Gå til innhold

Pentax K200D vs Olympus E510


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ja, jeg lover å gå i butikken, holde i kameraene og kjenne hvilket som passer meg best...men likevel, før jeg gjør det: Er det noen her på forumet som har erfaring med noen av disse to og kan ile til med anbefalinger eller advarsler?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Ja, jeg lover å gå i butikken, holde i kameraene og kjenne hvilket som passer meg best...men likevel, før jeg gjør det: Er det noen her på forumet som har erfaring med noen av disse to og kan ile til med anbefalinger eller advarsler?

På forhånd takk.

 

Begge kamerane har sine fordelar og bakdelar, og du vil nok bli strålande fornøgd uansett kva du landar på..

Prismessig er nok 510 en det beste kjøpet, men treng du værtetting er nok K200D veien å gå.

 

Finn ut kva optikk du ynskjer dei 2-3 første åra, og velg det merket som dekker dine behov. Både Pentax og Olympus kjem nok med meir godsaker dei nærmaste åra, men begge dekker kanskje ikkje ditt behov her og nå.

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Jeg har Olympus E-510, og er godt fornøyd med det aller meste, har faktisk kun tre minus: Søkeren er litt liten, ISO 1600 kunne vært renere, og det hadde hadde vært fint med en diode som hjelper autofokus i mørket.

 

På pluss-siden: Det sitter bra i hånda, knappene er bra plassert, M-modus funker bra takket være at +/--knappen kan trykkes ned i M-modus for å endre blender, og jeg kan endre det aller meste via statusskjermen uten å bla rundt i menysystemet. Olympus lager ellers kun bra optikk. De har kun et substandard-objektiv, og det er 18-180mm'ern.

Lenke til kommentar

En kollega av meg kjøpte Pentax K200.

Et solid og velbygd kamera, som virker å tåle litt mer enn andre kameraer i samme prisklasse.

Men en ting må jeg si jeg stusset over; Det bruker 4 AA batterier.

Fordel: Lette å få tak i nye ved rottefelle.

Ulempe: Varer slett ikke lenge mellom hver opplading.

Liker ikke klattlading Ni-MH (Spesialbatteriene er Lithium)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ingen av disse kameraene i detalj. Men, jeg mener at alt jpsalvesen her nevner om fordeler og ulemper med E-510 like gjerne kunne vært sagt om K200D.

Søkeren er bedre på K200D enn E-510, men fortsatt ikke den optimale søker. For å få det, må du høyere opp i prisklasse. Det samme gjelder nok for støy på 1600 ISO. Klart bedre på K200D, men fortsatt rom for forbedringer. Fordelene han nevner, gjelder og i høyeste grad for K200D. Betjeningsmessig er det fult på høyden, med noen ekstra fordeler.

 

Når det gjelder dette med batteri så har lysmann et poeng i at vanlige NiMH battereier ikke holder så godt på ladinga. Men heldigvis begynner det å komme nye oppladbare AA batterier som har bedre langtidsegenskaper. Et ekstra sett av de, vil nok gi deg all den strømmen du trenger for en rimelig penge.

 

Hvis du planlegger å bruke kamera en del utendørs bør du nok vuredere fordelen med værtetting. Hvis dette ikke har betydning for deg, så er begge alternativene bra kamera som vil kunne gi deg mye fotoglede. E-510 koster mindre. Så jeg vil si at valget ditt koker ned til hvor stor vekt du legger på væretettinga. Og selvfølgelig hvilket av husene som passer best i dine hender.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Selv har jeg et K100D, som også bruker AA-batterier. Det er litt tungvindt å ta vare på batteriene som man bør med Ni-MH, men kapasiteten er slett ikke så ille som man kan tenke seg. Det er tilfeller jeg ønsker meg litium-ion, f.eks. i kulde, men løsningen er slett ikke dum når man har fått opplevd den med et sett gode batterier. :)

 

Husker ikke hvor lenge jeg har brukt det samme settet med ganske nye 1800 mah Duracell-batterier, men de har nok vært i kameraet godt over en uke nå. Bruken inkluderer litt sporadisk bildetagning, en del fremvisning, og ca. 500 bilder tatt på en konsert på lørdag. Først i går viste måleren ca. 50%.

 

For min del hadde valget i dag vært ganske vanskelig. Kunne godt ha endt opp med E-510 om jeg skulle startet på nytt. :)

Endret av Dradd
Lenke til kommentar
Husker ikke hvor lenge jeg har brukt det samme settet med ganske nye 1800 mah Duracell-batterier, men de har nok vært i kameraet godt over en uke nå. Bruken inkluderer litt sporadisk bildetagning, en del fremvisning, og ca. 500 bilder tatt på en konsert på lørdag. Først i går viste måleren ca. 50%.

 

En smule off-topic, men du vet at de fleste tester påpeker at man bør bruke noe annet enn Duracell, pga. dårlig ytelse i forhold til pris?

Lenke til kommentar
En smule off-topic, men du vet at de fleste tester påpeker at man bør bruke noe annet enn Duracell, pga. dårlig ytelse i forhold til pris?
Når det gjelder vanlige batterier, så har jeg gode erfaringer med First Price til blitzbruk, 19,90 for 8 stk AA. Skal godt gjøres å slå den. Jeg kan ikke si jeg har reagert på dårlig ytelse. Endret av fototim
Lenke til kommentar
En smule off-topic, men du vet at de fleste tester påpeker at man bør bruke noe annet enn Duracell, pga. dårlig ytelse i forhold til pris?

 

Var jeg faktisk ikke direkte klar over. Kjøpte batterier av et tilfeldig kjent merke fordi det er kjent at K100D har en litt kresen batteristyring, som innebærer at batteriene bør være noenlunde stabile. Det som fungerer bra i en lommelykt, er det ikke sikkert kameraet liker så godt, for å si det slik.

 

Men takker for tipset uansett. :)

Lenke til kommentar

Jeg er den (overlykkelige) eier av en E510, og er selvsagt ikke objektiv i mine meninger, men jeg ville valg det samme igjen.

 

Veldig bra optikk, enkelt å bruke, betjene og veldig lett. Jeg hadde aldri tatt i et DSLR før (heller ikke en SLR forsåvidt), men klarte allikevel å ta rimelig bra bilder umidelbart.

 

Men et jegertips: Ikke kjøpt kit'ene: Styr unna 40-150mm linsen som en lengre oppe påpeker. Jeg ville kjøpt bare huset og så et brukt 14-54mm som det er en drøss å få for et par tusenlapper.. Så ville jeg gått for en 50-500mm Sigma i tillegg hvis du trenger en telezoom. Da er du klar for stort sett alle situasjoner! :woot: :woot:

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke alkaline-batterier kjent for å klare å levere så mye strøm (de er bedre egnet til apparater som bruker lite strøm, men kan vare lenge). Det samme gjelder dårlige oppladbare batterier. Har et Samsung GX-1L (= Pentax *ist DL2), og brukte tidligere Vanson-batterier (Clas Ohlson). De mister mye spenning dersom de blir belastet mye, noe som gjør at kameraet tror at batteriene er tomme, og slår seg av. Etter en liten stund har de "kommet seg" igjen, og baterimåleren viser fullt batteri (jeg trodde at det var noe feil med batterimåleren på kameraet). Etter at jeg byttet til Varta oppladbare batterier, ble saken en helt annen. Plutselig kunne jeg ta mange bilder med kameraet uten at batteriene sa takk for seg, og batteriene varte plutselig 5 - 10 ganger så lenge.

 

Så kvalitetsbatterier er viktig dersom du velger K200D. Prisen er uansett ikke så mye høyere.

Lenke til kommentar

Et lite innlegg vedr AA batterier, selv om dette er litt off topic.

Jeg har selv et K100D der flere batteriløsninger er prøvd. Flere nærmest katastofale.

Grunnen er at NiMh celler er vanskelige å lade, og få billig-ladere klarer dette på en grei måte.

 

Den løsningen som nå fungerer bra er slik:

Nyinnkjøpte NiMh lades først helt ut individuelt. Da 0-stilles alle cellene og blir relativt like. Så lades alle opp, helst med en lader som behandler hver celle individuelt, og som avslutter ladingen korrekt. En eller to slike syklinger til, og cellene er betydelig bedre enn om man bare putter dem inn i en vilkårlig 150 kroners lader og deretter i kamera.

Jeg har lett litt etter brukbar lader. Min spesiallader til 1500 kr greide ikke jobbenbra nok. Tilslutt havnet jeg på en liten og rimelig sak fra Clas Ohlsen: "Vanson super quick charger". Den lader med 1 C, dvs 1 time fra helt utladet batteri, og har et bra program for detektering av topplading. Den har også en utladefunksjon, og den behandler hver celle individuelt.

Og best av alt, koster svært lite.

Det sitter nå Vanson 2500 Mah i kameraet, og både varta og Duracell er prøvd med gode resultater. Bruker også en slik fremgangsmåte til modellfly, som er svært kilne på radioutstyr og batterier.

Forøvrig leverer Sanyo og Varta de kanskje beste cellene.

 

...Ellers er jeg svært godt fornøyd med min K100D. Den er oppgradert med bla 16 - 45 ED-Al, og leverer fine resultater, er solid og tar alt av gamle objektiver med k-fatning. Det siste var viktig ved mitt kameravalg.

Det er kanskje litt snodig at Pentax har valgt en løsning med standard batterier. Men jeg har mange ganger hatt en 20 pakning med billige biltema-batterier i sekken som sikring. Og disse har reddet flere turer der det har gått dagevis før det har vært strøm for lading.

 

Magne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...