Gå til innhold

Noen spørsmål til de kristene.


Anbefalte innlegg

Hvorfor? (dette lurer jeg genuint på) leser mange religiøse Bibelen om og om igjen?

DET lurer jeg også på...

 

Det kan være fordi den boka ikke på noen områder, annet enn tittelen på boka, er entydig....?

Eller er det noe de er opplært til å si? At det gir cudos i deres kretser å fin lese bibelen daglig?

 

Venter spent på svar... '

 

 

:)

Når man leser bibelen, kommer man nærmere Gud...

Når man leser bibelen på nytt, er det mange ting man forstår, som man ikke forsto før...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når man leser bibelen på nytt, er det mange ting man forstår, som man ikke forsto før...

 

spennende...

du kunne vell ikke tenke deg å gå nærmere inn på det?

Uheldigvis leser jeg ikke Bibelen så mye som jeg burde... Men hvis man leser gjennom et vers, som ikke gir så mye mening for deg, kan det være at neste gang forstår du det...

Jeg har ikke lest gjennom Bibelen, så dette kan jeg ikke snakke ut om av erfaring...

 

EDIT: leif

Endret av Lolli
Lenke til kommentar

Til dere som mener at homofili er en synd, vil jeg bare si at det samme gjelder MANGE andre ting. F.eks dyrke mer enn en kornsort på samme åker, bruker mer en ett tøysort i plaggene man bruker. Det beste eksempelet er nok at man ikke skal jobbe under sabbaten, noe som svært få følger. Finnes uttalige flere eks.

 

Det kristene har gjort er at de har tatt ut det de vil fra bibelen, mens de velger å overse noe annet. Dette blit jo helt feil!

Lenke til kommentar

Det er ikke så mange som gjør dette, men jeg er enig at det skjer... Syntes ikke det rette blir å si de kristne, men heller noen kristne

 

Noen vil til og med forandre bibelen til noe de mener er mer moderne...

 

Da kan vi heller begynne å dikte opp enda en Gud som vi kaller Super Good Guy :roll:

Endret av Lolli
Lenke til kommentar
Mirakler skjer i dag... For et par uker siden i menigheten jeg går i, var det ei dame i rullestol, tror hun hadde kommet i en ulykke med en trailer... Hun kunne ikke gå, helt ødelagt i bena... Tærne var amputert bort...

En del folk ba for henne, plutselig reiste hun seg og labba rundt omkring... Uheldigvis så jeg ikke dette, men for å si det sånn, tviler jeg på at menigheten ventet til jeg hadde gått ut av salen, kun for å planlegge hvordan de skulle lure meg...

 

Jeg lukter bullshit!

 

Inntil en har skaffet til veie legejournaler som viser at en mirakuløs bedring har funnet sted antar jeg dette for å være en av mange ugyldige og unyttige anekdoter som enkelte forveksler med bevis.

Dette beviser ikke ett eneste fnugg i retning av "mirakler".

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke forvente at dere tror meg, men jeg personlig har iallfall en grunn til å tro på Gud

 

Og rent objektivt sett er denne type grunner til å tro noe som helst de aller dårligste, forå si det med James A. Hetfield; Sad but true ;)

 

Vi er faktisk skrudd sammen av en helt tilfeldig prosess som gjør at vår hukommelse, tanker og følelser er svært formbare, noe Messiah med Derren Brown viser på en meget god måte, det finnes også mengder med litteratur basert på studier av mekanismene bak vår arts tendens til å tro på alt mulig rart.

Lenke til kommentar
Når man leser bibelen, kommer man nærmere Gud...

Når man leser bibelen på nytt, er det mange ting man forstår, som man ikke forsto før...

Det du i prinsipp gjør, som de fleste her inne har skjønt og vet om, er at du bruker kognitiv dissonans for å finne tolkninger i den boka som forsvarer det du tror på. Det vil si at når du tviler litt finner du (les tolker du) ting i boka som, med tolkning, kan trygge tvilen... Du lyver ubevist til deg selv for å få dette til å stemme. At du tror på skapelsen og på noe så totelt borti natta som syndefloden sier langt mer om deg enn du tror, for det beviser ihvertfall i mine øyne at du er fryktelig ignorant til alt annet enn det som står i den boken du så gjerne skulle lest mer... Slå opp kognitiv dissonans og du vil se dette selv hvis du er ærlig med deg selv....

 

Sorry at jeg sier det, men etter dømme det du skriver har du ikke lest noe annet enn biblen heller har du vel? Ignoransens oppslagsverk som jeg kaller bibelen... Vel, mitt råd til deg er faktisk å lese noe annet også og gjøre deg opp en mening om dette bassert på flere kilder enn bibelen..... tror det ville vært veldig sundt for deg og de andre som faktisk, uten å rødme, kan skrive at de tror på syndefloden og lignende sinnsyke historier....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Når man leser bibelen på nytt, er det mange ting man forstår, som man ikke forsto før...

 

spennende...

du kunne vell ikke tenke deg å gå nærmere inn på det?

Uheldigvis leser jeg ikke Bibelen så mye som jeg burde... Men hvis man leser gjennom et vers, som ikke gir så mye mening for deg, kan det være at neste gang forstår du det...

Jeg har ikke lest gjennom Bibelen, så dette kan jeg ikke snakke ut om av erfaring...

Ok, så du snakker bare tull da med andre ord?

 

Jeg har garantert lest bibelen langt flere ganger enn deg, og det finnes trolig ikke noe bedre medisin mot kroniske okkulte vrangforestillinger.

Hvis du kaller deg kristen så kan det være lurt å ta en titt i bibelen en gang til.

Jo mere du leser, jo mere forstår du at innholdet er vrøvl og plagiat.

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Har ikke lest så mye i bibelen som jeg burde, og hvorfor er det så sykt å kunne tro på det?

 

Her er hva andre tror på:

I begynnelsen var det ingenting, men plutselig sprengte alt dette (som var ingenting), og så var det helt plutselig mange planeter, og det var noen celler, som plutselig utviklet seg, til dagens balanserte verden...

 

Prøv å pakke sammen krutt, og sett fyr... Da finner du ut en ting, at eksplosjoner skaper kaos, ikke orden...

 

Er det så mye sykere enn å tro på dette?

 

Jeg synes ikke det...

 

 

Tror ikke du forstår helt hvordan jeg har fått med meg dette... Er ikke bare bibel lesing, ser du... Jeg har vært på noe ungdomsmøter, og menget meg med kristne samfunn...

Det skjer faktisk mirakler idag, på samme måte som det står i bibelen...

 

Men nå gidder jeg ikke diskutere mer, ettersom de samme tingene blir tatt opp hele tida...

 

Alt er fysisk umulig, vi er dumme, sinnsyke, og tror på merkelige ting.... Dette er jeg lei av å høre...

 

 

EDIT: er også lei av å høre at vi er trangsynte.... Hvem er trangsynt? De som ikke gidder å høre på noe annet enn de selv sier, vil jeg si....

Endret av Lolli
Lenke til kommentar
Her er hva andre tror på:

I begynnelsen var det ingenting, men plutselig sprengte alt dette (som var ingenting), og så var det helt plutselig mange planeter, og det var noen celler, som plutselig utviklet seg, til dagens balanserte verden...

 

Prøv å pakke sammen krutt, og sett fyr... Da finner du ut en ting, at eksplosjoner skaper kaos, ikke orden...

 

Høres ut som du virkelig har satt deg inn i Big Bang/evlusjonsteorien.

Lenke til kommentar
Her er hva andre tror på:

I begynnelsen var det ingenting, men plutselig sprengte alt dette (som var ingenting), og så var det helt plutselig mange planeter, og det var noen celler, som plutselig utviklet seg, til dagens balanserte verden...

 

Prøv å pakke sammen krutt, og sett fyr... Da finner du ut en ting, at eksplosjoner skaper kaos, ikke orden...

 

Høres ut som du virkelig har satt deg inn i Big Bang/evlusjonsteorien.

 

Ja ikke sant? Og den samme gamle "jeg gidder ikke mer..." når de kommer til ting de ikke forstår eller kan forsvare...

 

Her er hva andre tror på:

I begynnelsen var det ingenting, men plutselig sprengte alt dette (som var ingenting), og så var det helt plutselig mange planeter, og det var noen celler, som plutselig utviklet seg, til dagens balanserte verden...

 

Prøv å pakke sammen krutt, og sett fyr... Da finner du ut en ting, at eksplosjoner skaper kaos, ikke orden...

 

Det er mulig du ikke forstår dette, men alt du gjør ved å putte en gud inn istedenfor big bang er å dra det enda et hakk videre, for hvor pokker kom denne guden ifra? Den dagen det faktisk blir funnet bevis for guder har jo ikke jeg eller andre noe valg, har vi vel? Da er vi også nødt til å tro på gud, at han finnes for vi har da sett gud, men inntil da syntes jeg det blir det reneste sludder og de villeste spekulasjoner å tro på guder da vi enda ikke har filla av bevis for noen guder.... Så isteden for å si "Gud gjorde alt dette!" og så lene seg tilbake og la være å forske mer på dette er det bedre, langt bedre, å si at dette vet vi ikke enda og forske mer på det. Det er slik vi har fått fremgang i de siste tre hundre årene, IKKE ved å si at gud gjorde det, men å drive forskning og på den måten forsøke å vite mer....

 

At vi i dag ikke vet hvordan jorden ble til er ikke det samme som å si at vi aldri får vite det skjønner du. Du ser ut til å tro at fordi vi i dag ikke vet det så er gud et bedre alternativ, men da finner vi det aldri ut, gjør vi vel? Da er det tilbake til det stupide "gud gjorde det" og vi forblir like ignorante og dumme... Slik jeg ser det hadde vi landet på månen for to hundre år siden hadde det ikke vært for kveler taket religion hadde på utviklingen vår i nesten tusen år og dette vil du fremdeles ha? Vel, finn deg en sekt oppi en eller annen dalsøkk og bosett deg der og vær fornøyd med det men ikke kom her og tro at dere kristne, som ikke vil/gidder/frykter fremskritt kan komme her og fortelle oss andre opplyste at "Slapp av, gud gjorde det" for den tiden er forbi er jeg redd. Det ER nemølig en grunn til at de fleste ler av dere når dere hevder at syndeflod, skapelse er riktig samtidig som dere hevder at, og dette er min favoritt, evolusjons læren er feil... :)

 

Sorry, men bare det å svare for hvorfor akkurat din gud er riktig valg og ikke tor, odin, allah, baal, herkaplholyps og alle de andre store gudene vi har hatt oppover ikke er riktig valg klarer du ikke. Alt du klarer å se er noen latterlige guder, eller avguder, og du klarer nok ikke å se at det du gjør med alle de andre gudene er nøyaktig det de andre gjør med din gud og vel, det er akkurat de vi andre gjør med alle guder.... Men klarer du å se det? Gjør du`? Det tror ikke jeg..... :no:

Lenke til kommentar
Her er hva andre tror på:

I begynnelsen var det ingenting, men plutselig sprengte alt dette (som var ingenting), og så var det helt plutselig mange planeter, og det var noen celler, som plutselig utviklet seg, til dagens balanserte verden...

 

Prøv å pakke sammen krutt, og sett fyr... Da finner du ut en ting, at eksplosjoner skaper kaos, ikke orden...

 

Høres ut som du virkelig har satt deg inn i Big Bang/evlusjonsteorien.

Å? Jeg har faktisk ikke det...

 

På samme måte som at de fleste ikke har lest ordentlig i bibelen før de "vet" hva alt i den betyr...

 

 

Har ikke lest så mye i bibelen som jeg burde, og hvorfor er det så sykt å kunne tro på det?

Det jeg påpeker er at du hevder å tro på bibelen uten å ha satt deg tilstrekkelig inn i mytologien.

Og da forstår jeg ikke hvor troen din kommer i fra.

Iallefall ikke bibelen, for den kan du jo ikke :dribble:

Du forstår ikke så mye, ser jeg...

 

Det er ikke selve Bibelen vi tilber, men Gud og Jesus....

Lenke til kommentar
Her er hva andre tror på:

I begynnelsen var det ingenting, men plutselig sprengte alt dette (som var ingenting), og så var det helt plutselig mange planeter, og det var noen celler, som plutselig utviklet seg, til dagens balanserte verden...

 

Prøv å pakke sammen krutt, og sett fyr... Da finner du ut en ting, at eksplosjoner skaper kaos, ikke orden...

 

Høres ut som du virkelig har satt deg inn i Big Bang/evlusjonsteorien.

Å? Jeg har faktisk ikke det...

 

På samme måte som at de fleste ikke har lest ordentlig i bibelen før de "vet" hva alt i den betyr...

 

 

Har ikke lest så mye i bibelen som jeg burde, og hvorfor er det så sykt å kunne tro på det?

Det jeg påpeker er at du hevder å tro på bibelen uten å ha satt deg tilstrekkelig inn i mytologien.

Og da forstår jeg ikke hvor troen din kommer i fra.

Iallefall ikke bibelen, for den kan du jo ikke :dribble:

Du forstår ikke så mye, ser jeg...

 

Det er ikke selve Bibelen vi tilber, men Gud og Jesus....

Spennende.

Så du praktiserer en gudetyrkelse som er på tvers av bibelen?

Hvordan legger du grunnlag til tro når du ikke har satt deg inn i "læreboken" ??

Du tilber Gud og Jesus uten å vite hva dette dreier seg om?

spennende...

Lenke til kommentar
Det er ikke så mange som gjør dette, men jeg er enig at det skjer... Syntes ikke det rette blir å si de kristne, men heller noen kristne

 

Noen vil til og med forandre bibelen til noe de mener er mer moderne...

 

Da kan vi heller begynne å dikte opp enda en Gud som vi kaller Super Good Guy :roll:

Det er da allerede gjort?

Har du ikke hørt om supermann?

 

It seems hardly coincidence that Superman's real, Kryptonic name is Kal-El, an apparent neologism by George Lowther, the author who novelized the comic strip in 1942 [actually, the name "Kal-L" was established by the Siegel/Shuster comic strip. Lowther may have added the E, but the sound remained the same]. In Hebrew, el can be both root and affix. As a root, it is the masculine singular word for God. Angels in Hebrew mythology are called benei Elohim (literally, sons of the Gods), or Elyonim (higher beings). As an affix, el is most often translated as "of God," as in the plentitude of Old Testament given names: Ishma-el, Dani-el, Ezeki-el, Samu-el, etc. It is also a common form for named angels in most Semitic mythologies: Israf-el, Aza-el, Uri-el, Yo-el, Rapha-el, Gabri-el and--the one perhaps most like Superman--Micha-el, the warrior angel and Satan's principal adversary.

The morpheme Kal bears a linguistic relation to two Hebrew roots. The first, kal, means "with lightness" or "swiftness" (faster than a speeding bullet in Hebrew?). It also bears a connection to the root hal, where h is the guttural ch of chutzpah. Hal translates roughly as "everything" or "all." Kal-El, then, can be read as "all that is God" or perhaps more in the spirit of the myth of Superman, "all that God is."

http://tomfoss.blogspot.com/2005/11/for-jo...oved-world.html

http://www.adherents.com/lit/comics/Superman.html#Jewish

 

1671409_l.jpg

Lenke til kommentar
Her er hva andre tror på:

I begynnelsen var det ingenting, men plutselig sprengte alt dette (som var ingenting), og så var det helt plutselig mange planeter, og det var noen celler, som plutselig utviklet seg, til dagens balanserte verden...

 

Prøv å pakke sammen krutt, og sett fyr... Da finner du ut en ting, at eksplosjoner skaper kaos, ikke orden...

 

Høres ut som du virkelig har satt deg inn i Big Bang/evlusjonsteorien.

Å? Jeg har faktisk ikke det...

 

På samme måte som at de fleste ikke har lest ordentlig i bibelen før de "vet" hva alt i den betyr...

 

 

Har ikke lest så mye i bibelen som jeg burde, og hvorfor er det så sykt å kunne tro på det?

Det jeg påpeker er at du hevder å tro på bibelen uten å ha satt deg tilstrekkelig inn i mytologien.

Og da forstår jeg ikke hvor troen din kommer i fra.

Iallefall ikke bibelen, for den kan du jo ikke :dribble:

Du forstår ikke så mye, ser jeg...

 

Det er ikke selve Bibelen vi tilber, men Gud og Jesus....

Spennende.

Så du praktiserer en gudetyrkelse som er på tvers av bibelen?

Hvordan legger du grunnlag til tro når du ikke har satt deg inn i "læreboken" ??

Du tilber Gud og Jesus uten å vite hva dette dreier seg om?

spennende...

Kan du begynne å lese hva jeg skriver, i stedet for å finne på dine egne teorier om hva jeg driver med?

 

Det er ikke så mange som gjør dette, men jeg er enig at det skjer... Syntes ikke det rette blir å si de kristne, men heller noen kristne

 

Noen vil til og med forandre bibelen til noe de mener er mer moderne...

 

Da kan vi heller begynne å dikte opp enda en Gud som vi kaller Super Good Guy :roll:

Det er da allerede gjort?

Har du ikke hørt om supermann?

 

It seems hardly coincidence that Superman's real, Kryptonic name is Kal-El, an apparent neologism by George Lowther, the author who novelized the comic strip in 1942 [actually, the name "Kal-L" was established by the Siegel/Shuster comic strip. Lowther may have added the E, but the sound remained the same]. In Hebrew, el can be both root and affix. As a root, it is the masculine singular word for God. Angels in Hebrew mythology are called benei Elohim (literally, sons of the Gods), or Elyonim (higher beings). As an affix, el is most often translated as "of God," as in the plentitude of Old Testament given names: Ishma-el, Dani-el, Ezeki-el, Samu-el, etc. It is also a common form for named angels in most Semitic mythologies: Israf-el, Aza-el, Uri-el, Yo-el, Rapha-el, Gabri-el and--the one perhaps most like Superman--Micha-el, the warrior angel and Satan's principal adversary.

The morpheme Kal bears a linguistic relation to two Hebrew roots. The first, kal, means "with lightness" or "swiftness" (faster than a speeding bullet in Hebrew?). It also bears a connection to the root hal, where h is the guttural ch of chutzpah. Hal translates roughly as "everything" or "all." Kal-El, then, can be read as "all that is God" or perhaps more in the spirit of the myth of Superman, "all that God is."

http://tomfoss.blogspot.com/2005/11/for-jo...oved-world.html

http://www.adherents.com/lit/comics/Superman.html#Jewish

 

1671409_l.jpg

Haha, den var faktisk god xD

Lenke til kommentar

Når jeg tenker på diverse religioner, så tenker jeg litt slik at man da ofrer hele livet sitt for å leve etter den måten man har "lært" at man skal... Men med kristendom så ser jeg på dette som litt annerledes. Så dere kristne har vel ikke en så mye mer uvanlig hverdag enn mange andre "ikke-kristne" ... ? (Spørsmålet ble kanskje litt dårlig formulert)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...