Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gud bedre, jeg snudde om tallene. Det er ikke første gang jeg gjør det, men av en eller annen grunn går det automatisk når jeg fotograferer. Merkelig saker, men det har sikkert med den innebygde automatikken i hodet mitt, og surrete fremstillinger når jeg skal forklare det. Selvfølgelig eksponerer han APX 100 som 50 iso :blush:

Lenke til kommentar

Å alltid overeksponere svart/hvittfilm med en blender som en fast regel, er ingen god idè faktisk, det kommer i høyeste grad an på hva slags film og fremkaller man bruker. Men om man bruker "trege" fremkallere som Rodinal og HC-110 oppnår man sjelden filmens ISO-hastighet uansett, så da er det greit å gi filmen litt ekstra lys.

 

Men med moderne fremkallere som f.eks DD-X, Kodak T-Max og XTOL, får man reèll ISO-hastighet med de fleste filmer, og en overeksponering på èn blender kan faktisk gi deg tap av skarphet og mer korn.

 

Å tenke sonesystem med småbildefilm er meningsløst. I stor grad med mellomformat også. Men større film har mye mer toleranse for over/undereksponering, så man kan ta seg noen større friheter om man f.eks liker "looken" fra overeksponering, det straffer seg ikke så fort som med småbilde. Det som er fint med å surre med fremkalling selv, er man kan påvirke uttrykket i stor grad med eksponering og fremkalling, det er jo slett ikke alltid skarphet og lite korn er noe mål, så alt jeg skriver ovenfor er generelle betrakninger og slett ingen fasit. F.eks med 8x10", så eksponerer jeg Kodak Tri-X 320 på EI 100 :)

 

Av dagens filmer liker jeg personlig best Kodaks Tri-X, Plus-X og T-Max(den nye TMY-2 er knall), Fuji Neopan 400 og Acros Fuji Acros. Bruker noe Foma 200 også, en billig og fin film, men det er ikke konsistent nok kvalitet på noen østeuropeiske filmer, så for viktige bilder tyr jeg alltid til Kodak eller Fuji.

 

 

TILLEGG: APX 100 i Rodinal er godsaker med et eget uttrykk, skjønner godt at enkelte sverger(sverget) til det. Speialfilmer med ISO 25 o.l er jeg ingen fan av, siden jeg stort sett håndholder kamera som kan håndholdes. ISO 25 er kun brukbart på solskinnsdager med sterk medvind. :)

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar

Null dybdeskarphet med dæven hvor skarpt den lille centimeteren med skarphetsplan er. Portretter med verdens mest oppløste øyenbryn :grin:

 

Jeg tror forøvrig ikke Kay er blant dem som eksperimenterer med mye prosesser. Han er nok mer tilhenger av filosofien if it works, don't fix it.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Men om man bruker "trege" fremkallere som Rodinal og HC-110 oppnår man sjelden filmens ISO-hastighet uansett, så da er det greit å gi filmen litt ekstra lys.

 

Men med moderne fremkallere som f.eks DD-X, Kodak T-Max og XTOL, får man reèll ISO-hastighet med de fleste filmer, og en overeksponering på èn blender kan faktisk gi deg tap av skarphet og mer korn.

 

Jeg har sikkert misforstått veldig, men er ikke fremkallingstiden til en gitt film lavere med HC110 (1+31) enn med T-Max fremkaller (1+4)?

 

Francis

 

EDIT: Skrivefeil.

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Men om man bruker "trege" fremkallere som Rodinal og HC-110 oppnår man sjelden filmens ISO-hastighet uansett, så da er det greit å gi filmen litt ekstra lys.

 

Men med moderne fremkallere som f.eks DD-X, Kodak T-Max og XTOL, får man reèll ISO-hastighet med de fleste filmer, og en overeksponering på èn blender kan faktisk gi deg tap av skarphet og mer korn.

 

Jeg har sikkert misforstått veldig, men er ikke fremkallingstiden til en gitt film lavere med HC110 (1+31) enn med T-Max fremkaller (1+4)?

 

Francis

 

EDIT: Skrivefeil.

 

Jepp, misforstått ja, det har ingenting med fremkallingstiden å gjøre :)

 

Jeg sikter til at en film gjerne ikke klarer å oppnå oppgitt ISO med enkelte fremkallere.

F.eks skal du skyte Tri-X og fremkalle i HC-110, bør den eksponeres på 250/320 for å oppnå normal skyggedetaljering.

Lenke til kommentar

Total nybegynner her.

 

Hvordan funker en filmscanner/fremkaller/o.l. ?

Er det mulig å ta filmen rett ut av kameraet, for så å scanne bildene rett inn på pcen fra filmen, uten å fremkalle i butikk/mørkerom eller hva det er man bruker.

 

Hvis ikke, hva er den absolutt letteste prossessen man må gjennom for å få bildene inn på pcen uten å må innom en butikk.

 

Edit: Begynner å ane at den må fremkalles før den scannes inn på pcen?

Hvor lett er det med s/h film ? Noen som kjapt kan gå gjennom punkt for punkt?

Endret av Omar
Lenke til kommentar

Du må ha en negativscanner. Film må fremkalles før du scanner bildene. Sorthvitt kan du gjøre hjemme, for det tar ingen plass å fremkalle negativer. Bare et mørkt rom. Men det krever at du setter deg litt inn i det, blant annet med å finlese denne tråden.

 

Alternativet er å levere filmen i en butikk, og be om å kun få negativene. Noen butikker gir deg også gode cd-er med bildene dine, men kvaliteten ser ut til å variere. Bor du nær Oslo så er Fotohuset på Karl Johan et godt sted for slike tjenester.

Lenke til kommentar
Jeg har frem til nå kjøpt film på eBay og digideal. Har dere forslag til gode (nett)butikker som har gode priser på film. Å bestille fra utlandet er ikke et problem :).

 

Francis

 

Freestylephoto er et greit alternativ til Ebay, selv om man inkluderer frakt, moms og toll så vil enklte filmer derifra være billigere enn å bestille fra Ebay.

 

http://www.freestylephoto.biz/

 

Jeg har ingen erfaring med å bestille derifra, men jeg har planer om å bestille litt film derifra, bl.a. T-MAX, Pan-F og Fujifilm instant peel-apart film. Men jeg vet at det er minst en bruker på foto.no som har god erfaring med selskapet og som bruike å bestille film derifra.

Lenke til kommentar

Tok et par filmer med Kodak 400NC, men ble ikke helt fornøyd med resultatet, fargene var ikke spesielt gode. Det har kanskje sammenheng med at filmen var utgått med noen år, og jeg aner ikke hvordan den har vært lagret.

 

Foretrekker velvia på mellomformat, selv om man må være ganske nøyaktig med lysmålingen. På småbildeformat har jeg brukt Fuji 160 Pro, en grei allroundfilm.

Lenke til kommentar
Jeg har frem til nå kjøpt film på eBay og digideal. Har dere forslag til gode (nett)butikker som har gode priser på film. Å bestille fra utlandet er ikke et problem :).

 

Francis

 

Freestylephoto er et greit alternativ til Ebay, selv om man inkluderer frakt, moms og toll så vil enklte filmer derifra være billigere enn å bestille fra Ebay.

 

http://www.freestylephoto.biz/

 

Jeg har ingen erfaring med å bestille derifra, men jeg har planer om å bestille litt film derifra, bl.a. T-MAX, Pan-F og Fujifilm instant peel-apart film. Men jeg vet at det er minst en bruker på foto.no som har god erfaring med selskapet og som bruike å bestille film derifra.

 

Vil på det sterkeste anbefale å bruke B&H Photo til film. Jeg har bestilt et par ganger fra Freestyle, og det tar fryktelig mye lengre tid å få tingene (12 og 15 dager i mitt tilfelle, dette var med USPS Priority). Prisene på shipping er også høye, til tross for at de vel stort sett bare bruker USPS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...