Gå til innhold

Lagringsserver med RAID5 - dynamisk adde disker?


N_R

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg holder på å sette opp en lagringsløsning for filer lastet opp og ned over internett, i korthet vil det si at jeg ikke trenger allverdens av ytelse på det.

 

Da jeg ikke vet hvor fort kapasiteten kommer til å øke ønsker jeg et system hvor jeg kan starte med en 3-5 TB disker, og så "stappe i" disker ved behov - helst hotswap men det er ikke noe krav.

 

Jeg har to muligheter, et SAN fra Dell eller lignende (MD3000i) eller bygge min egen 4U server og stappe i disker etterhvert.

 

Dell saken er grei nok, men koster 45 000 før jeg putter i en eneste disk. De tar seg også meeeget godt betalt for den ekstra plastikken de putter rundt harddisken så den passer i slottene. Ikke dobbel pris, men jaggu ikke langt unna heller.

 

Min egen server blir derfor (veldig) mye rimeligere, men det er også langt skumlere å begi seg inn på et slikt prosjekt.

 

Noen som har erfaringer med et slikt oppsett, både fra Dell/andre leverandører og egenbygde versjoner? Hvilke RAID 5 kontrollere støtter utvidelse av eksisterende volumer?

 

 

Setter pris på alle svar! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er for jobben - men eier mitt eget firma, så det blir min egen lommebok uansett åssen man ser på det. :)

 

Men man skal ikke spare seg til fant heller, kjipt om noe egenbygget går til helvete og jeg mister alt. Da forsvinner kundene og til slutt firmaet. Kan bli veldig dyrt og spare litt penger. ;)

 

Skal sjekke ut de kontroller kortene og regne litt på alt sammen... :)

Lenke til kommentar

For det første _glem_ Promise først som sist. Alternativene du sitter igjen med da er Areca eller 3Ware RAID kontroller, eventuelt den tøffe løsningen. Linux med mdadm Software RAID, så lenge du bruker SATA disker har du hot-swap, online capacity expansion osv. Start med RAID 6, og fyll på disker utover. Senere kan du også kombinere 2x RAID6 volum, vha LVM.

Lenke til kommentar

ok - de har jo også et iSCSI kabinett, antar du mener jeg bør holde meg unna det også da? :-)

 

Linux kunne jo vært noe, men jeg er jo ikke akkurat noen guru der da - må ha noen til å fikse det for meg. Så da begynner jeg nesten å helle mot den Dell boksen med plass til 15 disker i, selv om det er en del dyrere....

Lenke til kommentar

Jeg har bare dårlig erfaring med promise, dårlig støttet er dem og sånn ellers. I tilegg er det jo bare å sjekke litt rundt på nettet hvilke produsenter du får flest treff på.

 

Men for all del, Promise fungerer sikkert helt fint for noen, men å legge i en 1000 lapp ekstra for å få 3Ware kontroller hadde jeg gjort uten å blunke. iSCSI boksen til Promise blir vel egentlig en digresjon, da du vil få samme muligheten med hvilket som helst OS/RAID kombinasjon. Dedikerte iSCSI løsningen blir vel kanskje litt sært, særlig siden du nevnte at 45000,- for dell løsningen var relativt dyrt.

Lenke til kommentar

Da ville jeg heller gått for ett av I&S kabinettene til Microplex/netshop, disse er billigere, og bedre(bygge kvalitet/layout). OS blir litt hipp som happ, sånn personlig ville jeg aldri kjørt verdifull data på ett NTFS filsystem. For min del er det 2 valg, Solaris med ZFS eller Linux med XFS(eller ett annet journalførende filsystem).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...