Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er denne bilen grei?


M4ds

Anbefalte innlegg

Husk også at en cabriolet trekker til seg mer oppmerksomhet enn en lukket bil.. Er du villig til å få all den oppmerksomheten? Forøvrig synes jeg bilen var veldig billig sammenlignet med andre E36 cabrioleter. Her kan det være lurt å tenke at virker det for godt til å være sant, så er det som oftest det. Bilen begynner også å nærme seg 200 000km på telleren, og da må som oftest en del slitedeler skiftes ut.

 

Bilen skal også inn på EU innen 30. november, og da kan det hende det blir mye dyrere å ha den enn antatt. Det står at den er meget velholdt, men dette speiles ikke igjen i prisen, noe jeg synes er litt betenkelig. Trenger ikke bety noe, men vær obs.

Endret av Goodkat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er det med vind og sånt for de i baksetet? Får de veldig mye, eller må jeg kjøpe sånn vind-skjermer?

 

Det er faktisk ikke så mye vind man får i baksetet...noe frisk luft får man selvfølgelig, men det er ikke plagsomt.

 

Og den kalesjen, settes den på automatisk, eller må jeg ta den ned/opp manuelt? Er det mye styr med den?

 

Den er automatisk ja, dvs, når du har "løsna" taket. Er et lite håndtak oppe i taket du må dra ned, å vri rundt, og løfte opp den fremre delen av taket...resten styres automatisk av en liten knapp i midtkonsollen.

 

Eneste feilen, i mine øyne, med 318 cab, er motor'n. Ganske tung bil (ca 1700 kg), og da blir 115 hk litt lite. Bruttern har akkurat samme bilen, til og med samme farge som den du linka til først, men 1 år nyere...og den motor'n er tam. Han har riktignok bytta motor, til en 1,9 IS ifm fullstendig motorhavari, og har nå 140 hk. Hjalp betraktelig.

 

Som førstebil er den sikkert ok. Hvis bilen er sånn noenlunde i grei teknisk stand, så var ikke prisen så værst heller. Men ville nok krevd EU-godkjenning før evt. kjøp. Men som sagt, tam motor.

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
Det gjelder da alle BMW'er (og Mercedeser).

 

Forøvrig er ikke understyring i sving på glatten så gøy det heller. Spesielt ikke hvis det kommer brått på.

Har X3, X5 og X6 RWD?

Firehjulstrekk fører til firehjulssladd som ihvertfall ikke er spesielt behagelig. :p Da skal du være veldig bevisst på hva du skal gjøre i en nødsituasjon.

Og de første modellene (1999-2004) hadde 63% på bakhjulene. Nå er fordelingen dynamisk.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Veldig sant det du sier der, Sluquet. Men - gir du på litt ekstra med bakhjulstrekk i en glatt sving, så slipper rompa ganske så lett. Vet ikke hvor tung denne BMW'en er i bakstussen, men det er ikke uten grunn at enkelte bakhjulsdrevne biler kjører med sandsekker i bagasjerommet om vinteren.

 

Og - det er gjerne en grunn til at lekne ungdommer ofte velger disse bilene med bakhjulstrekk, nettopp fordi de har denne egenskapen. Enkelte ønsker nettopp at bilen skal ut i sladd, og da blir det en helt annen diskusjon igjen.. Det er kanskje en grunn til at forsikringspremien er såpass mye høyere på biler med bakhjulstrekk, som igjen ofte er kjørt av ungdom?

Lenke til kommentar
Veldig sant det du sier der, Sluquet. Men - gir du på litt ekstra med bakhjulstrekk i en glatt sving, så slipper rompa ganske så lett. Vet ikke hvor tung denne BMW'en er i bakstussen, men det er ikke uten grunn at enkelte bakhjulsdrevne biler kjører med sandsekker i bagasjerommet om vinteren.

 

Og - det er gjerne en grunn til at lekne ungdommer ofte velger disse bilene med bakhjulstrekk, nettopp fordi de har denne egenskapen. Enkelte ønsker nettopp at bilen skal ut i sladd, og da blir det en helt annen diskusjon igjen.. Det er kanskje en grunn til at forsikringspremien er såpass mye høyere på biler med bakhjulstrekk, som igjen ofte er kjørt av ungdom?

 

Joda, det er klart at det er lett(ere) å få overstyring med en bakhjulstrukket bil - men som nevnt over her er det ikke alltid at understyring er så mye tryggere enn overstyring. Overstyring både ser og føles mer dramatisk, men det kan smelle like hardt om du bare måker rett frem i en sving.

Jeg er ikke så sikker på at dette med drivhjul har noe å si på premien, har du noe håndfast her? Jeg vil tro at det heller kommer an på bilen - Du betaler nok ikke så veldig mye mer/mindre på f.eks. en Golf GTI kontra en BMW 325.

Lenke til kommentar

Alle typiske ungdomsbiler er dyre å forsikre, enten de heter BMW 325 eller Golf VR6 - eller BMW 318 og Golf GL, for den saks skyld. En Saab 93 Turbo, som ikke er en typisk ungdomsbil, men som fortsatt er en småsprek bil, koster mye mindre å forsikre.

 

Golfen min, en helt vanlig Golf GL, kostet 12500 å forsikre i mitt navn - satt den på gamlingen og endte opp med en pris på 3500.

Lenke til kommentar
Alle typiske ungdomsbiler er dyre å forsikre, enten de heter BMW 325 eller Golf VR6 - eller BMW 318 og Golf GL, for den saks skyld. En Saab 93 Turbo, som ikke er en typisk ungdomsbil, men som fortsatt er en småsprek bil, koster mye mindre å forsikre.

 

Golfen min, en helt vanlig Golf GL, kostet 12500 å forsikre i mitt navn - satt den på gamlingen og endte opp med en pris på 3500.

 

Det går vel også på at du i ung alder blir sett på som en stor risiko. Tipper du hadde måttet punge ut med mer enn 12.500 for en VR6 eller en 325 i ditt navn.

Lenke til kommentar

Sant igjen, både RWD og FWD krever forsiktig kjørestil når det er glatt. Argumentene som ligger bak påstandene om at denne bilen neppe vil overleve første vinter, går nok heller på sammenhengen mellom "leking" og bakhjulstrekk, en sammenheng som ofte finner sted.

 

Så dette var vel heller ment som en forklaring på hvorfor enkelte hevder at denne bilen (med RWD) vil overleve ferre vintre enn en forhjulsdreven bil. Flere som kjører bakhjulsdrevne biler fremprovoserer understyring enn sjåfører av forhjulsdrevne biler fremprovoserer understyring. Ja, dette er en generalisering, men regner med de aller fleste er enige med meg. Det er en grunn til at ungdommer ofte er ute etter biler med nettopp bakhjulstrekk.

 

 

Nei, drivhjul har nok ikke direkte innvirkning på premien, da denne hovedsakelig baserer seg på ulykkesstatistikker og hestekrefter/turbo. Biler som Golf GTI og BMW 3-serie er ofte kjørt av ungdom, ungdom som er interessert i å kjøre hardt, og dermed har disse naturligvis en høyere ulykkesstatistikk.

 

Sammenhengen mellom RWD og høy forsikringspremie er i utgangspunktet at ungdommer velger disse bilene - og krasjer med disse bilene.

Lenke til kommentar
Sant igjen, både RWD og FWD krever forsiktig kjørestil når det er glatt. Argumentene som ligger bak påstandene om at denne bilen neppe vil overleve første vinter, går nok heller på sammenhengen mellom "leking" og bakhjulstrekk, en sammenheng som ofte finner sted.

 

Så dette var vel heller ment som en forklaring på hvorfor enkelte hevder at denne bilen (med RWD) vil overleve ferre vintre enn en forhjulsdreven bil. Flere som kjører bakhjulsdrevne biler fremprovoserer understyring enn sjåfører av forhjulsdrevne biler fremprovoserer understyring. Ja, dette er en generalisering, men regner med de aller fleste er enige med meg. Det er en grunn til at ungdommer ofte er ute etter biler med nettopp bakhjulstrekk.

 

Gode poeng, men jeg vil føye til at det ikke er noe problem å få sleng på en forhjulsdrevet bil heller, så lenge man har lyst til å leke litt på glatta. Det første året man kjører på glatta er man ganske utsatt uansett drivhjul vil jeg si.

Lenke til kommentar
Alle typiske ungdomsbiler er dyre å forsikre, enten de heter BMW 325 eller Golf VR6 - eller BMW 318 og Golf GL, for den saks skyld. En Saab 93 Turbo, som ikke er en typisk ungdomsbil, men som fortsatt er en småsprek bil, koster mye mindre å forsikre.

 

Golfen min, en helt vanlig Golf GL, kostet 12500 å forsikre i mitt navn - satt den på gamlingen og endte opp med en pris på 3500.

 

Det går vel også på at du i ung alder blir sett på som en stor risiko. Tipper du hadde måttet punge ut med mer enn 12.500 for en VR6 eller en 325 i ditt navn.

Joda, er jo 18 år og har hatt lappen i ca 6 mnd - så jeg er jo blant "værstingene" i følge statisitkken. VR6 og GTI 16v var ufattelig dyre å forsikre, over 30 laken, og de fleste ville ikke forsikre dem med mer enn ansvar. :S

 

Det var nettopp dette som var grunnen til at jeg valgte GL, fordi VR6 er ikke sååå mye dyrere. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...