Gå til innhold

"Utnytte" 30 dagers returrett


Anbefalte innlegg

Mulig dette er et tema en kanskje ikke vil ha i dette forumet, men jeg prøver alikevell.

 

Saken er den at jeg har en jobb som varer i 2 måneder. Den innebærer mye småkjøring til forskjellige adresser. Jeg trenger da en GPS, men har ikke råd til å kjøpe en da jeg knuste en jeg lånte og må erstatte den.

 

Så: Kan jeg kjøpe den, for så å angre på kjøpet etter 30 dager? Mulig dette betegnes som svindel :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom du ikke har noen lovmessig krav på en 30 dagers returrett regner jeg med at du snakker om en frivillig ordning en forhandler har. Du må derfor sjekke deres vilkår da de bestemmer slikt selv. De reglene kan være alt fra ta med "hjem og se på, men ikke bruke" til "bruk til du stuper".

 

Husk at f.eks mange elektroniske gjenstander har en bruksteller..

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe en på Elkjøp og bruke den så mye du vil, for så å levere den tilbake etter 29 dager.

 

Hos Elkjøp kan en komplett vare returneres innen 30 dager fra du har mottatt varen, og du får alle pengene tilbake. Vi kaller det 30 dagers full returrett - for deg betyr det 100% trygghet. Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje. Husk å ta med kvittering

Endret av Camron
Lenke til kommentar

Som selger på elkjøp så kan jeg si at det normalt ikke er noe problem å levere gjennstander inn på 30-dagers returrett.

En selger kan nekte deg 30-dagers returrett hvis han finner ut at du missbruker denne ordningen. Feks ved at du leverer en GPS på 30-dager, så går inn i butikken og kjøper en eksakt lik modell. Da er kan det hende det ringer noen bjeller for en ansatt og han søker deg opp i systemet på navn, og finner ut om at dette feks er den 7. GPS'en på rad du leverer tilbake.

Lenke til kommentar
Som selger på elkjøp så kan jeg si at det normalt ikke er noe problem å levere gjennstander inn på 30-dagers returrett.

En selger kan nekte deg 30-dagers returrett hvis han finner ut at du missbruker denne ordningen. Feks ved at du leverer en GPS på 30-dager, så går inn i butikken og kjøper en eksakt lik modell. Da er kan det hende det ringer noen bjeller for en ansatt og han søker deg opp i systemet på navn, og finner ut om at dette feks er den 7. GPS'en på rad du leverer tilbake.

 

Selvsagt. Det er heller ikke snakk om noen langvarig ordning. Kun de to månedene jeg jobber... Får se hvordan det går....

Lenke til kommentar

Det er direkte umoralsk å utnytte "åpent kjøp"-ordningen på denne måten. Det er snakk om en butikk og ikke et bibliotek. Man har denne ordningen som en ekstra service til kundene. Kundene skal kunne føle seg trygge på produktet de har kjøpt. Skulle det av en eller annen grunn ikke passe kan de få pengene sine tilbake. Tanken er ikke at folk skal bruke dette som en lånetjeneste. Selger taper penger ved å tilbake en vare han må selge på nytt som b-vare. Om det moralske kompasset ditt sier at det er greit, så får du bare gjøre det - men da sier det litt om deg som person.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Seff er det umoralsk. Men når vi har slike ordninger, så kommer det gratispassasjerer med som utnytter systemet...de får heller være flaue og ha dårlig samvittighet, så får vi konse på de kundene som faktisk gjør bomkjøp eller dårlige impulskjøp o.l, slik at de blir fornøyde :).

 

Jeg har stoppet 1 kunde fra å handle hos oss en gang, et par år siden det her, sjekka navnet hans og fant ut at han hadde kjøpt seg 1 tv i måneden i snitt over et halvt år, hos flere ulike butikker. Alle returnert på 30 dager.

Lenke til kommentar
Seff er det umoralsk. Men når vi har slike ordninger, så kommer det gratispassasjerer med som utnytter systemet...de får heller være flaue og ha dårlig samvittighet, så får vi konse på de kundene som faktisk gjør bomkjøp eller dårlige impulskjøp o.l, slik at de blir fornøyde :).

 

Jeg har stoppet 1 kunde fra å handle hos oss en gang, et par år siden det her, sjekka navnet hans og fant ut at han hadde kjøpt seg 1 tv i måneden i snitt over et halvt år, hos flere ulike butikker. Alle returnert på 30 dager.

Det er jo helt vanvittig, men ikke overraskendes. Folk er forskjellige, og alle har dessverre ikke like god oppdragelse. Det er en grunn til at vi har et politivesen her i landet.

 

Uansett, man må regne med at folk utnytter systemet. Selv med disse som gjør dette skal det mye til for at butikkene legger om ordningene sine. I det lange løp nyter både butikkene og kundene godt av denne ordningen. Det er det viktigste.

Lenke til kommentar

Ikke alle nyter like godt av ordningen. Det er mange butikker som har prøvd dette, men har sluttet igjen pga gratispassasjerer og tap av penger.

Selvsagt er det umoralsk og egoistisk, men samtidig kan det jo ikke kontrolleres, om kunden ikke er like åpenlys som alastors tidligere kunde. Det blir bare for dumt å oppfordre til sånn, for på sikt KAN det føre til at denne ordningen forsvinner. Og returretten er jo en suveren garanti for kundene.

Lenke til kommentar

Den forrige posten min ble kanskje litt feil. Jeg utnytter ikke angrefristen til Elkjøp. Jeg har brukt den en gang, og det var fordi routeren jeg kjøpte sluttet å fungere før det hadde gått 30 dager, og jeg ville heller ha en annen modell.

 

Grunnen til at jeg har vært inne på tanken å "utnytte" systemet når det kommer til GPS, er at det er langt i fra alle modellene som hadde passet i bilen min, både når det gjelder interiør og funksjon. Skal jeg stole på det selgeren sier, eller det jeg leser i tester?

Lenke til kommentar
Den forrige posten min ble kanskje litt feil. Jeg utnytter ikke angrefristen til Elkjøp. Jeg har brukt den en gang, og det var fordi routeren jeg kjøpte sluttet å fungere før det hadde gått 30 dager, og jeg ville heller ha en annen modell.

 

Grunnen til at jeg har vært inne på tanken å "utnytte" systemet når det kommer til GPS, er at det er langt i fra alle modellene som hadde passet i bilen min, både når det gjelder interiør og funksjon. Skal jeg stole på det selgeren sier, eller det jeg leser i tester?

Hva med å høre om selger har en bvare eller utstilling du kan få låne med deg mot et depositum da..?

Lenke til kommentar
Den forrige posten min ble kanskje litt feil. Jeg utnytter ikke angrefristen til Elkjøp. Jeg har brukt den en gang, og det var fordi routeren jeg kjøpte sluttet å fungere før det hadde gått 30 dager, og jeg ville heller ha en annen modell.

 

Grunnen til at jeg har vært inne på tanken å "utnytte" systemet når det kommer til GPS, er at det er langt i fra alle modellene som hadde passet i bilen min, både når det gjelder interiør og funksjon. Skal jeg stole på det selgeren sier, eller det jeg leser i tester?

Da har jeg misforstått deg. Ut i fra ditt første innlegg forsto jeg det som om du skulle bruke den på en langtur, og så levere den tilbake. Samme som man gjør hos Thorn, men gratis.

 

Dersom du er usikker på om GPSen vil passe i bilen din grunnet interiør og funksjon, så er det en annen story. Det er nettopp dette som er grunnen til at mange har "åpent kjøp" . Slik at man skal slippe å erge seg for at man kjøpte katta i sekken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...