Gå til innhold

Spørsmål og refleksjoner etter første butikkbesøk


Anbefalte innlegg

I min leting etter det beste digitale speilreflekskamera for mine behov har jeg i dag besøkt den første fotobutikken, holdt i flere modeller og spurt noen spørsmål. Her er min lille oppdatering - håper noen tar seg tid til å svare på de spørsmålene som kommer nedenfor...

 

Møtte en hyggelig og tilsynelatende oppegående ekspeditør, med noen for meg ganske overraskende holdninger:

 

1. Hans første påstand: Det er meningsløst å velge noe annet enn Canon eller Nikon. De som gjør det gjør det bare for å skille seg ut.

2. Jeg anslo en pris på rundt 6.000,- kroner. Han mente alle modeller under 12.000,- var bare for bestemødre.

3. Jeg sa at jeg etter litt nettsjekk var veldig interessert i Pentax K200D. Det mente han var et dyrt og dårlig alternativ (og ikke i klasse med konkurrentene fra...Canon og Nikon).

4. Neste påstand var at værtettingen til Pentax var bare en reklamejippo. Canons modeller var like robuste og værtette. (Kan det stemme?) og at Pentax var svært vanskelig å skaffe...(kan det virkelig stemme???)

5. Han påstod også at stabilisator i huset var langt dårligere enn i objektivene, og at dette i seg selv var nok til å diskvalifisere stort sett alt untatt...nettopp: Canon og Nikon. Her har jeg forstått her på forumet at det er litt delte meninger?

6. Han var også kategorisk på at kun originalobjektiver var gode nok, alt annet var søppel...(Er noen uenige i det her på siden?)

7. Han sammenlignet et kamera som K200D (og faktisk også Canon 450) med folkevogner, mens et kamera som D40 var en Mercedes. (Er det virkelig så stor forskjell???)

8. Så til mitt kanskje viktigste spørsmål: Jeg synes D40 hadde et brukbart, men ikke optimalt grep, mens jeg mildt sagt ikke fikk godfølelsen med hverken Canon 450D eller noen av Nikon modellene jeg holdt i . Mitt inntrykk var at de var små og knotete, og virket skjøre. Vennligst gjør meg lykkelig ved å fortelle meg at noen av de andre kameraene i denne klassen er størrre og mer solide (og gjerne at Pentax K200D er et av dem). Sistnevnte fikk jeg altså ikke holde i - han uttalte ordet Pentax med omtrent samme ansiktsuttrykk som Siv Jensen har når hun er sjokkert...

Mange ord, og det beklager jeg - men ville likevel ha satt stor pris på kommentarer og konkrete svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer - du har møtt en av butikk-ekspeditørene fra helvete.

 

Så til påstandene.

  1. Tøv. Mye bra fra Olympus, Pentax, Samsung og Sony også.
  2. Mer tøv. Jeg selv hadde nok lagt på til rundt 8.000,- da det gir meg mere å velge mellom. Men du trenger ikke mer enn 3.000,- for å komme igang.
  3. Det er noe han sier fordi han ikke selger Pentax selv, eller kjenner ikke merket.
  4. Eneste grunnen til at Canon og Nikon har stabilisering i objektivene, er at de begynte med bildestabilisering når man holdt på med film. Og da er objektivet det eneste stedet man kan stabilisere.
  5. Makan til tullebukk. Enda mer tøv. Objektiver som Sigma 105mm f/2.8 Macro, Tamron 17-50mm f/2.8 og Tokina 12-24mm f/4 er klassikere som statig anbefals her.
  6. Det er tydelig at denne selgeren er en Nikon fanboy.
  7. Det tyder på at du ønsker et hus som er større - noe mer å holde i. Sjekket du Nikon D80? Pentax K200D er vel i samme størrelse?

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Høres ut som om du ville fått like gode kjøpsråd på Byggern. Eller kanskje bedre, for der ville de nok innrømt at de har null peiling.

 

Ta denne samlinga vasprat for hva det er, nemlig et signal om å handle et annet sted.

 

Hvis du ikke trives med grepet på det du har prøvd, så er du kanskje litt nærmere målet. Store sjanser for at K200D vil sitte bedre i hånda. Men det kan godt hende du er litt farga av opplevelsen. Vanskelig å opparbeide seg positive følelser for noe rimelig, når du blir bearbeida med sånne snobbete holdninger.

Lenke til kommentar

Hvis du føler behov for et bedre grep kan jeg varmt anbefale Pentax K10D (og K20D).

Grepet minner en del om Nikon D80, men jeg synes det sitter bedre i hånden min.

K200D har samme bildebrikken som K10D, så det blir nok ingen skuffelse selv om det er halvannet år siden det kom på markedet.

 

Velger du tvillingbroren Samsung GX-10 kan du gjøre et kupp med et godt kit-objektiv til under 5000 kr. Bildestabiliseringen i kameraet er effektiv og værtettingen er god. Har brukt kameraet ute i skikkelig ruskevær uten å engste meg et sekund. Fototim er den eneste jeg har hørt om hvor K10D (sannsynligvis) har tatt kvelden pga. fukt. (Gikk ned sammen med båten så jeg antar det ikke virker lenger om noen skulle finne det igjen)

 

Jeg anbefaler Pentax basert på mine egne erfaringer. Det kommer sikkert andre her og anbefaler noe de trives godt med.

 

Uansett kan det være en god idé å sjekke ut avtroppende entusiastmodeller da betjening av disse er mye bedre enn budsjettmodellene, uten at prisen er avskrekkende.

 

PS: Ekspeditøren bør inviteres til å gjenta denne testen med noen av kameraene han anbefalte - for værtetting er jo bare noe pr-jippo... :roll:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...thread=23134169

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

1 - Sludder og pølsevås. Det finnes svært mye bra på markedet, og svært lite som er regelrett dårlig mht speilreflekshus.

 

2 - Prisene har sunket enormt i senere år, og man får i dag svært mye for pengene, også med et budsjett på 6 bærumstiere. Tenk imidlertid over hvor sannsynlig det er at du vil investere mer i utstyr senere, og vel ut i fra om du tror det eller ikke. Hvis ikke, konsentrer deg om å få en god allround-pakke til ditt budsjett. Om du tror du kan komme til å blåse mer penger på fotoutstyr senere, bør du kanskje vurdere å kjøpe dyrere og mer spesielle enkeltdeler, som lett kan komplementeres av annet utstyr senere.

 

3 - Folk som sier dette har ikke peiling og burde få seg jobb i en burgersjappe istedet.

 

4 - Pentax er ikke vanskelig å skaffe - bortsett fra kanskje for akkurat den butikken. Vi har ikke testet værtetningen til Pentax empirisk, akkurat, men å si at værtetningen i noe som helst annet kameramerke er bedre enn Pentax' i denne prisklassen, er enten ren uvitenhet eller blank løgn.

 

5 - Her er meningene mange og delte, og dette er noe som er fryktelig vanskelig å teste objektivt og entydig. Fordelen med stabilisering i huset er at man får stabilisering på alle objektiver, og det er for de fleste langt viktigere enn fordelen med stabilisering i objektivet, nemlig at man da også stabiliserer søkerbildet. Det er også ting som tyder på at brikkestabilisering er ørlite bedre på korte brennvidder, og objektivstabilisering er ørlite bedre på lange brennvidder, men dette må man ta med en klype salt, spesielt med tanke på at ting som hvilket objektiv det dreier seg om kan ha langt mer å si (pga at ulike objektiver har ulik generasjon av stabiliseringsmekanisme). Her som i det meste annet bør du orientere deg og avgjøre basert på dine behov og din økonomi.

 

6 - Det finnes svært mye god tredjepartsoptikk - Tomsi42 lister opp en del gode eksempler - men at originaloptikk av det dyre slaget ofte er bedre enn tredjepartsoptikk av dyr type er en slags tommelfingerregel som faktisk har en kjerne av sannhet i seg, dog med en liten haug modifikasjoner. Tredjepartsoptikk pleier f.eks å være billigere enn tilsvarende originaloptikk, men originaloptikk i toppklassen har gjerne det lille ekstra mht byggekvalitet og optisk kvalitet. Likevel, det er en kjensgjerning at 99% av digitale bilder som tas i dag kun vises på skjerm, samme hvor mange megapiksler de har, og viser man et 12 mp bilde på en 1600 x 1200 skjerm så sier det seg selv at det er sjelden objektivets optiske kvaliteter som blir flaskehalsen da.

 

7 - Jeg ville rangert både K200D og 450D laaaaangt foran D40 på det aller meste, for de aller fleste. Disse kameraene er ikke engang i samme markedsnisje. Jeg ville forresten heller forsøkt å få fatt i en ny K10D fremfor en k200D, med mindre du er spesielt ute etter muligheten til å benytte AA-batterier.

 

8 - Enig med Tomsi42. Prøv D80, K200D og K10D.

 

For øvrig kan du jo være blant de første til å teste ut vår nye speilrefleksvelger, her: http://www.tek.no/finn/kamera NB! Kun kameraer Akam har testet er med i denne, inntil videre.

 

Sett ditt budsjett og brukernivå, og angi hvor viktig du synes de ulike sidene av kameraet er. Brukernivå-slideren gir også treff på begge kategorier ved siden av det du velger, så om du velger hobbyist vil du også få treff fra vanlig bruker og entusiast.

 

Ikke bry deg om funksjonsvelgeren nederst til venstre (" Hvilke funksjoner skal ditt kamera ha?") - den fungerer ikke ennå.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Fototim er den eneste jeg har hørt om hvor K10D (sannsynligvis) har tatt kvelden pga. fukt. (Gikk ned sammen med båten så jeg antar det ikke virker lenger om noen skulle finne det igjen)
Jeg har prøvd å ringe gamlemobilen min og spørre frk. Hyse om kameraet fungerer. dessverre så er den utenfor dekingsområde ute i Barentshavet, så jeg vet ikke.

 

Allikevel føler jeg meg ganske trygg på at værettinga på K10D fungerer og at huset er robust. Mitt har falt av sykkel i omtrent 40kmt. Tamron objektivet var knust. Mens K10D fikk noen småriper, og et småskeivt blitshus. Men alt virka som det skulle. Skrammene ga tydelige tegn på at kamera hadde fått smellen fra minst tre kanter.

 

Videre var den nede i ei god og våt myr. Det silte vann ut av objektivet når jeg fikk det opp igjen. Objektivet var manuelt, så det var uten elektronikk. Hva gjør man da? Jo. Dypper det i rent vann, og setter det på og fotografer videre. Selvfølgelig var jeg forsiktig, så jeg ikke helte vann inn i huset. Men jeg hadde ingen betenkelighetr med å bruke huset, etter at jeg sjekka at det hadde holdt tett.

 

Kort sagt. Jeg er nok en ulykkesfugl, men jeg vet at værtettinga på Pentax er mer enn en reklamejippo.

Jeg har tilbudt meg å være betatester for Pentax på byggekvalitet, men har ikke hørt noe enda ;)

 

Dette ble mye Pentax. Jeg må bare innrømme at jeg har litt moro av og fortelle dette.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Kul produktsøk, Aetius. Nikon D80 100% og Pentax K10D 90% :!: Dere skulle ha ordnet en sånn "slider" til hånd størrelse. Sikkert en del som bor på steder der de ikke får testet grepet på kameraet.

 

Til trådstarter: Du har vært fryktelig uheldig med butikk og selger.

 

Hvis du likte grepet på D40, men den ikke var helt hånd i hanske. Da vil du du mest sannsynlig like D80, Pentax K10D/Samsung GX-10 evt. Olympus E-510/E-520 og Pentax K200.

 

Personlig ville jeg ha gått for de som er uthevet p.g.a. størrelse, LCD disp. ved utløser og framre og bakre e-hjul(vet ikke hva de heter?).

 

Lykke til med valget/kjøpet :thumbup:

 

Edit: ang. produktsøket.

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene så langt. Det er to kommentarer jeg har lyst til å følge opp litt:

 

"Uansett kan det være en god idé å sjekke ut avtroppende entusiastmodeller da betjening av disse er mye bedre enn budsjettmodellene, uten at prisen er avskrekkende."

 

Godt poeng. Har du/dere noen gode forslag her?

 

"Velger du tvillingbroren Samsung GX-10 kan du gjøre et kupp med et godt kit-objektiv til under 5000 kr"

 

Interessant. Snakker vi siamesiske tvillinger her? Hvor like er disse kameraene egentlig?

 

Ellers kan jeg si at denne selgeren egentlig oppnådde det motsatte av det han ønsket. Som den trassige, værblåste nordmannen jeg er har jeg nå lyst til å velge noe annet enn canon og Nikon, om ikke annet så bare på f...

Lenke til kommentar

Om du har veldig store hender bør du absolutt prøveholde et Sony også.

Det er det beste grepet jeg har prøvd, men ble ikke helt familiær med plasseringen av knapper og mangel på infodisplay.

 

Pentax er fine greier, så om det passer deg ser jeg ingen grunn til å ikke velge det.

Lenke til kommentar
For øvrig kan du jo være blant de første til å teste ut vår nye speilrefleksvelger, her: http://www.tek.no/finn/kamera NB! Kun kameraer Akam har testet er med i denne, inntil videre.

 

Beklager litt OT. Men er det en tråd med diskusjon ang den sida du linker til? Liker funksjonen, men kunne tenkt meg litt udjuping/beskrivelse om kva som er meint med dei ulike punkta. Enkelte er opplagt, men ikkje alle.

-Kva meiner en med "Autofokus"? Kor raskt kameraet er til å fokusere eller even til å fokusere i krevande lys eller er det noko ann som ligg i det?

-Og kva er meint med "Hurtighet"? bilder/sek?

 

-Er kit objektiv tatt med i begregningane her?

Lenke til kommentar

1. Hahahahahahhaha. Hum. Selgeren vet ikke hva han/hun snakker om.

2. Ditto, selgeren vil selge kamera, eventuelt har han/hun ikke peiling.

3. Tull, det er akkurat like bra, langt bedre på enkelte punkt, som værtetting.

4. Feil, feil og feil. Pentax er like lett å skaffe som Canon og Nikon, og værtettingen på K200D er langt bedre enn noe Canon eller Nikonhus i prisklassen under 32 000 kroner.

5. Ja og nei. Det er mer effektivt med stabilisering i objektiv. Men det er ikke snakk om veldig store forskjeller, og sensorbasert IS gir deg også IS på ALL optikk. Og det er en fordel i seg selv.

6. Dette er renspikka b*llshit.

7. Nei, han/hun har ikke peiling.

8. Dersom K200D passer dine hender - da kjøper du det.

 

Og jeg ville faktisk tatt opp fanboyismen og uvitenheten til denne nissen av en selger med nevnte selger og bedt ham/henne om å frastå fra slik tullete og idiotisk feilinformasjon i fremtiden.

 

Om jeg i det hele tatt hadde benyttet en butikk med slike nisser i salgsavdelingen. Og det hadde jeg ment om han/hun hadde vært kategorisk på at det eneste merket som fungerer er Olympus også, bare for å ha det sagt.

 

Hvilken butikk? Jeg vil møte denne nissen. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
kunne tenkt meg litt udjuping/beskrivelse om kva som er meint med dei ulike punkta.

 

De ulike sliderne tilsvarer karakterene vi gir i testene av kameraer, så les en test eller tre, så skjønner du enkelt hva som ligger bak de ulike valgene.

 

Er kit objektiv tatt med i begregningane her?

 

Hups, glemte visst denne i farten:

 

Nei, kitobjektiv tester vi bare unntaksvis (som i testen av K200D, D60 og A300), så de er ikke tatt med io grunnlaget for denne funksjonen.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Ossen forhandler var det da ??

 

Ville gått for Four Thirds jeg da til trå starter. Da dette systemet er det mest fremdids rettet. Selv valgte jeg Nikon D80 og slikt men skal selge det og over på E3 til Olympus.

 

men på denne siden kan du lese om fordelene i Four thirds optikken.

Nå som 520 har kommet har jo prisen på 510 blit lav. Det som er litt minus når det gjelder at prisen kunne gått yterligere ned er at Olympus er tomme for denne modellen. De har den ikke med i prisguide for juni i allefall og da er de mest sansynlig tomme.

 

linken ja

http://www.four-thirds.org/

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å oversette hva han egentlig mente:

 

1. Vi tar bare inn Nikon og Canon for de er så lette å selge, og vi vil gjerne at du bruker pengene dine hos oss.

2. Jeg får så lite bonus når jeg selger en D40 til 3000 i forhold til en D300.

3. Vi har ikke så god avanse på Pentax.

4. Vi gidder ikke å måtte forholde oss til flere merker, man må ha opplæring og forhandle frem avtaler

5. Det er ingen vits i å så tvil om fortreffeligheten av merkene vi foretrekker å selge

6. Vi har vesentlig bedre marginer på dyr originaloptikk, vesentlig bedre!

7. Om du bare klarer å bestemme deg og bruke litt penger er jeg ett steg nærmere å kunne bytte folkevogna mi mot en Mercedes.

8. Det var da voldsomt til mas om Pentax, det er mye enklere når folk brenner av tusenlappene uten kritiske spørsmål og motforestillinger. Vi bor tross alt i verdens rikeste land!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...