Gå til innhold

Diablo 3 - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Når det gjelder Diablo, så spiller jeg ikke for å kose meg en søndagskveld, jeg spiller for å bli best i verden (urealistisk mål, men uansett).

 

Og dette er ikke "noe så tullete", dette er den verste kunngjøringen jeg har hørt om til noe spill, noensinne. Denne utviklingen til blizzard har gått for langt nå. Det var en gang verdens beste spillselskap, nå er de bare griske jævler med dollartegn i øynene.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det koster deg penger å legge et item ut på AH. Hvis dette itemet ikke selger (ved for eksempel at noen undercutter deg) så får du ikke pengene tilbake, Blizzard beholder de.

 

Riktig.

 

Og hvis itemet selger, så tar Blizzard en hvis prosent av den kaka også.

 

Ikkje riktig.

 

Det har aldri vore snakk om prosent, men ein fast sum som er lik for alle transaksjonar. Om "legge ut"-avgifta og selgeavgifta er like store veit eg ikkje, men noko av grunnen til av Blizzard valte å ikkje ha prosentavgift var nettopp for unngå å framstå som griske. Sjekk ut intervjuet med Jay Wilson på diablofans.com.

 

Den tredje avgifta går heller ikkje til Blizzard, slik som videoen på forrige side påstår, men til den tredjeparts aktøren som Blizzard inngår ein avtale med.

Lenke til kommentar

Liker dette ikke helt selv men verden fungerer sånn. Om de ikke kan ha kontroll på (D2/wow etc) det så ta kontroll helt direkte selv. Hva som er rett og riktig er en lit annen sak men kommer selv nok og bruke utallige timer med dette spillet uten og kjøpe masse gear siden det ikke interesserer meg og kommer nesten bare og spille dette sammen med kamerater.

Lenke til kommentar

håper virkelig detta AH greiene ikke blir noe viktig del av spillet for å komme noen vei... håper egentlig det blir en total flopp... så ingen andre vil prøve det de neste 20 årene :p

 

For meg Blir spill direkte døds kjedelig å spiklle hvis jeg "jukser" i form av å kjøpe seg fremm eller andre metoder. Da blir det for lett og det er ingen mål lenger så da går jeg somregel lei av dem etter ett par dager. Kan jo bare la være å kjøpe... men hvis det blir en stor del av spillet og man må delta i AH kjøpinga for å ikke henge flere år bak så blir jo det kjedelig det også. Å vite i bakhodet at uansett hva man gjør er man elendig i forhold til buyers.

 

Det er ihvertfall mitt problem med detta her, hvis det blir en stor del av spillet gjør det spillet poengløst og kjedelig for min del enten jeg deltar i kjøpinga eller ikke. Og blir nok ikke noe langvaring gameplay som f.eks D2 som fortsatt er morro iblant.

Lenke til kommentar

Lang post dette. Håper quoting blir riktig, men beklager på forhånd hvis noen er blitt quotet feil.

 

 

Før måtte man være litt inni miljøet for å bruke tredjeparts nettsider for slikt. Nå er det der rett forran øynene på hvermansen.

 

Ehm... nei det måtte du ikke. I det sekundet du åpnet en chat channel, blir du spammet av botter som veileder deg til sider du kan kjøpe items for ekte penger. Creater du et game uten passord og/eller lvl restriction kommer det en bot inn å promoterer for en side du kan kjøpe items for ekte penger.

 

Joiner du et game så er det nesten garantert at du ser en bot, og ja den vil spytte ut en masse reklame om deres nettside som... jepp du hadde rett! Selger items for ekte penger.

 

Du kunne plukket opp spillet for første gang i dag, og jeg kan nesten garantere deg at hvis du spiller på nettet i et åpent game uten noen restriksjoner vil du innen 30 minutter ha en fin liste med sider du kan kjøpe items fra.

 

Dessuten vil de som har kjent til D2 en liten stund også vite om D2JSP. Kanskje det mest populære stedet å trade på. Der blir det brukt forum gold, og ja dette kan kjøpes for ekte penger.

 

 

Kjøp av items for ekte penger har vært i D2 lenge, og det er ikke en liten obskur del av spillerbasen som vet om denne aktiviteten. I det du logger på blir du bombadert av reklame for slike sider. Forskjellen fra D2 til D3 er at Blizzard får bedre oversikt å kan hjelpe til med å regulere markedet, samtidig som de tjener mer penger månedtlig enn tidligere. Altså mer framtidig support for D3.

 

Du sa at dette var med på å bekjempe selgere, jeg kan ikke se det på noe som helst slags vis, greit nok, det tas prosenter av blizzard, men det er jo mye mer tilgjengelig, markedet vil bli mye større. Dette vil føre til flere som driver med denne type salg, ikke færre.

 

AtW

 

Tror du ikke farmere vil tenke seg litt om når de må dele det de selger med Blizzard? At salgene som blir gjort blir overvåket? Hvordan tror du de farmet items i D2? Det ble brukt ulovlig programvare for å skaffe seg items med minst mulig arbeid involvert. Duping og ytnytte bugger i programkoden. Og hvis du tror at ingen kommer til å lete etter slike smutthull i D3 er du naiv. Men hvis det blir lagret statistikk over alle trades som blir gjort (noe jeg ikke tviler på at de kommer til å gjøre), man ikke de som finner bugs utnytte de like lett. Det er mye høyre risiko for å bli tatt.

 

Hvordan er dette ikke med på å bekjempe farmere? Spesielt med tanke på avgiftene. En for å legge item ut for salg, en for selve salget (som går til Blizzard), og etter det jeg har hørt (og blitt postet tidligere her) en avgift til det selskapet Blizzard velger for å supportere RMAH hvis farmeren velger å ta ut pengene. Si meg... tror du virkelig at farmere ikke vil tenke seg om?

 

Problmet i mine øyne er jo hele fokuset på latterlig sjeldne itensm. Hvorfor ikke basere det mer på skill, og mindre på hvor gode våpen man har, kjøpt eller ørkesløst grindet?

 

AtW

 

For meg er hele fokuset på slike latterlige items en del av sjarmen til D2. Tror ikke noen annet spill har gitt meg en så god følelse som da jeg fant min første HR (Vex), eller andre sjeldne items. Selv om stats viste seg å ikke være spesielt gode blei jeg nesten sjelven med tanke på at jeg hadde funnet et item de færreste ser droppe i sin tid med å spille D2.

 

Diablo = items

 

Da er det kanskje på tide med en revitalisering?

 

AtW

 

Da kunne de like godt lagd en ny IP enn en oppfølger.

 

Jeg fant ut nå at man rett og slett kan kjøpe gull direkte for penger.

 

Jeg kommer ikke til å spille et konkurransedrevet spill, hvor man regelrett kan kjøpe sin vei til toppen. Og dette kun på grunn av Blizzards bunnløse grådighet.

 

Hva er galt med å trade seg vei til toppen? Hvis andre er villig til å kjøpe gull, kan du selge det. Tjen penger, kjøp andre items, selg igjen. Rince repeat ad infinitum.

 

Jeg fant ut nå at man rett og slett kan kjøpe gull direkte for penger.

 

Jeg kommer ikke til å spille et konkurransedrevet spill, hvor man regelrett kan kjøpe sin vei til toppen. Og dette kun på grunn av Blizzards bunnløse grådighet.

 

det stemmer. Dermed blir begge AH i realiteten styrt av ekte penger

 

AH vil bli styrt av supply og demand. Dette vil gjelde begge AH'ene. Derimot om det er RMAH som har mer influens over vanlig AH eller omvendt er en annen sak.

 

Poenget er at hvis du ikke er rik, så er det null vits å i det hele tatt prøve å bli best, for det kommer du aldri til å bli.

 

Mens det var en vits å prøve i D2? Dobbelt moral så det holder her ser jeg.

 

Eller spiller du kanskje ikke D2, og er heller ikke interesert i D3, men bare er her for å klage?

 

Før var dette gjemt bort, og kun en bitteliten håndfull av spillere benyttet seg av det. Nå kommer "alle" til å bruke dette systemet.

 

Jeg er ikke så naiv at jeg trur at det ikke handles ingame currency for ekte penger der ute, men jeg kommer aldri i verden å godtta det.

 

En bitte liten del? Kødder du med meg? D2JSP er nok den største siden for trading, om det er forum gull eller item for item. De fleste som tradet for veldig gode items brukte FG. FG kan kjøpes for penger.

 

Og siden når var dette gjemt bort? Les det jeg skrev tidligere. Selv en fersk spiller ville ikke kunne bli skånet for RMT i D2 veldig lenge. Jeg ville vært overrasket (med mindre ting har forandret seg det siste halvåret) om de ikke så en bot som reklamerte for item salg innen 5 minutter i et ubeskyttet game.

 

Ja, jeg velger å klage på det nå, fordi blizzard nå sier at dette er greit. Noe som kommer til å mangedobble problemet.

 

Jeg er prinsipielt imot at man skal kunne kjøpe seg fordeller her i livet. Og i hvert fall når det gjelder spill.

 

Det er et prinsipp jeg forstår, og forsåvidt kan sympatisere med. Problemet er dog at alternativet, slik det er lagt opp er ikke at de beste vinner, men de som har mest tid til meningsløs grinding. Jeg mener hele den sentrale delen av problemet er denne fokusen på sjeldne items. Det er et spilldesignproblem. Burde ikke Blizzard tenke "Hmm, folk er villig til å betale for å slippe å spille deler av spilelt vårt, bør vi ikke tenke på om den delen bør omdesignes"?

 

AtW

 

Og hva vil skje hvis man kan få alle items du noen gang kunne tenke deg innen 3 måneder? Tror du D3 vil kunne vare like lenge som det D2 har gjort?

 

Det koster deg penger å legge et item ut på AH. Hvis dette itemet ikke selger (ved for eksempel at noen undercutter deg) så får du ikke pengene tilbake, Blizzard beholder de. Og hvis itemet selger, så tar Blizzard en hvis prosent av den kaka også.

 

Det koster penger så lenge du legger ut mange items på RMAH. Du vil få en (eller et par/få) free listings. Dermed trenger du ikke sette penger inn på battle.net kontoen din for å starte opp på RMAH. Du kan starte right off the bat som de sier med å tjene penger. Enten for å cashe ut, eller til å kjøpe et item du ønsker. Det vil i teorien fungere som vanlig AH, men muligheten for å sette inn penger du kan kjøpe ting for, eller ta ut det du har tjent.

 

Dermed kan du prøve deg fram litt i starten fram til du får en grei følelse for økonomien, og tjene opp litt penger sånn at du ikke taper noe kapital du ellers ville ha brukt om ikke de ga ut ukentlig free listings.

 

Når det gjelder Diablo, så spiller jeg ikke for å kose meg en søndagskveld, jeg spiller for å bli best i verden (urealistisk mål, men uansett).

 

Og dette er ikke "noe så tullete", dette er den verste kunngjøringen jeg har hørt om til noe spill, noensinne. Denne utviklingen til blizzard har gått for langt nå. Det var en gang verdens beste spillselskap, nå er de bare griske jævler med dollartegn i øynene.

 

Å spille for å bli best er urealistisk i så og si alle spill med karakter progesjon involvert, siden det så og si alltid vil være mulig å kjøpe ting for ekte penger. Det har ikke noe med om det er lagt opp for dette i et sikkert miljø av produsenten, eller om det skjer via en tredje part der du risikere å bli lurt eller få maskinen din infisert med virus. Mulig du bare burde slutte med online spill å ta opp single player? For dine mål er fullstendig urealistisk hvis du tror du finner et så populært spill som Diablo, men karakter progresjon hvor det er umulig å kjøpte ting for ekte penger.

 

Blizzard er penge griske? Hvor ofte blir det sluppet ut spill, uten månedtlig avgift, med dedikerte server og god support selv lang tid etter at spillet er profitabelt?

Lenke til kommentar

Når det gjelder Diablo, så spiller jeg ikke for å kose meg en søndagskveld, jeg spiller for å bli best i verden (urealistisk mål, men uansett).

 

Og dette er ikke "noe så tullete", dette er den verste kunngjøringen jeg har hørt om til noe spill, noensinne. Denne utviklingen til blizzard har gått for langt nå. Det var en gang verdens beste spillselskap, nå er de bare griske jævler med dollartegn i øynene.

 

Å spille for å bli best er urealistisk i så og si alle spill med karakter progesjon involvert, siden det så og si alltid vil være mulig å kjøpe ting for ekte penger. Det har ikke noe med om det er lagt opp for dette i et sikkert miljø av produsenten, eller om det skjer via en tredje part der du risikere å bli lurt eller få maskinen din infisert med virus. Mulig du bare burde slutte med online spill å ta opp single player? For dine mål er fullstendig urealistisk hvis du tror du finner et så populært spill som Diablo, men karakter progresjon hvor det er umulig å kjøpte ting for ekte penger.

 

Blizzard er penge griske? Hvor ofte blir det sluppet ut spill, uten månedtlig avgift, med dedikerte server og god support selv lang tid etter at spillet er profitabelt?

 

Enig. Å spille D2 for å bli best i verden er jo bare å glemme. Skal du det må du ha minimum et par-tre hundre dollar tilgjengelig, 7 venner som stiller opp ingame 24/7 fra sekundet etter ladderstart og spiller med deg i mange dager i strekk nesten døgnet rundt og kanskje du blei førstemann til lvl 99. Bortsett fra å climbe latteren er det jo umulig å bli best i D2. PvP turneringer gjør deg ikke best i verden siden det aldri har blitt arrangert noen store turneringer, på kryss av alle realms med spillere fra hele verden. Og skal du få så godly gear at du (kanskje) kan si du har D2s best equippede char med utelukkende perfect items så kan du fortsette å spille D2 i 30 år til, hver eneste dag, og jeg LOVER DEG du ALDRI kommer til å være i nærheten av å finne det fra in-game drops!

 

Og en liten ting til: D2jsp har eksistert så lenge jeg kan huske. Det var ikke særlig utbredt i starten, men de ble ekstremt populære etter de utviklet boter (1.09d). Etter det har trading forumet dems eksplodert og nå er det så stor aktivitet der at hvis du legger ut et item for salg, er det bare et spørsmål om minutter før posten din er havnet mange, mange sider bakover i forumet.

 

Og ang. de øvrige svarte markedene, så behøver du faktisk ikke være ingame en gang før reklamen er på skjermen, samt i chat. Går du inn i chat går det 3 sekunder så er reklamen der. Lager du et public game så er reklamen på skjermen før du i det hele tatt har kommet inn...

 

Anbefaler deg, skurupu, å børste støvet av D2 og spille noen timer. Se hvordan ting har blitt... Så vil du fort se at AH kommer som en reddende engel til en for mange år siden totalt ødelagt spilløkonomi.

Lenke til kommentar

 

Du sa at dette var med på å bekjempe selgere, jeg kan ikke se det på noe som helst slags vis, greit nok, det tas prosenter av blizzard, men det er jo mye mer tilgjengelig, markedet vil bli mye større. Dette vil føre til flere som driver med denne type salg, ikke færre.

 

AtW

 

Tror du ikke farmere vil tenke seg litt om når de må dele det de selger med Blizzard? At salgene som blir gjort blir overvåket? Hvordan tror du de farmet items i D2? Det ble brukt ulovlig programvare for å skaffe seg items med minst mulig arbeid involvert. Duping og ytnytte bugger i programkoden. Og hvis du tror at ingen kommer til å lete etter slike smutthull i D3 er du naiv. Men hvis det blir lagret statistikk over alle trades som blir gjort (noe jeg ikke tviler på at de kommer til å gjøre), man ikke de som finner bugs utnytte de like lett. Det er mye høyre risiko for å bli tatt.

 

Hvordan er dette ikke med på å bekjempe farmere? Spesielt med tanke på avgiftene. En for å legge item ut for salg, en for selve salget (som går til Blizzard), og etter det jeg har hørt (og blitt postet tidligere her) en avgift til det selskapet Blizzard velger for å supportere RMAH hvis farmeren velger å ta ut pengene. Si meg... tror du virkelig at farmere ikke vil tenke seg om?

 

Problmet i mine øyne er jo hele fokuset på latterlig sjeldne itensm. Hvorfor ikke basere det mer på skill, og mindre på hvor gode våpen man har, kjøpt eller ørkesløst grindet?

 

AtW

 

For meg er hele fokuset på slike latterlige items en del av sjarmen til D2. Tror ikke noen annet spill har gitt meg en så god følelse som da jeg fant min første HR (Vex), eller andre sjeldne items. Selv om stats viste seg å ikke være spesielt gode blei jeg nesten sjelven med tanke på at jeg hadde funnet et item de færreste ser droppe i sin tid med å spille D2.

 

Diablo = items

 

Da er det kanskje på tide med en revitalisering?

 

AtW

 

Da kunne de like godt lagd en ny IP enn en oppfølger.

 

 

 

Ja, jeg velger å klage på det nå, fordi blizzard nå sier at dette er greit. Noe som kommer til å mangedobble problemet.

 

Jeg er prinsipielt imot at man skal kunne kjøpe seg fordeller her i livet. Og i hvert fall når det gjelder spill.

 

Det er et prinsipp jeg forstår, og forsåvidt kan sympatisere med. Problemet er dog at alternativet, slik det er lagt opp er ikke at de beste vinner, men de som har mest tid til meningsløs grinding. Jeg mener hele den sentrale delen av problemet er denne fokusen på sjeldne items. Det er et spilldesignproblem. Burde ikke Blizzard tenke "Hmm, folk er villig til å betale for å slippe å spille deler av spilelt vårt, bør vi ikke tenke på om den delen bør omdesignes"?

 

AtW

 

Og hva vil skje hvis man kan få alle items du noen gang kunne tenke deg innen 3 måneder? Tror du D3 vil kunne vare like lenge som det D2 har gjort?

 

Blizzard er penge griske? Hvor ofte blir det sluppet ut spill, uten månedtlig avgift, med dedikerte server og god support selv lang tid etter at spillet er profitabelt?

 

- Tror du ikke det blir mere handel når de har ett sånn opplegg? Blir det mere handel så er det bedre for farmere. Om det blir vanskeligere å jukse er jo det synd for de som jukset, men for farmer-bransjen generelt kan jeg vanskelig skjønne at det er noe annet enn en fordel?

 

I mine øyne er ikke items det eneste som gjør Diablo verd å spille.

 

Starcraft varte også lenge, der er det ikke noen items. Er virkelig sjeldne items sentralt for et spills varighet?

 

Selvfølgelig er dette for å knuge ut mere penger. Blizzard er ikke bare snille, det har de vist gang på gang, skjønner ikke hvorfor det er så mange som vil forsvare alt tullet de finner på.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

- Tror du ikke det blir mere handel når de har ett sånn opplegg? Blir det mere handel så er det bedre for farmere. Om det blir vanskeligere å jukse er jo det synd for de som jukset, men for farmer-bransjen generelt kan jeg vanskelig skjønne at det er noe annet enn en fordel?

 

AtW

 

Blizzard har snakket noe om at man kun kan ha én account pr cd-key, mens antallet characters pr. account skal økes. Det siste tallet vi har hørt er 10 chars pr. account, mens førstnevnte om cd-key ikke er bekreftet/avkreftet enda.

 

Men det er bare en ting... Dagens farmere er 100% avhengig av bots. Klarer blizz å lage D3 såpass tett at de ikke får manipulert koden i så stor grad som i D2 vil det ikke være noe liv laga for disse folkene. Botene disse sidene bruker nå er så avanserte at det er en tilnærmet helautomatisk prosess som går 24/7 og samler stæsj som blir spredd ut over et utall accounts på et utall forskjellige cd-keys. Keys kan du få kjøpt i "bulk" til så langt nede som $3-4 pr. stk hvis jeg ikke husker feil... Det blir værre om de må ut med 3-400 kr pr. key og hver account har begrenset lagrinsplass.

 

Men over til noe positivt jeg ikke hadde fått med meg er at man får en slags "shared stash" mellom karakterene dine, noe som tilsier at du kan mule med deg selv. Sier bare halleluja!

Endret av Feh
Lenke til kommentar

- Tror du ikke det blir mere handel når de har ett sånn opplegg? Blir det mere handel så er det bedre for farmere. Om det blir vanskeligere å jukse er jo det synd for de som jukset, men for farmer-bransjen generelt kan jeg vanskelig skjønne at det er noe annet enn en fordel?

 

AtW

 

Blizzard har snakket noe om at man kun kan ha én account pr cd-key, mens antallet characters pr. account skal økes. Det siste tallet vi har hørt er 10 chars pr. account, mens førstnevnte om cd-key ikke er bekreftet/avkreftet enda.

 

Men det er bare en ting... Dagens farmere er 100% avhengig av bots. Klarer blizz å lage D3 såpass tett at de ikke får manipulert koden i så stor grad som i D2 vil det ikke være noe liv laga for disse folkene. Botene disse sidene bruker nå er så avanserte at det er en tilnærmet helautomatisk prosess som går 24/7 og samler stæsj som blir spredd ut over et utall accounts på et utall forskjellige cd-keys. Keys kan du få kjøpt i "bulk" til så langt nede som $3-4 pr. stk hvis jeg ikke husker feil... Det blir værre om de må ut med 3-400 kr pr. key og hver account har begrenset lagrinsplass.

 

Men over til noe positivt jeg ikke hadde fått med meg er at man får en slags "shared stash" mellom karakterene dine, noe som tilsier at du kan mule med deg selv. Sier bare halleluja!

 

La oss si man klarer å fjerne bots helt, hvorfor skal markedet for farmere forsvinne? Folk vil fortsatt være villig til å betale kinesisk minstelønn for at det gjøres manuelt. Prisene vil nok øke, men farmerene får fortsatt god omsetning. Uansett så er vel dette rimelig sekundært enn så lenge de like lett kan lage spillet tett uten AH?

 

AtW

Lenke til kommentar

- Tror du ikke det blir mere handel når de har ett sånn opplegg? Blir det mere handel så er det bedre for farmere. Om det blir vanskeligere å jukse er jo det synd for de som jukset, men for farmer-bransjen generelt kan jeg vanskelig skjønne at det er noe annet enn en fordel?

 

AtW

 

Blizzard har snakket noe om at man kun kan ha én account pr cd-key, mens antallet characters pr. account skal økes. Det siste tallet vi har hørt er 10 chars pr. account, mens førstnevnte om cd-key ikke er bekreftet/avkreftet enda.

 

Men det er bare en ting... Dagens farmere er 100% avhengig av bots. Klarer blizz å lage D3 såpass tett at de ikke får manipulert koden i så stor grad som i D2 vil det ikke være noe liv laga for disse folkene. Botene disse sidene bruker nå er så avanserte at det er en tilnærmet helautomatisk prosess som går 24/7 og samler stæsj som blir spredd ut over et utall accounts på et utall forskjellige cd-keys. Keys kan du få kjøpt i "bulk" til så langt nede som $3-4 pr. stk hvis jeg ikke husker feil... Det blir værre om de må ut med 3-400 kr pr. key og hver account har begrenset lagrinsplass.

 

Men over til noe positivt jeg ikke hadde fått med meg er at man får en slags "shared stash" mellom karakterene dine, noe som tilsier at du kan mule med deg selv. Sier bare halleluja!

 

La oss si man klarer å fjerne bots helt, hvorfor skal markedet for farmere forsvinne? Folk vil fortsatt være villig til å betale kinesisk minstelønn for at det gjøres manuelt. Prisene vil nok øke, men farmerene får fortsatt god omsetning. Uansett så er vel dette rimelig sekundært enn så lenge de like lett kan lage spillet tett uten AH?

 

AtW

 

This^

Lenke til kommentar

- Tror du ikke det blir mere handel når de har ett sånn opplegg? Blir det mere handel så er det bedre for farmere. Om det blir vanskeligere å jukse er jo det synd for de som jukset, men for farmer-bransjen generelt kan jeg vanskelig skjønne at det er noe annet enn en fordel?

 

I mine øyne er ikke items det eneste som gjør Diablo verd å spille.

 

Starcraft varte også lenge, der er det ikke noen items. Er virkelig sjeldne items sentralt for et spills varighet?

 

Selvfølgelig er dette for å knuge ut mere penger. Blizzard er ikke bare snille, det har de vist gang på gang, skjønner ikke hvorfor det er så mange som vil forsvare alt tullet de finner på.

 

AtW

 

Selvfølgelig blir det mer handel. Men i tilegg til et kontrolert og overvåket miljø, samt mer konkuranse (alle kan delta) vil de nok måtte komme opp med noen lure ideer for å fortsette med å tjene så mye penger som de gjør. Samtidig vil det stoppe mange av de som brukte bots for å farme items. Hvis en konto får tak i urealistiske mengder med items, kan Blizzard finne ut hva som skjer på kontoen og om noe ulovlig skjer.

 

Dermed vil farmere trenge et større nettverk av kontoer for å drive en bedrift ut av dette. For meg virker det som kombinasjonen av å måtte være online for å spille singleplayer (kan skjule deler av kilde koden?) og et regulert RMAH gjør det vanskeligere å drive en bedrift basert på farming.

 

 

Starcraft varte lenge fordi det blei til en eSport, som folk ikke bare likte å spille/konkurer i men også følge med på real life events (turneringer) og via TV. Tror du ikke Blizzard tjente noe på at slike turnering ble holdt fordi de har lisensen? Kan ikke se for meg at de ikke gjorde det. Så populæritet, profesjonell eSport som folk kan leve av, samt mange fans og intekt er nok den grunn til at det har holdt seg så lenge. Også at det er et helsikes bra spill med god balanse!

 

Det betyr ikke at du kan sammenligne de to. For meg holdt D2 så lenge som det gjorde fordi jeg følte at jeg hele tiden hadde en progresjon. Først var det å lage characters, bli kjent med builds og komme meg gjennom hell mode. Deretter var det å farme noen items sånn at hell mode ikke var så alt for vanskelig. Etter det kunne jeg begynne å eksperimentere med builds og characters for å finne ut hva jeg liker. Når jeg blei lei av det kunne jeg fortsette og farme items for å bli bedre. På et tidspunkt følte jeg at jeg hadde godt nok gear til å konkurere i public PvP games. Innen PvP kunne jeg eksperimentere med low/mid/high lvl PvP. Først etter at jeg hadde godt nok gear til å gjøre det helt greit i PvP games, samt nok items til å være OP i hell mode begynte spillet å bli litt kjedelig. Men selv da holdt hardcore mode meg gående den lille biten ekstra. Så for min del var den største driv kraften bak D2 loot. NEED MOAR LOOTZ! >_>

 

 

Selvfølgelig er det for å tjene penger på D3. Det er jo opplagt. Poenget er mitt er hvorfor alle føler at Blizzard er så ondskapsfulle for å ville tjene penger, når ideene har positive (og potensialet for negativ effekt hvis ikke implementert riktig) effekter på spillet? Mer fortjeneste kan bety bedre/lengre støtte for spillet i form av flere/bedre patcher og flere expansions. Hvorfor er dette slemt?

Lenke til kommentar

Sorry for dobbel post! Vet jeg kan redigere, men føler at sjangsen for at den redigerte delen blir lest er mindre. Unnskyld! :(

 

- Tror du ikke det blir mere handel når de har ett sånn opplegg? Blir det mere handel så er det bedre for farmere. Om det blir vanskeligere å jukse er jo det synd for de som jukset, men for farmer-bransjen generelt kan jeg vanskelig skjønne at det er noe annet enn en fordel?

 

AtW

 

Blizzard har snakket noe om at man kun kan ha én account pr cd-key, mens antallet characters pr. account skal økes. Det siste tallet vi har hørt er 10 chars pr. account, mens førstnevnte om cd-key ikke er bekreftet/avkreftet enda.

 

Men det er bare en ting... Dagens farmere er 100% avhengig av bots. Klarer blizz å lage D3 såpass tett at de ikke får manipulert koden i så stor grad som i D2 vil det ikke være noe liv laga for disse folkene. Botene disse sidene bruker nå er så avanserte at det er en tilnærmet helautomatisk prosess som går 24/7 og samler stæsj som blir spredd ut over et utall accounts på et utall forskjellige cd-keys. Keys kan du få kjøpt i "bulk" til så langt nede som $3-4 pr. stk hvis jeg ikke husker feil... Det blir værre om de må ut med 3-400 kr pr. key og hver account har begrenset lagrinsplass.

 

Men over til noe positivt jeg ikke hadde fått med meg er at man får en slags "shared stash" mellom karakterene dine, noe som tilsier at du kan mule med deg selv. Sier bare halleluja!

 

La oss si man klarer å fjerne bots helt, hvorfor skal markedet for farmere forsvinne? Folk vil fortsatt være villig til å betale kinesisk minstelønn for at det gjøres manuelt. Prisene vil nok øke, men farmerene får fortsatt god omsetning. Uansett så er vel dette rimelig sekundært enn så lenge de like lett kan lage spillet tett uten AH?

 

AtW

 

Problemet for farmerne da er at de må kunne betale disse kineserne lite nok til at de gidder og farme, samtidig som de kan selge items med fortjeneste. Før har jo RMT vært ulovlig, og nesten ekslusivt vært et marked styrt av farmere. I D3 vil markedet bli styrt mer av communityet enn av farmerne, da alle kan være med på leken for å si det sånn.

 

Dermed kan de ikke bare gjøre noe så enkelt som å betale kinesere mens de selger items til økt pris pga de ikke har bots.

Lenke til kommentar

 

 

Blizzard har snakket noe om at man kun kan ha én account pr cd-key, mens antallet characters pr. account skal økes. Det siste tallet vi har hørt er 10 chars pr. account, mens førstnevnte om cd-key ikke er bekreftet/avkreftet enda.

 

Men over til noe positivt jeg ikke hadde fått med meg er at man får en slags "shared stash" mellom karakterene dine, noe som tilsier at du kan mule med deg selv. Sier bare halleluja!

Hvor i all verden har du hørt det angående 10 chars per acc? Det skal være mange fler chars per acc i D3 enn det var i D2. Noe tall har da aldri vært nevnt? Bortsett fra at det kunne være så mange at man hadde pages for å bla gjennom. D2 hadde jo 8 chars, så 10 høres latterlig lite ut i forhold til den hypinga som har vært rundt temaet.

 

Shared stash ja :D Det har nå vært ute en del måneder og vi liker det :D Ikke bare har vi shared stash som kan brukes av alle på vår account, men også en mye større stash som brukes til vanlig :D

Lenke til kommentar

 

Problemet for farmerne da er at de må kunne betale disse kineserne lite nok til at de gidder og farme, samtidig som de kan selge items med fortjeneste. Før har jo RMT vært ulovlig, og nesten ekslusivt vært et marked styrt av farmere. I D3 vil markedet bli styrt mer av communityet enn av farmerne, da alle kan være med på leken for å si det sånn.

 

Dermed kan de ikke bare gjøre noe så enkelt som å betale kinesere mens de selger items til økt pris pga de ikke har bots.

 

Det var mye konkurranse på markedet før, det er vil være mye konkurranse nå. jeg ser ikke forskjellen angående hvem som "styrer" markedet, det er tilbud og etterspørsel, ingen hadde monopol på å selge før. Alle kan være med på leken, men hvem gidder å selge seg billigere enn kinesisk minstelønn?

 

jeg ser ikke hva som skal gjøre det vanskelig å selge items til økt pris.

 

AtW

Lenke til kommentar

(...) Anbefaler deg, skurupu, å børste støvet av D2 og spille noen timer. Se hvordan ting har blitt... Så vil du fort se at AH kommer som en reddende engel til en for mange år siden totalt ødelagt spilløkonomi.

 

Jeg har spilt D2 av og på siden det kom ut. SIst for under et halvt år siden (fant Cham :wow:). Jeg nekter å tru at ekte penger er løsninen på dette problemet, og hvis det er det ser jeg mørkt på onlinespill sin fremtid.

Lenke til kommentar

Hvor i all verden har du hørt det angående 10 chars per acc? Det skal være mange fler chars per acc i D3 enn det var i D2. Noe tall har da aldri vært nevnt? Bortsett fra at det kunne være så mange at man hadde pages for å bla gjennom. D2 hadde jo 8 chars, så 10 høres latterlig lite ut i forhold til den hypinga som har vært rundt temaet.

 

http://diablo.incgamers.com/blog/comments/blizzard-on-the-ten-character-per-account-limit

 

10 chars per account. Men mulig at det økes seinere.

 

 

Problemet for farmerne da er at de må kunne betale disse kineserne lite nok til at de gidder og farme, samtidig som de kan selge items med fortjeneste. Før har jo RMT vært ulovlig, og nesten ekslusivt vært et marked styrt av farmere. I D3 vil markedet bli styrt mer av communityet enn av farmerne, da alle kan være med på leken for å si det sånn.

 

Dermed kan de ikke bare gjøre noe så enkelt som å betale kinesere mens de selger items til økt pris pga de ikke har bots.

 

Det var mye konkurranse på markedet før, det er vil være mye konkurranse nå. jeg ser ikke forskjellen angående hvem som "styrer" markedet, det er tilbud og etterspørsel, ingen hadde monopol på å selge før. Alle kan være med på leken, men hvem gidder å selge seg billigere enn kinesisk minstelønn?

 

jeg ser ikke hva som skal gjøre det vanskelig å selge items til økt pris.

 

AtW

 

Sant at det var konkuranse tidligere, men det var botter mellomg botter, eller duping mellom duping. De som drev med dette konkurerte om å ha mest gunstig pris basert på hva konkurentene hadde, samtidig som de tjente godt med penger.

 

Poenget er ikke at det er konkuranse nå mens det ikke var det før. Poenget er at det er enda mer konkuranse, samt at det kan bli vanskeligere å bruke bots enn tidligere. Altså økt kostnader i motsetning til før samt høyre konkuranse som foregår i et overvåket og kontrolert miljø. Hadde jeg vært en item farmer vill jeg ikke blitt glad over disse nyhetene.

 

 

Dessuten så handler ikke dette om å selge seg for minste lønn. Det handler om at farmere må betale folk for minste lønn som gjør det vanskeligere å tjene penger mot dem som kun er interesert i selve trading delen, og ikke at de vil tjene store penger. Tror nok ikke så alt for mange har høye håp om å slutte med jobben sin for å tjene inn månedslønnen på å spille D3. Derfor kan man godta å selge items for lavere pris enn det farmer kan tilby med menneskekraft for å tjene penger.

 

Spesielt siden etter det jeg har forstått må du velge ved salget om du vil cashe ut pengene (kan ikke settes tilbake igjen fra tredjeparts konti (som har kontrakt med Blizzard ang RMT AH)) eller om du vil sette de til battle.net kontoen for videre trading. Du kan så vidt jeg har kjønt ikke stocke opp masse penger på battle.net kontoen for deretter å cashe ut.

Lenke til kommentar

Hvor i all verden har du hørt det angående 10 chars per acc? Det skal være mange fler chars per acc i D3 enn det var i D2. Noe tall har da aldri vært nevnt? Bortsett fra at det kunne være så mange at man hadde pages for å bla gjennom. D2 hadde jo 8 chars, så 10 høres latterlig lite ut i forhold til den hypinga som har vært rundt temaet.

 

http://diablo.incgamers.com/blog/comments/blizzard-on-the-ten-character-per-account-limit

 

10 chars per account. Men mulig at det økes seinere.

Det har gått meg hus forbi ja :confused:

You, sir, are excused.

 

Jeg vil tro (og håper) at tallet utvides betraktelig. Selv om vi nå ikke "trenger" et like høyt antall chars pga det nye systemet med gear og skills så er det fremdeles mange som sikkert kommer til å gå over den grensa. Med tanke på at man ikke kan ha et uendelig antall accounts heller så synes jeg dette var litt dumt :/ Skulle ønske jeg kunne ha flere accs :(

Lenke til kommentar

 

 

Sant at det var konkuranse tidligere, men det var botter mellomg botter, eller duping mellom duping. De som drev med dette konkurerte om å ha mest gunstig pris basert på hva konkurentene hadde, samtidig som de tjente godt med penger.

 

Poenget er ikke at det er konkuranse nå mens det ikke var det før. Poenget er at det er enda mer konkuranse, samt at det kan bli vanskeligere å bruke bots enn tidligere. Altså økt kostnader i motsetning til før samt høyre konkuranse som foregår i et overvåket og kontrolert miljø. Hadde jeg vært en item farmer vill jeg ikke blitt glad over disse nyhetene.

 

 

Dessuten så handler ikke dette om å selge seg for minste lønn. Det handler om at farmere må betale folk for minste lønn som gjør det vanskeligere å tjene penger mot dem som kun er interesert i selve trading delen, og ikke at de vil tjene store penger. Tror nok ikke så alt for mange har høye håp om å slutte med jobben sin for å tjene inn månedslønnen på å spille D3. Derfor kan man godta å selge items for lavere pris enn det farmer kan tilby med menneskekraft for å tjene penger.

 

Spesielt siden etter det jeg har forstått må du velge ved salget om du vil cashe ut pengene (kan ikke settes tilbake igjen fra tredjeparts konti (som har kontrakt med Blizzard ang RMT AH)) eller om du vil sette de til battle.net kontoen for videre trading. Du kan så vidt jeg har kjønt ikke stocke opp masse penger på battle.net kontoen for deretter å cashe ut.

 

Det har ingenting å si, det er ikke noe spesielt med et bot v bot-marked som gjør det bedre for å tjene penger enn human v human. Om du selger items med en viss prosent fortjeneste per omsetning, så er det irrelevant om du skaper omsetningen med bots eller ikke. Økte kostnader gjenspieler seg i økte priser til kunden, ikke minsket inntekt.

 

Større konskurranse blir det nok, nettopp fordi det blir ett større farmningmiljø. Som enkeltaktør er ikke det så fint, men markedet som helthet vokser.

 

Virkelig? Det tror ikke ejg skjer i særlig stor grad, folk vil selge ting så dyrt de kan, farmere vil stå for de store volumene, og sette markedsprisen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...