Gå til innhold

Valget er tatt og kamera kjøpt!


Anbefalte innlegg

Ikke minst takket være mange gode og verdifulle innspill her på forumet, har jeg nå klart å kjøpe et kamera som jeg tror er midt i blinken for meg. Jeg fant en selger som hadde kjøpt et avansert digitalt speilrefleks, men som etter å ha tatt noen bilder av barnebarnet raskt fant ut at det han ønsket seg var et point and shoot kompaktkamera.

 

For kr 3.000,- fikk jeg dermed et 3 mnd gammelt Samsung GX-10 med objektiv, 2mb minnekort og veske. Tror det er et ganske greit kjøp. Førsteinntrykket av kamera er: WHOW! (og så har jeg mye lesing av bruksanvisning foran meg før jeg kan utnytte kameraet slik det fortjener!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For kr 3.000,- fikk jeg dermed et 3 mnd gammelt Samsung GX-10 med objektiv, 2mb minnekort og veske. Tror det er et ganske greit kjøp. Førsteinntrykket av kamera er: WHOW! (og så har jeg mye lesing av bruksanvisning foran meg før jeg kan utnytte kameraet slik det fortjener!
Det første du bør gjøre forøvrig, er å forsikre deg om at du skyter i råformat, dersom du er usikker på råkonvertering kan det også være en idé å skyte i raw+jpg. Da vil du kanskje se at du ønsker deg et større minnekort (kanskje også mer harddisk plass) litt brennkvikt, men du vil få mye mer glede av kameraet dersom du lærer deg å bruke raw. Dersom du skal kjøpe større minnekort, vil jeg anbefale deg å gå for minst 8GB - dette kameraet (har det selv) gir svært store råfiler...
Lenke til kommentar
Gratulerer! :)

 

Et svært godt kjøp, godt brukte K10D/GX-10 går for ca. USD $500 i statene til sammenligning.

 

(Vil for øvrig anbefale å melde deg inn i et merkespesifikt forum, som f.eks. PentaxForums.com, for å bli litt klokere på ting som ikke nødvendigvis står i bruksanvisningen.)

Eller eventuelt også signe deg på epostlista pdml.net

 

Mindre show off og pixelpeeping, mye utenomprat så mailboxen fylles litt for raskt opp, men også et høyere kunnskapsnivå enn mange andre steder. Samtdig er det rom for nybegynnere. Bare de er litt ydmyke og ikke leker verdensmestre. Hiver du deg utpå så blir du raskt en av gutta.

 

En ganske sterkt felleskapsfølelse der. Du får venner verden rundt. For å illustrere: En fyr var langt ute å kjøre økonomisk pga sjukdom. Folk skrangla sammen penger sånn at han kunne få seg tak over hodet. Nå går det bra med ham.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Gratulerer. Du kommer til å bli fornøyd med Samsungen. Kjøpte selv en brukt Pentax K10D, kun 4-5mnd. gammelt. Kostet meg 3650kr.

 

Minnekort Lexar 4GB. Anbefales, du får også med kortleser. Kjøp 2stk.

 

Ellers kan jeg anbefale deg å ta en titt på denne tråden. Hvis du ønsker å kjøpe utstyr og objektiv uten å måtte betale norsk pris ;)

 

Kjøp bøker du kan lese mens du slår deg til ro i sofan. Er "nynorsken" lett å skjønne for deg anbefaler jeg amazon.com

 

Edit: 2xLeifern

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar
Gratulerer. Du kommer til å bli fornøyd med Samsungen. Kjøpte selv en brukt Pentax K10D, kun 4-5mnd. gammelt. Kostet meg 3650kr.

 

Minnekort Lexar 4GB. Anbefales, du får også med kortleser. Kjøp 2stk.

 

Ellers kan jeg anbefale deg å ta en titt på denne tråden. Hvis du ønsker å kjøpe utstyr og objektiv uten å måtte betale norsk pris ;)

 

Kjøp bøker du kan lese mens du slår deg til ro i sofan. Er "nynorsken" lett å skjønne for deg anbefaler jeg amazon.com

 

Edit: 2xLeifern

 

Takk for tilbakemeldinger og tips. For en (les meg) som har et brukbart fotoøye, men har ganske lite peiling på objektiver og utstyr, og enda ikke har tatt det aller første bildet med et digitalt speilrefleks - er det bøker, kompendier etc som kan anbefales 8enten det nå er fra Amazon eller andre steder)?

 

MVH

Geir

Lenke til kommentar
Takk for tilbakemeldinger og tips. For en (les meg) som har et brukbart fotoøye, men har ganske lite peiling på objektiver og utstyr, og enda ikke har tatt det aller første bildet med et digitalt speilrefleks - er det bøker, kompendier etc som kan anbefales 8enten det nå er fra Amazon eller andre steder)?

 

MVH

Geir

 

Fotokompendiumet her på forumet er kjempebra.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

Lenke til kommentar
Takk for tilbakemeldinger og tips. For en (les meg) som har et brukbart fotoøye, men har ganske lite peiling på objektiver og utstyr, og enda ikke har tatt det aller første bildet med et digitalt speilrefleks - er det bøker, kompendier etc som kan anbefales 8enten det nå er fra Amazon eller andre steder)?

 

MVH

Geir

Gratulerer med "nytt kamera" og les gjerne litt om Pentax sine spesielle Limited objektiver under "Ditt fotogalleri". Altså under mitt...))

Link : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=951258

 

Edit: satte inn link

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Ang. bøker.

 

Jeg har lest og driver å leser:

 

The Digital Photography Book 1 og 2 av Scott Kelby (Nr. 1 kan du få på norsk).

The Moment it Clicks av Joe McNally

Understanding Exposure av Bryan Peterson

 

Skal du drive litt med redigering kan jeg anbefale Photoshop Elements 6, koster ikke skjorta:-)

 

Her leser jeg:

The Photoshop Elements 6 Book av Scott Kelby og Matt Kloskowski(du kan se podcast av disse to på photoshopusertv.com)

 

EDIT: Glemte å si at du får kjøpt alle disse for samme pris som 1 bok i Norge! Hverfall ikke langt unna ;) Det er ikke moms på bøker, du slipper å tenke på det. Men kun bestill bøker, slenger du med en DVD må du betale moms på hele beløpet eller noe lignende.

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar
Ang. bøker.

 

Jeg har lest og driver å leser:

 

The Digital Photography Book 1 og 2 av Scott Kelby (Nr. 1 kan du få på norsk).

The Moment it Clicks av Joe McNally

Understanding Exposure av Bryan Peterson

 

Skal du drive litt med redigering kan jeg anbefale Photoshop Elements 6, koster ikke skjorta:-)

 

Her leser jeg:

The Photoshop Elements 6 Book av Scott Kelby og Matt Kloskowski(du kan se podcast av disse to på photoshopusertv.com)

 

EDIT: Glemte å si at du får kjøpt alle disse for samme pris som 1 bok i Norge! Hverfall ikke langt unna ;) Det er ikke moms på bøker, du slipper å tenke på det. Men kun bestill bøker, slenger du med en DVD må du betale moms på hele beløpet eller noe lignende.

 

 

Takker og bukker for all informasjon. Jeg går nå inn i en aktiv søke og forsøke å absorbere informasjonsfase...Kommer nok noen dumme spørsmål ennå en tid, så skal dere heller få lov til å bedrive litt aktiv mobbing senere når jeg forstår hvor lite jeg egentlig forstod på denne tiden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...