Gå til innhold

Voll studentby. Erfaringer?


prada8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Bodde selv på Voll i 06/07, men må si at leiekontraktene de opererer med er litt tvilsomme. Man skriver kontrakt for ett år av gangen, slik at de er sikret leieinntekter i sommermånedene. Det er altså ingen vanlig oppsigelsestid på 1 eller 3 mnd., som er det vanlige.

 

I Husleieloven §9-3 står følgende: "Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år."

 

Det er nettopp dette Voll Studentby gjør, noe som jeg anslår at de tjener 3,2 mill. på, hver sommer. (Forutsatt at ingen har behov for å bo der om sommeren, samt at sommerferien er på 2 mnd.). Jeg flytta fra Voll i april, men måtte fortsatt betale leie ut april, mai, juni og juli, som tilsvarer over 10 000.

 

Dette er én av grunnene til at jeg ikke vil anbefale å bo der :thumbdown:

 

Det punktet i en slik kontrakt blir automatisk ugyldiggjort pga. loven som du selv refererer til. Dvs. at det uansett er 3 mnd. oppsigelsestid som gjelder. Unntaket fra 3 års minimum er hvis utleier bor i boligen selv mens han leier ut deler av den.

 

Tror Voll har fått unntak fra §9-3 i husleieloven fordi de har søkt om og fått godkjent status som studentboliger (har dette fra en annen kilde som hadde satt seg ganske godt inn i denne loven i løpet av hans tid på Voll). Angående oppsigelsestid sier §9-6 følgende:

 

Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

 

For meg ser det ut som om man kan si fra seg denne retten. Er vel dette man gjør på Voll? Var like sur som dere da jeg bodde der angående oppsigelsestid og liknende, men ikke tvil om at det er lurt rent økonomisk.

 

Så man har dermed ingen mulighet til å si opp kontrakten i Mars>3 måneder, og dermed slippe å betale husleie hele sommeren hvis jeg vet at jeg ikke skal bo der til neste år...? Kan noen bekrefte at dette ikke går, hadde vært veldig fint, så slipper jeg å gruble noe mer på det... Hehe

Lenke til kommentar

off.. kjipt å ende opp med sånne folk. idag hang jeg med en gutt fra annen etasje og sa at det var så trasig i min etasje fordi vi kun er tre stk som faktisk omgås og prater med hverandre. han sa at i hans etasje omgås de ikke i det hele tatt, og at det va veeldig vanlig for alle etasjer på voll.. er det sant?

Lenke til kommentar

Nja, ikke helt sant. Hos meg er det kanskje bare en (sjømatelskeren) som ikke er så veldig sosial. Vel, de på dubletten ser vi ikke så veldig mye til i forhold til de som bodde der i fjor. Vi andre føler jeg er ganske sosiale til tross for at vi er veldig forskjellige. På fredag skal vi bake pepperkakehus og pynte littegrann. Det blir koz. :)

Lenke til kommentar

Vi er en gjeng pappskaller til tider, så jeg tviler ikke på at det kan være underholdende å se på oss.

Sim: Huset vi lagde i fjor hadde roterende dør, så vi kan være oppfinnsomme, ihvertfall litt.

Prada: Det er lett for at det blir sånn, spesielt om man ikke har mange av sine gamle venner og slikt. Kanskje du kan prøve å bli kjent med noen som ikke nødvendigvis bor hos deg, jeg vet ikke/husker ikke hvor du bor. :p Du kan invitere deg selv til Sim, så kan dere stå å peke og le av oss i P. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...