Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Det står på flasken at de 4 første filmene skal fremkalles vanlig, de neste 4 +1min og de siste 4 med + 2min (for 1l fremkaller). Jeg gjorde dette tidligere da jeg fremkalte filmene mine i studentsamfunnet sitt mørkerom, som helt tilfeldig holdt en jevn temperatur på 20*C. Hjemme hos meg er det oftere varmere enn det, så da må jeg finne en lur måte å temperere fremkalleren før jeg bruker den, slik at den ikke er for varm. Det er også en av grunnene til at jeg liker HC-110.

 

Hvordan pleier dere å temperere kjemi som kan brukes flere ganger?

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja må si meg lettere overrasket hvor god den billige "konsumentfilmen" Ultramax 400 er, så jeg kjøpte likegodt en haug på eBay, til 19,50,- pr rull, inkludert frakt. :)

 

Sendte også inn en lettere interessant film, Fujifilm Natura 1600. Dessverre var den brukt i et kamera som eksponerer som en full sjømann, så de fleste bildene var ubruklige, men her er et eksempel fra den også:

2901534171_8c77e3d60c_o.jpg

 

Ingen film for portretter som dette selvsagt, men den har en kornstruktur som forhåpentligvis kan gjøre seg på andre typer bilder.

 

Alt i alt har dette gjort at 35m er noe jeg kommer til å bruke mer fremover, fremkalling pluss helt brukandes scanning(bedre enn jeg får til på min Epson 4990) til ca femtilappen pr 36-bilders film er absolutt til å leve med.

Lenke til kommentar

Imponerende bilder, Amund_Blix. Driver selv og skanner noen 6x7 lysbilder nå.

 

 

Noen som har forslag til hvordan film som egner seg til natt/nordlysfoto? Skal selvfølgelig være farge. Blir nok å skanne den, så er kanskje lysbildefilm som er mest aktuelt da. :)

 

Edit: Glemte å nevne at det skal være 120 film om det har noen betydning.

Endret av M.H
Lenke til kommentar
Alt i alt har dette gjort at 35m er noe jeg kommer til å bruke mer fremover, fremkalling pluss helt brukandes scanning(bedre enn jeg får til på min Epson 4990) til ca femtilappen pr 36-bilders film er absolutt til å leve med.

 

Dette så jo veldig bra ut. Har en Epson V700 på vei som skal få både 35mm og mellomformat, men kan jo alltids teste Dwaynes og. Men hvordan gikk det med fraktkostnader, toll etc. når du sendte til USA?

Lenke til kommentar

Natt og nordlysbilder har jeg praktisk talt ingen erfaring med, jeg har vel ett nattbilde jeg er fornøyd med, men det er tatt i New York og muligens ikke så relevant til nordlysfoto :D

207678_1280x1024.jpg

 

Der brukte jeg Fuji NPH 400, men ville nok blitt like bra med f.eks Portra-serien til Kodak. Bare man eksponerer nok.

 

Freem@n, filmene sendte jeg over i en smartpostkonvolutt, og det ble ikke mer enn 37,- til Dwaynes. Når de mottar filmene får du straks en email med en Paypal Invoice som man da betaler og de gjør fremkalling/kopiering/scanning samme dag.

Frakten tilbake koster 90,- for inntil 6 filmer. Betalte ingen moms siden Dwynes merket konvolutten til verdi $5 av en eller annen grunn(jeg hadde ikke bedt om det)

Det hele gikk vel på en 2 1/2 uke frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt større suksess med skanning av negativfilm enn med dias med min LS-50.

 

Francis

 

Med meg er det motsatt. Funket bedre for meg å skanne lysbildefilm enn negativ. Men nå har jeg skannet svært lite negativ fargefilm. Skanneren er en Epson V750 PRO.

 

Bruker og LS-50 til 135 film. Synd den ikke tar 120 film og.

Endret av M.H
Lenke til kommentar

Jaja, nå overdrev jeg vel kanskje litt når jeg skrev at jeg fikk bedre til å skanne lysbilder enn negativer. Jeg har skannet så lite negativer at jeg kun vet at det blir ok resultater. Og det var med en litt luguber film. Lysbilder skanner jeg hele tiden, så jeg er kanskje bare mer vant å skanne lysbilder enn negativer.

Lenke til kommentar
Har du erfaring med scanning av velvia?

 

Hvis det var meg du spurte, så har jeg skannet en del velvia, ja. Kanskje litt værre å skanne enn andre lysbildefilmer jeg bruker, men går helt fint. :)

 

Bruker du nikonscan programvaren? Hvilke innstillinger bruker du?

 

Sliter veldig med å scanne velvia selv. Fargene blir veldig oversaturerte og fokus er også vanskelig å treffe med. Har en LS-2000 scanner om det skal ha noe å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...