Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

*TESTET* Er motor.no's testvinner "Biltema Scratch Remover" noe bra?


Anbefalte innlegg

Blir nesten litt oppgitt av enkelte, virker som om mange har gått i merkevare fella :p Fins utrolig mye produkter til en billig penge som gjør en bra jobb, men også mange som gjøre dritt ærbe, samme med merkevarer :p

 

Slik som Cola, merkevare deluxe... First Price Cola, ikke no spesielt god... Men det er smak og behag. Men First Price sjokolade kjeks er veldig god, like god som merkevaren.. Blir muligens feil å sammenligne det med bilprodukter som ikke er helt etter smak og behag men det reelle resultatet, men er samma deal der, mye billigprodukter som er bra :)

 

Beklager OF, men blir litt oppgitt av innlegg som er grådig trangsynte. Virker som om en er oppvokst med penger i fanget og alltid har hatt de dyreste merkevarene fordi det er dyrest og dermed "best" :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mye billigprodukter som er bra :)

 

Mye er vel å ta litt hardt i.. men enig i dette med merkevarer, mye blir "hypet" opp og i mente uten grunn. Men det finnes endel rimelige bilpleieprodukter som er fullt brukanes for "mannen i gata."

 

For oss bilpleienerder som har trang til å teste alt som finnes eller høre fra likesinnede som har testet, faller de rimelige produktene som regel fra pga kvalitet.

 

Microfiberkluter er et ekstremt godt eksempel på dette, da disse finnes fra "grisebillige" til veldig dyre. Vi har testet og gnikket, ødelagt haugevis med CD'er i tester, og konstatert at det er himmelvide forskjeller. Og for å si det sånn; det er ikke de billige klutene som kommer best ut. Slike produkter burde helst ikke komme i kontakt med ubeskyttet lakk i det hele tatt, men igjen; "mannen i gata" vil neppe se forskjellen. Swirls og lakkvirvler har han bilen full av fra før av likevel, så noen fra eller til legger han nok ikke merke til...

Lenke til kommentar
Ikke for å være FOR ufyselig nå, men at du jobber med bilpleie til daglig beviser svært, svært lite. Jeg vet om folk som jobber på Elkjøp, men som likevel kan svært lite om TV-er. Sånn er det i alle bransjer.

 

Forøvrig lurer jeg på om bensinstasjonene rundt deg selger Meguiar's. Jeg tviler, og dermed står argumentet mitt om at Turtle er bedre på tilgjengelighet. Og hva med prisen...?

 

Du har et poeng der fredrik, TW er vesentlig mer kjent enn Meg,

noe jeg selv har "sjekket" litt privat..

Prat med folk over 30, og ytterst få har hørt om Meguiars..

 

Til og med mutter`n har hørt om TW, og hun har ikke vasket bilen siden

hun kjøpte den for 2 år siden :p

Lenke til kommentar

Innlegget mitt var for å sette ting litt på spissen.For det virker som det er noen her inne som på død og liv må på bensinstasjonen for å kjøpe tw.Megs får du f.eks på bilextra.Antakeligvis mye billigere enn på bensinstasjon.Og ja,jeg har jobbet med forskjellige produkter i 20 år.Og jeg kan faktisk påstå at megs er bedre enn tw.Så akkurat dette kan jeg gå god for.Og jeg jobber heller ikke for megs.Bruker faktisk sholl.chemical guys.svisswax etc,som jeg mener er et lite hakk over megs igjen.Men megs er bra produkter.Og til deg som prøver å fortelle meg at en som jobber på elkjøp muligens ikke har peiling på tv for det at han jobber der.Helt enig.Men så var det jo en jævla dårlig sammenligning du kom med.Men bevares,du må gjerne svi av litt extra penger hvis du ikke vil kjøpe bilpleie på andre plasser enn bensinstasjonen.Du kan jo kanskje prøve å bestille via nettet,siden du er her inne på forumet.

Lenke til kommentar

Bare som en liten kommentar, selv om jeg forsvarer Turtle Wax betyr det ikke at det er det jeg bruker. Du må gjerne tro at jeg har null peiling, men det er deg om det.

 

Og sammenligningen med Elkjøp, står jeg for. Det spiller ingen trille hva folk jobber med. Utrolig mange mennesker er dårlige i jobben sin, og vi har vel alle sett nok av folk som driver med "bilpleie" som ikke er de råeste i gamet. Men for all del, det trenger ikke gjelde deg. Det var bare en måte å avfeie det at å jobbe med noe betyr at man er ekspert på noe.

Lenke til kommentar

Fredrik handler nok heller lite TW, ei heller på bensinstasjon, men på nettet ;)

 

Han har god peil selvom det kun er hobby, og jeg har prata en god del

med han privat om bilpleie..

 

Jeg har selv jobbet mye med bilpleie, blant annet for Bertel O. Steen,

så vil si jeg ikke er helt blank på området, selvom jeg stadig lærer

nye triks og hører gjerne på de som har erfaringen jeg ikke har..

 

Hva gjelder dette med produkter, så kommer mye også ann på om du

faktisk KAN bruke de..

Med det mener jeg at mannen i gata godt kan få et bedre resultat med TW,

handlet på den lokale "bensen" enn med Meguiars fordi han ikke setter seg

inn i arbeidsmetoder og produktet generelt..

 

Nei, 20 års erfaring trenger ikke å si at du er flink, noe jeg kjenner maaange

gode eksempler på..

F.eks en IT-ansvarlig på den ene skolen jeg gikk på som hadde jobba hele livet med data,

men som måtte ha hjelp av en jeg gikk i klasse med når ting gikk litt mer enn vanlig skeis :)

Lenke til kommentar

Nei bevares,Nevnte aldri i innleggene at jeg sa jeg var flink.Det får andre bedømme.Men tilbakemeldingene jeg får fra kunder,så er de veldig fornøyd,så litt peiling skulle jeg da ha.Men uansett hva dere måtte mene,så ligger tw ganske lavt på listen over dårlige produkter.Har du prøvd autoglym da Fredrik?Er det også dårligere enn tw?Har du vært inne på detailersclub.no og lært deg forskjellen mellom hva som er bra og dårlig? :thumbs:

Lenke til kommentar

Hva du mener om Fredrik`s, Rs125`s eller for den sakens skyld mine egne

metoder er meg rivende likegyldig..

Vi har i Den sto bilpleie-tråden delt både erfaringer, tips og triks over lengere tid,

og det jeg kan se sammen med min erfaring er at både Fredrik og Rs125 vet

hva de snakker om..

 

Les litt i Den store bilpleietråden hvis du fortsatt vil si ditt og datt om hva som er feil,

men ikke ødelegg denne tråden mer enn hva som allerede er gjort ;)

Lenke til kommentar

5th gear testet forskjellige vokser i S15E05, alt fra det billigste til det dyreste(swisswax), brukte flammekaster på bilen etterpå. Lakken ble målt med et "glossmeter", alle fikk en score på 90 tallet, selv den billigste som ble påført med hånd holdt følge med den som ble påført av en proff med maskin.

Lenke til kommentar
Har du prøvd autoglym da Fredrik?Er det også dårligere enn tw?Har du vært inne på detailersclub.no og lært deg forskjellen mellom hva som er bra og dårlig? :thumbs:

 

Har i grunn aldri brukt Turtle på min bil, jeg. Det som det handler om her, er hvordan Turtle Wax for mange oppleves som tilfredsstillende, og har god tilgjengelighet. Ergo gjør de noe riktig.

 

Forøvrig har jeg vært inne på detailersclub og lært meg forskjellen mellom hva som er bra og dårlig. :thumbs:

Lenke til kommentar

For all del.Bruk hva dere vil.Men er man litt over middels inntresert i bilpleie,så har man jo lyst å gå et steg videre.Man skal ikke være redd for å prøve proffproduktene.Bare å finne et gammelt panser og øve på det.Tror dere vil oppdage mange forskjellige gode produkter.Alle produkter er ganske lett å få fatt i både innlands og utenlands.Men det er klart at det er mindre drite seg ut faktor på forbruks bilpleie.Men øvelse gjør mester.

Lenke til kommentar

Og der er vi enige. Jeg har ikke noe problem med å kjøpe produkter over nett, reise litt lenger for å kjøpe det jeg trenger (det rimet), eller noe sånt. Det jeg prater om her er hva mannen i gata er villig til å gjøre for å få det resultatet han blir fornøyd med.

 

Det er jo litt det at om man ikke stiller så høye krav, annet enn at bilen skal bli litt blank, det være seg om man for oss bare "sminker feilene" eller hva, så fungerer TW bra, og man må kanskje ikke reise mer enn 500 meter for å få tak i det.

 

Ignorance is bliss, sies det.

Lenke til kommentar

Da er vi enige da.Tenk om mannen i gata som bruker tw har lyst å forsøke noe annet.Kanskje han vil et steg videre.Det er jo da man bør oppmuntre han til å ta et steg videre.Bare les testene til Truha på detailersclub.Den mannen tester mye.Han har rimelig bra peiling på det han gjør.Hvis folk inntreserer seg mer og mer for dette.Så tror jeg bilparken vil se litt bedre ut.

Lenke til kommentar
5th gear testet forskjellige vokser i S15E05, alt fra det billigste til det dyreste(swisswax), brukte flammekaster på bilen etterpå. Lakken ble målt med et "glossmeter", alle fikk en score på 90 tallet, selv den billigste som ble påført med hånd holdt følge med den som ble påført av en proff med maskin.

 

Uinteressant. En ren voks skal først og fremst beskytte, og skal påføres for hånd.

 

Men kanskje det var AIO's de testet? Eller kanskje alt mulig, som er mest vanlig? Å sammenligne epler med bananer og appelsiner er veldig vanlig på disse testene..

Lenke til kommentar
Da er vi enige da.Tenk om mannen i gata som bruker tw har lyst å forsøke noe annet.Kanskje han vil et steg videre.Det er jo da man bør oppmuntre han til å ta et steg videre.Bare les testene til Truha på detailersclub.Den mannen tester mye.Han har rimelig bra peiling på det han gjør.Hvis folk inntreserer seg mer og mer for dette.Så tror jeg bilparken vil se litt bedre ut.

 

Jeg har flere ganger anbefalt andre å legge litt om på metodene de bruker når de behandler bilen sin, og også fått et par til å ta bedre vare på bilen på grunn av det (tenker da på bruk av f.eks vaskehanske i stedet for svamp, droppe børstevask osv). Men om noen er fornøyd med TW, og ikke er interessert i å gå over til noe annet, så skal de få lov til det. Det ødelegger jo (stort sett) ikke bilen. :p

 

Har lest massevis av truhaa på DCN, og det er en bra jobb folka der inne gjør, med guider (se f.eks på Rs125 sin her) og tester. Det får mange interessert og litt mer opplyst.

Lenke til kommentar
Hvis alle beskyttet like bra så er det vel ikke noe vits i å bruke masse penger på det? Men se episoden selv, lettere enn at jeg forteller.

 

Sett den.. og den er som forventet helt latterlig.

Og selvfølgelig var "ekspertene" fra Glare!

Holdbarheten i beskyttelsen er det som er interessant, ikke om den tåler en flammekaster eller blir skrekkelig blank med jalla forarbeid. Og de målte ikke glød, varme eller dybde; kun refleks! Og alle som driver litt med bilpleie vet at max refleks får man fra en syntetisk sealer, skal man ha varme og glød må man toppe med en voks med høyt carnaubainnhold.

 

Men for mannen i gata var sikkert dette en skrekkelig morsom test.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...