Gå til innhold

Canon 40d vs 450 bildekvalitet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har vudert canon 40 og 450.

Jeg har cash så kan fint gå for 40d om det er så.

Men jeg er kun på hobby nivå.

 

Hva jeg önsker mest er bildekvalitet og ettersom 450 er nyere tenker jeg at dette kamra må jo da ha en nyere opptik og derfor skape finere bilder.

 

Er jeg helt på bärtur eller ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, ut i skogen er du.

 

450D er et nyere kamera ja, men kun et par måneder foran 40D.

Tingen er at 40D ligger i klassen over 450D og er da på mange områder langt bedre enn 450D. Kommer egentlig ikke på noe som 450D har som 40D ikke har - av relevanse. Vel, 450D har to megapixler mer enn 40D, men det ser ikke jeg på som relevant.

 

Begge husene støtter samme optikk, så du trenger ikke å tenke på det.

 

Eh.. er litt ordfattig her jeg ligger, men noen andre kan sikkert utdype.

Lenke til kommentar

Husk at med speilrefleks kjøper du kamera + objektiv (selv om de selges som en pakke), så kjøper du 18-55 3.5-56 IS så er objektivet det samme unasett hviket kamerahus du velger. Har du litt ekstra penger ville jeg anbefalt å kjøpe et bedre objektiv, for eksempel 17-85 IS fremfor et dyrere kamerahus. Ikke det at 17-85 IS gir så mye bedre bilder enn 18-55 3.5-5.6 IS, men du får litt større zoomområde.

 

Forskjellen i bildekvalitet mellom 450D og 40D er liten. Kameraene kom ut med et halvt års mellomrom og det skjer ikke så mye på den tiden. Sannsynligvis vil 40D være et lite hakk bedre ved høy ISO.

Lenke til kommentar

450D har 12 Mpx mot 40D sine 10.2. Begge har DIGIC III chip og har sammenlignbar bildekvalitet, dog litt mindre ISO støy på 40D. Antagelig er det ingen praktisk forskjell, selv om enkelte tester peker i retning av bedre kontraster på 40D.

 

Begge hus er i stand til å ta absolutt strålende bilder, og i valget mellom kamera i disse klassene er bildekvalitet antagelig området av minst betydning.

 

Ps. Kjøper du 40D senest mandag får du 1200 kroner tilbake fra Canon etter kjøpet.

 

edit> Korrigert Digic versjonen, som skal være III og tok bort påstand om lavere fargeoppløsning på 450D.

Endret av deviant
Lenke til kommentar
40D har 14-bit farger mot 450D sine 12. 450D har 12 Mpx mot 40D sine 10.2. Begge har DIGIC II chip og har sammenlignbar bildekvalitet, dog litt mindre ISO støy på 40D. Antagelig er det ingen praktisk forskjell, selv om enkelte tester peker i retning av bedre kontraster på 40D.

 

Begge hus er i stand til å ta absolutt strålende bilder, og i valget mellom kamera i disse klassene er bildekvalitet antagelig området av minst betydning.

 

Ps. Kjøper du 40D senest mandag får du 1200 kroner tilbake fra Canon etter kjøpet.

De har Digic III, og jeg tror 450D også har 14 bits.

Lenke til kommentar
De har Digic III, og jeg tror 450D også har 14 bits.

 

Det skal selvsagt være DIGIC III. Så en test som nevnte forskjellen i fargedybde, men i følge Canon skal fargedybden riktig nok være 14-bit på begge. Så mye for reviews fra megawhat.tv ;o)

 

Enurs: Canon har ikke stabilisator i huset, derimot får du kjøpt objektiver med stabilisator.

Lenke til kommentar

Dere på forumet her er jo fantastisk å ha !

Takk !

 

En siste ting.

 

Jeg kan ikke så mye om dette enda så jeg må ha basic hjelp.

 

Trenger en bra license som kan fikse Basic bilder og en som fikser zoom.

 

Hva burde jeg ta?

En best buy version. Altså mest for penga.

Lenke til kommentar

Et objektiv ("linse") som er bra å starte med er Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS. Denne gir mye for pengene i form av meget god optisk kvalitet til prisen. I tillegg har den innebygget stabilisator. Zoom-området er fra 18-55mm (3x) noe som er et greit område å starte med. Hvis det følger med objektiv til 450D så er det sannsynligvis dette som følger med. Kjøper du 40D må du spesifikt be om å få kjøpe kamerahuset + dette objektivet.

 

Senere er det muligheter for å utvikle fotointeressen ved å kjøpe:

- en telezoom for å ta bilder av ting lang borte. F.eks fugler.

- et makroobjektiv for å ta bilder av svært nære ting. F.eks insekter

- en vidvinkel for å ta biler oversiktsbilder av landskap og trange rom.

Lenke til kommentar

Mest Zoom for penga "telezoom"

Det er nok Canon sin egen 55-250mm. med innebygd antirystelsefunkson IS

 

Og med Canon kameraet så følger det også med helt greit programvare for redigering/lagring.

 

Hvis du kjøper 18-55 så er det veldig viktig at du får utgaven med IS,da utgaven uten is er betraktligere dårligere optisk sett.

 

Hvis du skynner deg og kjøper 40D til mandag "siste dag med cashback" så er prisforskjellen bare rundt en tusenlapp hvis jeg ikke tar helt feil.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Mest Zoom for penga "telezoom" Det er nok Canon sin egen 55-250mm. med innebygd antirystelsefunkson IS

MEst zoom for pengene er nok et kompaktkamera med 20x zoom, men nå må man være klar over at mye zoom betyr mange kompromisser optisk sett = dårlig kvalitet.

 

En telezoom (55-250mm) egner seg ikke til normal daglig bruk. En normalzoom (18-55mm) dekker de fleste normale daglige foto og og gir god optisk kvalitet til en lav pris. Altså mye for pengene. Skulle han hatt mer tele i samme objektivet så måtte han gått en del opp i pris og ned i bildekvalitet. F.eks Sigma/Tamron 18-125, 18-200 eller 18-250.

Lenke til kommentar
Sjekk denne linken her:

I følge denne testen her så har 40d bedre dynamisk omfang enn 450d.

Når det gjelder brukervennlighet så stiller nok 40d i en helt annen klasse enn 450d.

 

Den review saken fra megawhat.tv er helt på jordet. Den inneholder en flere feil, og er ikke særlig tillitsvekkende. Les gjerne kommentarene på youtube.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg har vudert canon 40 og 450.

Jeg har cash så kan fint gå for 40d om det er så.

Men jeg er kun på hobby nivå.

 

Hva jeg önsker mest er bildekvalitet og ettersom 450 er nyere tenker jeg at dette kamra må jo da ha en nyere opptik og derfor skape finere bilder.

 

Er jeg helt på bärtur eller ?

Digit har testet begge:

450D: http://www.digit.no/wip4/review/review.epl?id=154536&p=P

40D: http://www.digit.no/wip4/review/review.epl?id=154535&p=P

 

I konklusjonen for 450D står det følgende:

Etter å ha vurdert hva EOS 450D har i by på av egenskaper, ytelser og bildekvalitet, er det ikke til å unngå at prisen blir et vesentlig moment. I en slik kontekst er EOS 450D å betrakte som en minst like stor sensasjon som EOS 300D var i sin tid. Kameraet leverer kvaliteter som er så tett opp til storebroren EOS 40D, at det kun er fysiske momenter og finesser som skiller. På visse områder er EOS 450D faktisk bedre, med høyere bildeoppløsning, mer avansert Live View-funksjon og faktisk bedre JPEG-kvalitet.

Eksteriørmessig er EOS 450D mindre påkostet enn sin dyrere slektning, men for en vanlig amatørfotograf vil det ha minimal betydning. At EOS 40D også kan ta raskere serieopptak, betyr også lite. Det er i det hele tatt få mangler på EOS 450D som en amatør vil savne.

 

Jeg ville valgt 40D p.g.a. bedre byggekvalitet, større dynamisk omfang, bedre støyegenskaper, høyere seriebildefrekvens og fordi jeg forventer raskere og mer presis autofokus.

Lenke til kommentar

Ikke glem at selv om grepet på 450D er forbedret i forhold til 400D, er nok enda 40D en klasse over for de fleste. Hadde hatt mye å si om jeg hadde hatt valget, da jeg finner grepet til 400/450D for lite (i den grad av at jeg måtte kappet av en centimeter på de lengste fingrene). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...