Gå til innhold

Hvilket kamera burde jeg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm.. Finnes ikke noen fasitsvar på det spørsmålet...

 

Det jeg foreslår er at du drar til nermeste fotosjappe og sier at du er på utkikk etter ett kamera til under 8k og spør om å få prøve de aktuelle modellene ifra samtlige merker..

Da vil du fort finne ut hva slags kamerahus som passer hendene dine best og hvordan du liker å ha knappene plassert..

 

Lykke til :fun:

Lenke til kommentar
Til en prisklasse under 8000,-?

 

På forhånd takk :)

 

Spørsmålet ditt er veldig generelt og hvis du vil starte med speilrefleks så er det "kjøpers marked". For halvparten av beløpet kan du få et flott kamera. Om det koster 5000 eller 50 000 så er i hovedsak du som utgjør forskjellen. Finn et godt tilbud på et kamera som du liker og kom igang. Etter litt tid vil du lære hva som er dine preferanser og de bør du finne ut selv! En kamera "modell" har et livsløp på et par år så gå billig inn i dslr verdenen. Vent med dyr optikk, den bør overleve mange kameragenerasjoner! Etter litt tid og noen tusen bilder finner du sikkert hva som er dine preferanser?

Følg med på Akam, dpreview.com, fredmiranda.com, dyxum.com, http://www.luminous-landscape.com/ photozone.de osv.

 

Lykke til

 

Fiple

Lenke til kommentar

Du kunne like gjerne spørre hvem du bør gifte deg med.

 

Ærlig talt Rørleggern. Å slenge ut et sånt spørsmål, uten selv å legge litt arbeid i det, er forakt for andre sin tid og kunnskaper.

 

Misforstå meg riktig ;) Du er hjertelig velkommen til å spørre, men du må hjelpe oss til å hjelpe deg. Si litt om hva du skal bruke kamera til, sånn at vi vet hvilke egenskaper du kan ha bruk for. Alle moderne DSRL er nemlig bra saker, men de har ulike styrker og svakheter.

Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at du ikke har noen preferanse å gå ut ifra angående digital speilreflekskamera,da du ikke skriver noen.

 

Det første fornuftige steget har du allerede gjort med å spørre her på forumet,så vi får prøve på bestemåte og lose deg igjenom dette virvaret angående dlrs kameraer.

 

Her er noen tips:

 

Stortsett alle nybegynner/amatør dlrs på markedet i dag er like gode når det gjelder og levere bilder.

 

Er det noen du kjenner som har dlrs ? da kan det være lurt å gå for samme fabrikat,du kan låne objektiver og få litt opplæring av dem.

 

Ta gjerne en tur og prøvehold ulike modeller for å få en følelse med dem.

 

Les endel poster som omhandler kjøp av dlrs her på forumet,kan gi mye nyttig informasjon.

 

Tenk deg hvilken bruk du skal bruke kameraet til.Natur,potretter,ferier,sport,inne eller ute.Det kan ha betydnig på hvilken type kamera du burde kjøpe.

 

Har du tenkt deg å lære om og bruke kamera eller bare ta bilder i automodus.

 

Les litt her på forumet,føl litt på kameraer,finn ut av hvilken bruk du vil bruke kamera til,da er det lettere og finne ut hva du burde handle inn av Kamera/kamerautstyr.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva dlrs er?

 

Men planen var å lære å bruke kameraet, det skal brukes til f.eks bilphotoshoot, natur og vel egentlig det meste ;) For min del står det mellon Canon og Nikon :)

 

En liten skriveleif der,skulle vært Dsrl = digitalspeilrefleks :)

 

Da kan jeg anbefale deg og se litt nærmere på Canon 400D/450D og Nikon D40 som er helt greie innstegskameraer for nybegynnere,men skjekk greppet først,er mange som opplever dem som små.Helt greie kameraer å ta med på tur,tar ikke så mye plass.

 

Hvis du synes dem blir for små så kan du også skjekke Canon 40D ligger ikke så langt unna 450D prismessig,er omtrent samme kamera,bare større og bedre på noen innstillinger.

 

Hvis du går for Canon så pass på at du får med den nye 18-55mm objektivet"linse" som har IS = "antirystelse" Da det samme objektivet uten IS er mye dårligere optisk sett.

 

Nikon har også antirystele inne bygd i noen av sine objektiver,dem kaller det VR.

 

Antirystelse har sine fordeler blandt annet så kan du ta bilder i litt mørkere omgivelser en uten IS/VR,også kan du få skarpere blider når du "zoomer" det du fotograferer nærmere.

 

Det er andre produsenter som har bra kameraer,men det er nok andre her som kjenner bedre en meg

 

Begynn med og bruke det objektivet som følger med kameraet og etterhvert som du begynner og få kontroll over det så kan du legge mer penger i bedre objektiver.

 

Dagens kameraer gir få begrensinger i bildekvaliteter,det er fotografen og objektivene han bruker som gir de største begrensingene.

 

For og forstå Dslr bedre så kan du begynne med og lese dette emne om fotografering

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

Lenke til kommentar
Hvordan er det med lukkerhastighet på disse kameraene?

 

De fleste entrylevel DSLR har vel en minimum lukker på iallefall 1/4000 sekund (1/8000 på de mer avanserte modellene)

 

Men jeg kan vanskelig se at det skulle være ett av de viktigeste kritereiene dine. Tenker du kanskje på seriebildehastighet eller utløser forsinkelse (hvor lang tid det tar fra du trykker til bildte faktisk tas?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva dlrs er?

 

Men planen var å lære å bruke kameraet, det skal brukes til f.eks bilphotoshoot, natur og vel egentlig det meste ;) For min del står det mellon Canon og Nikon :)

Hvis du skal fotografere mye ute i ymse vær, kan det være verdt å vurdere kamerahus med værtetting.
Lenke til kommentar

Ingen av de fotogenrene du beskriver gjør at noe spesielt merke er mer egnet enn de andre, sett bort fra det med værbeskyttelse i naturen. Det er altså ingen grunn til å bli opphengt i merker.

 

Hvis du skal ta mange bilder på bilmesser er antishake ganske kjekt, spesielt på vidvinkel. Det er slik med antishake i objektiver at det er få alternativer i mellomklassen. Både Canon og Nikon har kun hvert sitt alternativ i den klassen, og jeg kan forestille meg at du vil foretrekke det segmentet. Supervidvinkelzoom med antishake vil faktisk være veldig nyttig i en slik setting, og det er kun to merker som ikke tilbyr det. Kan du gjette hvilke?

Lenke til kommentar
Med lukker hastighet da tenker jeg jo på hvordan ting blir seende ut i fart :) Helt skarpt eller mer uklart men fortsatt fokus på objektet :)
Tja, det spørs jo på hva du faktisk velger at lukkerhastigheten skal være. Men 1/4000 sek som selv de rimeligste speilreflekskameraer er i stand til å komme ned på er som oftest mer enn nok til å fryse bevegelsen til det aller meste som beveger seg tregere enn lyden i hvert fall.

 

Da er spørsmålet heller om den lukkertiden er nok til å få et bilde ut av det. Skal du ta bilder med veldig kort lukkertid må du ha enten veldig godt lys, stor blenderåpning, eller høy lysfølsomhet. Bare den siste av disse er bestemt av kamerahuset, og de fleste hus i din prisklasse er omtrent like gode på den fronten: De gir gode bilder opp til ISO 400, greie bilder opp til ca. 800 og bilder som kan brukes på web eller mindre utskrifter på ca. 1600.

Lenke til kommentar

Nettopp. Når man spør etter speilrefleks blir det litt misvisende å bare spørre om kamera, når det er parringen mellom kamera og objektiv som er viktig i forhold til ditt bruk.

 

Det nytter ikke å få ett DSLR kamera til 4.000kr hvis glasset du må ha for den bruken du tenker det til kanskje koster 10.000kr og du har ett budsjett på 8.000kr. ;) Kjøper du f.eks. bare ett kamera + kit objektivet, men egentlig trengte en tele, så kan det være du blir misfornøyd med hele kjøpet, eller i verste fall at du sitter med noe som ikke kan brukes til det tiltenkte formålet uten å spytte ut flere tusen ekstra for annet glass.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...