Gå til innhold

Gode skjermer til billedredigering


Anbefalte innlegg

Gjør det! Så melder du tilbake til meg hva du synes. Bestiller du den med rund fot eller føtter? Og fra hvor?

 

Føttene var ikke noe jeg vektla. Den har betegnelse S2431WSEK. Er rett og slett ikke sikker på hvilken type fot den har. Den har ihvertfall svart kabinett - jeg ville ikke ha hvitt. Bestiller fra Komplett.

 

Skal poste erfaringer når jeg får skjermen.

 

Jeg har også bestillt denne, sammen med en ny stasjonær. Den jeg har nå er fra 2003, så da var det lov og på tide å unne seg en ny maskin..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk Spyder'n i dag (bestilte tors i forrige uke!)

 

Fikk kalibrert min Dell 2408 og fargene ble betydelig, betydelig bedre. Allikevel er jeg ikke 100% fornøyd, dette har strengt tatt ikke noe med Dell å gjøre, men med paneltypen med dens wide gamut. Det negative er at skjermen er noe overmettet på rød samt bittelitt overmettet på grønn ved bruk av software som ikke klarer å lese fargeprofiler, dvs de fleste software som en benytter PC/MAC i det daglige. Dette gjelder uavhengig av kalibrering. For å nyttiggjøre seg wide gamut må man bruke software som klarer å lese fargerommet, ved bruk av Lightroom o.l er ikke dette noe problem, fargene gjengis korrekt her. Problemet er ved bruk av nettbrowsere. Camino (internett browser for Mac) klarer ikke å gjengi fargene korrekt, men heldigvis har Firefox 3 koder som kan lese fargene korrekt. Fonter, ikoner og skrift ser overmettede ut på Camino, men er ok på Firefox. Fargene på ikoner, tekst og bilder er overmettede på iTunes.

 

Edit: Jobber en mye med web utvikling o.l der det meste av arbeidet foregår i sRGB, har ikke wide gamut noe hensikt. For fotografi har det absolutt en hensikt.

Endret av Autoxave
Lenke til kommentar

Interessant innlegg. Bra at du tar deg tid til å oppdatere i etterkant, ikke bare spørre på forhånd! Trodde at sRGB på aRGB skjerm ville gi farger med lite metning, men du opplever altså det motsatte. Har ikke prøvd selv noen gang, men det virket logisk med mindre fargemetning. Dessverre ikke alltid det som virker logisk er korrekt.

 

Hvordan er innsynsvinkelen på 2408? Har første generasjon av Dells 24", og den er relativ følsom for endring av hvor øynene er i forhold til skjermen. Ønsker meg noe bedre, og har tenkt litt på 2408.

 

Til slutt Spyder, var det mye å hente på å bestille fra USA?

 

Fikk Spyder'n i dag (bestilte tors i forrige uke!)

 

Fikk kalibrert min Dell 2408 og fargene ble betydelig, betydelig bedre. Allikevel er jeg ikke 100% fornøyd, dette har strengt tatt ikke noe med Dell å gjøre, men med paneltypen med dens wide gamut. Det negative er at skjermen er noe overmettet på rød samt bittelitt overmettet på grønn ved bruk av software som ikke klarer å lese fargeprofiler, dvs de fleste software som en benytter PC/MAC i det daglige. Dette gjelder uavhengig av kalibrering. For å nyttiggjøre seg wide gamut må man bruke software som klarer å lese fargerommet, ved bruk av Lightroom o.l er ikke dette noe problem, fargene gjengis korrekt her. Problemet er ved bruk av nettbrowsere. Camino (internett browser for Mac) klarer ikke å gjengi fargene korrekt, men heldigvis har Firefox 3 koder som kan lese fargene korrekt. Fonter, ikoner og skrift ser overmettede ut på Camino, men er ok på Firefox. Fargene på ikoner, tekst og bilder er overmettede på iTunes.

 

Edit: Jobber en mye med web utvikling o.l der det meste av arbeidet foregår i sRGB, har ikke wide gamut noe hensikt. For fotografi har det absolutt en hensikt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Innsynsvinkelen er god, iallefall etter mine standarder, dette er ikke noe jeg vektlegger i stor grad. Sjekka ingen andre steder enn BH photo før jeg kjøpte Spyder´n.

 

Etter flere iherdige forsøk på kalibrering har jeg gitt opp. Som nevnt i min forrige post er fargene knallgode når en bruker fargestyrte software som Lightroom. Problemet er web browsere og OSX. Firefox 3 er riktignok fargestyrt og viser fargene adekvat. Men fargene på ikoner, farget tekst, fonter etc i Osx software (iTunes, Camino, Eagle filer, Mail, Finder etc etc) er alt for overmettede og nærmest ubehagelig å se på. Ringte Dell support, men der i gården hadde de ingen kunnskaper om fargestyring. Det merkelige er at saturering ikke kan justeres direkte fra skjermmenyen (noe Dell support også fant merkelig!), en er nødt til å tweake seg frem ved å justere kontrast og lysstyrke. Forsøkte å nedjustere kontrast og lysstyrke for deretter å kalibrere med Spyder´n i flere omganger uten særlig hell...overmetningen av ikoner, skrift etc lar seg faktisk ikke justere ned. Hvis jeg hadde brukt skjermen til kun fotoredigering hadde denne skjermen vært topp, men den skal også brukes til andre data aktiviteter. Skjermen er nå sendt i retur til Dell. Dell skal ha ros for enestående support. Ja, slik kan det gå med impulskjøp...har i ettertid lest om flere brukere som sliter med kalibreringen av denne skjermen, skulle nk ha gjort bedre reasearch på forhånd. Blir vel en Eizo 2431 om ikke lenge, evt Apple 23".

Lenke til kommentar
Ragamuffin:

 

Fornøyd med skjermen?

 

 

Ja den er meget bra. Kan anbefales, noe av det bedre jeg har sett.

Har dog ikke fått den helt enda....

 

 

 

He-he...beklager men klarte ikke å spare meg fra å ta en 'Ken Rockwell'...

Så som sagt, får den om et par uker. Bestiller hele sulamitten i ett, og da blir det fort litt venting i disse ferietider.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere vurderer vi to 22", da 24" nok blir for dyrt og kanskje for stor.

Valget står mellom Eizo 2231 og Lenovo 220x.

 

Eizo-skjermen er dyrere og krever sannsynligvis nytt skjermkort, men den skal jo være bra?

Men hvor god er Lenovo-skjermen til bildebehandling og grafisk/tegning?

Har også sett at noen synes den ikke er helt skarp til vanlig tekstarbeid.

Han som startet tråden, har denne konklusjonen om skjermen:

if you are looking for a compact, high-resolution display for color-critical applications then the lenovo thinkvision L220x is definitely one to consider. keep in mind that colors will seem over-saturated without proper setup and some colors still seem over-saturated even with proper setup.

 

Hadde vært fint om noen kunne dele sine erfaringer med disse skjermene.

Lenke til kommentar
Begge disse skjermene er gode til fotoredigering, men de har wide gamut (utvidet fargerom), med nettlesere uten fargestyring og annen software som ikke har fargestyring så vil fargene bli overmettede.

Jeg forstår ikke helt hva som menes med dette :blush:

 

Men jeg ser at Eizo-skjermen skal ha mulighet for flere forskjellige innstillinger:

For optimal visning av forskjellige typer innhold, har, EIZOs Fine Contrast-funksjon moduser for kontorapplikasjoner (Text-modus), videofilm (Movie-modus), grafikk (Picture-modus), nettlesing (sRGB-modus) og brukerdefinerte innstillinger (Custom-modus). Veksling mellom moduser gjøres ved å trykke på en knapp på frontpanelet, eller ved å bruke den medfølgende ScreenManager Pro for LCD-programvare, som støtter automatisk modusveksling som f.eks. skifte til tekstmodus når et e-postprogram velges.

 

Det ser ikke ut til at Lenovo-skjermen har tilsvarende muligheter for innstillinger.

Lenke til kommentar
Begge disse skjermene er gode til fotoredigering, men de har wide gamut (utvidet fargerom), med nettlesere uten fargestyring og annen software som ikke har fargestyring så vil fargene bli overmettede.

Jeg forstår ikke helt hva som menes med dette :blush:

 

 

Jeg syns dette er kompliserte greier selv, anbefaler at du leser artikklen i linken under (på engelsk)

 

http://regex.info/blog/photo-tech/color-spaces-page1/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjør det! Så melder du tilbake til meg hva du synes. Bestiller du den med rund fot eller føtter? Og fra hvor?

 

Ja, så bestilte jeg da Eizo 2431. Men så var det bare det at jeg fikk tilsendt feil skjerm! Jeg fikk 2461 i stedet. Spørsmålet er om jeg skal beholde denne eller hva. Vet noen hvordan 2461 er til billedbehandling i forhold til den billigere 2431?

 

Se forøvrig egen tråd om saken i annet delforum:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=990720

Lenke til kommentar
Gjør det! Så melder du tilbake til meg hva du synes. Bestiller du den med rund fot eller føtter? Og fra hvor?

 

Ja, så bestilte jeg da Eizo 2431. Men så var det bare det at jeg fikk tilsendt feil skjerm! Jeg fikk 2461 i stedet. Spørsmålet er om jeg skal beholde denne eller hva. Vet noen hvordan 2461 er til billedbehandling i forhold til den billigere 2431?

 

Se forøvrig egen tråd om saken i annet delforum:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=990720

 

Fikk du 2461 for prisen av 2431 er vel det i utgangspunktet en bra handel. Har ikke brukt noen av disse, men 2461 ser i følge Eizo's sider ut til å være en noe nyere og dyrere modell med bedre spesifikasjoner hvis du tenker bildebehandling.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gjer en bump på denne tråden..

Har tenkt å oppgradere min 17 tommer, då den blir sørgeleg liten når eg har 22" på jobb.

 

Magefølelsen min seier Eizo 2231, eller Lenovo 220x sjølv om en 24" frister meir, tilseier ikkje økonomien noko invistering over 5000,-.

 

Kom over denne i dag. HP LP2475w, med denne review http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_lp2475w.htm, nokon her som kjennskap til denne?? review ser no lovande ut, og prisen er innafor det som eg hadde tenkt å spandere.

 

Er her andre 24" alternativ under 5000 som har S-IPS eller S-PVA paneler.

 

Skjermen er kun tiltenkt Fotoredigering i Lightroom, photoshop og silkypix, samt surfing og litt dok.behandling

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar
Kjenner ikke skjermen, men testen var jo relativt positiv - så lenge du har tenkat å kalibrere den.

Planen var å kjøpe kalibreringsutstyr i lag med skjerm innafor dei 5000,-, men eg må seie at denne HP skjermen virker veldig fristande. IPS panel til godt 4600,- virker for godt til å vere sant....Så får kalibreringsutstyret etter kvar :blush: Har søkt etter reviews, men det er veldig lite av det sidan skjermen er ny..

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar
Gjer en bump på denne tråden..

Har tenkt å oppgradere min 17 tommer, då den blir sørgeleg liten når eg har 22" på jobb.

 

Magefølelsen min seier Eizo 2231, eller Lenovo 220x sjølv om en 24" frister meir, tilseier ikkje økonomien noko invistering over 5000,-.

 

Kom over denne i dag. HP LP2475w, med denne review http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_lp2475w.htm, nokon her som kjennskap til denne?? review ser no lovande ut, og prisen er innafor det som eg hadde tenkt å spandere.

 

Er her andre 24" alternativ under 5000 som har S-IPS eller S-PVA paneler.

 

Skjermen er kun tiltenkt Fotoredigering i Lightroom, photoshop og silkypix, samt surfing og litt dok.behandling

 

Eg svarer meg sjølv her.

Har funne en test på http://www.prad.de/new/monitore/test/2008/...hp-lp2475w.html er nok berre på den tyske delen enno.(oversett http://babelfish.yahoo.com/translate_url?d...rUrl=Translate) Dette ser veldig lovande ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...