Gå til innhold

Får ikke digital flerkanalslyd


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å få digital lyd i flere kanaler fra PC-en. Jeg har aldri hatt noen problemer med dette tidligere, men nå har jeg slitt i lang tid. Det begynte med at jeg plutselig mistet lyden, og jeg har byttet både lydkort og installert windows på nytt to ganger. Jeg bruker Media Player Classic (har også testet Zoom Player) og ffdshow med AC3filter, evt ffdshow audio decoder, en kombinasjon jeg tidligere har brukt med hell, i tillegg til at jeg nylig har installert det på andre maskiner. Jeg har også byttet kabler, har prøvd både optisk og coax. Lydkortene jeg har brukt er et ESI Juli@ og et Zoltrix Nightingale Pro som begge har fungert helt fint tidligere. Jeg får surround fra andre kilder enn PC-en, så receiveren skulle være ok. Har også prøvd flere innganger på denne. Lyden fungerer helt fint via SPDIF i stereo. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også dette problemet.. Når jeg bruker coax kabel til mitt z-5500 fra onboard lydkortet får jeg ikke 5.1 lyd.. Må sette instillingene på 2.1 og effekten på z-5500 til DolbyDigital Pro Logic 2 Music/Movie, for å få lyden som skal være i center til å funke.. Vis jeg spiller feks Age of conan så hører jeg ikke stemmene til quest folkene(det kommer igjennom center) vis jeg har på 5.1 i age of conan. Har for såvidt bare disse effektene på z-5500 i coax: Sterio, Sterio x2, DolbyDigital Pro Logic 2 Music/Movie. Eneste er vis jeg ser en film som støtter DTS, eller DolbyDigital, så blir det jo til alle høyttalerene hvor lyden skal være selfølgelig.

Lenke til kommentar
Hei,

kan du ta et screenshot av render path i MPC ( høyreklikk, filters ) og et screenshot av A3Cfilters settings?

Hmm... finner ikke render path, og nå klarer jeg av en eller annen grunn heller ikke å bruke AC3filter, kun ffdshow audio decoder. har prøvd reinstall av både ffd og mpc. Har også en fresh install av Win XP.

Lenke til kommentar

Står det ikke der i AC3-filter oppe til venstre at du dekoder til 2.0 stereo? Hva skjer dersom du huker av "Use SPDIF" i den boksen?

 

Ellers var det mange AC3filter, AC3 audio dekoder og DTS-dekodere i filters. Kan du ta et screenshot av internal filters i MPC options?

 

EDIT: Det pin info sier er at filen har AC3 Dolby Digital 2.0 Stereo som AC3filter dekoder til Stereo 44.1kHz PCM audio.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Innstillingen der er den eneste som gir lyd (stereo). Hvis jeg huker av der det står "Use SPDIF (disabled)", står følgende under Decoder info:

Input format: SPDIF - 48000

User format: PCM16 2/0 (stereo) 0

Output format: Unknown - 0

 

Use SPDIF

SPDIF status: Disabled (Cannot determine format to encode)

SPDIF passthrough for: AC3

Use AC3 encoder (do not encode stereo PCM)

Check SPDIF sample rate (allow: 48kHz)

Query for SPDIF output support

Lyden blir den samme. Hvis jeg velger noe annet en 2.0, f.eks. 5.1, får jeg ikke lyd. Hvis jeg velger "As is", får jeg bare en forferdelig skrapelyd.

 

Denne filen har DTS.

 

Vedlagt ligger et screenshot av internal filters i MPC.

post-15088-1214593450_thumb.png

Lenke til kommentar

Under internal filters, hak av Matroska. Se om det hjelper. Altså, disable den om jeg var uklar :) Må redigere litt her, jeg antok du hadde eskternt matroska filter, siden jeg alltid har brukt det, men har du ikke det, må du ikke skru av det interne filterer.

 

Innstillingene i AC3filter skal se slik ut som på bildene

 

Edit 2: Jeg tror jeg vet problemet ditt. Du bruker den interne AC3 dekoderen i media player classic, som jeg har hatt litt problemer med. Prøv å høyreklikk -->filters-->ac3 audio decoder, også setter den du til "decode to speakers" samt "5.1", og skru av SPDIF. Det burde gjøre susen.

post-41930-1214626405_thumb.jpg

post-41930-1214626419_thumb.jpg

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tips folkens, jeg setter virkelig pris på det! Dessverre er jeg fortsatt like langt.

 

likferd: Jeg prøvde "decode to speakers->5.1", men fortsatt bare stereo. Denne gangen kun med lyden fra venstre og høyre front, altså manglet stemmer osv fra senterkanalen. Nå tror jeg snart jeg bestiller ny hardware til HTPC-en og satser på å få lyd da. ;) Da er jeg ikke lenger avhengig av surround på denne PC-en.

 

Edit: Glemte screenshots fra AC3filter. Jeg har en nyere versjon enn deg, så bildene er ikke helt like.

post-15088-1214628270_thumb.png

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...