Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg, brukt stv


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle ta i mot noen innspill på valg av ny bil, sliter litt med å plukke meg ut en favoritt her og nå. Har nettopp motatt penger fra forrige bil, så penga brenner litt i lomma, kan man si...

 

Først og fremst vurderer jeg disse tre typene:

 

01-02 Ford Mondeo 2,0 Ghia, evt. 2,0 TDCI

01-02 VW Passat 2,0, evt 1.9 TDI

99 Audio A6 1,8T

99 Volvo V70 2,5

 

De er nok favorittene, med Mazda 6 som en outsider (litt dyrere enn de jeg har vurdert hittil (som ligger på 100 - 125 000). Er det noen av disse bilene dere vil sterkt fraråde/anbefale? Det er litt plagsomt ikke å ha en klar favoritt her, har såpass mange biler jeg har sett ut som jeg synes virker interessante, kjekt å høre erfaringer fra noen som kanskje har levd med disse bilene... Kriterier fra min side er 125k makspris, gått under 160 000, noe sterk motor, litt ekstra utstyr (helst klima) og ser helst at det slipper å gjøres for mange verkstedsbesøk...

 

Så, fyr løs, alle innspill mottas med takk!

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her får du noen innspill.

 

Volvoen er tørst (alle Volvoer bruker mye drivstoff).

 

Ford sine dieseler heter TDCi.

 

Audi fra sent nittitall er verkstedeierens beste venn.

 

VWs 2-liter er dau, og dieselmotoren bråker og vibrerer som en Massey Ferguson.

 

PS. Jeg har verken kjørt eller eid noen av disse bilene.

Lenke til kommentar
Ok, så når jeg da retter en skrivefeil (noe forøvrig mange av de som legger ut Mondeo-annonser også burde...), så vil du da mene Forden er det beste valget?

 

Det er en stor, romslig og komfortabel bil, men min erfaring er at den er grusomt lite driftssikker. Har venner som har en slik, og de river seg i håret av fortvilelse over hvor mye penger som går med på å fikse ting som man ikke burde hatt problemer med i en såpass ny bil (tror de har en 2003-modell). Den er, såvidt jeg har forstått, på vei bort til fordel for japansk kvalitet :!:

 

Egentlig har alle bilene du har på listen din potensielle kvalitetsproblemer, for å si det sånn. Eller kanskje Volvoen er et hederlig unntak, det er jo den gamle modellen basert på 850'en, er det ikke? Første årsmodellene av den "nye" V70'en var jo belemret med masse barnesykdommer.

Lenke til kommentar

Fattern har en 2001 modell Passat med 1,9 TDI 130 hk motor. Jeg har også brukt den en god del. Han har hatt minimalt med problemer, med minimalt mener jeg at han har bytta ut de vanlige slitedelene som bremser, reg.reim o.l.

Bilen har god dreiemoment, den drar meget bra. Billig i drift og meget god plass.

 

Akkurat nå er han på biltur som er ca 9 -10 000 km lang. Så han er kjempefornøyd og jeg er rimelig imponert av bilen.

Anbefales på sterkeste.

 

Den er også i riktig prisklasse for deg.

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar! Har også blitt veldig interessert i Mitsubishi Galant stv. i det siste, dvs. 01-02 modell, 2,0 bensin. Noen som har noe å si om disse? Er det typisk japansk kvalitet på de, lite feil? Er faktisk veldig nær ved å slå til på en fin en jeg skal se på om kort tid...

Lenke til kommentar
Ok, takker for svar! Har også blitt veldig interessert i Mitsubishi Galant stv. i det siste, dvs. 01-02 modell, 2,0 bensin. Noen som har noe å si om disse? Er det typisk japansk kvalitet på de, lite feil? Er faktisk veldig nær ved å slå til på en fin en jeg skal se på om kort tid...

 

Mitsubishi Galant er en ganske god bil i forhold til pris. Regnet som en av de mest kollisjonssikre i sin klasse og driftsikkerheten er på et greit japansk nivå. På den annen side har de et problem med ventiltikking og rust. Spesielt hjulbuene bak er veldig utsatt. Videre syns jeg det er et stort minus at bilen ikke kan leveres med antiskrens. Dessuten er den ikke altfor raust motorisert med 2-literen på 136 hester, men det avhenger jo av hva du er vant til fra før.

 

Hvis du vurderer Galant kan du spørre på det forumet her: http://www.mitsubishi-klubben.no/ :)

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg skulle oppdatere litt her da, fortsatt er jeg på biljakt... Jeg har forkastet enkelte av de tidligere modellene jeg var interessert i, det som er mest sannsynlig nå er (kun linket til eksempelbiler):

 

01-03 VW Passat TDI

01-02 Mitsubishi Galant 2,0 (bensin)

04-05 Opel Vectra 1,8

02-04 Volvo V40 1,8 / 1,9 Diesel

02-03 Mazda 6 1,8

 

Er ganske sikker på at det blir en av disse.

 

- Passat er jeg interessert i mest pga. rikelig utstyrt i forhold til en del av de andre, i tillegg til at jeg liker bilen godt både utseendemessig pluss kjøremessig. Derimot noe usikker på driftsikkerheten...

- Mitsubishi er jeg sikrere på driftsmessig, men synes den mangler litt utstyr. Virker også som alle de jeg har råd til har en eller annen skavank (bulker/riper eller som nevnt, hjulbuer der rust har begynt å komme).

- Vectra er for meg et dårlig utforsket felt, aner ikke hvordan den er i forhold til feilprosent/rust osv. Men den virker interessant mtp nyere modell, stor plass og godt med utstyr. Fortell gjerne mer om disse, dere som har peiling!

- V40 liker jeg utseendet på, men synes de har et veldig uengasjerende førermiljø, samt dårligere plass. Pluss for driftsikkerhet (?), og nyere bil.

- Mazda 6 virker som et sikkert kort, men foreløpig er det ekstremt få eksemplarer jeg har råd til (rundt 130 000), føles som jeg nesten bare må gå i blinde på den ene som er billigst i så fall. Føles litt vel "anonym" på meg, men det kan fort gå over til favorittbil om den er såpass mye mer feilfri enn konkurrentene (noe mange jeg har snakket med hevder).

 

Tar gjerne i mot flere innspill! Regner med å handle bil innen fredag neste uke, så setter pris på alle kommentarer...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

jeg ville valgt mazda 6 på eller vw passat.

 

mazda 6 ville jeg valgt på grunn av utseendet og driftsikkerheten

 

vw passat ville jeg valgt på grunn av interiør, utstyr og utseende, men driftsikkerheten er ikke spesielt bra(omtrent på linje med audi).

Endret av eirikand
Lenke til kommentar
jeg ville valgt mazda 6 på eller vw passat.

 

mazda 6 ville jeg valgt på grunn av utseendet og driftsikkerheten

 

vw passat ville jeg valgt på grunn av interiør, utstyr og utseende, men driftsikkerheten er ikke spesielt bra(omtrent på linje med audi).

 

Mazda 6 har vel også fått endel skryt for morsomme kjøreegenskaper. Så fremst man ikke velger minste motor.

Lenke til kommentar

Hva er minste motor på den, 1,8? I så fall den eneste typen jeg har råd til... Så for min del er valget ganske lite der uansett. Det er vel største minuset jeg kan se med de bilene, jeg har ikke så mye å velge i til min pris. Tenkte å ringe på en i Gjøvik i morgen, selv uten å ha sett bilder av den på nettet. Mtp at jeg bor 2,5 - 3 timers kjøring unna så er det en viss sjanse å ta...

Lenke til kommentar

Ja, kjøp en tysker med TDi motor! De er KANON! Bruker lite (bråker ikke mye som han litt over her skal ha det til) og går ekstremt bra. Viss man chipper bilen blir drivstoffbruket enda mindre og den går enda bedre. Alle, og jeg sier alle jeg kjenner som har enten 2.0TDi ( den nye dieselmotoren til VW og Audi) 1.9TDi og 2.5TDi er fornøyde med både motor og bil.

 

Vi har en 2001 Golf med 1.9TDi, den går ekstremt bra. Hissig motor, lite drivstoff kombinert med lite vedlikehold gjør den til en vinner. Sier bare, blandet kjøring her ute på landsbygda gjør 0.45-0.5 på mila! Ikke verst eller hva?

Lenke til kommentar

Har vurdert Saab 9-5 litt og, men ble skremt av rapporten jeg leste (dinside? Var i alle fall data tatt i fra svensk testresultat), der 9-5 fra rundt årtusenskiftet (de jeg har råd til) kom veldig dårlig ut med høy feilprosent.

 

Men jeg vil tro det står mest mellom Passat vs. Mazda 6 her og nå... Tipper jeg drar å ser på 6'ern i Gjøvik først, så får jeg vurdere om jeg evt. foretrekker litt høyere komfort i en Passat i stedet. Passat frister med TDI motor, bensin er min eneste mulighet ved Mazda... Men samtidig, hvis det å gå for en Passat innebærer oftere verkstedbesøk, så betaler jeg heller litt mer i bensin på Mazda i stedet.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...