Gå til innhold

Realistisk og rimelig midi-piano oppsett


-Tjafs

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går rett på sak.

 

Her er stuasjonen:

- Jeg anskaffer meg snart mac og ønsker å bruke denne sammen med Midi-keyboard og programvare

- Ønsker et fullt midi keyboard med tangenter som føles som på et ekte piano

- Ønsker programvare som høres ut om ett ekte piano

 

Jeg begynte for et halv års tid siden å lære meg piano. Så jeg er ganske ny i gamet' og har stort sett ikke vert borti musikk på PC før. Jeg ønsker å få et godt oppsett som jeg kan utvikle meg videre på. Og helst til en billig penge.

Jeg har sett på følgende:

 

M-Audio Keystation 88 ES

Det har semi-weighted action that’s velocity sensitive. Hva blir dette i forhold til et ordentlig piano?

 

 

Native Instruments Akoustik Piano

AKOUSTIK PIANO fuses the sampled sound, expressiveness and playability of three of the most reputable grand pianos – the Steinway D™, Bechstein D 280™ and Boesendorfer 290 Imperial™ – as well as the charismatic Steingraeber 130™ vintage upright piano into one application.

 

Høres dette ut som en god pakke eller vet dere om noe som gir enda mer for pengene? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke anbefale at du kjøper et semivektet keyboard når du legger så mye penger i pakken. Da bør du heller kikke på storebroren, Prokeys 88 som har fullvektede tangenter, som et ekte piano. Denne koster noe mer, men har i tillegg innebygget samplede lyder. Det er nok ingen dum ide å besøke nærmeste musikkforretning for utprøving og eventuell konsultasjon, jeg tror de fleste har M-Audio inne. Det kan jo t.o.m. hende at du vil være fornøyd med den samplede lyden i keyboardet.

 

Jeg tror programmet fra NI holder i lange baner når det gjelter lydmessig autensitet. Det ser dessverre ikke ut som om NI ikke har den demoversjon av sin Akoustik Piano.

 

Lykke til :)

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

Jeg hadde jo tenkt å kjøpe et ProKeys 88 selv, men leste en del reviews på nettet, testene sier at det er bra osv. men så så jeg litt på brukere som hadde kjøpt det, og det er omtrent 50% av kjøperne som har opplevd problemer med tagentene, så jeg droppet dette og har siktet til en høyere prisklasse, Roland RD-300GX.

 

Men nå skal jeg ikke råde trådstarter til å ikke kjøpe det, fordi hvis det funker som det skal, ser det ut til å funke veldig bra, og Garanti har allerede et ProKeys 88, og han ville ikke anbefalt det hvis det ikke var bra ^_^

 

Ellers har jeg ikke noe mer å føye til :p

Lenke til kommentar
Native Instruments Akoustik Piano

AKOUSTIK PIANO fuses the sampled sound, expressiveness and playability of three of the most reputable grand pianos – the Steinway D™, Bechstein D 280™ and Boesendorfer 290 Imperial™ – as well as the charismatic Steingraeber 130™ vintage upright piano into one application.

 

Høres dette ut som en god pakke eller vet dere om noe som gir enda mer for pengene? :)

Jeg har prøvd denne, og vil på det sterkeste be deg holde deg unna denne! Den har rett og slett ikke noe god lyd, låter liksom så kvass. Ikke låter den ekte heller.

 

Prøv heller å skaff deg Steinberg The Grand (1 eller 2, spiller egentlig ikke så stor rolle), bruker The Grand 2 selv, og den har en meget rik, varm og ikke minst realistisk lyd. Du kommer ikke til å angre!

Lenke til kommentar
Jeg vil tørre å påstå at Akoustik er milevis foran The Grand hva angår autensitet.

 

Denne skal du få lov å utdype takk. Har du faktisk prøvd dem begge noen gang?

 

Ellers så kan jeg støtte Ivory, dog den har ikke like god simulering av strengeresonans ved bruk av sustainpedal, som på The Grand.

Endret av Jnz
Lenke til kommentar
Jeg vil tørre å påstå at Akoustik er milevis foran The Grand hva angår autensitet.

 

Denne skal du få lov å utdype takk. Har du faktisk prøvd dem begge noen gang?

 

Ellers så kan jeg støtte Ivory, dog den har ikke like god simulering av strengeresonans ved bruk av sustainpedal, som på The Grand.

 

Jeg har eid The Grand 1 og 2, og har Akoustik nå.

Så snart jeg får meg en til eksterndisk, så blir det innkjøp av Ivory.

 

Grand synes jeg er veldig begrenset i hva slags musikk den lar deg spille, noe Akoustik gjør noe med ved å tilby flere pianoer. Så jeg vil si mer for pengene ved å velge Akoustik.

Lenke til kommentar
Jeg vil tørre å påstå at Akoustik er milevis foran The Grand hva angår autensitet.

 

Denne skal du få lov å utdype takk. Har du faktisk prøvd dem begge noen gang?

 

Ellers så kan jeg støtte Ivory, dog den har ikke like god simulering av strengeresonans ved bruk av sustainpedal, som på The Grand.

 

Jeg har eid The Grand 1 og 2, og har Akoustik nå.

Så snart jeg får meg en til eksterndisk, så blir det innkjøp av Ivory.

 

Grand synes jeg er veldig begrenset i hva slags musikk den lar deg spille, noe Akoustik gjør noe med ved å tilby flere pianoer. Så jeg vil si mer for pengene ved å velge Akoustik.

Flere pianoer er en fordel, men jeg synes personlig Akoustik mangler den varme fine lyden i alle pianoene som følger med. Synes rett å slett det virker som samplene er dårlig innspilt.

 

Du har rett i at The Grand har en noe karakteristisk lyd, på begge pianomodellene, men synes ikke den er veldig begrensende. Den kunne med fordel ha hatt en modell med litt lettere lyd, men det er virkelig ikke nå problem å bruke den svarte modellen til det samme. Det følger selvfølgelig litt smak og behag med til dette:) En ting jeg synes The Grand er overlegen alle andre pianosoftware jeg har prøvd, er den fantastiske gode simuleringen av strengresonans ved bruk av legatopedal, noe som for meg er ganske viktig.

Endret av Jnz
Lenke til kommentar
Sjekk ut pianoteq, det er genialt

 

http://www.pianoteq.com/

Det kan du virkelig ikke mene. Jeg har prøvd den, og den har virkelig ingen god lyd, seriøst. Du får The Grand 2 til samma prisen, og den låter så utrolig mye bedre!

 

 

Joda, tar man seg tid til å tweake litt kan man få veldig fin pianolyd.

Tar man systemkravene med i beregningen og plasskravene (20-30 MB i forhold til flere gigabyte) synes jeg pianoteq er et veldig godt alternativ.

 

Hadde en kirkemusikk-utdannet pianist i studio i dag og han synes det var minst like fint som The Grand 2 (som han har hjemme)

 

Ivory har jeg ikke prøvd, men ut i fra rewievs på siden deres ser det jo veldig fint ut.

Lenke til kommentar
Sjekk ut pianoteq, det er genialt

 

http://www.pianoteq.com/

Det kan du virkelig ikke mene. Jeg har prøvd den, og den har virkelig ingen god lyd, seriøst. Du får The Grand 2 til samma prisen, og den låter så utrolig mye bedre!

 

 

Joda, tar man seg tid til å tweake litt kan man få veldig fin pianolyd.

Tar man systemkravene med i beregningen og plasskravene (20-30 MB i forhold til flere gigabyte) synes jeg pianoteq er et veldig godt alternativ.

 

Hadde en kirkemusikk-utdannet pianist i studio i dag og han synes det var minst like fint som The Grand 2 (som han har hjemme)

Slikt går jo selvfølgeli mye på hvor kresen man er, og veldig mye på smak og behag, men skal du så mye som nærhetn av overbevise meg, må du komme med et lydklipp som beviser at den kan låte "like godt" som The Grand.

 

The Grand, både 1 og 2 er faktisk meget snill i forhold til maskinkrav. Virker som det er godt programmert i forhold til slikt.

Endret av Jnz
Lenke til kommentar
Pianoteq har selvfølgelig en liten vei å gå før den blir ultrarealistisk, men for nå så vil jeg si at den fungerer ypperlig som en pianosynth som lar deg konstruere eksperimentelle pianolyder med.

Realismen er nok ikke så verst på den, men jeg synes ikke den har noe god lyd. Jeg synes dog den har mye bedre lyd enn Akoustik Piano^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...