Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

*TESTET* Er motor.no's testvinner "Biltema Scratch Remover" noe bra?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en bil fra 1998, som hadde utrolig stygg lakk. Den var matt, og hadde fullt av vaskeriper. Når bilen var helt ren var det fullt av grå riper over hele bilen. Lurte på om omlakkering var eneste utvei av dette.

 

Så leste jeg litt på motor.no's test av bilprodukter, og jeg måtte bare prøve vinneren:

"Biltema Scratch Remover Wax." Denne kostet 55 spenn, så hva hadde jeg å tape? :roll: ...

 

Se resultatene, og døm selv:

 

 

Her er skjermen polert opp. Legg merke til de stygge vaskeripene på døren, i tillegg til den lange vertikale ripen nedover hele siden. Se også de ripene som er nederste mot venstre på bildet - alt dette ble helt borte når jeg polerte døren, og tro meg...skjermen så MYE verre ut!

 

 

Dette er dørhåndtaket på venstre bakdør. Legg merke til alle ripene som er under dørhåndtaket.

 

Dette er etter polering:

 

 

 

Det samme på dørhåndtak på førerdøren:

 

 

Her er førersiden etter poleringen (er litt polish igjen rundt der nøkkelhullet er, ble litt ivrig med å ta bilder :!: ):

 

 

Det var en stygg skade foran på støtfangeren, med ganske så dype riper, og som vistes veldig godt :nei: :

 

Dette er etter poleringen, og ripene er nesten borte :tease: . De er selvfølgelig ikke helt borte, grunnet at de er ganske dype:

 

 

 

Som dere kan se, så er det enorm forskjell!! Det står at den er for "nybiler", men det er ikke helt riktig, denne lakken er jo 10 år gammel, og det fungerte jo kjempebra.

Middelet var kjempeenkelt å påføre, men måtte jobbes litt inn der det var mange riper. Man skulle deretter la det tørke til en hvit hinne, og polere av. Noe som var rimelig enkelt, så lenge man byttet poleringsduk ofte. Jeg gikk for sikkerhetsskyld over med en poleringsfille over hele bilen når jeg var ferdig, for å sikre at alle rester var borte.

 

Etter å ha gjort dette over hele bilen, så kjørte jeg en ny runde dagen etter med Biltema Wax Polish, noe som ha et enormt blankt resultat :thumbup: Denne var kjempeenkel å påføre og (avføre :!: ), neida - FJERNE. Sikkert mye fordi den allerede var blitt polert blank av 'scratch remover'. Men polish til slutt ga ekstra bra glans.

 

Kan også si at biltemas vindusrens til biler er bra! Fjernet olje og dritt som jeg har slitt med å fjerne. Var bare å påføre, rengjøre, og tørke ordentlig av, så ble det ingen merker, og vinduer så blanke som speil (som er veldig rene :p ). Vinduene blir like polerte som resten av bilen. Og kjører man over 90 så preller dråpene av vinduene, uten å skape trøbbel for vindusviskerne som den driten av noe vindusvoks gjør.

 

Men tilbake til bilvoksen - jeg er enig med Motor.no.

 

Innspill?

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gå tilbake til Biltema, kjøp rødsprit, bland denne 50/50 med vann, spray på. Ta så bilder ;)

Why?

 

Flott du er fornøyd :thumbup: Men jeg tviler "looken" på bilen din varer sommmeren ut..

Tipper den sikkert må få seg en dyrere type polish senere på sommeren ja. Men ripefjerneren er jeg meget fornøyd med.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ripene komme tilbake etter x antall vask og noen kjørte mil? Det er da samme hvilken polish man bruker, så lenge ripene forsvinner. Ripene holder seg ikke lenger borte ved bruk av en dyr polish.

 

For mannen i gata er sikkert dette ett kjempeprodukt. Men jeg synes navnet er litt misvisende. Den burde het Scratch Removing Polish eller noe slikt. Jeg synes man burde holde ordet voks og polish adskilt.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal ripene komme tilbake etter x antall vask og noen kjørte mil? Det er da samme hvilken polish man bruker, så lenge ripene forsvinner. Ripene holder seg ikke lenger borte ved bruk av en dyr polish.

 

For mannen i gata er sikkert dette ett kjempeprodukt. Men jeg synes navnet er litt misvisende. Den burde het Scratch Removing Polish eller noe slikt. Jeg synes man burde holde ordet voks og polish adskilt.

 

Du klarer ikke fjerne riper med hånd, du bare fyller de...

Lenke til kommentar

Jo, folk er faktisk så dumme, så når et produkt heter Scratch Remover, forventes det ofte at det faktisk gjør det - fjerner ripene.

 

Spesielt med produkter fra Biltema, der mannen i gata finner produkter, og stort sett er fornøyd med det. En entusiast har mer kunnskap, og vet at man for 55,- ikke får fjernet riper.

Lenke til kommentar

Du kan få fjernet riper med riktig middel for hånd, men om det er snakk om fjerning av vaskeriper på en hel bil så er det en stor fordel å ha maskin :)

 

Ved litt større riper så er det bare varme og riktige midler som gjelder..

Om du skal få et skikkelig resultat så skal du få lakken så varm at du ikke kan legge hånda på å holde der, da vil lakken flyte ut, men er litt riski fordi du da ikke er langt unna å brenne lakken.

 

Annbefales ikke for en nybegynner !!

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Bare for å si hvordan bilen er nå.

 

Selvfølgelig er den ikke så perfekt som den var rett etter poleringen.

 

Men det varte til langt ute på høsten uten særlig endring. Det eneste som har kommet tilbake er de ripene på støtfangeren, som er dype. Men hadde noen stygge feil i klarlakk på bakluke (som jeg glemte å ta bilder av) i tillegg til ripene under dørhåndtak, og de er fortsatt borte.

 

Så, er fornøyd jeg, tar gjerne denne jobben én gang i året. Blir så blank og fin, og beskytter lakken :grin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt drøyt å kalle det for bare dritt, som et slags fasitsvar. Ja, det er dritt, men det er for oss som er over middels interessert, og ikke godtar sminking av feil.

 

Det er jo en grunn til at Turtle Wax fortsatt lever i beste velgående. De leverer produkter som fungerer. De er ikke best på resultat, men de er best på tilgjengelighet, og ganske gode på pris. Mødrene og fedrene våre vet jo ikke bedre, så for de gir det et helt greit resultat.

Lenke til kommentar

Greit nok at mødrene og fedrene er oppvokst med Turtle wax,da det antagelig var det letteste produktet å få fatt i.Men i dag får du fatt i Meguiars like lett som Turtle wax.Og la meg presisere,meguiars er 100 ganger bedre enn turtle wax.Tro meg,jeg vet hva jeg snakker om.Jobber med bilpleie til daglig.

Lenke til kommentar

Ikke for å være FOR ufyselig nå, men at du jobber med bilpleie til daglig beviser svært, svært lite. Jeg vet om folk som jobber på Elkjøp, men som likevel kan svært lite om TV-er. Sånn er det i alle bransjer.

 

Forøvrig lurer jeg på om bensinstasjonene rundt deg selger Meguiar's. Jeg tviler, og dermed står argumentet mitt om at Turtle er bedre på tilgjengelighet. Og hva med prisen...?

Lenke til kommentar
Meg's forbrukerserie er bedre enn Turtle, men ikke sååå mye bedre.

 

Det som er med Turtle er at de har helt vanvittig mange produkter, og noen av disse er helt OK for mannen i gata. Men hvordan skal de vite hva som er bra og ikke? Tester man leser er som regel helt på trynet, den eneste testen jeg har lest der et bra Turtle-produkt faktisk kom bra ut, var da SVT testet avfetting for bil og Turtle Nano Prewash kom på en god nummer to.

 

Det blir ofte som å sammenligne epler og appelsiner når man snakker Turtle/Megs. Men det jeg ser som den største fordelen med Megs er at uansett hva man kjøper av produkter kan man være ganske (over 95% vil jeg si) sikker på at det er noe av det bedre som selges over disk her til lands. Sånn er det dessverre ikke med Turtle ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...