Gå til innhold

Hvordan fungerer engangskode generatoren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man får fortsatt logget inn dersom man trykker to ganger og får ny kode. Så lenge man ikke trykker feil passord tre ganger (da låser den seg) skal det ikke by på noen problemer å generere koder i ett kjør.

 

Jeg har en slik grå litt større utgave. Hos meg er koden tidsbasert, noe som vil si at om jeg taster inn passordet mitt og får generert en kode så vil jeg få generert den samme koden om jeg slår den av og på for så å taste passordet mitt på ny. Dette forutsetter at jeg gjør operasjonen innen et kort tidsrom. (Det har ført til irritasjon ved betaling av regninger hvor jeg må bekrefte betalingen med en ny engangskode, hvorpå nettbanken forteller meg at den genererte koden ikke kan brukes fordi den er den samme som den jeg brukte for å logge meg inn i utgangspunktet..)

 

Man går aldri tom for koder, men gitt nok tid vil man generere en kode som er eksakt lik en man har generert tidligere. Ikke at det bør by på noen praktiske problemer for oss forbrukere.

 

engangskoder.gif

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

haha, må bare dra opp denne tråden som er så gammel! Men noen som vet hvordan det funker??

 

For jeg tenker; hvis jeg hadde hatt ALL informasjon, for å logge inn på nettbanken til en jeg kjenner (til)... Og hatt samme bank. Kunne jeg da hatt så flaks at jeg kunne bruke min egen engangskode-brikke?

 

(NEI! Det er ikke sånn at har jeg sitter i den situasjonen nå, verken som tyven eller offeret! Jeg bare lurer på om det kan være at noen har så "flaks"!)

Lenke til kommentar

haha, må bare dra opp denne tråden som er så gammel! Men noen som vet hvordan det funker??

 

For jeg tenker; hvis jeg hadde hatt ALL informasjon, for å logge inn på nettbanken til en jeg kjenner (til)... Og hatt samme bank. Kunne jeg da hatt så flaks at jeg kunne bruke min egen engangskode-brikke?

 

(NEI! Det er ikke sånn at har jeg sitter i den situasjonen nå, verken som tyven eller offeret! Jeg bare lurer på om det kan være at noen har så "flaks"!)

 

Algoritmen som brukes genererer trolig et tall basert på personnummeret ditt eller lignende, hver kodebrikke er unik for hver eneste person i Norge, så trolig må du ha ekstremt flaks hvis en kodebrikke genererer en samme type godkjent tallrekke til deg som til vennen din, hvis i hele tatt mulig.

Lenke til kommentar

Hos DNB vertfall, er det også en sperre lagt inn. Mest trolig slik at nummer ikke skal krysses for ofte (da det er begrenset på hvor mange kombinasjoner 5 tall gir). Slik jeg har forstått det kan jeg trykke meg forbi 10-20 koder.. men om jeg trykker ny kode mange ganger (50-100) så er den utenfor "range" og vil ikke godta kodene. Da blir det ny brikke (mest sannsynlig kodet til å starte på "steget" jeg slapp av på).

Lenke til kommentar

Generatoren har ett serienummer som forteller bruker(dvs banken) hvilke koder den vil generere som er gyldige. Så når du trykker på knappen for å be om kode så genererer den en kode basert på ett regnestykke og en algoritme som er forhåndsbestemt for akkurat den generatoren. Serienummeret på generatoren blir registrert opp mot deg i banken, som på den måten kan sjekke om koden du har fått oppgitt er gyldig. Banken "vet" hvilke koder du har lov til å generere, og dermed vet den om koden er gyldig eller ikke.

 

I mange andre banker blir det brukt en generator med en kortleser. Det som da knyttes til deg som person er kortet ditt, og ikke selve generatoren i seg selv. Da kan du bruke hvilken som helst generator av samme type, selv om den er levert ut til en annen kunde.

 

Og nei, disse kommuniserer ikke med banken trådløst på noen måte :)

Lenke til kommentar

Algoritmen som brukes genererer trolig et tall basert på personnummeret ditt eller lignende, hver kodebrikke er unik for hver eneste person i Norge, så trolig må du ha ekstremt flaks hvis en kodebrikke genererer en samme type godkjent tallrekke til deg som til vennen din, hvis i hele tatt mulig.

Sparebank 1 brukte universale brikker for sine kunder. De driver riktignok med utfasning av disse nå, men de fungerer enda.

Endret av coyotemannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...