Gå til innhold

Hardware.no søker utvikler


Anbefalte innlegg

Selvlært hjelper ikke en pokka dritt i det virkelige liv. Du har null og niks dokumentasjon å vise til, da kan du lyve på deg så mye du vil for å få jobben. Ingen firmaer ansetter folk bare på basis av hva de påstår de kan. Da har de jo null sikkerhet for at du faktisk vil kunne jobben du skal gjøre. Å ha jobba mye med windows gjør deg ikke automatisk til MCSE, og det er fortsatt ingen mulighet til å "måle" hva du faktisk kan som er relevant. Fagbrev eller MCSE eller sertifikater er en nødvendighet for å skaffe jobb i IT-bransjen, det har jeg erfart i massevis. Og spesiellt nå som markedet er overfylt av nyutdannede IKT-folk.

jada, men det skader ikke å ha en brennende intresse og generell kunskap utenom...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvlært er for all del vellært, problemet er at det skal en god del til for at du som selvlært allerede er på det nivået vi ønsker fra dag 1. Ja, de fleste som jobber på teknisk avdeling er selvlært, eller har tatt utdanning mens de har jobbet der, men da har man hatt mange års erfaring i en reell jobb på å lære det du bare ikke lærer ved å sitte hjemme og mekke småprosjekter.

 

Du kan være pokker så god på å lage all funksjonalitet, men steget derfra til å gjøre dette innenfor andre rammer en du setter selv, som skalerer, som er sikkert osv er et stort steg. Med null erfaring fra store prosjekter kan du ikke vite at du faktisk kan ting godt nok. I alle fagfelt så feiler man stort sett når kravene øker, selv om du har kunnskapen.

 

Språkdebatt/plattformdebatt er noe vi har hatt internt hele veien, og det evalueres konstant hva som er rett valg videre. Lite er skrevet i stein, men at Tek.no-nettverket forblir på linux er pr dags dato latterlig mye mer lønnsomt enn å bytte til en windows .NET-plattform. Man kan ikke bruke argumenter som "gode .NET-utviklere porterer alt på x tid", selve kodebasen har liten verdi om du setter den opp mot kunnskapen hos utviklerne. Å oppnå samme kunnskap i et helt annet miljø tar flere år, så er det bare å regne årsverk og se millionene fly.

 

Brennende interesse er jo rimelig viktig, det gir mye bedre motivasjon, og motiverte ansatte er mer effektive på samme arbeidstid som umotiverte.

 

Ellers blir det spennende å se hvem som ender opp i jobben, fint med nye impulser og påvirkninger i form av nye ansatte :)

Lenke til kommentar
Selvlært hjelper ikke en pokka dritt i det virkelige liv. Du har null og niks dokumentasjon å vise til, da kan du lyve på deg så mye du vil for å få jobben. Ingen firmaer ansetter folk bare på basis av hva de påstår de kan. Da har de jo null sikkerhet for at du faktisk vil kunne jobben du skal gjøre. Å ha jobba mye med windows gjør deg ikke automatisk til MCSE, og det er fortsatt ingen mulighet til å "måle" hva du faktisk kan som er relevant. Fagbrev eller MCSE eller sertifikater er en nødvendighet for å skaffe jobb i IT-bransjen, det har jeg erfart i massevis. Og spesiellt nå som markedet er overfylt av nyutdannede IKT-folk.

 

Vel, du tar feil.

 

Jeg er 17 år, og er i dag deltidsansatt i et nordisk firma som webutvikler hvor jeg har en gjenomsnittlig månedslønn på 40-60000,- Jeg studerer fortsatt, og har over hodet ingen utdanning bak meg.

 

Det er ikke hva man kan på papiret, men hva man kan i praksis som teller. Det viser all min erfaring. Om du skal ansette en ny musiker, hvem ville du valgt; 1) En som kommer, tar pianoet fatt og spiller akkurat det du ber om - eller - 2) En som har fem års musikalsk utdanning men er langt i fra like god som alternativ 1?

 

Jeg tror svaret er åpenlyst :)

Endret av loathsome
Lenke til kommentar
Jeg er 17 år, og er i dag deltidsansatt i et nordisk firma som webutvikler hvor jeg har en gjenomsnittlig månedslønn på 40-60000,-

 

Det var da voldsomt mye for en 17 åring spør du meg, spesielt for webutvikling på nordisk skala.

Eller er det bare meg? O.o

 

Men ellers så er jeg noenlunde enig med deg. Man trenger ikke å ha allverdens dokumentasjon på hva du kan, når du selv og dine kunnskaper er en levende dokumentasjon i seg selv.

Dog er en god CV som viser til en (lang) tidligere arbeidserfaring innen feltet (nesten) et absolutt must, for å ihvertfall komme seg til et intervju uten de største vansker. Om du blir ansatt eller ikke etter det stadiet er jo et tema i seg selv.

Endret av MaxP2P
Lenke til kommentar

Det beløpet er ikke mye for en dyktig og oppdatert utvikler. Fordi han/hun kan tilby det "nyeste teknologien" og oppdragsgiveren kan få konkuransefortrinn for en rimilige penger. Eksempler for dette er mange, bla. 1 utvikler har stått for å uvikel Hotmail.com, 1 har stått for ebay.com, og 3 "unge og dyktige utviklere" har stått for å utvikle google.com i sin tid.

 

En solid utanning skader ikke, men det er ikke nok. En bra utvikler bør ha samme egenskaper/holdninger som en selvlært. Fordi han/hun må holde seg oppdatert og dette krever at man må stadige kaste seg på nye verktøy/teknologi uten å ha noen formell utanning om dem. Så en oppdatert selvlært er å fortrekke overfor en utdatert utvikler med formell utdanning.

 

Å kaste seg på det "nye og ukjente" krever en rekke holdning/egenskaper som de færreste har. På flere måter kan det sammenlignes med å bytte språk/platform på HW.no, og de fleste klarer aldri å overkomme de utfordringer som en stor omstilling innebærer, og dermed velger/tviger seg til å bli utdatert etter hvert. Hvis man klarer ikke å følge med teknologiutviklingen, da er det samme om du har hatt en flott fortid eller solid utdanning bak deg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg er 17 år, og er i dag deltidsansatt i et nordisk firma som webutvikler hvor jeg har en gjenomsnittlig månedslønn på 40-60000,- Jeg studerer fortsatt, og har over hodet ingen utdanning bak meg.

Eh.. hvordan tjener du 40-60K pr måned på en deltidsjobb som webutvikler når du er 17år?

 

Synes det hørtes usannsynlig mye ut, og lurer på hvordan du evt. har fått det til.

Lenke til kommentar
Det beløpet er ikke mye for en dyktig og oppdatert utvikler. Fordi han/hun kan tilby det "nyeste teknologien" og oppdragsgiveren kan få konkuransefortrinn for en rimilige penger. Eksempler for dette er mange, bla. 1 utvikler har stått for å uvikel Hotmail.com, 1 har stått for ebay.com, og 3 "unge og dyktige utviklere" har stått for å utvikle google.com i sin tid.

Vet ikke med ebay og hotmail, men de som grunnla google var vel to doktorgradstudenter, og ikke akkurat 17-åringer...

 

Lønna er nok standard for fulltidsansatte utviklere med en del erfaring (etter 3-5 års høyere utdannelse), men for en 17 åring som jobber deltid vil jeg si det er ekstraordinært.

Lenke til kommentar
Det beløpet er ikke mye for en dyktig og oppdatert utvikler. Fordi han/hun kan tilby det "nyeste teknologien" og oppdragsgiveren kan få konkuransefortrinn for en rimilige penger. Eksempler for dette er mange, bla. 1 utvikler har stått for å uvikel Hotmail.com, 1 har stått for ebay.com, og 3 "unge og dyktige utviklere" har stått for å utvikle google.com i sin tid.

Vet ikke med ebay og hotmail, men de som grunnla google var vel to doktorgradstudenter, og ikke akkurat 17-åringer...

 

Lønna er nok standard for fulltidsansatte utviklere med en del erfaring (etter 3-5 års høyere utdannelse), men for en 17 åring som jobber deltid vil jeg si det er ekstraordinært.

 

Ja de var "doktorgrad studenter", men de hadde noe mer. Jeg har personlige jobbet i Silicon Valley i den tiden og har jobbet/følgt tett med flere av disse. De hadde holdninger/egenskaper for å satse på den nyeste teknologien. I den tiden var Yahoo.com markedsleder med 97% markedsandel, (Som hadde i sin tid blitt grunnlagt av 3 studenter som satt i en garasje uten penger). Google-studente klarte å gå forbi "kjempen", fordi de var "dyktige og oppdaterte på teknologien" i neste runden.

 

Jeg har respekt for "standard fulltidsansatt utviklere", men gjennon årene har jeg sett flere som var like kreative/oppdaterte som "komunearbeidere". Med dette ønkser jeg ikke å tråkke på noen, men prøver å understreke at denne bransjen er i stadig forandring/utvikling og da trenger man å være "oppdatert".

 

Det er få utviklere som klarer å holde seg oppdatert (særlige her på berget), men de er verdifulle og du får ikke take i dem for små penger. Jeg kjenner flere av dem, og de fleste vil ikke bli "standard fulltidsansatte utviklere". De klarer å tjener bra på prosjekter og oppdrag uansett om de er 17 eller 40 år.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg er 17 år, og er i dag deltidsansatt i et nordisk firma som webutvikler hvor jeg har en gjenomsnittlig månedslønn på 40-60000,- Jeg studerer fortsatt, og har over hodet ingen utdanning bak meg.
Når man er sytten år kan mange ting se varige ut. Nyt boomen mens den varer, men regn ikke med at dine erfaringer sier så mye om hvordan ting har vært eller vil bli. Arbeidsmarkedet i dag er presset, og det gjør at mange får prøve seg. Eiendomsmeglere er et annet eksempel som jeg vil tro har hatt sin storhetstid nå. Jeg trodde gullalderen for de som snekret hjemmesider på gutterommet var over for lengst, men det er vel noe ettersleng.

 

Generelt vil jeg anbefale de som ønsker en karriere som utvikler å engasjere seg i GPL-prosjekter. GPL prosjekter har full åpenhet, så alt du gjør, ned til hver eneste commit, er dokumenterbart. Du har også da mulighet til å være med på store prosjekter som er profesjonelt oppbygd.

Det er ikke hva man kan på papiret, men hva man kan i praksis som teller. Det viser all min erfaring. Om du skal ansette en ny musiker, hvem ville du valgt; 1) En som kommer, tar pianoet fatt og spiller akkurat det du ber om - eller - 2) En som har fem års musikalsk utdanning men er langt i fra like god som alternativ 1?

 

Jeg tror svaret er åpenlyst :)

En programmerer er ingen musiker. Der som ellers kan dokumenterbar erfaring veie opp for manglende utdannelse. Jeg ville sjekket meget grundig før jeg ansatte noen rett fra gutterommet, de har sjelden det som trengs for å bidra til skalerbar programutvikling.

 

Sam, akkurat hvilke teknologier tror du Google bygger på?

Lenke til kommentar
Sam, akkurat hvilke teknologier tror du Google bygger på?

 

Google har satset på det som var lukurativt/"nyere og bedre" enn konkurenten (yahoo) i sin tid. Selve søkemotoren var ovelegen på flere måter, bla, raskere, mer nøyaktig osv. Og det i sg selv var nok for å slå "kjempen" som hadde utvidet sine tjenster (med bla. Goecities, gratis mail, og mange andre tillegg tjenester) for å holde konkuruntene unna, men det hjalp lite fordi selv om Goolge ikke hadde alle de ekstra tjenestene, men hadde en "overlegen teknologi" og meye bedre søkemotor.

 

Men den Google-teknologien har blit mer eller mindre kjent og utbrett nå. Der er ikke like lukrativt/overlegen som sine gamle dager. Derfor ser vi at flere prøver seg idag, bla. MicroHoo. Jeg mener at Google bygger fremdels på en bra teknologi, men det er ikke lukrutivt nok for å sikkere dem "herredomme" og derfor stadige utvider de sine tjenester (med bla. goole erath, google office osv) for å holde konkurentene unna ved å satse på disse områdene i tillegg:

 

• algorithms

• artificial intelligence

• compiler optimization

• computer architecture

• computer graphics

• data compression

• data mining

• file system design

• genetic algorithms

• information retrieval

• machine learning

• natural language processing

• operating systems

• profiling

• robotics

• text processing

• user interface design

• web information retrieval

 

Slik jeg ser på det, flere av disse "kjempene" har oppstått ved teknologiovergangene, og disse overgangene er alltid farlige for kjempene, fordi plustlige en "nerd" oppstår fra garasjen og slår dem ved hjelp av en nyere/overlegen teknologi. Jeg vil ikke spekulere, men det ovversaker ikke meg hvis google blir slått snart, fordi nå igen står vi overfor en teknologiovergang, mener jeg. Og her kan du stusse på Windows Server 2008, SQL server 2008, Visual studio 2008.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg har respekt for "standard fulltidsansatt utviklere", men gjennon årene har jeg sett flere som var like kreative/oppdaterte som "komunearbeidere". Med dette ønkser jeg ikke å tråkke på noen, men prøver å understreke at denne bransjen er i stadig forandring/utvikling og da trenger man å være "oppdatert".

 

Det er få utviklere som klarer å holde seg oppdatert (særlige her på berget), men de er verdifulle og du får ikke take i dem for små penger. Jeg kjenner flere av dem, og de fleste vil ikke bli "standard fulltidsansatte utviklere". De klarer å tjener bra på prosjekter og oppdrag uansett om de er 17 eller 40 år.

Du har rett, det er altfor mange utviklere som ikke klarer å holde seg oppdatert. Med det mener jeg at det er altfor mange utviklere som fortsatt benytter proprietær, lukket programvare - som Windows-plattformen. PHP er kanskje ikke state of the art lenger, men det er et enkelt, funksjonelt språk mange webutviklere kan godt. Det fungerer også som fjell på Linux. Hvorfor bytte ut noe som fungerer, når det vil medføre at man må skrive om hver linje med kode? Det blir litt som å be Island snakke norsk, fordi det er mer moderne...

 

Ønsker alle som søker på jobben lykke til! Det blir nok godt for Drift å få litt avlastning.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot PHP, og tviler ikke at det vil fungere og ønsker de utviklere som søker lykke til med jobben.

 

På annen side, flere er involvert på HW.no bla. flike skribenter som deg. Dere setter veldige mye tid, energi og kunnskap for å tilby tjenester ved hjelp av et "verktøy" som kan utvide eller begrense seg basert på de funksjoinene som disse utviklere kan gjøre tilgjenglige for dere.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke spekulere, men det ovversaker ikke meg hvis google blir slått snart, fordi nå igen står vi overfor en teknologiovergang, mener jeg. Og her kan du stusse på Windows Server 2008, SQL server 2008, Visual studio 2008.
Aller først, Google vil ikke ta i de tre du her nevner med ildtang. Alle deres servere kjører linux. Du må gjerne tro at VB, Visual C, etc. er nytt, det er det ikke. Jeg skjønner jo at du er litt redd for tiden, det skal ikke mer enn litt lavere aktivitet i markedet før lettvektere som jobber som konsulenter får vesentlig magrere kår. Mitt råd til deg: Lær deg bærekraftig teknologi istedet, så vil det garantert være behov for deg i uoverskuelig fremtid, eller bli med MS skuta ned til avgrunnen. Det er all grunn til å tro at MS vil slite fremover, stadig flere bli klar over at linux kan gi dem akkurat det de trenger, og Mac er i sterk vekst.
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke spekulere, men det ovversaker ikke meg hvis google blir slått snart, fordi nå igen står vi overfor en teknologiovergang, mener jeg. Og her kan du stusse på Windows Server 2008, SQL server 2008, Visual studio 2008.
Aller først, Google vil ikke ta i de tre du her nevner med ildtang. Alle deres servere kjører linux. Du må gjerne tro at VB, Visual C, etc. er nytt, det er det ikke. Jeg skjønner jo at du er litt redd for tiden, det skal ikke mer enn litt lavere aktivitet i markedet før lettvektere som jobber som konsulenter får vesentlig magrere kår. Mitt råd til deg: Lær deg bærekraftig teknologi istedet, så vil det garantert være behov for deg i uoverskuelig fremtid, eller bli med MS skuta ned til avgrunnen. Det er all grunn til å tro at MS vil slite fremover, stadig flere bli klar over at linux kan gi dem akkurat det de trenger, og Mac er i sterk vekst.

 

Takk for tipset, jeg skal undersøke mulighetene. Fordi jeg trenger ikke å lære meg noe nytt for å prgramere på java, PHP, mySQl, og genrelt Unix miljøet. Selv om jeg her gått fra disse til fordel for .NET, men jeg behersker flere av disse programeringsspråkene, og kan like godt alltid gå tilbake til det du betrakter som "bærekraftig teknologi".

 

Alle som har hatt en slik holdning "Google vil ikke ta i de tre du her nevner med ildtang. Alle deres servere kjører linux" og prøvd å holde seg til den "gamele" på liv og død, har før lerre sener gått under og ble erstatet med de som ville heller si "Jeg vil ha ny teknologi selv om den gamle fungerte for sin tid".

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Hvilke konkrete positive effekter for drift og sluttbrukere mener du en overgang til .NET vil ha Sam_Oslo?

 

Det er mange, men det virker at flere tar det personlige og begynner å bli litt små iritert, så jeg gjør det kort:

 

For bedrifter:

1) - "rapid development" er slagordet som MS bruker for .NET. Dvs. det går mye fortere å utvikle nye programmer/moduler/tjenester. Dette altså resulterer i koretere "time to marked"

2)- Minder utviklingskostander fordi Visual Studio kombinert med C# er en overlegen verktøy som gjør livet mye letter for utviklere og alt går mye fortere.

3)- Mindre kostnader på server hardware og spesialister, som resulterer i mindre engangs og minder driftkstnader for Windows servere i forhold til Unix Servere.

4) Nye intergasjonsmuligheter basert åpene standardere. Dette åpner en hel ny verden for inetgrasjon med partener/leverandører/annonsører på en hel ny måte.

Denne, siste nevnte, eliminerer/minimaliserer menneskelige intraksjoner, og instedet prater maskiner med hverandrfe uavhengig av platform eller OS. Dette fører til raskere oppdatering av data, mer nøyaktigehet, og minder drift kostander.

 

For sluttbrukere:

Bedre brukervennlighet og brukeropplevelse gjenomm flere nye muligheter.

Nye moduler/funksjoner kan utvikles raskt, og dette kan gi flere utvidet tjenester til sluttbrukere.

 

De fleste av disse fordlene kommer av at MS SQL server 2008 er en rimlige, og hel ny database server. Og Windows server 2008 er en hel ny server med masse nye muligheter.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
For bedrifter:

1) - "rapid development" er slagordet som MS bruker for .NET. Dvs. det går mye fortere å utvikle nye programmer/moduler/tjenester. Dette altså resulterer i koretere "time to marked"

2)- Minder utviklingskostander fordi Visual Studio kombinert med C# er en overlegen verktøy som gjør livet mye letter for utviklere og alt går mye fortere.

MS har det som slagord ja, da må det være sant!

Dersom du skulle benytte Windows + .NET og jeg skulle benytte Linux + php/mySQL og vi skulle implementert en prisguide, et forum, og en web-portal, tror du at du hadde brukt mindre tid og penger enn meg? Hvis ja, ville jeg fortsatt brukt mindre tid og penger dersom jeg skulle bruke .NET (altså en person som ikke kan det fra før)?

 

3)- Mindre kostnader på server hardware og spesialister, som resulterer i mindre engangs og minder driftkstnader for Windows servere i forhold til Unix Servere.

Jaha, trenger man kostbar hardware og spesialister for å drifte en Linux server?

 

4) Nye intergasjonsmuligheter basert åpene standardere. Dette åpner en hel ny verden for inetgrasjon med partener/leverandører/annonsører på en hel ny måte.

Denne, siste nevnte, eliminerer/minimaliserer menneskelige intraksjoner, og instedet prater maskiner med hverandrfe uavhengig av platform eller OS. Dette fører til raskere oppdatering av data, mer nøyaktigehet, og minder drift kostander.

 

For sluttbrukere:

Bedre brukervennlighet og brukeropplevelse gjenomm flere nye muligheter.

Nye moduler/funksjoner kan utvikles raskt, og dette kan gi flere utvidet tjenester til sluttbrukere.

Hvilke åpne standarder og integrasjonsmuligheter er det du her refererer til? Som er .NET ekslusive, og dermed ikke lar seg gjøre med andre platformer? (Veldig åpen standard forresten, hvis den kun er tilgjengelig på .NET...)

 

De fleste av disse fordlene kommer av at MS SQL server 2008 er en rimlige, og hel ny database server. Og Windows server 2008 er en hel ny server med masse nye muligheter.

Rimeligere enn gratis sier du?

 

EDIT: beklager at jeg er så kortfattet. Det er på ingen måte fordi jeg blir irritert eller tar det du sier personlig, men fordi jeg ikke orker å bruke mye krefter på å motbevise deg. Tror i mange tilfeller at det ikke er nødvendig heller, da argumentene dine vil falle på sin egen urimlighet hos mange lesere.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

En stund trodde jeg ikke det var mulig å få deg med på en saklig diskusjon Sam, men med gode doser provokasjon overrasker du positivt.

Alle som har hatt en slik holdning "Google vil ikke ta i de tre du her nevner med ildtang. Alle deres servere kjører linux" og prøvd å holde seg til den "gamele" på liv og død, har før lerre sener gått under og ble erstatet med de som ville heller si "Jeg vil ha ny teknologi selv om den gamle fungerte for sin tid".
Jeg tror du misforstår. Det du snakker om som om det er noe helt nytt, er ikke noe annet enn markedsavdelingen til MS som har snakket på den samme visa lenge. De tre produktene du nå snakker om er bare kommet i ny versjon. Spesielt var det mange prosjekter som baserte seg på VB og Visual C for ti år siden, Google var ikke et av dem, heller ikke Yahoo.
For bedrifter:

1) - "rapid development" er slagordet som MS bruker for .NET. Dvs. det går mye fortere å utvikle nye programmer/moduler/tjenester. Dette altså resulterer i koretere "time to marked"

Godt at du selv sier det, det er et slagord. Men dessverre klarer ikke MS å skille brukerbehov fra profitt her heller, så du vil få store problemer med å forsvare denne.
2)- Minder utviklingskostander fordi Visual Studio kombinert med C# er en overlegen verktøy som gjør livet mye letter for utviklere og alt går mye fortere.
Dette er sjøsprøyt fra markedsavdelingen til MS. Hvis du driver med web-utvikling og tror på det, så vil jeg anbefale deg å se på hva som har skjedd i den åpne leiren de siste årene. Det er så mye ufattelig bra som du kan rigge opp på no-time at du vil ikke tro det. Et nettsted som Hardware.no med nettsider, forum og wiki kan rigges opp på noen timer med null kostnad til lisenser. Med spesielle tilpasninger tar nødvendigvis ting mer tid naturligvis.
3)- Mindre kostnader på server hardware og spesialister, som resulterer i mindre engangs og minder driftkstnader for Windows servere i forhold til Unix Servere.
Utfra det du forteller om dine timesatser kan jeg love deg at topp kompetanse på mer moderne alternativer er vesentlig rimeligere. Når det gjelder hardware kjører linux med tilsvarende ytelse på billigere hardware enn MS, så det er også så feil som det kan få blitt.
4) Nye intergasjonsmuligheter basert åpene standardere.
Hallo, enten er du komplett kunnskapsløs, eller så er jobben din avhengig av microsoft. Fortell meg hvor mange ASP baserte løsninger du vet om som i det hele tatt fungerer med andre database servere enn MSSQL. Så kan du fortelle meg hvor mange platttformer din elskede .NET kan kjøre på, hva med C#?
Lenke til kommentar

Jeg har skrev om .NET basert på mine 15 års erfaringer som programerer og system artitekt med flere programmerings språk. Folk har forskjellige erfaringer og det er lov å ha forskjellige opfattninger, og jeg her registert at noen foretrekker Unix-miljøet, selv om jeg ikke kan gå god for det, men og det er greit for det.

 

Jeg har ikke skrevet for å avvise andres kunnskaper, eller fornærme noen, bare skreiv om mine profesjonnele erfaringer.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...