Gå til innhold

Spørsmål om kondernsator/kapasistans verdier


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg (og MANGE andre) har problemer med "rullende linjer" over skjermen på 9500/9700 kortene. Det viser seg at forstyrrelsene kommer fra den ekstra strømforsyningen til kortet. Denne strømmen trengs bare ved oppstart og kan koples fra etter boot så "linjene" forsvinner. Dette er tungvint og bryter etc blir tull det og, derfor lurer jeg på verdier på kondenstatorer jeg tenkte å putte paralellt på +12v og +5v kablene til kortet for om mulig "jevne ut" forstyrrelsen....Noen forslag..? ;-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg (og MANGE andre) har problemer med "rullende linjer" over skjermen på 9500/9700 kortene. Det viser seg at forstyrrelsene kommer fra den ekstra strømforsyningen til kortet. Denne strømmen trengs bare ved oppstart og kan koples fra etter boot så "linjene" forsvinner. Dette er tungvint og bryter etc blir tull det og, derfor lurer jeg på verdier på kondenstatorer jeg tenkte å putte paralellt på +12v og +5v kablene til kortet for om mulig "jevne ut" forstyrrelsen....Noen forslag..? ;-)

 

Dette hørtes veldig, veldig risky ut før jeg leste du tenkte å bruke det på strømmen som glattekondensator. Men tror du de rullende linjene forårsakes av dårlig forsyningsspenning til poweret på kortet da? Forstår jeg deg rett hvis du tenkte å koble en kondensator mellom +5V og +12V på kabelen?? Selv tror jeg ikke den løsningen med en bryter er så altfor dum! :)

Lenke til kommentar

Hvordan vet man at forstyrrelsene i bildet kommer av dårlig kvalitet på -forsyningsspenningen- til poweret på kortet da? Det høres ut som det er tatt litt ut av lufta. I datamaskiner brukes det SMPS'er (switch mode power supply) som riktignok hakker opp strømmen (vanvittig fort), slik at pc'en oppfatter den som likestrøm. At poweret på Radeon-korta skal være veldig ømfintlig for kvaliteten på tilførselspenningen er ingen innertier hos meg! Dere konkluderer med at det må være noe galt med _tilførselspenningen_ når bildet blir bra når dere kobler ut denne? :-? ;)

Lenke til kommentar

Dette er er Sapphire9500np (9700pcb).... Jeg har sett flere tråder om disse linjene rundt forbi og folk har stort sett forskjellige meninger om opphavet til forsyrrelsene så dette er bare en teori ikke nødvendigvis fakta....jeg finner det sannsynlig at hvis jeg får "glattet" ut spenningen eller "filtert" vekk mulige andre forstyrrelser (emi?) så blir det bra... Jeg får vel bare prøve meg fram... ;-)

Lenke til kommentar

Vel, avkoblingskondensatorer blir brukt på stort sett alle ICer for å begrense refleksoner i strømtilførsenlen og dermed støy på utgangene til kretsen. Rullende linjer kan høres ut som et problem med linjesync'en som kan komme av for dårlig avkobling, men det kan også skyldes 1mill andre ting. Uansett ville jeg ikke begynt å lodde på et så dyrt kort. Selvom andre har oplevd samme fenomener, ville jeg prøvd å få byttet det hos forhandler da kortet helt tydelig har mangler/feil.

Lenke til kommentar
Vel, avkoblingskondensatorer blir brukt på stort sett alle ICer for å begrense refleksoner i strømtilførsenlen og dermed støy på utgangene til kretsen.  Rullende linjer kan høres ut som et problem med linjesync'en som kan komme av for dårlig avkobling, men det kan også skyldes 1mill andre ting. Uansett ville jeg ikke begynt å lodde på et så dyrt kort. Selvom andre har oplevd samme fenomener, ville jeg prøvd å få byttet det hos forhandler da kortet helt tydelig har mangler/feil.

 

Tenkte ikke å lodde på selve kortet, men på strømtilførselskabelen....kjøpte det brukt så jeg får neppe byttet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...