Gå til innhold

Bertine Zetlitz - kopi-sperre - dropp plateselskapene


Anbefalte innlegg

En interessant tanke ville jo vært å kjøpe en plate med kopibeskyttelse, dra hjem og ta "backup" (som vi alle vet ikke er noe problem), for å så ta turen tilbake til platesjappa og si at platen ikke fungerte og at du derfor ønker å bytte til en annen CD i stedet. Platesjappa kan vel ikke nekte deg siden du returneren en plate som i følge platebransjen ikke kan kopieres. Og gjør du det nok ganger så burde vel platesjappene begynne å bli lei og heller be plateselskapene skjerpe seg... :p Bere en tanke... (er altfor lat til å gidde å prøve noe slikt selv da men... :) )

 

HAHA :) Genialt! :D (Bortsett fra at jeg også er av de late da :roll: )

 

Hvordan er det forresten med angrefrist og alt slikt på cd-plater? Er det ikke i henhold til kjøpsloven 30 dagers angrefrist? Eller gjelder det bare alle andre ting enn cd'er/dvd'er/spill etc ?

 

Nope, dette med angrefrist gjelder kun ved fjernsalg, dvs postordre/internett/telefonsalg/stand/selger opptrer utenfor sitt normale salgssted. Da har du 14 dagers angrerett (og dette er ufravikelig).

 

Det du KAN benytte deg av er Lov om Forbrukerkjøp, og definere at produktet ihht den og den §§ har en vesentlig mangel eller at produktet som ble levert ikke var i samsvar med det avtalen (kjøpet) gikk ut på. Du finner sikkert noen smutthull.

 

Iflg §§ 29-31 har du rett på å heve kjøpet, kreve reparasjon eller omlevering dersom reklamasjon blir gjort innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget, som aldri kan være kortere enn 2 måneder.

 

Use the Force! www.lovdata.no altså. GL & HF!

(en ting er at du kommer nok til å bli uvenner med dem i platesjappa da).

 

 

bfisk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brant i alle tilfeller ut en kopi av Shakira-plata mi. Kunne ikke spille den av på PC-en, men kunne kopiere den (Plextor m/NERO). Kopien var helt lik originalen og kunne heller ikke spilles av på PC. Grunnen er vel trolig at NERO brenner det som bit-by-bit og ikke som logisk innhold.

 

En interessant ting er at brente CD-er faktisk har bedre lydkvalitet enn vanlige CD-er! Bedre kvalitet på CD-platene skal være grunnen.

 

Forøvrig er jeg enig i at en burde protestere på at plateselskapene innfører slike begrensninger på CD-plater. Helt ok at de vil ha vekk piratkopiering, men da får de også senke prisene!

Lenke til kommentar

Ser ikke på kopisperren på audio-cd som noe problem, har ikke kjøpt en eneste cd på 5 år og kommer heller ikke til å gjøre det! :evil:

 

Ta å kobl opp den vanlige cd-spilleren din til analoginngangen på lydkortet for å "rippe" cd`en. Tar litt lengere tid og lyden blir ikke noe dårligere heller hvis du gjør det riktig!

 

Ang. B.Zetlitz, så ligger hele cd`en hennes ute på Kazaa uansett :wink:

Lenke til kommentar
Grunnen er vel trolig at NERO brenner det som bit-by-bit og ikke som logisk innhold.

 

Stemmer nok det ja. Men hvis du har en nyere CDspiller (vet ikke om den MÅ være ny, eller om det er forskjell fra merke til merke) og bruker for eksempel EAC kan du fint rippe wav filer og lage en ny plate som kan spilles hvor som helst. Evt. komprimere til mp3.

 

En interessant ting er at brente CD-er faktisk har bedre lydkvalitet enn vanlige CD-er! Bedre kvalitet på CD-platene skal være grunnen.

 

Dette er en myte som er delvis sann:

 

Musikk-CDer du kjøper i butikk er presset/støpt, mens CDer du blager selv er "brent". Dette betyr at hjemmelagde CDer har data lagret i tilnærmet perfekt sirkulære spor. På en støpt CD kan det være mikroskopiske ugjevnheter. Vel så viktig er det faktum at en CD-ROM-spiller leser av alle data på platen. Ved feil leses det om igjen. En vanlig CDspiller greier ikke nødvendigvis det. Hvis originalplata inneholder små feil som kompliserer avlesning av korrekt datamateriale, og du brenner kopien over på en plate av god kvalitet KAN resultatet bli bedre enn originalen. I teorien vel å merke...

Lenke til kommentar
Ser ikke på kopisperren på audio-cd som noe problem, har ikke kjøpt en eneste cd på 5 år og kommer heller ikke til å gjøre det! :evil:

( ... )

Ang. B.Zetlitz, så ligger hele cd`en en hennes ute på Kazaa uansett :wink:

 

Det myldret vel ikke akkurat av kopisperrer for fire-fem år siden..? Ergo: Det at du ikke kjøper skiver skyldes ikke prinsipielle holdninger mot platebransjen (noe som ville vært helt respektabelt). Det skyldes vel snarere en forakt mot det enkle systemet en har i moderne samfunn, nemlig det at en må betale for varer og tjenester..

 

Hvordan ser du for deg at artister kan bruke mye penger på dyre studiotimer og produksjoner når ingen vil betale for produktet og alle laster ned musikken? Det er vel relativt naturlig å ønske at når folk setter pris på varene så vil de betale for det.

Og ikke bruk argumentet "sjefene i bransjen er griske og har nok penger" Det vet vi alle. Hvordan forsvarer du å laste ned ikke-beskyttede album på nett i stedet for å kjøpe noe som helst?

 

For ordens skyld: Jeg er mot mange av de kopisperrene som er på markedet nå. Og jeg vil ikke fremstå som en surpomp, men dette engasjerer meg litt..

Lenke til kommentar

Det finnes ikke dumme spørsmål..

 

..bare dumme folk! :D

 

Jeg er en tyv og er fulstendig klar over det. Gidder ikke å betale for noe jeg kan få gratis. Verden er full av idealister som dere og har ikke noe problem med å respektere deres valg!

 

Har kanskje litt dårlig samvittighet en gang i blandt, med da kun når jeg laster ned noe som ikke ligger på VG-lista..

Nesten all musikk som ligger der er laget kun for å selge mest mulig, som f.eks dritt som, Big Brovaz, C.Aguilera, B.Spears, Scooter o.s.v.

 

Slik som jeg ser det, er det nettopp disse som stjeler, og da hovedsakelig fra en gruppe som ikke har så mye penger å rutte med:

-tennåringer

-lavt utdannede

-idealister som dere :D

 

Skittene triks spør du meg!

Lenke til kommentar

Det er jo ikke fordi vi ikke vil kjøpe skiva at vi vil kopiere den! All musikk jeg liker kjøper jeg! Men jeg er en type som ikke gidder å sitte å bytte plater når jeg sitter på PC'en og vil kunne mekke MP3 av sangene på platene mine! I tillegg så vil jeg ikke ta med meg en eneste orignal CD på fest, av naturlige grunner! Det er faktisk lovlig å kopiere kjøpte CD plater til eget bruk!

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar
Det er jo ikke fordi vi ikke vil kjøpe skiva at vi vil kopiere den!  

(...)

Det er faktisk lovlig å kopiere kjøpte CD plater til eget bruk!

 

-Chief- :woot:

 

Kritikken er ikke rettet mot de av oss som gjør det på denne måten, dette er rettigheter vi har som forbrukere (men det vet seff du).

Det er snylterne jeg ikke har sansen for, de som utelukkende laster ned.

 

 

Men så hører ikke idealister som oss på topp20 musikk da ;)

 

Ikke sant Kowalski. :lol:

 

Jeg er nok litt mer alternativ enn topp-20 ja :smile:

Men det er svært få sjangere jeg ikke liker å høre på, og når en jobber med musikk er man pent nødt til å vise toleranse..

Lenke til kommentar
Ser ikke på kopisperren på audio-cd som noe problem, har ikke kjøpt en eneste cd på 5 år og kommer heller ikke til å gjøre det! :evil:

 

Ja det er jaggu ikke rart at plateselskapene gjør så godt de kan for å hindre kopiering. Det er nettopp folk som deg som aldri kjøper noe som blir dratt frem som skrekkeksempler for å legitimere kopibeskyttelse, noe som gjør livet *litt* vanskeligere for oss som faktisk kjøper en del CD'er.

 

Si hva du vil, men det er ingen artister - om de så er aldri så superidealistiske - som klarer å gi ut noe som helst med en viss grad av kvalitet uten prosessen faktisk koster en del penger. Selv de mest idealistiske må nødvendigvis få dekket inn sine kostnader for å kunne fortsette med musikk.

 

Om Shakira eller Britney på grunn av kopiering selger halvparten av det de ellers kunne gjort påvirker det ikke dem i stor grad siden volumet alikevel er så stort. Smalere artister som kanskje selger 40-50.000 av sine album går jo regelrett konk dersom salget halveres og må bare legge inn årene.

 

Ved generell svikt i musikksalget er det jo de små og kanskje viktigste (i forbindelse med nyskapning) plateselskapene som langt på vei drives av idealisme som går konk først, ikke de 'store stygge som bare er ute etter penga', for de har masse å gå på.

 

Dust.

Lenke til kommentar
hvordan fungerer denne sperren da? Jeg har kun datamaskinen som cdspiller.

 

Når du dytter inn CD'en i maskinen får du beskjed om at Windows må oppdateres litt. Deretter popper det opp en helt egen avspiller-applikasjon som gjør at du får spilt av plata.

 

Jeg får ikke denne beskjeden når jeg bruker min NEC NR9100A CD brenner. Det popper heller ikke opp et eget avspillerprogram. I utforsker framkommer den som en vanlig musikk CD og jeg kan rippe den uten problemer.

 

Har lest på nettet (husker ikke hvor) at brenneren min omgår kopisperrer. :D

Lenke til kommentar

samma f*** om noen kaller meg snylter. jeg laster ned musikk som jeg ikke får kjøpt i musikk-butikkene (fordi de satser på storselgere med masse reklame-spenn og endeløs radiotid-hjernevask).

 

Det innebærer at jeg laster ned mesteparten av ny musikk jeg hører på, rett og slett fordi det er vanskelig og om ikke umulig å få tak i det i platebutikk i oslo (dessuten er prisene på cder for høye, også på platekompaniet, hva?? kan noen spørre seg; ta en titt i reggae/world/latin hylla (som er veldig liten))

 

Live radio hører jeg skjelden på, laster ned der også:

eneste kanalen som er fresh i oslo (som jeg vet om) og har gratis nedlasting:

http://www.tellusradio.no/

Lenke til kommentar
Dette er en myte som er delvis sann:

 

Musikk-CDer du kjøper i butikk er presset/støpt, mens CDer du blager selv er "brent". Dette betyr at hjemmelagde CDer har data lagret i tilnærmet perfekt sirkulære spor. På en støpt CD kan det være mikroskopiske ugjevnheter. Vel så viktig er det faktum at en CD-ROM-spiller leser av alle data på platen. Ved feil leses det om igjen. En vanlig CDspiller greier ikke nødvendigvis det. Hvis originalplata inneholder små feil som kompliserer avlesning av korrekt datamateriale, og du brenner kopien over på en plate av god kvalitet KAN resultatet bli bedre enn originalen. I teorien vel å merke...

 

Har hørt en annen forklaring på det og den går ut på at kvaliteten på platene er bedre på brente CD-er. Derfor får en mer korrekt avlesing fra plate da det er mindre problemer med laserstråler som ikke treffer helt riktig på sporet (dette kan vel redusere jitter og behovet for at CD-spillerens feilretting kobles inn?). Mulig det i bunn og grunn er det samme som du nevner over med trykk/brenning..? Ikke vet jeg. Skal se om jeg hører noen forksjell på originalen min og den brente kopien min.

 

Uansett synes jeg det rett og slett er lumpent gjort å innføre slike avspillingssperrer.. Tross alt er det ikke CD-plater de selger lengre. Er en CD bra så kjøper jeg den og så enkelt er det. Om CD-en har sperre så vil jeg nok revurdere det. Min lille protest i alle fall ;)

Lenke til kommentar

Verre kommer det til å bli. Jeg tror vi kan ende opp med noen ala det vi finner på digitale paraboler. Du har jo f.eks VIA ACCESS og Conax som representerer koding måten til Viasat og Canal Digital.

 

Du skal ikke se bort i fra at de vil begynne å selge CD-spillere som kan lese av en eller muligens to typer sperre. Eller at du kjøper en CD og for tilbud om å leie en CD-spiller som spiller av den type sperre. :D:D

 

Verden kan faktisk bli så syk... :wink:

Lenke til kommentar

da får du sende 6 kr for hver plate du DL'er til artisten , for det er hva dem får per plate når plateselskapet/RIAA er ferdig med å stjele fra dem.

 

Nå er det jo ikke bare artisten som bidrar til det endelige resultatet på de fleste plater - hva med produsent, studioet som stilles til disposisjon, låtskrivere i de tilfeller der det ikke er artisten selv, studioteknikere, kor, sessionmusikere, mastering av platen for å få det endelige lydbildet, coverdesignere, webdesignere som lager den offisielle hjemmesiden osv osv osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...