Gå til innhold

Kundene og aksjeholdere liker ikke Funcom

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Det blir ganske drøyt og kalle det nest største mmorpg en flopp, vel vi vet jo ikke sikkert om det er nest størst, men helt utenkelig er det ikke.

Tenker man på subscribers så er det ganske utenkelig vill jeg tro, men tanke på antall spill solgt på så kort tid er mer tenkelig.

Er mer keen på antall subscribers enn antall solgte spill.

EDIT:

Satt og sjå på noen youtube movies om AoC nu nettopp og kom over denne, må si meg... enig i den:)

Age Of Conan has one of the highest gamecopy sales of all time.

Unfortunate that is the game also has the highest drop rate of any MMORPG before it!

Endret av nagina
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel liten tvil om at mange har falt fra etter at de spilte de 30 dagene som følger med boksen, men en stor del av dem som har falt fra har vært på grunn av for dårlige systemspecs og bugs på grunn av hardware sammensetning. De få som har sluttet i guildet jeg er i har alle hatt problemer med å spille enten ved at FPS har vært veldig lav, eller at spiller korrupter helt etter et par minutters spill. Virker som brorparten av de med grafikkproblemer har ATI kort.

Selvsagt er det folk som har sluttet fordi de ble skuffet også, men tror mange av disse trodde at en ny MMO skulle være like polert som en MMO som har vært ute i 4-5 år. Det har vel aldri skjedd i MMO'ens historie og jeg tviler på at det noen gang kommer til å skje.

Personlig gir jeg ikke opp AoC ennå. Heldigvis spiller jeg på en av de mest populerte serverne så det er fortsatt masse PvP og vi får sjekket ut raid dungeons mellom all gatheringen for å bygge Tier 3 city ferdig.

Skrevet (endret)

Ja, det er riktig det at AoC ikke er like polert som andre spill som har vært ute i 4-5 år.

1. Feelingen/stemningsleiet i AoC skuffet.

2. Usynlige vegger og alle soner er delt opp i flere rom, dette gir utrolig kjip følelse for min del.

3. AoC hadde mer innhold i startfasen av spillet enn andre MMO, men med utrolig mange irriterende bugs. Dette med crafting, sieges, animasjons dynamikk, og grunnleggende helt enkle og svært irriterende map bugs.

4. Det var tungvindt å gruppere seg opp med andre. Det så ut som Funcom hadde lagt for mye fokus på enkelte detaljer, for så å glemme de mest vitale enkle bitene.

5. Jeg vet ikke hva "Stat x" gjør, og det hjelper lite å begynne å forklare dette på en rollespill aktig måte, når man trenger å vite om våpenet/armoren bør oppgraderes.

6. Jeg hadde level 50 gear som level 80, fordi items ikke skalerer bra. Lite gjenomtenkt, eller utrolig dårlig ide. Det er mange flere årsaker til at jeg sluttet med AoC.

7. Sist men ikke minst, bevegelsene/animasjonene var veldig statisk hvis man sammenligner med World of Warcraft. Jeg er frelst på flyt, ikke å føle meg som en stokk.

Endret av s1gnal
Skrevet
Ja noe alla Battlefield bare med sverd selvsagt :) Jeg er ingen fan av å måtte grinde meg for å bli "bedre". Når jeg spilte Mount and Blade igår så var jeg på bakken med et sverd og det kom ridende 4 knights mot meg og i ett MMORPG hadde jeg blitt drept uten tvil.

Men her pga sanntidskampene og min reaksjonevne overlevde jeg og alle 4k knightene ble slengt av hesten og døde. Noe bedre følelse skal man lete lenge etter.

Jeg skjønner ikke hvorfor alle millionene som spiller WoW ikke ønsker det samme. De må skrike ut til utviklerne at det er sånn de vil ha det. Det kjedelige med MMO er jo å sitte og grinde seg ihjel til max level, og du slipper også alle balanseringsproblemene med at en klasse er overpowered.

Du skjønner ikke det at folk kanskje har forskjellig smak og det er mange av oss som liker bedre systemene WoW, AoC, EQ, LotRO og vel så og si alle spill i sjangeren MMORPG har? De fleste må ikke skrike til utviklerne i hele tatt, og det er ikke nødvendigvis kjedelig å grinde seg ihjel om det er gjort på en bra måte. Og du vil lett få balansering problemer selv om de går for ditt ønskede system, for klassene må jo uansett være forskjellige.

Godt mulig at noen av de millionene som sitter å spiller MMORPG hver dag vil ha et system noe lignende som deg, men trur nok de fleste er veldig fornøyd med stats/lvl/terningkast systemet sånn det har vært de siste 20årene.

Er det jeg ikke klarer å skjønne, hvordan kan du like å sitte og trykke 1,2,3,4 og repetere dette mot 5 000 000 mobs som du må gjennom som absolutt ikke gir deg utfordring ? Dette er jo så lineært som man får det. Vil du ikke heller bli utfordret og kontrollere kampene mer selv ? Kan skjønne at folk spiller WoW pga den fascinerende verdenen og det sosiale med det. Men at du spiller det pga gameplayet nekter jeg å tro :p

Skrevet
Ja, det er riktig det at AoC ikke er like polert som andre spill som har vært ute i 4-5 år.

1. Feelingen/stemningsleiet i AoC skuffet.

2. Usynlige vegger og alle soner er delt opp i flere rom, dette gir utrolig kjip følelse for min del.

3. AoC hadde mer innhold i startfasen av spillet enn andre MMO, men med utrolig mange irriterende bugs. Dette med crafting, sieges, animasjons dynamikk, og grunnleggende helt enkle og svært irriterende map bugs.

4. Det var tungvindt å gruppere seg opp med andre. Det så ut som Funcom hadde lagt for mye fokus på enkelte detaljer, for så å glemme de mest vitale enkle bitene.

5. Jeg vet ikke hva "Stat x" gjør, og det hjelper lite å begynne å forklare dette på en rollespill aktig måte, når man trenger å vite om våpenet/armoren bør oppgraderes.

6. Jeg hadde level 50 gear som level 80, fordi items ikke skalerer bra. Lite gjenomtenkt, eller utrolig dårlig ide. Det er mange flere årsaker til at jeg sluttet med AoC.

7. Sist men ikke minst, bevegelsene/animasjonene var veldig statisk hvis man sammenligner med World of Warcraft. Jeg er frelst på flyt, ikke å føle meg som en stokk.

1: Kan ikke si meg mer uenig, men dette er jo veldig subjektivt. Synes stemningen i spillet er helt fantastisk.

2: Instancing er nok noe uvant for endel, men personlig synes jeg det er minst like mange fordeler som ulemper med dette. Fra et rollespillperspektiv er det helt klart negativt. Mindre kamp om spawns, ingen overfylte soner osv er bare positivt. Grensen for når en ny instance blir opprettet er muligens litt for lav i AoC dog. Tror dette er en vanesak. Dessuten har det vært kjent i lang tid før utgivelse at AoC kom til å bruke et slikt system.

3: Eneste jeg er uenig i er animasjonsdynamikken. Synes animasjoner og flyt i disse er helt på topp innen sjangeren. Eneste jeg har å klage på er enkelte angrepsanimasjoner som har en tendens til å lage unaturlige pauser etter hvert andre angrep. Ja, også de ungene som løper rundt i Old Tarantia ser helt forferdelig ut.

4: Grupper/raids er tungvindt, uten tvil. De burde nok sett litt på hvordan EQ/WoW gjør dette i stedet for å holde på metoden fra AO.

5: Jeg synes det er morsmomt å finne ut av slike ting selv. Men når det er sagt er det komplett umulig å finne ut av når tooltips og stats i GUI ikke vises riktig. Her var det flere stygge bugs som burde vært luket ut i beta.

6: Enig, ser ut som det blir store endringer på dette i neste patch eller etter den. Er veldig mange oppdateringer på test serveren angående stats og gear akkurat nå.

7: Se punkt 3.

Jeg er vel muligens litt mer overbærende enn gjennomsnittsgameren når det kommer til nye MMOs. Siden er sommer osv spiller jeg ikke veldig mye uansett, men popper innom når det er tid for Battlekeep defense osv.

Skrevet (endret)
Er det jeg ikke klarer å skjønne, hvordan kan du like å sitte og trykke 1,2,3,4 og repetere dette mot 5 000 000 mobs som du må gjennom som absolutt ikke gir deg utfordring ? Dette er jo så lineært som man får det. Vil du ikke heller bli utfordret og kontrollere kampene mer selv ? Kan skjønne at folk spiller WoW pga den fascinerende verdenen og det sosiale med det. Men at du spiller det pga gameplayet nekter jeg å tro :p

Greit, du skal få slippe. For som du sikkert vet så ser du for deg at systemet er mye enklere enn det egentelig er. For man kan fint kontrollere kampene og bli utfordret selv i et spill som WoW. Du ser ikke mange spille Sjakk realtime heller, men det skal sies at det tar forjævlig mye skill å være god i det og.

Men det er vel egentlig nok om dette, jeg vet du har diskutert dette inn og ut i det lange og det breie og ikke får det inn i huet ditt at det er andre som foretrekker noe annet enn det du gjør når det gjelder MMORPG hvertfall.

Endret av kvitrafn
Skrevet (endret)
Ja noe alla Battlefield bare med sverd selvsagt :) Jeg er ingen fan av å måtte grinde meg for å bli "bedre". Når jeg spilte Mount and Blade igår så var jeg på bakken med et sverd og det kom ridende 4 knights mot meg og i ett MMORPG hadde jeg blitt drept uten tvil.

Men her pga sanntidskampene og min reaksjonevne overlevde jeg og alle 4k knightene ble slengt av hesten og døde. Noe bedre følelse skal man lete lenge etter.

Jeg skjønner ikke hvorfor alle millionene som spiller WoW ikke ønsker det samme. De må skrike ut til utviklerne at det er sånn de vil ha det. Det kjedelige med MMO er jo å sitte og grinde seg ihjel til max level, og du slipper også alle balanseringsproblemene med at en klasse er overpowered.

Du skjønner ikke det at folk kanskje har forskjellig smak og det er mange av oss som liker bedre systemene WoW, AoC, EQ, LotRO og vel så og si alle spill i sjangeren MMORPG har? De fleste må ikke skrike til utviklerne i hele tatt, og det er ikke nødvendigvis kjedelig å grinde seg ihjel om det er gjort på en bra måte. Og du vil lett få balansering problemer selv om de går for ditt ønskede system, for klassene må jo uansett være forskjellige.

Godt mulig at noen av de millionene som sitter å spiller MMORPG hver dag vil ha et system noe lignende som deg, men trur nok de fleste er veldig fornøyd med stats/lvl/terningkast systemet sånn det har vært de siste 20årene.

Vel det er nettopp det vi IKKE gjør. Vi spiller ikke Wow pga gameplayet i den forstand. Vi spilelr kanskje wow pga selve "feelingen" med spillet. Samt at det relativt enkle kampsystemet er ganske gøy...med artige men selvsagt urealistiske animasjoner, som f.eks en warriors whirlwind..utrolig kult å se på, men selvsagt helt urealistisk. Alt dette med å trykke på noen få knapper. I motsetn til f.eks AoC hvor man nesten må stresse med å treffe dem riktige knappene, samt at kamp-animasjonene ikke akkurat er spennende, selv om dem selvsagt er mer realistisk enn wow sine.

Og selvsagt som sagt hundre ganger. Kampsystemet i både wow og AoC krever ganske mye "skill" for å mestre det til det perfekte. Men man klarer seg helt fint mot 90% av alle mobs og ja kanskje 80% av alle motspillere i pvp, med å bare inneha "basic" skill og kunnskap om kampsystemet.

Endret av gamer73
Skrevet (endret)
Det blir ganske drøyt og kalle det nest største mmorpg en flopp, vel vi vet jo ikke sikkert om det er nest størst, men helt utenkelig er det ikke.

Tenker man på subscribers så er det ganske utenkelig vill jeg tro, men tanke på antall spill solgt på så kort tid er mer tenkelig.

Er mer keen på antall subscribers enn antall solgte spill.

EDIT:

Satt og sjå på noen youtube movies om AoC nu nettopp og kom over denne, må si meg... enig i den:)

Age Of Conan has one of the highest gamecopy sales of all time.

Unfortunate that is the game also has the highest drop rate of any MMORPG before it!

Klarer du ikke hoste opp en negativt post om AoC per dag , så faller livet ditt sammen ikke sant ?

La meg vri det til noe positivt ; AoC har solgt ca 1 million spill , Funcom trenger 150.000 subscribers for å få hjula til å gå rundt . hvis spillet har feks 300.000 subscribers er det jo en ubetinget suksess ;) Da tjener FC penger .

Jeg tror vi per dags dato har ristet av oss slike som deg og sitter igjen med en fin kjerne av spillere - som bare vil vokse utover høsten med nye PvP systemet osv osv .

Og det hylekoret over at verdenen er delt inn i zoner - dette er noe alle viste halvt år før release , så kom ikke her å bli skuffa .

Endret av Bulletus
Skrevet

Nå har jeg bittelitt mer erfaring en sist jeg postet, har ihvertfall kommet meg ut av newbie-området! ;)

Det er faktisk småting som gjør at jeg ble litt oppgitt over instancing i starten. F.eks er vertshuset i Tortage en egen instance og der skal du inn og ut rimelig mange ganger. Det virker litt bingo om et hus er en instance eller ikke... (De har delt det opp i en egen instance fordi det sikkert skal ganske mange folk innom der hele tida, men det er %&"%¤ så irriterend.)

Jeg sliter også litt med at kartet bugger etter et par timers spill noe som gjør at jeg må avslutte spillet... og da blir det gjerne til at jeg legger det fra meg for dagen. (kartet blir grått - kjører win xp, har nvidia skjermkort...)

En ting som føltes virkelig rart når du kommer ut av newbie-området er at alle er stumme! Det føltes som å gå fra en bra film til stumfilm fra 1920... Da la jeg også merke til hvor stemningsskapende voice-actingen faktisk var. (Den er bra!) På den andre siden så er destiny-questet ditt med voice-acting såvidt jeg skjønner, så et ok kompromiss. Håper de fikser mer voice-acting en eller annen gang. ;)

Det er først når du kommer i Conarch valley du skjønner hvor bra graphics enginen egentlig er. Det så riiiimelig fett ut.

De har gjort teaming til noe som gir skikkelig synergi utover det at man er 2 istedetfor 1. F.eks spiller jeg en Bear Shaman og teamet med en Herald of Xotli. Healene til BS healer mer på andre karakterer enn deg selv, og HoX har et damage-skjold som gjør at healene til BS får tid til å virke på BS-en så han ikke dør. Vi kunne sikkert ta på oss 3-4x så mange mobs som vi kunne hver for oss. (Istedetfor 2x som ville vært normalt).

Har bare positivt inntrykk av de andre som spiller og de som faktisk spiller er rimelig positive. Hører ikke akkurat noe whineing på newbie-kanalen.

Gameplayet er akkurat passe vansklig/interessant, men som noen nevnte over her så er det litt mange knapper å holde styr på. I kamp så har jeg tre attack knapper, to spells og 8 comboer å holde styr på. 13 tilsammen.

Nå skal det sies at BS, HoX og sikkert et par andre hybrider har litt ekstra å styre med... Tenker det er enklere hvis du f.eks spiller en klasse som ikke er i melee. Noe som er helt greit. Synes du det er for slitsomt - spill en annen klasse! :)

Skrevet
De har sagt (for rundt 1 måned siden) at det kommer flere NPCer etter Tortage med stemme. Mener det var snakk om 80-100 "nye" NPCer med stemme.

Synes ikke de skal prioritere noe sånt som dette enda, heller fikse kritiske ting som folk klager over (sjekk aoc forum) så vet du hva jeg snakker om.

Memory leaks er jo et stort problem som MÅ prioriteres HØYT, ja er klar over at dem har kommet med hotfix på det men likevel er det mange som får memory leaks, + gray maps.

End-game for mindre guilder kunne også være bra ide, er ikke alle som er keen å joine et guild med 50 bavianer for å raide, som jeg har forstått så finnes det ikke noe 10-15 manns raids som kunne passet for mindre guilds.

Skrevet
Synes ikke de skal prioritere noe sånt som dette enda, heller fikse kritiske ting som folk klager over (sjekk aoc forum) så vet du hva jeg snakker om.

Memory leaks er jo et stort problem som MÅ prioriteres HØYT, ja er klar over at dem har kommet med hotfix på det men likevel er det mange som får memory leaks, + gray maps.

End-game for mindre guilder kunne også være bra ide, er ikke alle som er keen å joine et guild med 50 bavianer for å raide, som jeg har forstått så finnes det ikke noe 10-15 manns raids som kunne passet for mindre guilds.

Voice actors er sannsynligvis veldig lite involvert i programmeringen av spillet, og spesielt fiksing av memory subsystemet :) Content designerne har neppe noen stor jobb når de skal legge lydspor på et par ekstra quests per level.

Forøvrig enig i at det er litt lite PvE content for folk som ikke vil raide eller ikke er i store nok guilds til det. Er jo endel 6-manns dungeons da selv om noen av dem krever at du har quests for at du skal komme inn.

Skrevet

Men samtidig kan ikke Funcom alltid lytte etter de faste 50 dramaqueens som hyler og skriker på et forum.

Memory leak ? aldri hatt det jeg , men så har jeg NASA-computer også da :D

Jeg synes de bør drite i å fikse bugs og heller ordne craftinga samt mer conent.Fikse PvP delen mer attraktiv og spennende.Bugs kan de ta senere .

Skrevet

For min del var det stemmeopplegget i begynnelsen bare et bevis for meg om at det var noe som manglet på kvaliteten. Når jeg hører damestemmer snakke engelsk med østeuropeisk preg så er førsteinntrykket at her har vi med prostituerte å gjøre (på en negativ måte...altså at hun som snakker faktisk er det i virkeligheten) og andreinntrykket er at uansett om hun sikkert ikke er prostituert, så er den som har snakket inn ganske lavlønnet, noe som igjen gjennspeiler dårlig kvalitet. Det samme gjelder en del av manns-stemmene...høres ut som relativt dårlige skuespillere.

Jeg mener selvsagt ikke at alle NPC's skal snakke perfekt engelsk, men unviker man fra standard engelsk i spill og filmer så bør det være en grunn for det liksom. Som at personer tydelig ser ut som dem er spansk etc. Eller at NPC'en (personen) har en dialekt som høres svært stilig eller annerkjekt ut (alla varemerke), som f.eks Arnold S. med sin annerkjente aksent. Aoc feiler totalt på dette aspektet.

Men nok en gang..jeg sammenligner med wow hvor alle stemene jeg har hørt i introvideoer og cut-scenes alle som en er svært bra utført...og man får en filmatisk stemning av å høre på.

Skrevet

Synes det begynner å bli litt dumt etterhvert gamer73, du er så satans kritisk til alt mulig med aoc hehe. At det er negativt at det ikke alltid er voice er en ting, men kvaliteten på voicen?!

Skrevet

Bare for å gjøre det mer klart, så har ikke rammen du har PCen noe å si til memory leaks, selvom det kommer av navnet. Er "game engine" eller code feil som gjør at det oppstår.

Ikke vet jeg hvorfor noen ikke får det, men når det er fortsatt mange som får det så må det fikses.

Skrevet

Bare for å gjøre det mer klart, så har ikke rammen du har PCen noe å si til memory leaks, selvom det kommer av navnet. Er "game engine" eller code feil som gjør at det oppstår.

Ikke vet jeg hvorfor noen ikke får det, men når det er fortsatt mange som får det så må det fikses.

Jeg var STERKT plaga av dette når jeg spilte LOTRO - det spillet var en pine det første halve året , man visste man krasjet til desktop eller blåskjerm hvis man trasket gjennom hovedbyene , så ille har det vel ikke vært i conan , selv for de værste- Igjen et eksempel på hvor godt egentlig launchen til conan var i forhold til nesten alle andre MMOS , folk glemmer meget fort ;)

Skrevet
Synes det begynner å bli litt dumt etterhvert gamer73, du er så satans kritisk til alt mulig med aoc hehe. At det er negativt at det ikke alltid er voice er en ting, men kvaliteten på voicen?!

Jepp..skal man først ha voice må det være av beste kvalitet mener nå jeg:)

Skrevet

Når det gjelder mem leak problemet i AoC så var jeg ytterst plaget av dette. Men jeg fulgte noen tips fra forumet her inne...som igjen var tatt fra en annet forum. Sette et eller annet til en fast verdi. Siden hadde jeg aldri mer problemer med mem leak i AoC. Nei la oss nå heller diskutere voice i AoC :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...