Gå til innhold

Listefeber - Tråden for oss som elsker lister


Awesome X

Anbefalte innlegg

Topp fem Steven Spielberg

1. Jurassic Park (1993)

2. Indiana Jones and the Last Crusade (1989)

3. Jaws (1975)

4. Schindler's List (1993)

5. Close Encounters of the Third Kind (1977)

 

 

Topp fem Stanley Kubrick

1. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)

2. The Shining (1980)

3. Full Metal Jacket (1987)

4. Paths of Glory (1957)

5. A Clockwork Orange (1971)

 

 

Topp fem Robert Zemeckis

1. Forrest Gump (1994)

2. Who Framed Roger Rabbit (1988)

3. Back to the Future Part II (1989)

4. Cast Away (2000)

5. Romancing the Stone (1984)

 

Topp fem Rob Reiner

1. The Princess Bride (1987)

2. A Few Good Men (1992)

3. Stand by Me (1986)

4. The Bucket List (2007)

5. When Harry Met Sally... (1989)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes den er grei nok jeg. Er vel mer merkbart at jeg ikke har 2001 der. Den er bare feil for meg (eller jeg er feil for den). Er litt som å høre en politiker snakke om politikk. Egentlig et utrolig interessant tema, men fryktelig kjedelig å høre om det fra en politiker...

Lenke til kommentar
Topp fem Stanley Kubrick

1. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)

2. The Shining (1980)

3. Full Metal Jacket (1987)

4. Paths of Glory (1957)

5. A Clockwork Orange (1971)

 

Hm, ikke særlig lett å rangere Stanley synes jeg, men jeg kan gi det et forsøk.

PS; Ikke sett BL.

 

1. Eyes Wide Shut

2. Lolita

3. 2001

4. Dr. Strangelove

5. Full Metal Jacket

Lenke til kommentar

Eneste jeg egentlig er sikker på angående Kubrick er min nr. 1, Dr Strangelove. Når jeg ser på folk som Zemeckis og Reiner så må jeg nesten innrømme at de har gitt meg minst like mye filmglede som Kubrick, om ikke mer. Spielberg er vel den som har lekt seg til en plass hvor han skiller seg litt ut. Men jeg tror vi har sett det beste fra den kanten nå, selv om jeg håper han kommer med noe i fremtiden igjen. Men tror han har kommet til en fase i livet hvor filmen ikke er lidenskapen som stjeler all tid. Han ser ut til å ville fokusere på familie i større grad. Noe som er forståelig, han har nå uansett levert mer enn nok.

Lenke til kommentar
Eneste jeg egentlig er sikker på angående Kubrick er min nr. 1, Dr Strangelove.

Sitter med samme greia her. Nummer en er grei å plassere, men de fire andre er straks verre. Skulle gjerne nevnt The Shining, Paths m.m i den rekka, men det strekker bare ikke til.

 

Steven Spielberg hadde sikkert vært vanskelig å rangere på nittitallet, men nå i etterkant sitter bare Indiana Jones, Jurassic Park igjen som memories og Schindler som "bra". Litt syn egentlig, hvor glad han er i å få 8-15 år + foresatte på kino. Ser han skal lage noe Sci-Fi over vinteren. Håper det blir Sci-Fi-filmen Steven ikke roter til.

 

AI slet med "Hvordan hadde den vært med Stanleys mørke stil?" og ville i tillegg være et par hakk for emosjonell, uten å komme i mål.

Minority Report var ganske rotete synes jeg. Steven var noe mindre eventyrlysten i den filmen, men når plottet viste seg...skuffet.

War of the Worlds hadde en veldig bra første time, så dabbet det virkelig av.

ET er i samme bane som Close Encounter. Sikkert veldig digg på kino, men å se de alene etter fylte 16 år.. nja.

 

Men, prøver.

 

1. Jurassic Park

2. Schindlers List

3. Indiana Jones - Raiders.

4. Always <-- Ja, faktisk veldig søt film som leverer innenfor sine rammer.

5. Indiana Jones - Crusade.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar
Litt syn egentlig, hvor glad han er i å få 8-15 år + foresatte på kino. Ser han skal lage noe Sci-Fi over vinteren. Håper det blir Sci-Fi-filmen Steven ikke roter til.

 

AI slet med "Hvordan hadde den vært med Stanleys mørke stil?" og ville i tillegg være et par hakk for emosjonell, uten å komme i mål.

Minority Report var ganske rotete synes jeg. Steven var noe mindre eventyrlysten i den filmen, men når plottet viste seg...skuffet.

War of the Worlds hadde en veldig bra første time, så dabbet det virkelig av.

ET er i samme bane som Close Encounter. Sikkert veldig digg på kino, men å se de alene etter fylte 16 år.. nja.

 

Jeg er veldig kresen på sci-fi'en min og synes Minority Report står igjen som den beste til Spielberg. Close Encounter er god, men synes den avslører seg selv altfor tidlig og den viktige mystikken blir rett og slett borte. AI funker frem til ca det punktet hvor Jude Law's karakter blir introdusert (skulle vært interessant å sett Kubrick fått bryne seg med det prosjektet). WotW er grei nok, men manuset burde fått seg en real overhaling.

 

Nei, nå fikk jeg lyst til å ranke Spielberg's filmer men det føles ut som en umulig jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...