Gå til innhold

Ingen lønn, kun feriepenger?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk denne månedens lønnsslipp i dag og ser at jeg får utbetalt den nette sum av 64 kr denne måneden. Hva skal det bety tenkte jeg da. Visstnok så hadde jeg kun tjent 630kr i fjor på jobben.

 

Lønningsystemet på jobben er sånn at vi får betalt for hele forrige måned i midten av neste, dvs at jeg skulle ha fått lønna for mai-måned i dag, men fikk bare feriepenger. Spørsmålet er da, når kommer mai-pengene mine?

 

Og på grunn av dette lønningssystemet så får jeg bare 64kr i feriepenger, men hvordan blir det i forhold til feriepengegrunnlaget mitt? I og med at jeg begynte på jobben i slutten av november i fjor og fikk derfor bare 630kr utbetalt som "november"-lønna i midten av desember og alle pengene jeg tjente i desember ble utbetalt i januar 2008. Det ser jeg på som irriterende, for da ble det ikke regna med som opptjent lønn 2007 og jeg måtte også ta denne lønninga under 2008 på selvangivelsen, det er veldig irriterende for lønna mi for desember var veldig høy pga feriestriden og mye jobbing.

 

Og hvordan ville det vært om jeg ikke hadde jobba i fjor? Ville jeg da ikke fått noe lønn i det hele tatt i juni?

Jeg klarer meg ihverfall ikke på 64kr i hele juni, det er sikkert. :thumbdown:

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du ikke har fullt opptjent ferie for i år så skal du få det du har opptjent+lønn for reste.

f.eks har vel du ca 2 dager opptjent ferie fra i fjord, dermed skal du ha feriepenger for 2 dager og lønn for resterende 18 dager(hvis du jobber 20 dager pr mnd da)

tar du ferie utover 2 dager blir du trukket i lønn for det den måneden du har ferie.

 

du er ambulanselærling, som er statlig, da er det ihvertfall slik.

snakk med sjefen din, det har sikkert bare skjedd noe krøll i regnskapet, du skal ha full lønn denne måneden også

Lenke til kommentar
hvis du ikke har fullt opptjent ferie for i år så skal du få det du har opptjent+lønn for reste.

f.eks har vel du ca 2 dager opptjent ferie fra i fjord, dermed skal du ha feriepenger for 2 dager og lønn for resterende 18 dager(hvis du jobber 20 dager pr mnd da)

tar du ferie utover 2 dager blir du trukket i lønn for det den måneden du har ferie.

 

du er ambulanselærling, som er statlig, da er det ihvertfall slik.

snakk med sjefen din, det har sikkert bare skjedd noe krøll i regnskapet, du skal ha full lønn denne måneden også

Den jobben dette gjelder er ikke ambulansestillingen, er butikkmedarbeider.

 

Men når er det jeg egentlig skal få lønnen for mai?

 

Skal lete litt i lønnslippene mine og se hvor mye opptjent ferie jeg hadde i fjor!

 

Edit:

Ok, dette skjønner jeg lite av. Jeg fikk som sagt kun 1 lønnslipp i 2007, som dog har blitt den eneste som har blitt regnet med når jeg fikk utbetalt feriepenger. På den står det:

Feriedager til gode: 21,00

Feriepenger til gode: 64,26

Feriepenger grunnlag: 630,00

 

De kan ikke mene at jeg har 21 dager ferie etter å kun ha jobbet i buttiken kun 1 vakt i 2007? Virker litt drøyt

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar
De kan ikke mene at jeg har 21 dager ferie etter å kun ha jobbet i buttiken kun 1 vakt i 2007? Virker litt drøyt

 

Jo det kan de, du har krav på ferien. MEN, du har ikke krav på mer betalt ferie enn det du har tjent opp. Så hvis du velger å ta ut 21 dager ferie så blir det lite med penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...