Gå til innhold

Noen spørsmål til de kristene.


Anbefalte innlegg

Jeg skrev ikke at evangeliene er nedskrevet 400 år etterpå, les det en gang til så ser du at jeg skriver at de er skrevet ned opptil . Om det så er 80 år etterpå, så betyr det fortsatt at dette kun da er sagn og ikke førstehåndskjenskap til Jesus. Så du ser ikke sammenhengen mellom forskjellen mellom de forskjellige rasene hunder og mennesker og aper(som også selvsagt tilhører samme familie)? I så tilfelle så må det være for at du ikke vil se det fordi at dette strider mot din religiøse overbevisning. Det er forsåvidt helt greit, men ikke forkynn slikt tull som sannheter er du snill. Ikke uten å vise til hvilke feil som er så grove at det gjør at vi må forkaste hele teorien om evolusjon. Vi kan jo faktisk observere evolusjon den dag i dag. Men dette er selvsagt fabrikert av den konspirerende vitenskapelige verden for å motarbeide religion. Hmm ... Satans verk er det kanskje? :)

"Opptil", javel. Taken... Men jeg er likevel ikke med på det. Bli med på en resonnering: Vi har ikke orginalverkene, og de er ikke datostemplet. Derfor må vi se om det går fram av selve teksten, eller vi må forholde oss til eksterne kilder, f.eks. som siterer fra evangeliene.

Matteus: Tradisjonelt har man trodd at dette ble skrevet få år etter Jesu død, selv om dette ikke kan bevises. Irenaeus skrev i år 180 at Matteusevangeliet ble skrevet da Paulus var i Rom, dvs på 60-tallet e.kr. Dette vet vi altså ikke, men vi kan dermed si at det var noe som het "Matteusevangeliet" før år 180. Også Origen (A.D. 230), og Eusebius (A.D. 330) refererer til Matteus.

Lukas: Det er bevis som indikerer et tidlig forfatterskap, kanskje i år 60. Nevnt flere ganger før år 200.

Johannes: Han var, (hvis det virkelig var han som skrev det), øyenvitne til Jesus, som en disippel til ham. Orginaldato er omstridt. Nevnt flere ganger før år 200, samt sitater fra evangeliet.

 

Angående Josefus; Orker ikke å grave fram alle detaljene. Nøyer meg foreløpig med et sitat:

A few modern scholars are skeptical of the passages in Josephus' writings that refer to Jesus, believing they were inserted by copyists during the middle ages. While the longer passage (the "Testimonium Flavium") most probably contains at least a few interpolations, the passage for the most part is considered genuine by most scholars. A copy of the Testimonium was found in Agapian that contained no signs of interpolation. The citation about John the Baptist, and about James the brother of Jesus, are considered to be genuine.

The Antiquities of the Jews, Book 18, Chapter 3.3.63-64; Chapter 5.2.116-118; Chapter 9.1.200.

* Edit: Dette blir jo et argumentum ad populum fra mitt vedkommende, men men... Du får tro hva du vil for min del.

 

Jeg vet ikke hva slags historie du leser som kommer med disse forfalskningsanklagene på det ene og det andre. Riktignok er det ting som tyder på at Josefus bekjennelse av at Jesus var Kristus nok er skrevet inn, men at han nevner Jesus er de fleste enige om.

 

"Vi kan observere evolusjon i dag". Javisst. Men definer evolusjon.

 

"Why don't God heal amputees?"

Dette er som et ekko fra Bibelen. "Hadde de døde stått opp, vil de tro", "Gjør et tegn så vi kan tro på deg". Små mirakler er ikke nok. Det kreves store, gigantmirakler. Fysisk unektelige dokumenterte vitenskapelige bevis. Harde fakta. En minste tvil, og man tror ikke. Det blir nesten for dumt hvis dette med Jesus skulle stemme, så møter man Gud etter døden, og så sier man: "Men...jeg hørte aldri om noen amputerte lemmer som vokste ut".

 

Stemmer Bibelen i det hele tatt overens med seg selv? Med alle de motsigelsene og vage hentydningene i Bibelen så er det svært vanskelig å se på den som en troverdig kilde til noe som helst. Kan godt gi deg eksempler her, hvis du ønsker det.

Hvem som helst kan google "bible contradictions" og kåpi/peist det ene og det andre. Videre kan man google "bible contradictions solved eller answered" og så ser du at ting ikke alltid er som man tror. Har etter hvert fått litt erfaring med såkalte bibelmotsetninger. Ofte kommer disse på bakgrunn av: 1) De har ikke lest konteksten nøye nok. 2) De vrir på meningen til teksten, eller på en eller annen måte presenterer det sånn at det ser ut som en motsetning 3) Oversettelsesproblematikk 4) De anerkjenner ikke Moselovens rolle i nytestamentlig lys.

 

Vi må huske at Bibelen er skrevet av drøssevis av forskjellige forfattere over lange tidsperioder, i ulike situasjoner, så det er nærmest ufattelig at den er så enig med seg selv som den er.

 

Bare sånn på tampen, tror du at det noen gang har levd dinosauerer her på Jorda?

Dinosaurer levde samtidig med de tidligste menneskene. Det finnes det flere gode indikasjoner på.

Endret av Tormund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spør hjertespesialister eller hjernespesialister om organene våre har kapasitet til å leve i 200-300 år. Selvsagt har de ikke det, og det er naturlig at dette skyldes en degenerering av mtDNA, altså en forverring.

 

Mener du at dette er et argument for eller mot noe som helst? Som vi allerede har snakket om, innebærer en forenkling av arvematerialet over tid ikke noen utfordring mot evolusjonsteorien.

 

(Og _Zeke, det var ikke flere Jesuser (Jesi?), det var flere kristuser; også hos Josephus.)

 

Nettop. Bare 1800-tallets evolusjonister tror at evolusjon går mot et bestemt mål, eller at forenkling av arvematerialet over tid, går imot evolusjon.

Anthropologists and biologists refer to "evolutionists" in the 19th century as those who believed that the cultures or life forms being studied are evolving to a particular form (see Platonic form). Very few scientists today, if any, believe that evolution in culture or biology works that way, and serious discussions generally take caution to distance themselves from that perspective.

 

Jeg vil ikke bli kalt evolusjonist mer.

 

Takk for rettelse, kjetil02. ;)

Lenke til kommentar
"Vi kan observere evolusjon i dag". Javisst. Men definer evolusjon.

 

«En populasjons nedarvede genetiske forandring fra en generasjon til den neste», mener jeg skulle dekke det ganske bra.

 

"Why don't God heal amputees?"

Dette er som et ekko fra Bibelen.

 

Det er ikke noe poeng med mirakler når hendelsen er mindre oppsiktsvekkende som mirakel enn som sammentreff.

 

Vi må huske at Bibelen er skrevet av drøssevis av forskjellige forfattere over lange tidsperioder, i ulike situasjoner, så det er nærmest ufattelig at den er så enig med seg selv som den er.

 

Slår det deg ikke at det kan være minst to svært gode grunner til dette?

 

1. Forfatterne leste hverandres tekster

2. Tekstene ble valgt ut som deler av Bibelen nettopp fordi det var dem som samsvarte best

Lenke til kommentar
Dinosaurer levde samtidig med de tidligste menneskene. Det finnes det flere gode indikasjoner på.

 

som hva?

Jeg også må si at jeg venter spent nå....

 

For såvidt jeg har skjønt var ikke pattedyr, arts gruppen som vi nå en gang tilhører, særlig populær den gangen dinoene vandret rundt. Til det var de alt for overlegne vår gruppe i det meste..... og lurer derfor fælt på hvor han har lært at vår art på et tidlig stadium var en slags familien flintstone :)

 

Hender jeg lurer på hvor VI som art hadde vært hvis vi IKKE hadde hatt de millionene med år med dinoer her på jorden til å forsinke oss, for å si det slik... Artig tanke.... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Dinosaurer levde samtidig med de tidligste menneskene. Det finnes det flere gode indikasjoner på.

 

som hva?

Jeg også må si at jeg venter spent nå....

Har vel postet en del av dette rundt forbi før, men erfarer stort sett at folk er veeeeldig interessert i å raskt avfeie det hele eller ignorere det, med eller uten kunnskap om saken. Det hadde vært kjekt hvis noen kunne studere saken mer inngående, f.eks. lese hva den kanskje fremste eksperten på området sier, Dennis Swift. Det hjelper selvsagt også å ha et åpent sinn. Alle kan ta en rask kåpi/peist fra TalkOrigins, eller finne et eller annet tullesladder om Swift, men undersøk litt nærmere likevel. Les f.eks. "Secrets of the Ica Stones and Nazca Lines" av nevnte Swift. Sjekk ut:

http://www.dinosaursandman.com/

http://www.genesispark.org/genpark/ancient/ancient.htm

http://75.125.60.6/~creatio1/index.php?opt...8&Itemid=24

http://www.youtube.com/watch?v=YyY9Fuv3A9w

Lenke til kommentar
Sjekk ut:

 

Jeg sjekket det ut, og synes det er veldig imponerende at man foretrekker å fantasere om biologi på bakgrunn av kunst fremfor genetikk, geologi og/eller andre velutviklede vitenskapelige systemer. :)

I hovedsak presenterte jeg arkeologi, som da ikke er et "velutviklet vitenskapelig system"? Det er et brukbart system for å finne ut om fortidens mennesker. Jeg presenterte også beviser fra paleontologi, en så absolutt vitenskapelig gren. Funn av dinosaurer med mykt vev vil jeg også si er av vitenskapelig betydning. Hva genetikk angår, så har vi jo ingen DNA etter dinosaurer, så jeg vet ikke helt hva du tenkte på her?

Endret av Tormund
Lenke til kommentar

Genetikk og evolusjon er uløselig knyttet til hverandre. :)

 

Vel, denne arkeologien er jo morsom, da. Jeg kan selvfølgelig ikke påstå at jeg vet at dette er feil, og at det er dårlig eller "feil" arkeologi, men dette skiller seg fra annen arkeologi, fra paleontologi, fra biologi, fra kjemi, fra fysikk og fra astronomi at det er morsomt. Jeg ser ikke helt forskjellen på dette, på flatjordisme og reptilisme. Argumentene er akkurat like slående: Noen har sett et (beviselig) gammelt bilde som viser noe som kan se ut som det ene eller det andre — her dinosaurer — og så trekke helt ekstreme konklusjoner på bakgrunn av dette.

 

Det som slår meg, er hvor lite Swift har funnet ut på 20 år.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
-Tror du gud skapte verdenen på syv dager for rundt 6500 år siden?

Jepp:)

 

-Tror du Adam og Eva var de første menneskene på jorden?

Jepp:)

 

-Tror du syndefloden skjedde?

Jepp :) hørt mye snakk om det fra ulike forskere som er også overbevist om at dette har skjedd engang. eller at det var en stor flom for ca 5000 år siden.

 

-Tror du på evolusjonen?

Nei, ikke makro, bakterier og sånt, men den delen hvor esler og slikt kommer fra hester, også videre (blander sikkert, men tror dere skjønner :p), tror det er mikro? :p

 

-Helbredet Jesus spedalske og blinde ved å ta på dem?

Ja, det skjer jo den dag idag as we speak. ved håndspåleggelse og ikke håndspåleggelse.

 

-Sto Jesus opp fra de døde?

Jepp, sammen med en hel del som har gjort dette i etterkant.

 

-Er homofili synd?

Ja, homofili er det, men det er hendelsen og jeg hater ikke menneskene som er homofile liksom, det er jo ikke nødvendigvis dem sin feil.

 

-Kommer alle som ikke tror på den kristene Guden til helvete?

Ja, that's the way it is. :)

 

-Har foreldre eller venner påvirket deg til å bli kristen?

er indoktrinert, men følger ikke dem sånn sett, mine egne opplevelser og erfaringer har tatt over i forhold til hva dem gjør for meg nå.

 

-Hvor ofte ber du?

Stort sett hver dag, men det er jo ikke noe sånn som heter at så og så mye skal du be, det er jo helt opptil en hver. viktigste er jo troa og hvordan en handler utfra det,

 

-Har du lest bibelen?

jepp, ikke hele, men nt + små deler av gt.

 

-Går du til Kirken eller bønnemøter?

Går i menigheten, filladelfia, er ikke nødvendigvis det alle forbinder med en kirke, og der pleier jeg å gå 1-3 ganger i uka. når det passer for meg. sammen med 400 andre ungdom.

 

-I hvilken alder ble du først kristen og hvorfor ble du kristen?

ble kristen som 16 åring, etter en tur vi hadde til danmark med en veldig stor predikant, mye som skjedde der, som forandret livet mitt totalt. og det er jeg veldig glad for den dag idag.

 

 

:)

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-5fuTpwTc

-Tror du gud skapte verdenen på syv dager for rundt 6500 år siden?

 

Svar: Gud skapte verden på syv dager,står det i BIbelen, og derfor tror jeg på det. Når, står det ikke noe om, så derfor vet jeg ikke hvor lenge det er siden.

 

-Tror du Adam og Eva var de første menneskene på jorden?

 

Svar: ja

-Tror du syndefloden skjedde?

Svar:ja

 

-Tror du på evolusjonen?

 

Svar: nei

-Helbredet Jesus spedalske og blinde ved å ta på dem?

 

ja, noen ved å ta på dem, som de de to blinde mennene det står om i Matteus - evangeliet kap. 20, fra vers 30, noen på andre måter, f.eks. mannen som var født blind som det står om i Johannes- evangeliet kap.9,som Jesus smurte en deig av jord og sitt eget spytt på øynen på, slk at han fikk synet igjen. Eller are ved å si

 

-Sto Jesus opp fra de døde?

 

Svar: Ja!

 

-Er homofili synd?

 

Svar: Ja det sier Bibelen rett ut blant annet i Romerbrevet kap. 1, vers 26-27: Deres kvinner byttet om det naturelige smaliv medet som er mot naturen. På samme vis forlot også mennene den naturlige omgang med kvinnen og brant i sitt begjær etter hverandre. Menn drev skammelig utukt med menn, og fikk på sin egen kropp den straff de fortjente for sin forvillelse.

 

-Kommer alle som ikke tror på den kristene Guden til helvete?

 

Svar:Ja, dem som vender sitt hjerte bort fra Gud går evig fortapt. "Jeg tar i dag himmeln og jorden til viitne mot dere: Livet og døden har jeg lagt fram for deg, velsignelsen og forbannelsen. Velg da livet så du kan få leve!" byder Herren Jesus. (5.Mosebok kap.30, vers 19.)

 

-Har foreldre eller venner påvirket deg til å bli kristen?

 

Ja, Gud har brukt foreldrene mine og vennene mine til å påvirke meg positivt, men det er mitt eget valg at jeg er en kristen (som det alltid er).

 

-Hvor ofte ber du?

Hver dag.

 

-Har du lest bibelen?

Jeg leser i Bibelen fast, somregel hver dag.

 

-Går du til Kirken eller bønnemøter?

Ja, jeg pleier å gå på møte på bedehus eller i kirken ca. en gang i uken.

 

-I hvilken alder ble du først kristen og hvorfor ble du kristen?

Jeg har vært en kristen hele livet. Jeg elsker Jesus og han elsker meg! Jeg er Krisen fordi Gud er KJærlighet, som det står i Bibelen. Han elsket meg så ufattelig høyt at han gav livet sitt på korset for meg. Bare hør: "Ingen har større kjærllighet enn den som gir sitt liv for sine venner. Bibelen).

"Og han er en soning for våre synder, og ikke bare for våre, men også for hele verdens." (står det også i GUds Ord.)Jeg vet at jeg ikke kan klare meg uten ham, for da går jeg eig fortapt. Jesus gir meg en enorm glede her, men mye, mye større blir glede hjemme i Himmelen!

Som Paulus sier: "jeg ønsker å bryte opp herfra og være meg Kristus, for det er så mye, mye bedre."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5fuTpwTc
2 - Whatever.

 

3 - ok, flott. Gud kunne ikke ha gjort det, greit.

 

4 - Han gjør det.

 

5 - Jeg tror ikke du vil forstå kristne. Det er ikke naturlig om man mener at ondskap finnes på jorden, og satan prøver å forvirre mennesker mest mulig for å forandre fokus på ting.

 

6 - Hvorfor skremmer vi deg? Du tror jo ikke på det uansett? Du mener det ikke er rettferdig å bli introdusert for læreboka før du gjør eksamen?

Uansett er det jo ikke målet til kristne å få deg til helvete, akkurat. Det er bare noe vi tror, og derfor vil vi at du ikke skal begå den skjebnen.

 

2. Ja, la oss bare ignorere den biten :p

 

3. Riktig. Go study some science.

 

4. Kilde?

 

5. Satan gjorde delfiner homofile også da? Lol. Jeg trodde Gud var allmektig, men han sliter altså med å beseire denne Satan?

 

6. Det skremmer meg at du kan dømme andre mennesker til Helvete, uten å ha beviser. Du sier også at Gud er en rettferdig Gud, men hva er rettferdigheten i at jeg skal leve en evighet i fortapelse bare fordi jeg ikke trodde på noe som er ytterst sannsynlig? En rettferdig gud ville vektlagt helt andre ting enn religiøse overbevisninger. For eksempel medmenneskelighe og ærlighet.

 

Du skal elske Herren din GUd av hele ditt hjerte, av hele din sjel, av all din kraft og av all din forstand

og din neste som deg selv.

Det dobbelte kjærlighetsbudet er nok for å se at vi har bare trettet Gud med syndene våre. GUd er Hellig og tåler ikke synd.

Jesus finnes for at de som har syndet mot ham, kan få fullkommen tilgivelse av ham! Hvilket gledesbudskap!

"Du har bare trettet meg med syndene dine, men jeg, jeg er den som utsletter dine overtredelser for min skyld, og dine synder kommer jeg ikke mer i hu."

 

"Jeg utsletter dine overtredelser som en røyk,og dine synder som en tåke, og dine synder som en sky.

Vend om til meg, for jeg gjenløser deg. (Jesaja kap. 44, vers 22.)

 

" Og Jesu, hans sønns blod renser oss fra all synd"

 

"Kom, la oss gå i rette med herandre! OM dine synder er som purpur, skal de bli hvite som sne, om de er røde som skarlagen ska de bli som den hvite ull. (Jesaja kap.1, vers 18.)

 

Ber om at flere på dette forumet må bli kristne! Det er ikke noe han heller vil! Gud er kjærlighet (Bibelen, 1.Johannesbrev kap 4, vers 16.

Lenke til kommentar
2 - Whatever.

 

3 - ok, flott. Gud kunne ikke ha gjort det, greit.

 

4 - Han gjør det.

 

5 - Jeg tror ikke du vil forstå kristne. Det er ikke naturlig om man mener at ondskap finnes på jorden, og satan prøver å forvirre mennesker mest mulig for å forandre fokus på ting.

 

6 - Hvorfor skremmer vi deg? Du tror jo ikke på det uansett? Du mener det ikke er rettferdig å bli introdusert for læreboka før du gjør eksamen?

Uansett er det jo ikke målet til kristne å få deg til helvete, akkurat. Det er bare noe vi tror, og derfor vil vi at du ikke skal begå den skjebnen.

 

2. Ja, la oss bare ignorere den biten :p

 

3. Riktig. Go study some science.

 

4. Kilde?

 

5. Satan gjorde delfiner homofile også da? Lol. Jeg trodde Gud var allmektig, men han sliter altså med å beseire denne Satan?

 

6. Det skremmer meg at du kan dømme andre mennesker til Helvete, uten å ha beviser. Du sier også at Gud er en rettferdig Gud, men hva er rettferdigheten i at jeg skal leve en evighet i fortapelse bare fordi jeg ikke trodde på noe som er ytterst sannsynlig? En rettferdig gud ville vektlagt helt andre ting enn religiøse overbevisninger. For eksempel medmenneskelighe og ærlighet.

 

Du skal elske Herren din GUd av hele ditt hjerte, av hele din sjel, av all din kraft og av all din forstand

og din neste som deg selv.

Det dobbelte kjærlighetsbudet er nok for å se at vi har bare trettet Gud med syndene våre. GUd er Hellig og tåler ikke synd.

Jesus finnes for at de som har syndet mot ham, kan få fullkommen tilgivelse av ham! Hvilket gledesbudskap!

"Du har bare trettet meg med syndene dine, men jeg, jeg er den som utsletter dine overtredelser for min skyld, og dine synder kommer jeg ikke mer i hu."

 

"Jeg utsletter dine overtredelser som en røyk,og dine synder som en tåke, og dine synder som en sky.

Vend om til meg, for jeg gjenløser deg. (Jesaja kap. 44, vers 22.)

 

" Og Jesu, hans sønns blod renser oss fra all synd"

 

"Kom, la oss gå i rette med herandre! OM dine synder er som purpur, skal de bli hvite som sne, om de er røde som skarlagen ska de bli som den hvite ull. (Jesaja kap.1, vers 18.)

 

Ber om at flere på dette forumet må bli kristne! Det er ikke noe han heller vil! Gud er kjærlighet (Bibelen, 1.Johannesbrev kap 4, vers 16.

 

:)

 

Du ER skikkelig forelsket du! :)

 

Fint for deg sikkert og velkommen til de ignorantes rekker, men jeg tror du vil slite LITT for å få oss innbitte ateister til å tro på eventyret om ringenes he... sorry, feil eventyr, det var eventyret om den store, allmektige og allvitende kristne guden som var så fantastisk allvitende at han viste seg for et par utvalgte mennesker i en mega ignorant ørkenstamme for 2000 år siden.... og som higer etter at de som tror på ham skal slikke ham i r*** for hvis de ikke gjør det havner de i helvette...

 

Ringenes herre var også ond, men han var langt bak i køen i forhold til denne guden din sin herske tørst, så jeg tror jeg sier neitakk jeg, dette er ikke en fyr min mor hadde tillatt meg å bli bedre kjent med i hvertfall. Kjærlighets guden_? tror ikke det nei.... Les HELE bibelen før du uttaler deg er du snill!

 

Så du kan beholde ham for deg selv! :) Helt for deg selv.

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Noe jeg har lurt på lenge:

Hvor er "Himmelen" som de kristne snakker om?

Vi vet godt at det ikke er engler som flyr rundt i skyene over oss, så hvor er denne himmelen som er fylt med engler?

 

Du vet.

 

Nå som vi vet at himmelen ikke er guds himmel, og at englene ikke flyr der oppe...

så må de være metafysiske.

 

Men det stemmer at himmelen opprinnelig var stedet der englene bodde -- og at den var oppe i det blå stedet der oppe.

Lenke til kommentar

En annen pussig ting er at begreper som "I all evighet" og slikt blir tamme om en f.eks leser "Death from the Skies" av Phil Plait, det er ikke mye til fremtid planeten vår har og mye dritt kan skje med den før sola eser opp og gjør det ubehagelig for oss. Lite sannsynlig, men en vet aldri, hehe :D

 

Det er ganske trasig å se hvor liten horisont teister har med hensyn til den totale ubetydeligheten av planeten Tellus' tendens til å inneha organisk liv i den store sammenhengen ;)

Lenke til kommentar
En annen pussig ting er at begreper som "I all evighet" og slikt blir tamme om en f.eks leser "Death from the Skies" av Phil Plait, det er ikke mye til fremtid planeten vår har og mye dritt kan skje med den før sola eser opp og gjør det ubehagelig for oss. Lite sannsynlig, men en vet aldri, hehe :D

 

Det er ganske trasig å se hvor liten horisont teister har med hensyn til den totale ubetydeligheten av planeten Tellus' tendens til å inneha organisk liv i den store sammenhengen ;)

 

Det har seg nemlig slik at til mer jeg leser om dette til mer går det opp for meg hvor totalt meningsløs og ubetydelig vår eksistens her på Tellus er og til mer dette går opp for meg til mer forstår jeg at denne guden de kristne dyrker er så til de grader oppdiktet av ignorante mennesker... :) (på lik linje med alle disse utrolig dumme gudene mennesker har funnet på)

Og så skal de ha meg til å tro at denne mega importne og mektige guden valgte, iblandt trillioner på trillioner av stjerner og planeter, seg ut en bitte liten ignorant ørkenstamme som tilbedere av seg selv på den bittelille planeten som går under navnet Tellus (jorden).... Hvis så var tilfelle har ikke denne guden rare ambisjons nivået, DET er sikkert!!!!!! :D

Lenke til kommentar
-Tror du gud skapte verdenen på syv dager for rundt 6500 år siden?

 

Svar: Gud skapte verden på syv dager,står det i BIbelen, og derfor tror jeg på det. Når, står det ikke noe om, så derfor vet jeg ikke hvor lenge det er siden.

Hvorfor tror du på Bibelen? Fordi den er Guds ord? Hvorfor tror du på Gud? Fordi foreldrene dine gjør det?

 

-Tror du Adam og Eva var de første menneskene på jorden?

 

Svar: ja

Hvorfor? Fordi det står i Bibelen? Hva med at virkeligheten viser at dette ikke er sant? At Adam og Eva ikke var de første menneskene på Jorden.

 

-Tror du syndefloden skjedde?

Svar:ja

La meg gjette, Bibelen igjen? Dette stemmer heller ikke med virkeligheten.

 

-Tror du på evolusjonen?

 

Svar: nei

Det var vel denne jeg reagerte mest på. Hvorfor ikke? Fordi du har hørt at den er feil? Fordi du ikke vet noe om den?

-Helbredet Jesus spedalske og blinde ved å ta på dem?

 

ja, noen ved å ta på dem, som de de to blinde mennene det står om i Matteus - evangeliet kap. 20, fra vers 30, noen på andre måter, f.eks. mannen som var født blind som det står om i Johannes- evangeliet kap.9,som Jesus smurte en deig av jord og sitt eget spytt på øynen på, slk at han fikk synet igjen. Eller are ved å si

Bibelen igjen?

 

-Sto Jesus opp fra de døde?

 

Svar: Ja!

Bibelen sier det ja.

 

-Er homofili synd?

 

Svar: Ja det sier Bibelen rett ut blant annet i Romerbrevet kap. 1, vers 26-27: Deres kvinner byttet om det naturelige smaliv medet som er mot naturen. På samme vis forlot også mennene den naturlige omgang med kvinnen og brant i sitt begjær etter hverandre. Menn drev skammelig utukt med menn, og fikk på sin egen kropp den straff de fortjente for sin forvillelse.

Biblen.

 

-Kommer alle som ikke tror på den kristene Guden til helvete?

 

Svar:Ja, dem som vender sitt hjerte bort fra Gud går evig fortapt. "Jeg tar i dag himmeln og jorden til viitne mot dere: Livet og døden har jeg lagt fram for deg, velsignelsen og forbannelsen. Velg da livet så du kan få leve!" byder Herren Jesus. (5.Mosebok kap.30, vers 19.)

Bibelen igjen. Ikke akkurat rettferdig at denne guden har gjort at jeg har et gen som gjør at det er vanskelig for meg å tro på noe uten bevis, og uten foreldre eller venner som kan presse meg inn på det "riktige" sporet. Han har da altså effektivt sendt meg til helvette, før jeg ble født. Jeg liker hvor snill og rettferdig Gud er. ;)

 

-Har foreldre eller venner påvirket deg til å bli kristen?

 

Ja, Gud har brukt foreldrene mine og vennene mine til å påvirke meg positivt, men det er mitt eget valg at jeg er en kristen (som det alltid er).

Lucky bastard. Du har blitt indoktrinert til å tro noe som du tror vil føre til evig lykke, mens jeg aldri fikk den sjansen. :cry:

 

-Hvor ofte ber du?

Hver dag.

Hjelper det? I så fall, hvor mange ganger har det hjulpet deg i forhold til hvor mange ganger du har bedt?

 

-Har du lest bibelen?

Jeg leser i Bibelen fast, somregel hver dag.

Hvorfor? (dette lurer jeg genuint på) leser mange religiøse Bibelen om og om igjen?

 

-I hvilken alder ble du først kristen og hvorfor ble du kristen?

Jeg har vært en kristen hele livet. Jeg elsker Jesus og han elsker meg! Jeg er Krisen fordi Gud er KJærlighet, som det står i Bibelen. Han elsket meg så ufattelig høyt at han gav livet sitt på korset for meg. Bare hør: "Ingen har større kjærllighet enn den som gir sitt liv for sine venner. Bibelen).

"Og han er en soning for våre synder, og ikke bare for våre, men også for hele verdens." (står det også i GUds Ord.)Jeg vet at jeg ikke kan klare meg uten ham, for da går jeg eig fortapt. Jesus gir meg en enorm glede her, men mye, mye større blir glede hjemme i Himmelen!

Som Paulus sier: "jeg ønsker å bryte opp herfra og være meg Kristus, for det er så mye, mye bedre."

 

Alt koker altså ned til om Bibelen er sann eller ei. Jeg vil anbefale deg å se denne filmen på Youtube:

 

 

Og:

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
Hvorfor? (dette lurer jeg genuint på) leser mange religiøse Bibelen om og om igjen?

DET lurer jeg også på...

 

Det kan være fordi den boka ikke på noen områder, annet enn tittelen på boka, er entydig....?

Eller er det noe de er opplært til å si? At det gir cudos i deres kretser å fin lese bibelen daglig?

 

Venter spent på svar... '

 

 

:)

Lenke til kommentar

Har kun lest førstepost, bare så det er sagt...

 

Men, jeg tror at Bibelen er laget på mye symbolikk, kanskje mer enn folk tror...

 

Jeg tror at syv dager er kun et symbol på tid... Det kan ha tatt maaange år, og kanskje evolusjon skjedde, men da var det Gud som styrte det hele... Alt er symbolikk, men mange tar det alvorlig, og tror ikke på religion, for det er ulogisk...

 

Jeg tror på at syndefloden skjedde...

 

Jesus helbredet syke med å ta på dem, det skjer jo idag... Jeg vet om folk i min alder, altså 10. klasse som ber for folk, og hjelper... Utrolig... Det er Guds verk ikke dem som gjør det... De er bare et mellomledd hvis du forstår... Alle kristne kan helbrede, for det er jo Gud som gjør alt...

 

Jesus sto opp fra de døde

 

Homofili aner jeg ikke helt hva jeg skal tro på...

 

Er ikke sikker på om alle kommer til helvete, de får kanskje en sjanse til... Det er noe jeg har lyst til å finne mer ut av

 

Jeg har vært oppdratt i den kristne tro, men har ikke vært så "kristen som jeg burde vært"... Nå har jeg begynt på et ungdomsmøte hver fredag, der jeg har lært utrolig mye...

 

Som sagt, går jeg på ungdomsmøte, det er jo gudstjeneste, men for ungdommer... Dette var det som gjorde meg "ordentlig" kristen...

 

Jeg ble vel ordentlig kristen tidligere i år, da jeg var 14... Er nå 15, og angrer ikke på at jeg begynte på ungdomsmøtene, som gjorde meg mer kristen...

 

EDIT: Leste nå et par poster, og vil si:

 

Mirakler skjer i dag... For et par uker siden i menigheten jeg går i, var det ei dame i rullestol, tror hun hadde kommet i en ulykke med en trailer... Hun kunne ikke gå, helt ødelagt i bena... Tærne var amputert bort...

En del folk ba for henne, plutselig reiste hun seg og labba rundt omkring... Uheldigvis så jeg ikke dette, men for å si det sånn, tviler jeg på at menigheten ventet til jeg hadde gått ut av salen, kun for å planlegge hvordan de skulle lure meg...

Endret av Lolli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...