Gå til innhold

Alle Tbreds og Bartons er ulåste!


vegge

Anbefalte innlegg

All Thoroughbreds and Bartons are completely unlocked

 

Les det første innlegget i den linken før dere kommenterer!

 

Slik jeg tolker det vil en XP2100+ på mitt EPoX 8K3A+ ha tilgang til multipliere høyere enn standard 13 uten å måtte låse opp. Dette hadde for min del vært genialt, men jeg tør nesten ikke håpe på at det er sant.

 

13*175 blir litt for lite. Ettersom jeg ikke kan kjøre rammen høyere på mitt hovedkort, så må jeg altså øke multiplieren. Må jeg låse opp eller stemmer utsagnene i linken over?

 

Siden dere sikkert er altfor slappe til å klikke på linken..;

 

I think there is quite a bit of confusion over this, and I still hear about people trying to "unlock" their Tbred or Barton processor. This may be largely an issue of semantics, but I think it's important to clarify what the actual situation is.

 

All Tbred (and I believe Barton) processors are completely unlocked. Most motherboards, however, are not able to properly recognize the fifth multiplier bit (the five bits are 0.5, 1, 2, 4 and 8 ). This means that if you have one of these boards, you will only be able to access multipliers 12.5 and below for XP2000+ and lower, or multipliers 13 and above for XP2100+ and higher.

 

For example, if you have an XP1700+ Tbred, the default multiplier is 11. If you attempt to change the multiplier on a board that does not recognize the fifth multiplier bit, you will only be able to access multipliers up to 12.5. If you try a multiplier above 12.5, the higher multiplier will be interpreted as the corresponding lower multiplier (so 13 will actually be 5, 13.5 will be 5.5, etc.).

 

In this situation, you can gain access to the higher multipliers by cutting/blowing the connection of the middle and the fifth L3. Note that in this case you are not "unlocking" the chip, you are just changing the multiplier signal from "low" to "hi", which adds 8 to whatever the multiplier is set to.

 

For XP2100+ and up, the situation is opposite. The multiplier default is higher than 12.5, so you will have access to the higher multipliers by default. If you wish to gain access to the lower multipliers, you will have to connect the fifth L3 bridge to set the signal to low.

 

Some later socket A boards are able to recognize the fifth multiplier bit, and therefore have access to all the multipliers without any modifications. To the best of my knowledge, all KT400 boards with multipliers adjustments have this ability. nForce2 boards have this potential as well, but some bios versions prevent this from being available for some reason. I myself have an Abit KD7 (KT400) and have access to all multipliers (with default or latest bios). I have tried this with both a Tbred A and Tbred B processor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At de er ulåste er korrekt, men det er en sannhet med visse modifikasjoner ;)

 

Det er nemlig slik at ikke alle hovedkort skjønner at prosessoren er ulåst. Og derfor er det litt (mye) forvirring om temaet.

 

Eks:

 

Noen kort skjønner ingen ting, og lar deg ikke manipulere multiplieren.

 

Andre kort skjønner litt mer og lar deg manipulere på begrensede multipliere. Som mitt A7V333 kort, bruker jeg en 2100 (def: 13 x m.plier) får jeg kun tilgang til de høye multiplierene. Dvs. fra 13 og opp. Bruker jeg min barton 2500 (def: 11x m.plier) får jeg kun tilgang til de lave multiplierne. Dvs. fra 12,5 og ned. Hvis man trenger de motsatte av de man har tilgjengelig må man tukle med en bro på cpuen.

 

Den siste gruppen kort lar deg bruke alle multiplierne, f.eks ett A7V333-X kort en bekjent av meg har.

 

 

Så i bunn og grunn, er det hovedkortet som avgjør ;)

Lenke til kommentar

Ja, det står jo i linken at det kommer an på hovedkortet. Noen som vet hvordan en XP2100+ Tbred vil funke på et EPoX 8K3A+? Siden det er bygd på KT333, i likhet med A7V333, så funker kanskje multiplier 13 og oppover!? Åååh, det hadde vært genialt! :)

 

Edit: OMG, det ser ut som at EPoX 8K3A+ er det eneste KT333-kortet som ikke automatisk tillater høyere multiplier enn 13.

8K3A+/2100 Tbred/..No multiplier control ??

Will the epox 8k3a+ unlock the tbred?

 

Ser ut til at jeg maks kommer til å kjøre 13 * 175 = 2275MHz.. F.., hvis noen vet om det går an å låse opp denne prosessoren for høyere multipliere, så vær så snill og si i fra! Men vi får se - kanskje jeg er heldig. :roll:

Lenke til kommentar

Hehehe, du har helt rett. Noen (som meg) er så sløve at de knapt leser første posten, langt mindre linken ;)

 

Sorry men det, hvis den ikke tolker 8 x broen i det hele tatt er det ingen enkel fix.

 

Det eneste som ser ut til å fungere da, er hardkoding av m.plier. Gidder ikke gå nøye inn på dette, siden jeg ikke regner med at du har lyst til å prøve. (det inne bærer å kutte endel broer)

 

Men uansett er 175 x 13 en akseptabel hastighet. Litt avhengig av kjøling og diverse, så er det ikke langt unna maks realistisk oc på tbred b ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en T-bred B 2100, og Asus A7N8X. Med biosen som stod på, var det ikke mulig å klokke en enste mhz, men strax jeg fikk oppdatert bios, var alle MP fra 5x til 15x tilgjengelige, både opp og ned.

Har sett at hw.no ikke klarte å komme under MP på 13x i sin test av XP2700 og A7N8X, men det virket på EpoX-korta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...