Gå til innhold

[Løst] [løst] ny bærbar: 10k-15k. bruk: skole (matlab/simulink) samt surfing/video etc


Anbefalte innlegg

driver og titter etter ny bærbar om dagen, men klarer ikke helt å kartlegge hvilke alternativer som er blant de bedre.

 

som nevnt i topic, så skal den hovedsakelig brukes til skolearbeid, og da matlab / simulink - så det må være 'litt' futt i den :)

 

det jeg har satt til krav til specs er:

- 4gb ram

- helst så bra cpu som mulig. fått inntrykk av at t9500 fra intel er den kraftigste for bærbare for øyeblikket (?)

- helst en matt skjerm (liker ikke blank pga det speiler alt annet som er uinteressant i rommet en sitter i :p)

- helst så lett som mulig

- helst ikke lage så mye støy / bli så veldig varm

 

utenom skolearbeid er bruksområdet mitt stort sett som en gjennomsnittlig person sitt: surfer en del, ser litt på filmer, spiller litt spill (dog ingen av de nyeste som krever det beste og nyeste av specs), samt at jeg programmere en del i tillegg.

 

når det kommer til pris så har jeg satt en øvre grense for hva jeg vil/kan betale til 15.000 (eks. mva)

 

til nå har tittet litt på:

 

dell xps m1530. inkl mva: 13020.00,- eks mva: 9765.00,- (pris fra dell.no)

 

intel c2d t9500 (2.6ghz, 800mhz fsb, 6mb l2-buffer)

15.4" wuxga (1920x1200) tft m/ truelife (blank skjerm)

4096mb 667mhz dual channel ddr2 sdram

320gb (5400 rpm) sata-hd

nvidia gforce go 8600m gt m/256mb dedikert grafikkminne

+ annet smådill

 

 

hp compaq 8510w. inkl mva: 12763,- eks mva: 10178,- (pris fra mpx.no via studentavtalen til uninett

 

intel c2d t9500 (2.6ghz, 800mhz fsb, 6mb l2-buffer)

15.4" wuxga (1920x1200) tft (matt skjerm)

4096mb 667mhz dual channel ddr2 sdram

200gb (7200 rpm) sata-hd

nvidia quadro fx 570m m/256mb dedikert grafikkminne

blue-ray leser kombinert med dvd-rw

intel pro wireless 802.11 a/b/g/n (draft)

8-cell lithium ion

i/o: 1x pc card slot, 6x usb 2.0, 1x 1394a fw, 1x hdmi, 1x rj45, 1x rj-11, 1x vga, lyd inn/ut

integrert high definition-lyd

tpm 1.2 embedded security chip, smart card reader, hp fingeravtrykksleser, kensington lock slot

2.8kg

winxp/vista business

 

 

 

macbook pro. inkl mva: 22250,00,- eks mva: 17800,- (pris fra apple store)

 

intel c2d t9500 (2.6ghz, 800mhz fsb, 6mb l2-buffer) (antar jeg - står bare 2.6ghz fra intel c2d)

15.4" widescreen (matt skjerm)

4096mb 667mhz dual channel ddr2 sdram

250gb (5400 rpm) sata-hd / 200gb (7200 rpm) sata-hd

aner ikke hva slags skjermkort det er i macbook

+ annet smådill

 

 

som dere kan se, så er to av alternativene jeg har sett på til nå litt dyrere enn det jeg helst vil betale slik at xps'en er det eneste reelle alternativet i mine øyne.

(hp maskinen kan nok finnes til en lavere pris vil jeg tro - bare tok pris fra den første siden jeg gikk inn på som hadde den).

 

er det noen som har tips til andre bærbare med lignende specs?

hvis jeg skulle klare å oppdrive mer penger, hvilket av alternativene over vil være "best"?

med hp maskinen må jeg i tillegg kjøpe 2gb ram for å oppfylle det ene "kravet" mitt i tillegg til den dyre prisen.

 

setter pris på innspill fra andre :)

Endret av villalobos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare et lite innspill. Matlab og Simulink krever ikke en dritt....

Har kjørt de programmene på min gamle gamle laptop, 700mhz med 256mb ram. Og lag finnes ikke lag/ treigheit i det heile.

 

du har rett i at matlab/simulink ikke krever så mye for å starte det, samt kjøre enkle kodesnutter osv, men jeg tror nok ikke du har simulert så veldig store og komplekse systemer hvis du ikke har lagt merke til noe form for forskjell.

 

i enkelte systemer jeg har simulert har det tatt opp mot en time å kjøre koden på min egen pc (2ghz pentium m, 1gb ram, osv). den samme koden har tatt ca 10-20 min på skolene på universitetet (quad-core, 4gb ram, osv), så jo, det er greit å ha masse ressurser tilgjengelig når en bruker matlab og simulink :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

valget mitt har falt på hp compaq 8510w (til 12.498,- inkl 2gb ram ekstra) av de tre nevnte pcene i første posten.

 

dog så lurer jeg på en liten ting; er det "dumt" å kjøpe en bærbar pc nå som er basert på centrino-1 plattformen, nå som centrino-2 kommer for fullt?

altså, jeg vet at en ikke kan sitte og vente på gjerdet når det kommer til kjøp av pc fordi det alltid kommer noe nytt, eller alltid er noe "nytt og spennende" rett rundt hjørnet.

 

vil det f.eks være "stor" eller "liten" forskjell på en bærbar som har:

  • intel c2d t9600 2.8ghz (1066mhz fsb 6mb l2-cache) og 4gb ddr3 ram
  • intel c2d t9500 2.6ghz (800mhz fsb 6mb l2-cache) og 4gb ddr2 ram

Endret av villalobos
Lenke til kommentar

Hva med denne?

 

15.4" Widescreen WSXGA+ 1680x1050 blank skjerm (glare)

160GB SATA 5400RPM 2.5"

INTEL CORE 2 DUO T9600 2.8GHZ 1066MHz 6MB cache 35W

4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (2x2GB)

NVIDIA® GeForce® 9800M GT 512MB DDR3 skjermkort

MICROSOFT Windows Vista Home Premium 64-bit, norsk OEM

 

Fer får du med Centrino 2 til 15500 kroner.

 

EDIT: Du kan evt. ta en svakere prosessor og få den litt billigere. :)

EDIT2: Du kan også se på 17-tommeren D900, der du kan velge en quad-coreprosessor. Den blir nok litt dyrere enn 15k, da.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Hva med denne?

 

15.4" Widescreen WSXGA+ 1680x1050 blank skjerm (glare)

160GB SATA 5400RPM 2.5"

INTEL CORE 2 DUO T9600 2.8GHZ 1066MHz 6MB cache 35W

4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (2x2GB)

NVIDIA® GeForce® 9800M GT 512MB DDR3 skjermkort

MICROSOFT Windows Vista Home Premium 64-bit, norsk OEM

 

Fer får du med Centrino 2 til 15500 kroner.

 

EDIT: Du kan evt. ta en svakere prosessor og få den litt billigere. :)

EDIT2: Du kan også se på 17-tommeren D900, der du kan velge en quad-coreprosessor. Den blir nok litt dyrere enn 15k, da.

 

ikke et dumt forslag, synes dog at den veide litt i meste laget (3,2kg med batteri, 0.4kg mer enn hp maskinen, dog litt bedre specs).

har du prøvd multicompcene? hvordan er disse i bruk?

 

må dessverre si at jeg heller litt mer mot hp-maskinen pga skjermen. har blank skjerm (glare) på pcen jeg har nå, og det er en av de største tabbene jeg har gjort, dvs den gangen jeg valgte å kjøpe en pc med den type skjerm. tror jeg aldri har irritert meg så mye som jeg har gjort over den ifm. en pc, men men, er vel bare smak og behag :)

 

uansett takk for tipset :) skal titte litt rundt der og se:)

Lenke til kommentar
Jeg har ingen erfaring med Multicom, nei. Denne modellen er forholdsvis ny, og det ligger en test på forsiden av Hardware.no. Se på den.

 

etter å ha lest testen på hw.no så tror jeg nok ikke den pc'en er noe for meg, mye pga tyngde, og det at den visstnok genererer mye støy og varme, noe som jeg helst ikke vil ha så mye av (gått veldig lei av min acer aspire som både blir alt for varm, samt genererer mer støy enn en orangutangflokk på jakt etter bananer).

 

tror jeg satser på den hp-maskinen, og at ytelsen på den og en tilsvarende pc basert på centrino-2 platformen ikke er alt for stor :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...