Gå til innhold

Gode skjermer til billedredigering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hmmmm. Nå står valget mellom Eizo 2431 og Dell 2408 for meg. Virker jo som Dell’en er et lite hestehode foran Eizo’en. Men så nevnte IceFox noe om problemer med Dell 2408. Hva var det?

 

Taste-lag (kun betydning ved spilling), noe uskarp skrift (ikke alle testene påpeker dette), fargeendringer ved skrått innsyn (pga paneltype, ikke Dell) og ukalibrert skjerm fra fabrikk (kalibrering retter på dette). Det er noe småting til som jeg ikke kommer på, men som ikke har betydning for målgruppen den er tiltenkt.

Lenke til kommentar
Bestilte to Lenovo L190x. S-PVA panel og i samme serie som l220x, altså performance serien. Blir spennendes å se når de kommer. Det fine med akkuratt de skjermene er at kanten kun er 6.6mm bred for å gjøre det bedre med dual screen oppsett.
Gi oss gjerne tilbakemelding om hvordan de funker til bilderedigering. Det har vært noen tråder tidligere om dette, men dette har samtidig blitt den klart beste og mest brukte. Hvis vi holder litt liv i den, kan den bli et fint grunnlag for en guide/wikiartikkel en gang i fremtiden...
Lenke til kommentar

Da har Dell´n ankommet, kun 3 dager etter bestilling. Designmessig en flott skjerm, men den trenger sårt skikkelig kalibrering, bestilt en spyder fra BH Photo. Nå er den innstilt på sRGB. Prøvde å justere fargene manuelt, men det var ikke lett. Fargene blir uansett oversaturert, håper spyder'n kan rette opp dette. Hae lest om flere med lignende problemer som løste seg elegant straks skjermen ble kalibrert med hardware. Opplever en del problemer med tilkobling fra min MBP, men dette har ingenting med skjermen i seg selv å gjøre.

Lenke til kommentar

Elite kan kalibrere prosjektorer også. Pro kan kalibrere flere skjermer på en maskin, men leste (husker ikke hvor) at det er begrensninger på hvor mange PCer man får installert programvaren på. Har imidlertid ikke funnet noe info om dette hos leverandøren. Elite skal uansett ikke ha noen slike begrensninger.

 

Sammenligningsmatrise: http://spyder.datacolor.com/s3compare.php

 

Og prisen er akkurat kuttet, men kanskje ikke i Norge?

http://www.photographyblog.com/index.php/w...60_off_spyder3/

Lenke til kommentar

Takk for fin tråd! Midt i blinken akkurat nå.

Vi er også på jakt etter en rimelig (maks ca 5k), men god skjerm til bildebehandling og tegning m bl.a CorelPainter.

Den vil også brukes til surfing og skolearbeid. Men ikke spill.

Har ikke råd til å oppgradere PC'n nå, men den gamle 19" CRT skjermen er i ferd med å gi opp.

Grafikk-kortet er ikke akkuratat det siste (GeForce 5200), men skal klare 1600x1200 og 1920x1200, men ikke 1600x1050 - så f.eks Eizos 22" går ikke.

 

Denne anbefalingen fommer fra en tråd på diskusjonsforumet til Foto.no:

... men, mitt tips er om du er på jakt etter noe slikt, så titt på 4/3 - 20" skjermer med 1600x1200 oppløsning. Dette er gårsdagens "proffskjermer" og de får en fra kr 4.000 og oppover, mens dagens "proffskjermer" gjerne er bredskjermer i størrelse 22"/24". Den billigste i så måte, som jeg har funnet er en NEC til ca. 8.000 på 24".

 

I denne klassen er det ikke alltid at størrelsen som avgjør prisen.

 

Har dere noen anbefalinger av slike skjermer?

 

Vi kunne selvsagt tenke oss Eizo S2431, men blir nok litt dyr.

Ser ikke ut til at det nå er tilbud på Dell 2408WFP.

Levano 220X ser jo spennende ut - noen erfaringer?

Men hva med prisene på denne?

Ser at flere nettbutikker har to forskjellige priser på samme skjerm.

Hvilken gjelder en alminnelig forbruker?

 

Vi regner også med å kjøpe en eller annen Spyder for kalibrering - eller finnes det andre rimelige og bra tilsvarende utstyr?

 

Litt på siden av ren nysgjerrighet:

Hvor gode er skjermene på iMac til bildebehandling?

Lenke til kommentar
Bestilte to Lenovo L190x. S-PVA panel og i samme serie som l220x, altså performance serien. Blir spennendes å se når de kommer. Det fine med akkuratt de skjermene er at kanten kun er 6.6mm bred for å gjøre det bedre med dual screen oppsett.
Gi oss gjerne tilbakemelding om hvordan de funker til bilderedigering. Det har vært noen tråder tidligere om dette, men dette har samtidig blitt den klart beste og mest brukte. Hvis vi holder litt liv i den, kan den bli et fint grunnlag for en guide/wikiartikkel en gang i fremtiden...

 

Da var pc'en ferdig bygget og skjermene testet. Foreløpig ser det veldig bra ut og arbeidsflyten i lightroom fungerer veldig bra med to skjermer. Samtidig er det veldig greit ved surfing etc. Alt i alt godt fornøyd med valget.

Lenke til kommentar
Nå har jeg forsåvidt bestemt meg for Eizo 2431. Men så så jeg at Dell 2408 har HDMI-inngang, noe Eizoen ikke har. PC'en min har HDMI-utgang. Er dette noe jeg bør vektlegge? Gir HDMI vesentlig bedre bilde enn DVI?

 

Det ska'kke være lett å velge :hmm:

 

Nei, bildedelen er den samme på HDMI og DVI. HDMI kan i tillegg overføre lyd. Til databruk har dette ikke noe å si, men HDMI er en kjekk standard for DVD-spillere, TV-spill og lignende.

Lenke til kommentar
Nå har jeg forsåvidt bestemt meg for Eizo 2431. Men så så jeg at Dell 2408 har HDMI-inngang, noe Eizoen ikke har. PC'en min har HDMI-utgang. Er dette noe jeg bør vektlegge? Gir HDMI vesentlig bedre bilde enn DVI?

 

Det ska'kke være lett å velge :hmm:

 

Nei, bildedelen er den samme på HDMI og DVI. HDMI kan i tillegg overføre lyd. Til databruk har dette ikke noe å si, men HDMI er en kjekk standard for DVD-spillere, TV-spill og lignende.

 

Takk for svaret. Flott, da slutter jeg å gruble og bestiller Eizo 2431.

Lenke til kommentar
Gjør det! Så melder du tilbake til meg hva du synes. Bestiller du den med rund fot eller føtter? Og fra hvor?

 

Føttene var ikke noe jeg vektla. Den har betegnelse S2431WSEK. Er rett og slett ikke sikker på hvilken type fot den har. Den har ihvertfall svart kabinett - jeg ville ikke ha hvitt. Bestiller fra Komplett.

 

Skal poste erfaringer når jeg får skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...