Gå til innhold

Intel forteller om Nehalem


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
W T EFF man, Hva er den store blå boksen i andre link? en ny kjøler?

 

Godt mulig det er en form for hjemmemekka kjøleanordning, det stå jo i teksten at MSI sier "it considerably hotter than the current chipsets ...". Tror neppe kjølinga ser sånn ut på den endelige utgaven.

 

Det står nokså lite om hva som er nytt mht X58 i disse linkene egentlig, selv om en kan synse seg frem til en del. Flere RAM slotter ... det må jo snart være slutt på 32 bits OS ...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje litt dumt spm men er det disse som skal overta for Core2Duo?

Det stemmer. Nehalem skal etter hvert overtal for alle deres nåværende x86-prosessorer. Alt fra Celeron-M til Xeon MP.

 

Og med integrert-gpu betyr ikke det bare ekstra varme for oss som skal ha skjermkort uansett?

130 Watt med GPU er like mye varme som 130 watt uten GPU. Nå skal det sies at modellene på 95 og 130 watt blir uten GPU. Det er kun budsjettmodeller til stasjonære og bærbare som får GPU. Disse skal lanseres i løpet av våren 2009. Disse modellene vil få mindre varmeutvikling på brikkesettene siden den integrerte grafikken flyttes over til prosessoren og inngår i effektregnskapet der. Altså totalt sett mindre varmeutvikling.

 

Nehalem betyr jo ny sokkel så vil Intel også komme med helt nye brukkesett eller blir det en slags Xnn klone uten minne kontroller ?

Det blir helt nye brikkesett. Ikke bare minnekontroller-delen røskes ut, men også hele FSB-delen og buffere mellom FSB og minnekontrolleren. Da er det strengt tatt ikke så mye mer enn PCIe-kontrolleren igjen av nordbroa. Deretter putter de inn en Quickpath-link eller to. Med andre ord svært omfattende forskjeller. Så store at jeg ikke tror Intel har hatt så store forskjeller mellom noen etterfølgende brikkesett til x86 noen gang tidligere.

 

Regner med Nehalem kommer til å bruke samme sokkel en god stund? Tenker meg maskin til høsten med Nehalem, men om de artigere CPU-ene kommer senere hadde det vært greit å kunne sluppet unna med en BIOS-oppgradering, istedenfor å bytte hovedkort i tillegg.

Du må uansett ha nytt hovedkort til Nehalem. Det kommer 100% sikkert ingen Nehalem til dagens LGA775-hovedkort. Skal du kjøpe ny maskin til høsten så kan du glemme Nehalem. Den kommer ikke før til vinteren og da kommer den bare i de aller høyeste prisklassene (Extreme-serien).

 

Nehalem får 4 ulike sokler som jeg tipper vil være de samme helt til DDR3 byttes ut med noe bedre. Intel kan likevel legge inn andre hindringer mot oppgraderinger som gjør at de opprettholder høyt salg av brikkesett likevel. Det har de delvis gjort allerede ved å inndra Nvidias lisens til å lage brikkesett for Nehalem.

Lenke til kommentar
Intel sier at Nehalem kommer til å integrare flere komponenter. Det gjenstår å se hav dukker opp, men dette kan føre til store overraskelser i selve CPU-artikturen og muligens slippe en "bombe" som legger dagens CPU i gruss.

 

For nå har Intel kun utdypet en av disse intigrete komponetne, nemlige en intigrert "memory controller", som fører til høyere bandwidth og lavere latency til memory.

Nehalems egenskaper er ganske grundig plukket fra hverandre for lenge siden så det er ganske sikkert at det ikke vil komme noen store overraskelser med første generasjon Nehalem i hvert fall. Oppfølgeren Sandy bridge skal kun bli en krymping til 32nm uten nevneverdige arkitekturmessige endringer. Akkurat som Kentsfield->Yorkfield. Men mot slutten av 2010 kommer trolig intel med en ny arkitektur. Da kan vi tidligst få store overraskelser. Det tror jeg skjer i form av en langt bedre GPU-del.

 

Intel postår at Nehalem kan levere 25 GB/s for socket til socket communication, og 32 GB/s til main memory. Dvs. her snakker vi om en tre doubling av memory bandwidth i forhold til konkurenten

Det stemmer ikke. AMD har 3 HT-linker a 16 GB/s = 48 GB/s mellom prosessorene (sokkel 1207). De har også 12,8 GB/s minnebåndbredde per sokkel 1207 og litt over 17 GB/s minnebåndbredde per sokkel AM2+.

 

Nehalems konkurrent, AMD 45nm firekjerner kommer til å støtte DDR3-1600 og dermed opp til 25,6 GB/s minnebåndbredde per sokkel. HT-linkene oppgraderes til 41,6 GB/s hver.

 

Å si at Intel får 3 ganger båndbredden til AMD blir derfor fullstendig feil.

Lenke til kommentar
AMD har 3 HT-linker a 16 GB/s = 48 GB/s mellom prosessorene (sokkel 1207). De har også 12,8 GB/s minnebåndbredde per sokkel 1207 og litt over 17 GB/s minnebåndbredde per sokkel AM2+.

 

Nehalems konkurrent, AMD 45nm firekjerner kommer til å støtte DDR3-1600 og dermed opp til 25,6 GB/s minnebåndbredde per sokkel. HT-linkene oppgraderes til 41,6 GB/s hver.

 

Å si at Intel får 3 ganger båndbredden til AMD blir derfor fullstendig feil.

Bare for å rydde litt. Her er hva Intel sier:

Kumar said Nehalem will deliver "25 gigabytes per second for socket to socket (chip to chip) communication. And 32 gigabytes per second going to main memory."

 

"We're about 3X faster than our competition today," he claimed.

Litt uklart men jeg tror de sier at ~32GBps er ca 3x 12.8GBps og det kan også tolkes slik at faktisk oppnådde båndbredder er ca 3x _dagens_ systemer. Dagens Phenom systemer drar vel rundt 10GBps reell ytelse mot minne? Videre vil DDR3-1600 være av begrenset interesse utover laptop og desktop systemer pga. kapasitetsbegrensninger og muligens for dårlig signalintegritet til serverbruk.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Regner med Nehalem kommer til å bruke samme sokkel en god stund? Tenker meg maskin til høsten med Nehalem, men om de artigere CPU-ene kommer senere hadde det vært greit å kunne sluppet unna med en BIOS-oppgradering, istedenfor å bytte hovedkort i tillegg.

Du må uansett ha nytt hovedkort til Nehalem. Det kommer 100% sikkert ingen Nehalem til dagens LGA775-hovedkort. Skal du kjøpe ny maskin til høsten så kan du glemme Nehalem. Den kommer ikke før til vinteren og da kommer den bare i de aller høyeste prisklassene (Extreme-serien).

 

Nehalem får 4 ulike sokler som jeg tipper vil være de samme helt til DDR3 byttes ut med noe bedre. Intel kan likevel legge inn andre hindringer mot oppgraderinger som gjør at de opprettholder høyt salg av brikkesett likevel. Det har de delvis gjort allerede ved å inndra Nvidias lisens til å lage brikkesett for Nehalem.

 

Det var en dårlig formulering av meg... Jeg tenkte på at når Nehalem kommer med sin sokkel, så vil vel denne sokkelen bli brukt en stund fremover, og at jeg dermed trygt kan kjøpe Nehalem til høst... vinteren, og ikke sitte med enda en "S-754"-plattform som jeg har nå.

 

Det skjer jo tydeligvis ikke iom. at Nehalem får 4 ulike sokler. Kunne du vist til informasjon, eventuelt forklart litt om forskjellene på disse 4 soklene?

 

 

Om Nehalem ikke kommer med humane priser (noe Extreme ikke har) før utpå våren 09, lurer jeg på hva jeg skal gjøre i August/September når jeg hadde tenkt å være ganske nær my maskin. Å handle en fornuftig Q-prosessor og hovedkort, GT280 og DDR-3 minne gjør vel at jeg da bare trenger nytt hovedkort og prosessor når Nehalem skulle være klart med det?

Begynner å bli lei min noe trege A64-3200+ på S-754, nemlig :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det skjer jo tydeligvis ikke iom. at Nehalem får 4 ulike sokler. Kunne du vist til informasjon, eventuelt forklart litt om forskjellene på disse 4 soklene?

Skal jeg tippe er det bærbar, desktop, server og ... ?

 

Om Nehalem ikke kommer med humane priser (noe Extreme ikke har) før utpå våren 09, lurer jeg på hva jeg skal gjøre i August/September når jeg hadde tenkt å være ganske nær my maskin. Å handle en fornuftig Q-prosessor og hovedkort, GT280 og DDR-3 minne gjør vel at jeg da bare trenger nytt hovedkort og prosessor når Nehalem skulle være klart med det?

Jeg er i det samme dilemmaet (sikkert flere av oss også), med planlagt ny maskin på sensommeren. Nå er jeg plutselig ikke så sikker lenger...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Det skjer jo tydeligvis ikke iom. at Nehalem får 4 ulike sokler. Kunne du vist til informasjon, eventuelt forklart litt om forskjellene på disse 4 soklene?

Det står mye om de her: http://en.wikipedia.org/wiki/Nehalem_(microarchitecture)

 

Kort gjengitt

LGA1567: For Xeon MP-systemer, 4 QPI, 4x FBDIMM2, maks 130W, 4. kvartal 2009.

LGA1366: For Xeon DP-systemer og high end desktop, 1-2 QPI, 3x DDR3, maks 130W, 4. kv. 2008.

LGA1160: For normale og low end stasjonære, PCIe, 2x DDR3, maks 95W, 2. kvartal 2009

LGA989: For bærbare, PCIe, 2x DDR3, maks 55W, 2. kvartal 2009

 

Jeg tror disse soklene kommer til å leve ganske lenge så jeg tror det er et relativt trygt kjøp som lar seg oppgradere om 2 år. Merk: tror.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Synes det var dumt å skille high-end og mid-end desktop i to forskjellige sokler.

 

Jeg tror nok "High-end" i dette tilfellet er såkalte Workstations. Type CAD arbeid (arkitekter, forskere, ingeniører etc), i realiteten sitter disse å jobber på servere. Disse maskinene har behov en sokkeltype som gir mulighet for flere sokler (cpu'er) på samme hovedkort.

 

Samme som LGA771 utgjør i dag.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Synes det var dumt å skille high-end og mid-end desktop i to forskjellige sokler.

 

Jeg tror nok "High-end" i dette tilfellet er såkalte Workstations. Type CAD arbeid (arkitekter, forskere, ingeniører etc), i realiteten sitter disse å jobber på servere. Disse maskinene har behov en sokkeltype som gir mulighet for flere sokler (cpu'er) på samme hovedkort.

 

Samme som LGA771 utgjør i dag.

Da så, da skal jeg ikke si noe.

Lenke til kommentar

Planen var å kjøpe meg bærbar Macintosh og har avventet fram og tilbake en god stund. Apple har jo ganske tett samarbeid med Intel, noe som vil vise seg enda tydeligere i takt med utviklingen av OS X Snow Leopard. Slikt sett kan man kanskje vente at det ikke vil bli noen oppgradering av bærbare Macs før neste sommer.

Lenke til kommentar

ja, det går jaggu fort frem..

 

må sikkert oppgradere litt her i huset om et halvt års tid. kan liksom ikke sitte meg 65nm teknologi når det er 45 og 32nm på markedet fra før av. om ikke i hoved PC-en så må jeg i alle fall ha en 32nm i en an PC. bare for å henge litt meg liksom :p

 

ja, det går jaggu fort frem..

 

må sikkert oppgradere litt her i huset om et halvt års tid. kan liksom ikke sitte meg 65nm teknologi når det er 45 og 32nm på markedet fra før av. om ikke i hoved PC-en så må jeg i alle fall ha en 32nm i en an PC. bare for å henge litt med liksom :p

Lenke til kommentar

 

Jeg synes det ser ut som en referanse modell for å vise hvilket område som er avsatt til kjøleløsningen. Høyden på boksen blir dermed ikke vesentlig siden det vil være andre vekt og kabinett begrensninger som avgjør i den retningen.

 

Edit: Om du leser teksten på boksen så står det "LGA1366 AIX MAX. VOLUMETRIC GAUGE". Da var vel min synsing bekreftet. :)

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
25 GB/s? Svakt, HT 3.0 støtter opptil 41,6 GB/s(@2,6 ghz, raskeste idag er 2ghz).

 

Måtte bare erte litt:P

Det er ikke båndbredden som er det mest geniale med Quickpath, men den lave forsinkelsen både fra selve link layer og fra cache coherency protokollen. Videre veies det opp en del ved å benytte flere linker. Opptil 6 linker per sokkel. Det øker båndbredden samt at det indirekte reduserer båndbreddebehovet ved å redusere antall hop fordi færre linker må overføre de samme dataene og færre hop gir selvfølgelig lavere forsinkelse i seg selv.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...