Gå til innhold

Noen spørsmål til de kristene.


Anbefalte innlegg

Når jeg tenker på diverse religioner, så tenker jeg litt slik at man da ofrer hele livet sitt for å leve etter den måten man har "lært" at man skal... Men med kristendom så ser jeg på dette som litt annerledes. Så dere kristne har vel ikke en så mye mer uvanlig hverdag enn mange andre "ikke-kristne" ... ? (Spørsmålet ble kanskje litt dårlig formulert)

Endelig noen som forstår det!

 

Vi er nokså like med ikke-kristne, omtrent ingen av mine venner er kristne, men jeg har nokså lik hverdag som dem for det...

 

Men det er ikke alltid vi har lyst til å gjøre ting som ikke-kristne gjør...

 

Et eksempel er drikking... Jeg har aldri drevet med det selv, men kjenner mange som gjør det, og et par i menigheten der jeg går drev med det før...

 

Men når han ble kristen, ble han invitert på fylla, men når han var der kjedet han seg... Før syns han det var helt vilt, og morsomt, men plutselig syntes han alt ble så sløvt og daut...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du begynne å lese hva jeg skriver, i stedet for å finne på dine egne teorier om hva jeg driver med?

En god start ville ha vært å skrive mere utfyllende si jeg slipper å gjette meg til hva du mener.

Du sier "Det er ikke selve Bibelen vi tilber, men Gud og Jesus...." og "Har ikke lest så mye i bibelen som jeg burde, og hvorfor er det så sykt å kunne tro på det?"

 

Dette bør utdypes nærmere!

 

Slik jeg forstår deg dyrker du ikonene "jesus" og "gud" samtidig som du ærkjenner manglende bibelkunnskaper.

Er dette riktig?

Lenke til kommentar

Var kanskje en liten skrivefeil, der jeg skrev og, istedenfor men...

 

"Har ikke lest så mye i bibelen som jeg burde, men hvorfor er det så sykt å kunne tro på det?"

 

Dette var svar på 2 forskjellige ting, der det ene var om jeg leste i bibelen, og det andre var en komentar til noen som syntes at kristne var så utrolig syke i hodet, som kunne tro på noe sånt sykt...

 

Men jeg burde nok lese mer i bibelen enn jeg gjør, men er nok ikke de fleste 15 åringer som leser i bibelen, uheldigvis...

Men man kan da være kristne uten å ha lest gjennom bibelen mange ganger!

Endret av Lolli
Lenke til kommentar
Var kanskje en liten skrivefeil, der jeg skrev og, istedenfor men...

 

"Har ikke lest så mye i bibelen som jeg burde, men hvorfor er det så sykt å kunne tro på det?"

 

Dette var svar på 2 spørsmål, der det ene var om jeg leste i bibelen, og det andre var en komentar til noen som syntes at kristne var så utrolig syke i hodet, som kunne tro på noe sånt sykt...

 

Men jeg burde nok lese mer i bibelen enn jeg gjør, men er nok ikke de fleste 15 åringer som leser i bibelen, uheldigvis...

Men man kan da være kristne uten å ha lest gjennom bibelen mange ganger!

Beklager, jeg trodde du var eldre og mere belest.

Nyfødte barn omtales gjerne som kristne, så begrepet har vell strengt talt mistet sin betydning.

Skal du løpe rundt å kalle deg kristen så synes jeg et minimumskrav bør være et viss innblikk hva bibelen har å by på.

 

5Mos 23,10

"Er en av dere uren etter sæduttømming om natten, skal han gå utenfor leiren og ikke komme inn igjen 11 før det lir mot kvelden. Da skal han vaske seg, og ved solnedgang kan han komme inn i leiren."

 

3Mos 21,9

"Når en prestedatter vanhelliger seg ved å drive utukt, vanhelliger hun sin far. Hun skal brennes."

 

Dom 19,24-25

"Se, her er min datter som er jomfru, og mannens medhustru. La meg sende dem ut til dere. Så kan dere krenke dem og gjøre med dem som dere lyster. Men mot denne mannen må dere ikke bære dere så skjendig at." Men mennene ville ikke høre på ham. Da tok mannen sin medhustru og førte henne ut til dem. De lå med henne og fór ille med henne hele natten, til det ble morgen. De slapp henne ikke før det lysnet av dag."

 

3Mos 20,13

"Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem."

 

Det er jo ikke så rart at mange synes at tilhengere av slike ting er syke i hodet?

Lenke til kommentar
Nå er det det gamle testamentet, før Jesus kom på jorda... Ta prestedattera som skulle brennes som eksempel... Jesus døde på korset for oss, slik at alle ble tilgitt, og slapp å brennes...

 

Men vi fødes likevel inn i synd og bør døpes så fort som mulig..er ikke det tilfelle?

En ganske absurd idè egentlig, å se på nyfødte som syndere.

Det finnes ikke noe mer uskyldig enn et nyfødt barn.

 

For meg høres det ut som 'Ta dem mens det er så små som mulig, så vi tilegner oss størst mulig innflytelse over individet innen det er voksent og kan tenke selv'.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar
For meg høres det ut som 'Ta dem mens det er så små som mulig, så vi tilegner oss størst mulig innflytelse over individet innen det er voksent og kan tenke selv'.

 

Det var da også jesuittprestenes motto;

"Give me a child until he is seven and I will give you the man"

Inndoktrinering er avskyelig og en ser jo lett hva det kan føre til, alt fra "ufarlige" folk som påstår ville ting uten å ha belegg for det til at noen sprenger seg i luften, skyter abortklinikkmedarbeidere og annet.

 

Jeg registrerer i denne tråden nok en gang at logiske feilslutninger er og blir en utfordring for teister.

Det florerer av disse, men det er tross alt de eneste argumentene de har, så det er jo forståelig.

For å si det på Latin: In vitro veritas - veritas vos liberabit ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Nå er det det gamle testamentet, før Jesus kom på jorda... Ta prestedattera som skulle brennes som eksempel... Jesus døde på korset for oss, slik at alle ble tilgitt, og slapp å brennes...

Det skal dere ha, dere er kjempeflinke til å skjule alt som ikke er så bra i den boka.... og bruke solskinns historiene i boka.... hvis en kan kalle dem det.

 

Problemet ER jo at alt dette står i boken dere kaller bibelen er i følge dere guds ord, men FORDI det ikke er så godtatt å selge døtre, brenne preste dattera og andre uhyrligheter som står der er dere veldig fort ute med at dette gjelder ikke lenger osv, og at det kun er jesus figuren som teller, men er det virkelig så enkelt? Det jeg ofte erfarer er at kristne OFTE henviser til bibel sitater når de skal "forklare" noe og da er plutselig bibelen et godt oppslags verk? Men spør du dem er det kun gud, jesus og NT som er noe å lese..

 

Kanskje på tide at noen skriver Det Nyere testamentet eller noe i den duren? :) Et som KUN fremhever kristendommens gudjammerlige herligheter og fremifrå kjærlighet og ingen blod dryppende etniske rensninger og andre fordømmende historier? I så måte kan jeg skjønne de som heller lager sin egen religion......

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...