Gå til innhold

Hvorfor mister IS sin virkning når det er bevegelse?


Anbefalte innlegg

Ok. Jeg mener mitt E-3 oppfører seg anderledes med IS skrudd på... (i huset). Har ikke kameraet i hånda nå, så jeg kan ikke verifisere, men ... daså. :)

 

Hm.. Det høres nesten litt rart ut synes jeg. Dette er isåfall et stort minus om man driver på med sportsfotografi, og generellt sett fotografi av motiver som er i bevegelse (fugler, dyr, etc). Det hadde vært flott om du hadde sjekka dette når du har mulighet og posta resultatet her :)

 

Jeg kan forstå at dersom IS er aktivert så er det i visse scenarioer fordelaktig å velge en lavere lukkertid og ISO, men dette burde i såfall ha vært en "modus" som man kunne ha slått av/på, for ellers så er jo denne funksjonaliteten direkte ødeleggende for motiver i kjapp bevegelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kiskogl forklarte det med IS i huset slik;

Et kamera uten stabilisator velger lukkertid på 1/100. Dette vil fungere med den brennvidden en har, og gi et skarpt bilde. Det er også kjappt nok til å fryse en del bevegelser. La oss si at det var litt lite lys.. og så skrur en på IS. Kameraet registrerer da at objektivet eller sensor har IS, og pga kameraet vil holde iso nede og blender åpen, velger kameraet en lukkertid som EGENTLIG fungerer bra; 1/30 sek..., men denne hastigheten er kanskje for lang for de bevegelsene en skal "fryse"; Altså pga IS, vil ting som beveger seg i bildet oppleves som uskarpe.

 

Konklusjon; En må være litt obs på hvilken hastighet kameraet velger på lukkeren alt etter hvilket motiv en skal ta bilder av.

Dette er noe jeg ikke ønsker å ha på fremtidige Canon og Nikon kameraer slik det ble diskutert i en annen tråd...

Lenke til kommentar

Jeg vil tro en del kamera oppfører seg annerledes på automatfunksjonen når IS er på.

Du trenger et visst forhold mellom blenderåpning, lukkertid og ISO for å få rett eksponering med en viss mengde lys, uansett. Noen kamera setter kanskje ned blenderen og opp lukkertiden for å få skarpere bilder på automatisk funksjon når IS er på, men hvem bruker automatikken uansett?

Lenke til kommentar

Prøvde kameraet mitt med IS slått henholdsvis av og på i dårlige lysforhold.

ISO sto på AUTO (100-400) og programvalget på P.

Blender/lukkertid og ISO ble det samme om IS var av eller på.

 

Dvs at kameraet oppfører seg likt uansett om IS er på eller av. IS kommer kun inn som en tilleggsfunksjon.

Lenke til kommentar
Prøvde kameraet mitt med IS slått henholdsvis av og på i dårlige lysforhold.

ISO sto på AUTO (100-400) og programvalget på P.

Blender/lukkertid og ISO ble det samme om IS var av eller på.

 

Dvs at kameraet oppfører seg likt uansett om IS er på eller av. IS kommer kun inn som en tilleggsfunksjon.

 

Godt å høre.

Lenke til kommentar

La oss klargjøre en ting. IS mister aldri sin virkning så lenge det er snakk om å håndholde et objektiv. Men IS har aldri hatt virkning på bevegelse som ikke gjelder fotografen og kameraet i sjønn forening.

 

Men, tenkt situasjon:

 

Du skal ta bilde av noen som går bortover gata med et 70-200/2.8L IS på et 40D, på full tele.

 

Det er såpass mørkt at du ikke oppnår kortere lukketid enn 1/160s. Dette er for lang lukketid for EFL 320mm.

 

Med IS vil du kunne ta bildet.

 

IS hjelper ikke til i å fryse motivet, men det er en faktor som tidvis glemmes.

 

:)

Lenke til kommentar
Hvordan funker nå den IS greia? Hvordan greier den å stabilisere så bra?

 

Når du aktivere IS-systemet med utløser halvveis ned (eller hvor du har plassert AF-funksjonen), settes to gyroskop (horisontale og vertikale bevegelser) i gang. Du hører lyden fra de når de snurrer. Disse registerer bevegelser på kameraet (både hastighet og vinkel).

 

Som kjent fra fysikktimene kan lysstråler som er på vei i en retning korrigeres og sendes til en bestemmt sted (fokusplan) ved å la lyset passere gjennom en ny linse som har en bestemmt form og plassering.

Gyroene gir beskjed videre til IS-komponenten om å sette en gruppe med IS-linseelement i bevegelse for å motvirke kamerarystelsene og styre lyset i riktig retning igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...