Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, når du sier det, så brude det kanskje det. Men en annen ting jeg kom til å tenke på. Jeg vet ikke om du bruker Kodak Photo Flo eller lignende, men jag har opplevd et par ganger hvis jeg har vert litt ivrig mot slutten og hatt i for mye Photo Flo. Da har det kommet en slik limaktig hinne flekkvis på filmen. Etter det har jeg vært svært forsiktig når jeg skal ha i Photo Floen. Kun noen dråper nesten. Etter det, har jeg ikke fått denne "hinna" på filmen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er totalt uvitende om film, men etter at testrullen jeg skjøt med min Canonet viste seg å være finfin, har jeg lyst til å fotografere mer med film. Imidlertid syns jeg det er traurig med papirkopier - ekte bilder er digitale, og jeg vil ha muligheten til å etterbehandle.

 

Derfor lurer jeg på om det er butikker i Oslo som fremkaller og scanner negativer, som jeg kan få på CD i anstendig kvalitet?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg er totalt uvitende om film, men etter at testrullen jeg skjøt med min Canonet viste seg å være finfin, har jeg lyst til å fotografere mer med film. Imidlertid syns jeg det er traurig med papirkopier - ekte bilder er digitale, og jeg vil ha muligheten til å etterbehandle.

 

Derfor lurer jeg på om det er butikker i Oslo som fremkaller og scanner negativer, som jeg kan få på CD i anstendig kvalitet?

Du har jo Japan Photo, der får du bilder på cd til en ok pris. Oppløsningen er ikke spektakulær, 1536x1024 mener jeg å huske. Billige på fremkalling er de også, fant ikke prislista på nett men er det ikke 39,- eller noe sånt?

 

Se også https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=749937

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenkte å bryte stillheten i denne tråden. Har nå begynt å bruke Vuescan og ble umiddelbart frelst. Programmer klarer å få fram mye mer "dybde" i bildene enn hva Epson Scan klarte. Anbefales! Blir nok til at jeg scanner på ny en del av mine favoritter.

3235134330_7ba65da39a.jpg?v=0

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
Jeg er totalt uvitende om film, men etter at testrullen jeg skjøt med min Canonet viste seg å være finfin, har jeg lyst til å fotografere mer med film. Imidlertid syns jeg det er traurig med papirkopier - ekte bilder er digitale, og jeg vil ha muligheten til å etterbehandle.

 

Derfor lurer jeg på om det er butikker i Oslo som fremkaller og scanner negativer, som jeg kan få på CD i anstendig kvalitet?

 

Hvis du finner ut av dette vil jeg gjerne vite om det. Jeg bor riktig nok i Bergen, men om jeg må sende med post til Oslo for å få ok resultat så gjør jeg gjerne det.

 

Har per idag testet kun 2 butikker og av dem var JapanPhoto klart best (og billigst...).

Lenke til kommentar

abraxa: Nei, det er ikke HDR. Scannet bare på vanlig 16-bits grayscale. Kjøpte programmet igår så er langt fra noen ekspert, men kan skrive en liten gaid (!) når jeg får tid hjemme foran scanneren.

Slenger opp enda en, det er da et fotografiforum. :)

3235173282_bd9959e87e.jpg?v=0

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
Francis: Ilford Delta 100. Fikk 5 ruller av en kar på foto.no. :)

 

Jeg har to ruller med samme film som jeg skal fremkalle en kveld (dog 35mm). Jeg har aldri testet denne filmen før, så jeg gleder meg til å se hvordan resultatet blir. Jeg kan poste bildeeksempler når jeg er ferdig med skanningen :).

 

Francis

Lenke til kommentar
abraxa: Nei, det er ikke HDR. Scannet bare på vanlig 16-bits grayscale. Kjøpte programmet igår så er langt fra noen ekspert, men kan skrive en liten gaid (!) når jeg får tid hjemme foran scanneren.

Slenger opp enda en, det er da et fotografiforum. :)

Vuescan ja, det er mulig at jeg blander med Silverfast (?) som fulgte med scanneren. Har hørt mye bra om Vuescan, og selv om jeg er fornøyd med scanneprosessen i epson scan, sliter jeg litt med resultatet.

 

Veldig flotte toner i bildet ditt, måtte du justere mye på levels osv. etter scanningen? Mine sort/hvitt bilder har vært tilnærmet kontrastløse etter scanning, og krever en masse etterbehandling.

Lenke til kommentar

Silverfast hører med V700, men hadde så knotete brukergrensesnitt at jeg i likhet med deg frem til nå har gått for Epson Scan. Epson Scan er suveren på batch scanning og gir greie bilder, men jeg ønsket mer av en scanner som V700. Derfor prøvde jeg et par scanninger med gratis-versjonen av Vuescan. Voila!

 

Ikke spesielt mye etterbehandling nei. Importerte til Lightroom 2.2 og justerte litt på de vanlige parameterne. Krevdes dog mer da jeg benyttet Epson Scan.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
Ingardj: Epson V700 ja. Men om du kun skal scanne mellomformat ville jeg ikke nølt med å plukket opp lillebroren V500 som koster rundt 2000.

 

Francis: Ilford Delta 100. Fikk 5 ruller av en kar på foto.no. :)

 

Den høres meget interessant ut. Matcher kopiene de man kan få fremkalt i butikken (på cd)?

 

Hvordan er den i forhold til v700, som har fått god kritikk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...