jeg bør bruke til de forskjellige.

 

Kameraene det er snakk om er et Agfa Silette Record fra 1963 (Link).

Agfa_silette_record.jpg

 

Og et Ensign Ful-Vue fra et sted mellom 1946 og -49 (Link).

425608224_97df10286a.jpg?v=0

 

Spesielt det siste blir en uvant affære for en som er vant med digitale kameraer. ;)

 

Begge kameraene er hva man kan betegne som av heller laber kvalitet... Håper ikke du ga mer enn 50 kroner for noen av dem, men når det er sagt regner jeg med at det store bruker 120 film og det andre bruker 135mm hvis ikke det er instamatic i såfall er det bare å kaste.

Lenke til kommentar

Nå er den labre kvaliteten noe jeg ønsker. Har sett endel bilder tatt med disse, og spesielt bilder fra det siste har imponert meg stort. Er jo en helt annet uttrykk man ønsker med bildene når man kjøper et 60 år gammelt bokskamera.

 

120 og 135 brukes, ja. Og de kostet rundt femtilappen tilsammen, så det var ikke mye å tape. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Analog fotografering er farlig.

Sklei på berget i dag. Nikon F4s'en gikk dønn i berget, så solblenderen skvatt uti elva.

Jeg fikk heldigvis tak i skulderreima, så kameraet for ikke etter.

Filterfatninga er faktisk ikke værre skadet enn at jeg får på filter om jeg bruker litt godvilje.

Kan ikke se skader på F4s'en.

Det pussige var at solblenderen var av skru-på typen (gummi) - jeg kan vel takke den for at jeg har en god Nikkor AIS 28mm f/2.8 ennå.

 

edit - leif

Endret av arela
Lenke til kommentar

Takk for velkomsthilsen. Bilde er ikke det jeg setter i fokus av naturlige årsaker. Tok et handholt 9X12 cm bilde av kona ved morens grav. Ja, den slags fotografier får jeg holde for meg selv. Litt natur og reisebilder kan jeg på sikt dele med andre.

I vår fotoklubb kjører vi ikke med kveldens bilde eller konkurranser. Isteden hjelper vi hverandre til bedre bilder og økt kompetanse. Vi skyver bedre og bedre resultater ut av mørkerommet. Fellesskapet vårt bidrar til en økt fotoglede vedrørende filmbasert fotografi.

Fotosamlinger har vi hatt mange av sammen med likesinnede fra fjern og nær.

Fellesskapet og tonefallet i de skrevne ord på trådene i dette forumet, skaper et godt førstegang inntrykk, med respekt for hverandre.

Gleder meg.

Johs

Lenke til kommentar

Heldig du (eller dere?) som har en fotoklubb med mørkerom. Her er det ikke fotoklubb i det hele tatt. I allefall ingen som driver med analog fotografering og mørkerom. Disponerer et ganske godt utstyrt mørkerom på den lokale kulturskolen helt alene. Vet ikke om noen i flere mils omkrets som fotograferer analogt. Når jeg nevner det for noen, mener de bare at jeg er håpløs gammeldags..:p

Endret av M.H
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Var en tur på fotoknudsen pro igår. Da de ikke hadde Acros 100 inne, ba jeg om det mest finkornede de hadde. Det endte opp med at jeg kjøpte to ruller med Delta 100.

 

Hvordan bør denne filmen eksponeres og fremkalles i forhold til T-Max 100 som jeg har brukt en del?

 

Jeg har T-Max og HC-110 til rådighet.

 

the massive dev chart sier:

 

100 ISO - 7 min @ 20* for T-Max

 

100 ISO - 6 min @ 20* for HC-110

 

Høres dette fornuftig ut?

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Jeg opplevde noe sært idag. Hadde fremkalt en Tri-X og hengt den til tørk på badet. Jeg gikk inn for å se hvordan det lå an med tørkingen, og så til min store forskrekkelse noe som lignet på lim som gikk over to filmruter. Det gikk ikke bort med vann, men jeg fikk det bort med bomull og renset bensin (Coleman). Filmen tok tilsynelatende ikke skade av renseprosessen.

 

Hvordan kan denne "limen" ha havnet på filmen? Jeg har ikke vært i nærheten av noe slikt under fremkallingen :hmm: .

 

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...