Gå til innhold

Krise ang pass


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg oppdaget just at passet mitt utgår 11 juni, og reisen skjer den 20. Destinasjonen er Kos, Hellas. Jeg har ikke anledning til å gå på noe kontor å få nytt siden arbeidsplassen min er offshore og kommer ikke hjem før den 19 juni (gjennomtenkt). Det har seg jo slik at Hellas er medlem i schjengen avtalen, vil dette gjøre det lettere for meg ? Er det ellers mulig å ordne ett midlertidig eller få ett nytt pass bestilt via telefon slik at jeg har det på rundt 1 uke ?

 

Håper på (positive) svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få nødpass på dagen det koster mer en vanlig og er gyldig i 1- reise.

 

Ville uansett ha sjekket opp / ringt ditt lokale politikontor hjemme og sjekket mulighetene.

Det kan også gjøres på flyplassen ( folk som mister passet i rulletrappen osv)

Endret av War
Lenke til kommentar

Det var godt å høre at det kan ordnes på flyplassen. Det eneste som er dumt er at flyet går 0700, er det åpent for å gjøre det da ?

 

Det andre som kan løse problemet er om jeg kan sende foreldrene mine for å få utvidet "levetid" på passet. Om det evt går ann å ringe dem samt faxe legitimasjon og samtykke til passkontoret, slik at de mine foreldre bare kan gå ned å få det stemplet ?

Lenke til kommentar

Jeg har vært i store deler av Schengen og pleier kun å vise frem mitt norske bankkort, dette har gått fint hver eneste gang - MEN ofte har flyselskaper egne policier som tilsier at du må ha med pass. Selv om det har gått bra med bankkort så anbefaler jeg deg å ordne opp i passproblemet likevel. :)

Lenke til kommentar

Innenfor Schengen trenger man ikke pass som reisedokument, men som legitimasjon. Dvs at man altså trenger pass for å reise innenfor Schengen. Pressetalsmann Hugo Baas i KLM uttatalte følgene til VG for to år siden: "Så vidt jeg vet, kan man ikke reise utenlands med fly noe sted uten å ha med seg pass".

Lenke til kommentar
"Så vidt jeg vet, kan man ikke reise utenlands med fly noe sted uten å ha med seg pass".
Det er fult mulig å gjøre, så lenge man reiser innen Schengen og har med seg godkjent legitimasjon. Mange/de fleste EU-land har "vanlige" plast-ID-kort som er godkjent, men det har ikke Norge. Det er derfor nordmenn må ha med pass. Er du en vanlig passasjer på ferietur på turistklasse eller på en chartertur er det godt mulig at flyselskapet ikke slipper deg om bord uten pass.
Lenke til kommentar

Den eneste gyldige norske legitimasjon i Schengenområdet er pass. Innen Norden kan du reise på førerkort.

 

Noen flyselskap nekter deg plent å reise uten pass, andre godtar det om du skriver under på at du ikke holder flyselskapet ansvarlig.

 

Jeg ville spandert på meg et nødpass. Dette kan de ordne f.eks. på politistasjonen på flyplassen.

Lenke til kommentar

Ringte rundt her om dagen til diverse. Først prøvde jeg politistasjonens pass avdeling, de hadde da ingen peiling men ba meg ringe ambasaden i Hellas ? Jeg ringt så ambassaden i Hellas som kunne gi meg ett svar som var følgende "Ok, three to six months, yes, bye" på mitt spørsmål om passet måtte ha en resterende "levetid" på 6-12 måneder etter hjemreise. Så ringte jeg ving, som kunne forklare meg at ingen land i schjengen har noen restriksjoner, annet enn at man må ha ett pass som er gyldig mens turen pågår. Jeg får da satse på å få passet mitt stemplet med 3 ekstra måneder når jeg ankommer gardemoen.

Lenke til kommentar
Ringte rundt her om dagen til diverse. Først prøvde jeg politistasjonens pass avdeling, de hadde da ingen peiling men ba meg ringe ambasaden i Hellas ? Jeg ringt så ambassaden i Hellas som kunne gi meg ett svar som var følgende "Ok, three to six months, yes, bye" på mitt spørsmål om passet måtte ha en resterende "levetid" på 6-12 måneder etter hjemreise. Så ringte jeg ving, som kunne forklare meg at ingen land i schjengen har noen restriksjoner, annet enn at man må ha ett pass som er gyldig mens turen pågår. Jeg får da satse på å få passet mitt stemplet med 3 ekstra måneder når jeg ankommer gardemoen.

Dra dit du bestiller vanlig pass, be om nødpass.

 

Dette er alt du trenger, og du får passet med en gang. Så slipper du stress på flyplassen.

 

Nødpasset er gyldig i 1 år.

Lenke til kommentar
Nylig endring? Jeg kjenner til det ang 1 reise, men mine 2 nødpass varte begge i 1 år - og kunne forøvrig brukes fint sålenge det ikke var stempler i de... (Ja, jeg er sløv deluxe..)

Jeg mener bestemt de gies gyldighet på 3 måneder, men er mulig det lar seg gjøre og utstede dem for et år (f.eks. fordi enkelte land krever gyldighet på minst 6 måneder etter utreise). Et nødpass skal kun brukes på en reise. Dersom du kommer til meg på Gardermoen med et nødpass jeg ser er utstedt for si tre måneder siden, eller har stempler fra utlandet i, vil jeg nok kanskje stoppe deg allerede ved innsjekk. At noen er sløve kan godt være. Samtidig, dersom du skulle reist innen Schengen ville jeg godtatt det såfremt du signerte en waiver på at du ikke holder flyselskapet ansvarlig. Men dersom du presenterer "et gammelt" nødpass som allerede er brukt, vil jeg nok anbefale den som sitter på innsjekk å ringe ned til politiet, og høre hva de måtte mene om saken.

 

(Og for info, så holder jeg kurs i å avsløre falske pass, visum og datasystemet som brukes for å finne opplysninger om visa og pass-krav :) )

Lenke til kommentar
Nylig endring? Jeg kjenner til det ang 1 reise, men mine 2 nødpass varte begge i 1 år - og kunne forøvrig brukes fint sålenge det ikke var stempler i de... (Ja, jeg er sløv deluxe..)

Jeg mener bestemt de gies gyldighet på 3 måneder, men er mulig det lar seg gjøre og utstede dem for et år (f.eks. fordi enkelte land krever gyldighet på minst 6 måneder etter utreise). Et nødpass skal kun brukes på en reise. Dersom du kommer til meg på Gardermoen med et nødpass jeg ser er utstedt for si tre måneder siden, eller har stempler fra utlandet i, vil jeg nok kanskje stoppe deg allerede ved innsjekk. At noen er sløve kan godt være. Samtidig, dersom du skulle reist innen Schengen ville jeg godtatt det såfremt du signerte en waiver på at du ikke holder flyselskapet ansvarlig. Men dersom du presenterer "et gammelt" nødpass som allerede er brukt, vil jeg nok anbefale den som sitter på innsjekk å ringe ned til politiet, og høre hva de måtte mene om saken.

 

(Og for info, så holder jeg kurs i å avsløre falske pass, visum og datasystemet som brukes for å finne opplysninger om visa og pass-krav :) )

 

Hva er det du jobber som ? =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...