Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Blir det ikke masse flekker på negativene da, hvis man ikke får bort vannet på en eller annen måte?

 

Jeg pleier å skyle såpass lenge for å være sikker på at all lillafargen i filmen forsvinner, men det holder kanskje med ett kvarter. Skades filmen på noen måte av å bli skyllet lenge, eller er det helt enkelt sløs av tid?

 

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har noen dråper Tetenal ettellerannet eller Kodak ettellerannet i det siste minuttet av skyllevannet før jeg henger filmen til tørk. Jeg husker ikke husker navnet på det her jeg sitter på jobb. Det skal i allefall gjøre slik at vannet renner letter av (eller noe i den duren). Har hørt at man kan bruke noen dråper zalo og, men dette har jeg aldri testet, og er ikke helt sikker på dette.

 

Edit: Kodak Foto Flo het det, ja. Har ikke prøvd ilford sitt.

Endret av M.H
Lenke til kommentar

Da har jeg vært ute og spølt i gjennom en film med Ilford HP5 plus med Pentaxen. Kun med stativ i dag på grunn av lyset - eller mangel på lys. Så skal ta en tur i skogen i morgen for å se hvordan den funker der. Den 90-180 zoomen som fulgte med var stor og TUNG. Heldigvis er lettere normaloptikk og vidvinkel under veis. Kamerahuset er overraskende lett og bruke håndholdt. Sikkert mye på grunn av tregrepet. :)

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg Kodak Indicator Stop, og har i den anledning et spørsmål.

 

Det står på flasken at hvis man ser på vesken under mørkeromsbelysning så ser den blank ut hvis den fortsatt er god, og sort ut hvis den er oppbrukt. Jeg har ikke mørkeromsbelysning hjemme (jeg skanner bare negativene),så jeg lurer på om det finnes en annen måte å sjekke på om den er oppbrukt.

 

Francis

Lenke til kommentar

Jeg testet å henge negativene til tørk uken å bruke nal idag, og resultatet ble bedre enn noensinne! Nalen skal herved aldri brukes igjen!

 

Jeg vurderer å bruke destillert vann til den aller siste skyllingen, sammen med fuktemiddel. Er det verdt de 20kr/l som avionisert vann hos Esso koster, eller holder det med vann fra springen?

 

Francis

Lenke til kommentar

Sikker på at du trenger å bruke Stoppbad til sort/hvit filmfremkalling? Jeg pleier bare å skylle filmene godt i 20 grader varmt vann mens jeg gjør klar fixen. Jeg har prøvd med Stopp og, men aldri sett noe forskjell.

 

Edit: Glemte å svare på det som ble spurt om. Vet ikke hvordan du kan se det uten rødt lys. Må kanskje bare prøve deg litt fram?

Endret av M.H
Lenke til kommentar
Jeg har aldri brukt stop før, men tenkte det kunne være en grei ting å bruke for å få en mest mulig lik fremkalling hver gang, slik at jeg kan korrigere hvis det er noe jeg vil endre på.

 

Francis

 

Stopp er unødvendig, om du ikke framkaller med utrolig kort framkallingstid, og da bør du heller fortynne framkallingsvesken. Stopp er forøvrig edikk så det er tullette å kjøpe stopbad i dyre domme da blank edikk på butikken i rett utblanding vil gjøre samme nytten. Jeg tror indicatorstopbadet vil få farge også når det belyses i vanlig lys, dette er jo egentlig en forutsetning for at det skal se annerledes ut i mørkeromslys, indicatoren vil sansynligvis gi en farge som blokkerer rødt lys vil jeg tro da.

Lenke til kommentar
OK, da kan jeg bare kjøpe 22% etansyre hvis jeg skulle føle behovet for å bruke stop etter at flasken er tom. Nå vet jeg jo blandingsforholdet (1+15 mener jeg det var).

 

Mange anbefaller foresten og holde seg unna Stopp, da det å avslutte fremkallingsprosessen mer gradevis kan gi en mykere curve og mer detaljer i negativets lyse ommeråder (dvs bildets mørke ommeråder).

 

Hvilken fremkaller bruker du, hvis det er snakk om Rodinal er det jo plenty av muligheter til å variere på agitering, blandeforhold osv, for å få den kontrasten curven og skarpheten man ønsker, men man skal helst vite hva man gjør med den 150 år gamle fremkalleren.

Lenke til kommentar

Jeg bruker for tiden mest HC-110, men også T-Max. Grunnen til at jeg foretrekker HC-110 er at den koster vesentlig mindre enn T-Max. Jeg bruker kun T-Max fremkaller på T-Max P3200, og hvis jeg skulle funnet på å presse Tri-X eller T-Max 400 til noe mer enn 800 ville jeg mest sannsynlig brukt T-Max fremkaller da også.

 

EDIT: Kan nevne at jeg bruker HC-110 i blandsforhold B (1+31) og T-Max blandet 1+4. Jeg har lest at man kan blande ut T-Max fremkalleren med mer vann enn 1+4, men har ikke våget å prøve det enda.

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Jeg bruker for tiden mest HC-110, men også T-Max. Grunnen til at jeg foretrekker HC-110 er at den koster vesentlig mindre enn T-Max. Jeg bruker kun T-Max fremkaller på T-Max P3200, og hvis jeg skulle funnet på å presse Tri-X eller T-Max 400 til noe mer enn 800 ville jeg mest sannsynlig brukt T-Max fremkaller da også.

 

EDIT: Kan nevne at jeg bruker HC-110 i blandsforhold B (1+31) og T-Max blandet 1+4. Jeg har lest at man kan blande ut T-Max fremkalleren med mer vann enn 1+4, men har ikke våget å prøve det enda.

 

Som regel går det helt fint, framkalling av svarthvit film krever ikke allverdens av nøyaktighet uansett... Best gråtoner synes jeg man får med å overeksponere filmen litt, også redusere framkallingstiden littegran. Feks Tri-X @ 250 med tilsvarende redusert framkallingstid.

 

HC-110 var Ansel Adams sin favoritt, men det må sies at han brukt alt annet enn 135mm kamera da ;) Den deler i hvertfall den ekstremt billige prisen og tynne utblandingen med Rodinal.

 

T-Max er alikevel kanskje ikke så dyrt som du tror den er tiltenkt brukt flere ganger. Tanken er at du skal blande opp en Gallon T-Max (tror det finnes en tabell for en liter også i Europa, da med færre sykluser), de første 16 filmene skal da framkalles uten tilagt tid med framkallingsveske du tømmer fra den store flasken, deretter skal 17-32 fremkalles med et minutt ekstra tid og film nummer 33-48 med 2 minutter ekstra tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...