Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg, brukt stv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye av vw sine biler har hatt en del problemer serlig frem til 2001, men disse problemene har skjeldent hatt noe med selve motor på en tdi

1,9 tdi motorer fra vw er vell noe av det mest driftsikre som finnes, men dersom du velger en vw eller audi fra før 2001 så vil du få en del problemer med understell, foringer og bremser

Lenke til kommentar

Takker for mange fine innspill! Har tatt en liten revurdering av økonomien i dag, og fant ut at jeg sannsynlig bør bruke noe mindre enn planlagt på bil, det kommer litt utgifter framover. Det vil da si at Mazda 6 utgår. Har nå nylig fått øyne opp for en veldig fin og billig 2002 Passat 2,0 (bensin). Er dette et dårlig valg? Lav km stand (113'), har hørt noen si at den motoren er litt kjip. Jeg er ikke akkurat så kravstor når det kommer til hester og motorkraft, så vil vel tro at den holder til mitt bruk (i alle fall bedre enn 1,6 literen???). Forrige bilen min var en BMW 318, synes i grunn den var grei nok kraftmessig (men mindre bil så klart). Kjører rundt i en Xsara 1,6 nå, forventer noe bedre ytelse enn denne, men da vet dere sånn ca. hvor lavt lista står :whistle: . Ellers, noen erfaringer med denne VW 2,0 bensin-motoren, bruker den mye drivstoff?

 

Blir det ikke denne, så har jeg også en liten knapp ved Volvo V40, noen veldig rimelige av de også, som ikke har gått for langt. Skal i så fall ha modellen som kom fra 2001, etter face-lift. 1,8l Sportutgave. Sammenligner vi disse to f.eks, hvem kommer best ut? (hvis vi glemmer det med plass, det er åpenlyst...)

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

1,8-literen i V40 er slapp ... Bestefar angret litt på kjøpet av sin 1996 S40. Det vil si, bilen var fantastisk med automatisk klima, fullt skinninteriør og nydelig utseende, men motoren var så slapp at den ikke kom seg opp til hytta på sommerstid en gang så lenge det var mer enn to stykker i bilen.

 

Den gamle Camryen deres kom seg opp fullastet, uten noe spørsmål ...

Lenke til kommentar

Opel Vectra skal visstnok ha meget god kvalitet, og burde være et ganske trygt valg. I skrapede utgaver er den nok neppe velutstyrt, men den har det du trenger.

Mazda 6 har vært belemret med endel rust i sine første leveår, men 1.8-literen er visstnok et friskt bekjentskap i forhold til andre basismotoriseringer. Japansk kvalitet har det aldri vært grunn til å klage på, Mazda intet unntak.

 

Volvo V40 er visstnok nokså trang innvendig, og motorene er nokså triste. Med mindre du velger 2.0T eller den friskeste dieselvarianten på 115 hester. Disse ligger nok over ditt budsjett i pris, dersom du skal ha facelift. Jeg vet dog ikke så mye om kvaliteten på disse bilene.

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar! Det er en fordel med litt ekstra plass når jeg først skal ha stv synes jeg, sånn sett stiller nok VW'en sterkere. Vectra tror jeg blir litt for dyr slik det ser ut nå (dyrere omreg. også). Men er fint med ekstra info, gjør meg litt klokere i "bil-landskapet" :).

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

De fleste nyere biler vil desverre straffes med relativt høy omreg, noe som er ganske urettferdig.

VW fra 2001 er nok tryggere enn før 2001.

Har erfaringer med en 99-modell A6, og den er allerede oppe i femsifrede vedlikeholdsutgifter så langt i år.

Passat hadde også mye forstillingsproblemer, men verkstedene skal utrolig nok ha ryddet opp i de fleste tilfeller.

En Passat etter 2001 vil neppe være noe dumt kjøp, og det er tilsynelatende mange som kjører rundt i disse bilene, så de kan ikke være helt forferdelige.

Vær nøye med servicehistorikk. Mange Passater har gått som firmabiler, og da kan det skrante litt på vedlikeholdet i enkelte tilfeller.

 

Sjekk ut honestjohn.co.uk

Der står det mye fornuftig om diverse bruktbiler!

Lenke til kommentar

Takker nok en gang :). Den Passaten jeg ser på nå har i alle fall fullt servicehefte (med stor service 30/60/90 km. Gått 113 nå, så blir vel snart en til) og virker ikke som har gått som firmabil.

 

Deler din skepsis til VW/Audi før årtusenskiftet, hørt mange dårlige erfaringer der. Faren min (jeg er 23 år, hender jeg tar i mot tips av han til bilkjøp) kommer vel omtrent til å få angst hvis jeg kjøper en Passat, men så har han gjort opp en mening om at Passat er en skikkelig problembil... Velger å stille meg litt mer åpen selv, særlig når såpass mange mener at de har forbedret seg kraftig etter 2001.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...