Gå til innhold

Forsterke "Max Smekker\The Executioner" elektrisk fluesmekker?


Anbefalte innlegg

det ser ut som det er brukt vanlige 1N4001-dioder, noen varistorer, og en 2SD965-transistor som switcher. Jeg regner med det er noe elektronikk på undersiden også?

 

jeg tror nok det er på undersiden, hvor en eventuell switch-regulator sitter, dere bør konsentrere dere om å jobbe rundt hvis dere skal hente mer "juice" fra smekkeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sitter ikke noe under, annet enn lysdioden. Det er det samme kretskortet på alle sammen. Plassen i de nye er definitivt noe mindre, men ikke noe som kan fikses. Regner med jeg tar et av håndtakene til de nye. Jeg liker de litt mer. Kommer til og flytte batteriholderen og så vente med resten til Trosterud har funnet ut hva som skal til.

Lenke til kommentar

Si meg Zalo, har du ikke lest HELE tråden?;) Klandrer deg ikke, den har jo blitt lang etterhvert..

1N4001 tåler bare 50V så de har ikkeno å gjøre i en høyspentkrets, det er 1N4007 (1kV) som er brukt her. Og de små blå er ikke varistorer men keramiske kondensatorer på hhv. 100 & 470pF 2kV. Nødvendig ingrediens i spenningsdoblere. Dette er billige og enkle greier, oppbygd rundt én transistor og en trafo med tre viklinger som går i selvsvingning, akkurat som fotoblitzer har vært laget i alle år.

 

Prøvde i går med RGP10M men fikk faktisk lavere spenning ut da enn med 1N4007 og R2000.. Men når jeg hadde begynt å lodde dem ut igjen så ble jeg imidlertid i tvil om jeg hadde glemt å lodde ett punkt før jeg målte.. Så gikk jeg tom for loddetinn og i dag har jeg ikke gjort noe som helst..

 

Så det eneste som har gitt meg høyere spenning ut så langt er en 220uF 10V lavimpedant elektrolytt på batteritilførselen på kretskortet, men det medfører altså også et høyere strømforbruk. Vet ikke hva som kan ha skjedd med kretsen din Sneaky, men 101 kondisene må altså stå der de sto originalt for at oppladningen skal gå raskest mulig. Er du sikker på at ikke metallflippene til sikkerhetsutladningen har blitt bøyd litt mer sammen enn originalt slik at det lettere slår over der? Jeg har altså max 3mm med overslag på 2mm ved 4,5kV. Men din piper jo, og stort annet enn trafoen kan det vel ikke være..

Lenke til kommentar

Jeg fikk en flue i huset i dag. Denne flua tror jeg må ha vært medlem i fluens elitestyrke, for den var hardfør. Jeg zappet den 3 ganger med en av de nye. Det smallt og lyste og den datt i bakken vær gang, men kom seg opp etter få sekunder. Etter den tredje gangen så tror jeg ikke den hadde helt kontroll på flyginga, for den greide og fly inn i det øverste hullet i vasken på badet.. Jeg fatter ikke at insekter tåler så mye. Det blir jo som om vi skulle flydd rett i høyspenten, falle ned i bakken, reise oss og fly videre.

 

 

Jeg fikk tak i produsenten og spurte om jeg kunne få info om komponentene brukt i "The Executioner" :D . Dette fikk jeg naturligvis ikke. Gikk ikke ut fra det heller, men var verd et forsøk. Siden jeg ikke fikk noe info, spurte jeg om hva som ville være den beste måten og forsterke den på. Han sa han hadde blitt fortalt at et 9 volts batteri skulle funke bra, men at han ikke hadde noe erfaring med det selv.

 

 

Er du fremdeles sikker på at 2 kondensatorer i serie er det beste valget? Å bytte diodene ga jo bedre effekt og drepte kondensatoren. Hva med og gjøre det samme, men bruke en bedre kondensator?

 

La forresten merke til at de nye har 50 stenger i gitteret. Den gamle har 45. Mindre sjanse for at det slår over med det gamle gitteret da.

Min modifiserte piper lavt bare når noe er i kontakt med gitteret. Den har veldig lite futt nå og er veldig treig til og lade. De nye er mye bedre.

 

Jeg skal altså bytte ut 470 kondisene med 100 kondisene? Hva mer? Om jeg setter i en ny trafo så tar vel den kvelden og?

Lenke til kommentar

Vi skal være glade for at det ikke er mer enn 21% oksygen i lufta slik at insektene ikke kan bli større enn det de er, de er noen utrolig hardføre beist..

 

Tror ikke det er lurt med et 9V batteri, det blir helt ukontrollert.

 

Kondensatorvalget jeg kom med er jo bestemt ut fra (det begrensede) sortimentet til Elfa. Kanskje kan man bruke bare én 1,6kV kondis og "herde" den, dvs. utsette den for høy spenning og la det slå gjennom den til det slutter. De er av den selvlegende typen slik at man da ofrer litt kapasitans for å få litt høyere spenningstoleranse.

 

Det du kan gjøre foreløpig er å ta kretskortet fra en av de nye, sette det inn i det gamle håndtaket, og bare erstatte 470pF kondisene med de store blå. Hvis du får tak i en liten elektrolytt på 220-330uF & 10-6,3V til å sette på batteritilførselen så vil det gi opp til 4,5kV kontrollert. Så venter vi litt med diodene til jeg får verifisert om de virkelig hjelper. Har ikke fått gjort noe mer i dag heller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...