Gå til innhold

Hvilket kamera burde jeg velge?


Anbefalte innlegg

Med lukker hastighet da tenker jeg jo på hvordan ting blir seende ut i fart :) Helt skarpt eller mer uklart men fortsatt fokus på objektet :)
Tja, det spørs jo på hva du faktisk velger at lukkerhastigheten skal være. Men 1/4000 sek som selv de rimeligste speilreflekskameraer er i stand til å komme ned på er som oftest mer enn nok til å fryse bevegelsen til det aller meste som beveger seg tregere enn lyden i hvert fall.

 

Da er spørsmålet heller om den lukkertiden er nok til å få et bilde ut av det. Skal du ta bilder med veldig kort lukkertid må du ha enten veldig godt lys, stor blenderåpning, eller høy lysfølsomhet. Bare den siste av disse er bestemt av kamerahuset, og de fleste hus i din prisklasse er omtrent like gode på den fronten: De gir gode bilder opp til ISO 400, greie bilder opp til ca. 800 og bilder som kan brukes på web eller mindre utskrifter på ca. 1600.

Det kan virke som om trådstarter med "mer uklart.." tenker på panorering - og da skal ikke lukkertidene være for korte. Det kan virke som om kamerahus med bra høy-ISO vil være å foretrekke, da er C/N ikke noe dårlig sted å begynne leitinga. Jeg vil tro at objektivvalg vil være viktigere enn kamerahus for bruken som er skissert. Skal nevne noen alternativer for Nikon, som jeg kjenner best. Her kan D40 med 18-200 VR-Nikkor være noe å se på. (Sjekk D60 også.) Eller kit-objektivet pluss 70-300 VR. Eller, litt dyrere, 18-70 istedenfor kitobjektivet pluss 70-300. En rimeligere løsning er et dobbeltkit med 18-55 og 55-200, men skal en først skifte objektiv og legge ut litt ekstra, synes jeg kvalitetsforskjellen opp til 70-300, iallfall mekanisk, er overveldende. Jeg tror det er mer poeng i å teste ulike objektiver enn ulike hus i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan virke som om trådstarter med "mer uklart.." tenker på panorering - og da skal ikke lukkertidene være for korte.
Uansett så har det lite å si hvilket kamerahus du velger, siden de fleste klarer et vidt spenn av lukkertider fra 1/4000 sek til 30 sek... Om bildene kommer bra ut når du panorerer er 99% basert på om fotografen har skillz (beklager, ble litt påvirket av Anew som påpekte at jeg nettopp nådde 1337 poster :p )
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...