Gå til innhold

Spørsmål og refleksjoner etter første butikkbesøk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ossen forhandler var det da ??

 

Ville gått for Four Thirds jeg da til trå starter. Da dette systemet er det mest fremdids rettet. Selv valgte jeg Nikon D80 og slikt men skal selge det og over på E3 til Olympus.

 

men på denne siden kan du lese om fordelene i Four thirds optikken.

Nå som 520 har kommet har jo prisen på 510 blit lav. Det som er litt minus når det gjelder at prisen kunne gått yterligere ned er at Olympus er tomme for denne modellen. De har den ikke med i prisguide for juni i allefall og da er de mest sansynlig tomme.

 

linken ja

http://www.four-thirds.org/

Enig og uenig. Fourthirds er ikke det beste systemvalget. Det er et godt systemvalg, det er en annen sak. Men mer fremtidsrettet og så videre.. nuvel, det er mest adspeek.

 

Men - mye sannhet. Og Olympus og fourthirds gir et meget godt system med noen enestående optiske produkter.

 

 

Det som jeg selv ender opp med, og hvorfor jeg ønsker å bytte.

Det er for jeg har planer om å kjøpe inn litt proff optikk. Fordelen senere er at jeg kan bytte huset med 6 produsenter av kamrar, uten å bytte optikken.

 

At opptikken i dette systemet er avansert det er jo helt klart.

1. man kan oppgradere firmvare i linsene.

2. Linsen kalibreres med kamra når den kobles på et kamra. Tar unna feila som ligger i linsa.

 

OSV OSV.

Lenke til kommentar

Det er to produsenter av kamera for fourthirdsstandarden. Olympus og Panasonic. Panasonics L1 selges også rebrandet som et Leica-kamera.

 

De to punktene du lister er relevante. Men bedre poeng er:

+ Optikken er prima. Olympus har sluppet ett eneste middelmådig objektiv, og det er 18-180. 14-45 er ikke toppers, men det varierer mye med versjon.

+ Veldig lite problemer med optiske feil, optikken er optimalisert for digitale sensorer.

+ Kvalitet, Olympus leverer kun kamerahus som er ergonomiske for de aller fleste og føles solid bygget. E-4x0-serien er ikke mindre ergonomisk enn det aller meste av speilrefleks fra før 80-tallet, tross alt.

+ Pris, lysstyrke og spesielle behov. 7-14, 14-35, 35-100, 90-250. Fire objektiver dekker området 14-500mm med lysstyrke på minimum f/2.8, med unntak for vidvinkel der det uansett ikke er så viktig.

+ Et format som er lett å tilpasse så godt som alt av småformatoptikk med adaptere, og noe mellomformatsoptikk fungerer også ypperlig.

+ Lengre teleobjektiv.

+ Beste værtetting under 32 000.

+ Fungerende IS i hus på E-5x0 og E-3.

- Ingen legacyoptikk med autofokus.

- Mindre potensiale for kvalitet fra husets side. Mindre sensor.

- Ingen virkelige sports-hus.

- Værtetting dyrt i forhold til Pentax/Samsung.

- Sikkert mye mer, kommer ikke på annet her og nå.

 

Olympus og Fourthirds er et godt valg. Er det det beste? Like lite som Canon eller Nikon er de beste valgene.

 

For de som er interessert, en artikkel om Olympus som praktisk system hos British Journal of Photography. Krever at en tegner et trialmedlemskap, men om man interesserer seg for temaet er det verdt det. Siden inneholder også mange veldig gode artikler om andre tema.

 

Anbefales.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg hadde liknende erfaring som trådstarter da jeg skulle ha mitt første digitale speilrefleks i fjor sommer. Var i en stor butikk i Oslo (som nylig gikk konkurs men åpnet igjen) og var ute etter Olympus siden jeg hadde hørt mye bra om det. Selgeren lot meg ikke holde det en gang, det var bare Canon og Nikon som gjaldt. Dro tilbake etter noen dager og traff på en annen selger med helt andre holdninger, og da ble det kjøp av Olympus. Har ikke angret et sekund på det. Så moralen er at det har nok mye å si hvilken selger du treffer, ikke nødvendigvis hvilken kjede du besøker.

 

For øvrig kan jeg opplyse trådstarter om at Olympus har mye fin og spennende optikk som er veldig rimelig på bruktmarkedet. Andre merker kjenner jeg ikke til, men de er sikkert også bra. Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...